Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första intrycket Macbook

Tråden skapades och har fått 147 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 18:24

tycker inte den är märkvärdigt varm,
min gamla thinkpad blev minst lika varm

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-31 13:49

Jahopp, här kommer mina första intryck av macbooken.

Datorn är mycket snabb
Skärmen är underbar, blänker inte störande alls tycker jag ,
Skärmen känns större än 13" på nåt sätt.
Snabb att starta
Mycket snygg
Skönt tangentbord
Extremt tyst, hör inte knyst från den. Inget "moo" eller "whine" (...än)
Den blir lite varm, men än så länge inte så varm att det är ett problem.

Efter bara nån timmes användning är jag fortfarande extremt nöjd med den. Jag ska installera lite mer minne i den när jag kommer hem. Skriver lite mer hur det gick.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-31 14:47

Kan du pressa processorn och kolla temperaturen i CoreDuoTemp?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-31 15:01

Japp det kan jag göra, nångång under veckan. Återkommer med resultat

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-31 15:59

Det tar inte särskilt lång tid att göra det annars.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-05-31 23:45

har precis installerat duotemp på min sprillans nya macbook och testar gärna hur varm den blir... Hur gör jag det på bästa sätt?? Ligger på 60c nu när jag surfar och kör lite itunes...

Ursprungligen av preppy:

har precis installerat duotemp på min sprillans nya macbook och testar gärna hur varm den blir... Hur gör jag det på bästa sätt?? Ligger på 60c nu när jag surfar och kör lite itunes...

Ett bra sätt att maxbelasta processorn är att i Terminalen skriva yes > /dev/null.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-02 01:45
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Ett bra sätt att maxbelasta processorn är att i Terminalen skriva yes > /dev/null.

Ett annat tips är att skriva "yes > /dev/null& yes > /dev/null " så att båda kärnorna belastas...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-02 15:15
Ursprungligen av desh:

Ett annat tips är att skriva "yes > /dev/null& yes > /dev/null " så att båda kärnorna belastas...

Testa detta och fick följande resultat:

  • Idlade på 48-50

  • Tempen gick snabbt upp till 83, varpå fläkten ökade tempot och fick ner temperaturen till 79

  • Lät den gå ett tag och då höll den sig inom intervallet 78-82 grader. Kom den över 80 throttlade (heter det så?) den ner sig till 1833Mhz och tempen skönk till 78 igen. Datorn throttlade upp sig till 2,0 igen och tempen steg till 82. Hela tiden var fläkten på max lät det som.

  • När jag stängde ner terminalen sjönk tempen ganska fort till runt 55 igen.

Är över lag mycket nöjd med datorn. Allt verkar funka som det skall. En liten sak som jag stör mig på och det är att plasten under skärmen, vid lufthålen i högerkant buktar ut ngn millimeter (se länk till bild; 0,47mb). Får se om jag lämnar in den. Vad skulle ni ha gjort?

Bild

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-02 15:59
Citat:

Är över lag mycket nöjd med datorn. Allt verkar funka som det skall. En liten sak som jag stör mig på och det är att plasten under skärmen, vid lufthålen i högerkant buktar ut ngn millimeter (se länk till bild; 0,47mb). Får se om jag lämnar in den. Vad skulle ni ha gjort?

Bild

Lämnat in den helt klart.

Ursprungligen av desh:

Ett annat tips är att skriva "yes > /dev/null& yes > /dev/null " så att båda kärnorna belastas...

Om du öppnar AKtivitetskontrollen ser du att båda kärnorna använd för fullt när man bara använder en process, OSX är tillräckligt smart för att dela upp arbetet på båda kärnorna när den kan.

Ligger nu i sängen med Macbooken lutad så jag ska slippa den värsta värmen... Tänkte bjuda på en liten genomgång av mina första intryck.

Först och främst så ska jag berätta att jag är uppväxt med Mac även om jag själv alltid kört PC. För ett par månader sedan bestämde jag mig för en Ibook, då jag ville ha en bra bärbar med fin batteritid. Sen fastnade jag. Nu köpte jag en ny Macbook och jag har under de första timmarna haft svårt att få fram ord för att beskriva hur komplett den här datorn känns.

Börjar man med konstruktionen med plast osv. så känns den definitivt mer stabil än Ibooken, är smalare och har en helt enkelt snyggare form. Bildskärmen är glossy, men problem med speglande? Nä, inte överdrivet. Det är jäkla bra kräm i den, känns väldigt skönt att ha en bra skärm. Tangentbordet var till en början jobbigt, men jag har redan vant mig. Nu fungerar det bättre än det på Ibooken, även om det tar lite längre tid att skriva än så länge. Musen störde jag mig på i 10 min då ytan på Macbooken känns mer räfflad, men det känns inte längre.

Allt känns tipptopp och fjärrkontrollen är underbar. Sättet hela det systemet är utformat på är gudomligt. Den nya elsladden är också den genialisk. Allt snack om problem hit och dit tror jag man inte ska lyssna allt för mycket på. Som folk sagt, det är de som har problem som skapar trådar, inte de som har fått helt fungerande datorer.
Jag har inget problem än så länge, peppar peppar. Inga döda pixlar, verkar än så länge inte bli för varm och ja.. jag är så otroligt nöjd.

Underbart!

Edit: Ja det är ju typiskt att när man ska berätta om hur bra allt är så dyker ett problem upp. Tittar upp mot batterisymbolen som ser udda ut, trycker och det står "Inga batterier tillgängliga". Blir livrädd, stänger luckan=vila, öppnar och den går ur vilan. Puh, batteriet tillbaka. Skumt, men löste sig direkt alltså.

Oerhört varm (90 Grader vid full load, innan fläktarna går in. Ca 86 Grader efter fläktarna slår på), mitt batteri verkar inte må bra eftersom det skall kunna ladda 5500 mAh då det nu endast laddar 5114 mAh (92% av "orginal-kapacitet").

Måste dock säga att det är en mycket skön bärbar dator. Kommer försöka få batteriet utbytt och kommer byta kylpastan på den.

+ Skönt tangentbord
+ Glossy är oerhört skönt (Inga problem med speglingar)
+ Stoooor trackpad
+ MagSafe
+ iSight
+ Tyst (Ingenting jämfört med min gamla bärbara HP som låter som ett Jetplan)

- Oerhört varm

http://klantskalle.com/MacBook <-- Lite bilder på Vita MacBook

Senast redigerat 2006-06-01 22:42
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-02 03:05
Ursprungligen av Gawy:

Oerhört varm (90 Grader vid full load, innan fläktarna går in. Ca 86 Grader efter fläktarna slår på),

Thermal spec för Intel Core Duo är dock 100 grader celsius. så 90 grader vid full load klarar du ju dig med 10 grader under...

Ursprungligen av pcw:

Thermal spec för Intel Core Duo är dock 100 grader celsius. så 90 grader vid full load klarar du ju dig med 10 grader under...

Men jag tror ju knappast någonting i MacBooken mår bra av dom temperaturerna. Även processorerna.... Bara för att dom klarar dom temperaturerna betyder inte att dom mår bra av det.

90 grader?, är det inte möjligt att ta temperaturen på chassit?

Kollade på de exemplaret de har på inWarehouse i Stockholm idag. Ser väldigt bra ut tycker jag. Skärmens yta störde inte, tvärt om skärmen verkar jätte bra. Tangentbordet kändes bra. Kameran verkade bättre än den jag har på min 22 tummare. Snabb (och denna var bara med 512 mb, men så har jag bara 576 mb på min Cube, och den kör jag rätt mycket på). Lite varm, men det blev min gamla Powerbook också. Jag är övertygad.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-02 01:36

Någon som har hört att laddaren piper och tjuter?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-02 01:43
Ursprungligen av Bijan:

Någon som har hört att laddaren piper och tjuter?

Yes, men inte alls farligt. Värre är fläktarna som går av och på med 2 sek interval när CPUn blir mellan 63-66 grader. Mooooo!!!

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-02 12:32
Ursprungligen av desh:

Yes, men inte alls farligt. Värre är fläktarna som går av och på med 2 sek interval när CPUn blir mellan 63-66 grader. Mooooo!!!

Umm, antar att min dator är varm? För den är 63-68 när jag bara sitter och surfar. Antar att mina fläktar går igång vid lite högre temperatur

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-02 14:26
Ursprungligen av desh:

Yes, men inte alls farligt. Värre är fläktarna som går av och på med 2 sek interval när CPUn blir mellan 63-66 grader. Mooooo!!!

Samma sak här, av på, av på, av på, hela tiden. En sak om fläktarna går igång och viner lite lågt. Men det här fixar jag inte.
Den pipande laddaren i ett knäpptyst rum. Jag får spader!

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-02 14:52

Sitter nere i det lite svalare vardagsrummet med batteri och wlan, och nu idlar den i 50-51. Kul att sånt kan göra 15c skillnad.

Nu har även jag fått mina första intryck av MacBook, var inne på vårt lokala Apple Center och utvärderade (läs: dreglade) en vit MacBook. Helt klart en riktigt attraktiv dator för en som kommer från iBook-världen måste jag säga. Punkt för punkt är den bättre, snyggare, snabbare, fler finesser osv osv. Den blanka skärmen var inte ett stort problem i mina ögon, även om jag hört folk som är skeptiska till väl den visar färger (om man t.ex. ska jobba med bildbehandling).

På det hela taget var det en väldigt dum idé att titta på den IRL, för nu känns min inte ens ett år gamla iBook inte riktigt lika kul, men jag får skylla mig själv, jag visste att det skulle bli så om jag tittade på den...

Fick min vid 10, och jag säger bara WOW! Den är snabb, mycket tystare än en Mac mini G4 (Ger ifrån sig ett litet piiiiiiiiiiiiiiiiiiii.... men det gör det flesta datorprylar jag gör hemma. Och varm är den inte heller när man har den på knät.

EDIT: Hoppsan, hoppsan -- datorn blev visst varm, i alla fall nu när jag laddar den. Och hörde något muande (fast bara två ggr undertiden dator satt i knät). Så jag drar ner mitt betyd lite, men bara liiiite pågrund av värmen.

Betyg: 4.95/5

Senast redigerat 2006-06-02 20:07

Fick min häromdagen, riktigt nöjd förutom att en pixel fastnat (blått) nere i högra hörnet. Första Macen och jag är väldigt imponerad, det kommer ta lång tid innan jag går tillbaka till något annat operativsystem. Förstår inte varför jag inte gått över tidigare när jag hade planer redan 2003.

Ursprungligen av westberg:

Fick min häromdagen, riktigt nöjd förutom att en pixel fastnat (blått) nere i högra hörnet.

Testa och kör den här filmen nere i högra hörnet:
http://www.psp-vault.com/Article168.psp

Filmen blinkar rött - grönt - blått för att tvinga pixeln att byta färg. Tydligen har väldigt många fått sina pixlar fixade genom att köra den där filmen en bra stund. Stäng av skärmsläckaren och se till att skärmen inte stänger av sig först bara. Tryck Äpple-L så loopar quicktime filmen.

Du kanske behöver köra filmen ett tag men det kan ju knappast förstöra något att prova.

"Skärmen känns större än 13" på nåt sätt."
den är väl 13,3?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-29 10:31

Jag måste säga att mitt intryck av MB har gått i vågor. När den släpptes och jag såg den på nätet var den väldigt lockande.

När jag sedan kollade på den i butik kändes den mindre än väntat, och lite allmänt antiklimaktisk.

I början när den levererats tyckte jag om den men var ändå avvaktande på grund av den vassa kanten, lilla skärmen, höga värmen.

Sen efter kanske en månad så började jag falla för den ordentligt. Nu är jag tämligen förtjust.

Bevaka tråden