Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Loco Nordin

Loco Nordin

Medlem
  • Namn Ingvar Loco Nordin
  • Sysselsättning Förhörsledare, poet, ljudartist, cyklist, fotograf
  • Registrerad 2006-01-23
  • Senast aktiv 2014-10-16
  • Antal inlägg 13

Foruminlägg

De senaste inläggen Loco Nordin har skrivit i forumet.

1
Ursprungligen av reboot81:

Har du kollat vad Apple tipsar om?

Nej, jag nöjde mig med att allt var normalt efter omstart. Ville eg. bara veta om detta var ett redan känt fenomen, och vad det skulle kunna betyda. Om det inte återupprepas betraktar jag det som utagerat.

Häromdagen var bilden i skajp svartvit, dvs. den bild som visade mig. Allt annat hade färg som vanligt. Jag testade kameran genom att starta Facetime. Svartvitt igen. Startade om datorn, en helt ny iMac 27, och då visade kameran färg igen. Vad kan detta ha berott på? Är det tecken på något större fel?

Tack, bra! Då hoppas jag på det bästa ikväll!

Jag ska installera min ett par år gamla scanner V700 Perfection i ny iMac med Mavericks. Läst att man inte kan göra installationen från medföljande installations-CD, men att det finns en uppdatering att ladda ner från Epson (Epson Scan v3.9.2.2). Min fråga är om man ändå först ska installera från CD:n och sedan ta ner uppdateringen, eller om man bara ska ta ner uppdateringen. Informationen som talar om detta är från snart ett år tillbaka. Kan det hända att Apple sedan dess fixat så att en automatisk nerladdning av nödvändig uppdatering görs när man försöker ansluta scannern? (Det är rätt mycket krångel, märker jag, vid övergången till Mavericks, i varje fall om man har en del maskineri... och inte är någon tekniker) Och orsaken att jag inte helt enkelt provar, är dels att jag just nu är på jobbet, och att jag gärna vill vara förberedd på vad som kan hända...

Nja, jag läste som hastigast på Telias hemsida, där man talar om tekniska krav, att man anser att Chrome ska användas i första hand, men man säger att andra browsers fungerar också, men inte 100 %, eller nåt liknande. Är det nåt i Telias teknik som inte går ihop med Safari? Vad jag förstår är Safari Apples favoritbrowser, och eftersom jag använder Mac vill jag gärna ha så mycket info som möjligt innan jag går över till Telia.

Fungerar Safari felfritt på Telia fiberuppkoppling? Köper ny iMac och tänker samtidigt koppla över från Tele 2 adsl till Telia fiber.

Ursprungligen av Anders Båth:

Det enda jag vill kunna göra är att ha ett program, välja min kompis, välja filen och sen skicka den direkt. Finns det överhuvudtaget något sådant program där hastigheten inte är begränsad? Gaaah! Sökt och sökt på Google utan att lyckats hitta rätt en enda gång. Hjälp...

Kan WeTransfer vara något? Den brukar jag använda.

Ursprungligen av pawh:

Du kan inte tänka dig att gnälla när/om du inte får datorn utbytt?

Verkar ju lite konstig inställning att först vara tokig för att man kanske inte får den utbytt, det är klart att någon måste kolla och se om det är något fel på datorn.

/Peter

Det kan du egentligen ha rätt i. Dock har ju jag redan konstaterat att det är fel på den, dvs kraftigt brum. Sedan får väl butiken ta ställning till om DE anser att det är ett fel. Med tanke på alla inlägg i flera diskussionsgrupper om ljudproblem med de nya iMacarna får man väl tro att man lägger ribban rätt högt för vad man tycker folk ska vara nöjda med, så att säga. Konstruktionsfel som kommer att vara fixat i nästa version, naturligtvis, men som visar sig olika starkt i olika individuella maskiner.

Men du har egentligen rätt, man ska vänta och se.

Ursprungligen av ;:

Ja, öppna själv går ju inte, då sabbar man ju all möjlighet till garantirep. För mig är problemet att DS Store ska bestämma - över mitt huvud - om jag har rätt att få apparaten utbytt (lagning blir det ju inte) - så det kan mycket väl hända att jag får hem den här brummaskinen igen. Det är DET som oroar mig.

Jag köpte en ny iMac 24 tum för mindre än en vecka sedan, på DS Store i Norrköping, för jag tyckte det vore bra att handla av en lokal handlare (bor sex mil ifrån, i Nyköping) som dessutom hade serviceverkstad.
Hemma började iMacen brumma, som ett pulserande, cyklist brum ur skärmen. Det märktes att det var hårddisken, för när jag satte datorn i vila varvade det jobbia ljudet ner och försvann. Det är definitivt hårddisken. Jag hade dessutom förbeställt en 500 GB hårddisk istället för den 320 som normalt sitter i dessa iMacar.
Jag stod INTE ut med det oregelbundna brummandet, utan åkte ner med iMacen till DS Stores servicerverkstad, efter att ha avtalat detta med butiken. Jag tänkte at de kunde öppna datorn och kanske lägga hårddisken tillrätta, för i det tunna chassit antog jag att den låg emot och vibrerade och skapade resonans - men teknikern på DS Store sa att han INTE tänkte öppna datorn, för det var för SVÅRT och RISKFYLLT. Han kunde därmed skada mer än laga, var han rädd för - som om jag inte stod ut med oväsendet (mycket värre och annorlunda än min gamla G4) skulle han BYTA UT datorn, men det var inte säkert, utan först skulle han lyssna själv, och det började han göra i verkstaden, där alla andra ljud så att säga tog ut brummandet. Hemma bor jag inte i en verkstad, utan i en tyst lägenhet, och brummandet ger nästan huvudvärk efter en stund. Men teknikern ska avgöra om jag har rätt till att få en annan dator... Jag ville ju egentligen ha den lagad, men det törs ju inte DS Store ge sig på.

Jag tycker detta är skrämmande. Jag har nyss köpt utrustning för 23 tusen spänn från DS Store, är absolut inte nöjd, och får det kanske INTE fixat, för att DS Store inte törs öppna datorn, och för att de kanske inte (men dock kanske) kan tänka sig att byta ut maskinen.

Jag tittade på flera internationella fora, och såg att många har just detta brumproblem i nua iMac, alla storlekar, men ser också att de får dem utbytta, och för det mesta därmed får en tyst dator.

Jag har skickat en del av dessa diskussionsinlägg till DS Store, så de får begrunda, och jag har även ringt Apple, som är berett på att jag återkommer direkt till dem om felet inte blir avhjälpt eller datorn utbytt. Jag har ju bara haft den några dagar, och är beredd gå ner till mindre hårddisk för att slippa vänta på en ny specialbeställd. Jag behöver jobba, för sjutton!

Har många brumproblem med nya iMac, och hur hanterar andra Applehandlare detta?

Ingvar Nordin

1