Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första intrycket Macbook

Tråden skapades och har fått 147 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-05-22 17:29
Ursprungligen av matteth:

Den funkar fint så länge den är nystartad, badbollarna dyker upp när den blir varm. Antagligen dåligt minne. Eller trasig dator. Det får garantin ta hand om.

Tråkigt att sånt ska hända. Hoppas det var ett måndagsexemplar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-22 18:22
Ursprungligen av matteth:

Den funkar fint så länge den är nystartad, badbollarna dyker upp när den blir varm. Antagligen dåligt minne. Eller trasig dator. Det får garantin ta hand om.

Har du funderat på att ladda ner CoreDuoTemp för att ta reda på hur varm din processor egentligen blir? Problemet har ju länge skyllts på att Apple har klantat sig med kylpastan..

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-05-23 00:02

Någon som känner någon eller hört talas om någon som köpt en MacBook utan problem? Jag funderar själv på en.. Var det lika mycket (negativt) snack kring PB G4:orna? Sålde precis en PB G4 12" med tanken att köpa en MB.. Hade aldrig det minsta lilla problem med förra datorn så frågan är om man vågar beställa en MB..... =/

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-23 10:11
Ursprungligen av jbn:

Någon som känner någon eller hört talas om någon som köpt en MacBook utan problem? Jag funderar själv på en.. Var det lika mycket (negativt) snack kring PB G4:orna? Sålde precis en PB G4 12" med tanken att köpa en MB.. Hade aldrig det minsta lilla problem med förra datorn så frågan är om man vågar beställa en MB..... =/

Det var mycket snack om värmeproblem på dem också. Nu har jag kanske fått en Macbook med problem, men jag säger ändå att det är en suverän dator, och garantin ska lösa mitt problem. Som sagt, man läser alltid om de som fått defekta datorer på forumen, mindre om dem som fått fungerande ...

Senast redigerat 2006-05-23 10:40

Jag har en MacBook utan problem. Å andra sidan har jag bara haft den 1 dag.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-23 08:11

De flesta har nog en utan problem, men varje sådan person startar nog inte tre trådar på 10 sajter om hur bra dennes dator fungerar. Man läser alltid mer rapporter om strul än om felfria maskiner. Samma sak gäller uppdateringar av OS X. Det dyker alltid upp en massa trådar om att datorerna slutat fungera eller krånglar. Men det klart att det är värre med hårdvara som strular och då får det ännu mer plats i etern, och Apple borde verkligen göra något åt saken.

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-05-23 10:30

matteth: Jag har en fråga..

Min flickvän har en acer med liknande grafikkort. Den datorn är så jäkla seg i GUI:et.. laggar när man flyttar fönster och de tar tid för fönster att komma fram när man maximerar dom.. Kortet är ett (nåt)915 och på macbook är det 950 vad jag förstått..

Känner du några minsta tecken på slött gränssnitt? Svarar det direkt alltid?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-23 10:39
Ursprungligen av jbn:

matteth: Jag har en fråga..

Min flickvän har en acer med liknande grafikkort. Den datorn är så jäkla seg i GUI:et.. laggar när man flyttar fönster och de tar tid för fönster att komma fram när man maximerar dom.. Kortet är ett (nåt)915 och på macbook är det 950 vad jag förstått..

Känner du några minsta tecken på slött gränssnitt? Svarar det direkt alltid?

Inga problem som jag märkt. OSX gränssnitt har ju inte varit direkt snabbt, men nu känns det som om hårdvaran hunnit ikapp. Men testa först om du är osäker.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-23 10:47
Ursprungligen av jbn:

matteth: Jag har en fråga..

Min flickvän har en acer med liknande grafikkort. Den datorn är så jäkla seg i GUI:et.. laggar när man flyttar fönster och de tar tid för fönster att komma fram när man maximerar dom.. Kortet är ett (nåt)915 och på macbook är det 950 vad jag förstått..

Känner du några minsta tecken på slött gränssnitt? Svarar det direkt alltid?

Låter som att det är något annat som är fel, för lite minne? Min syster har en HP nx6110 eller vad den heter med något intel 915 chipset och 900-grafik och jag har inte märkt att det segar något katastrofalt.
Och 950 som sitter i macbook lär ju vara snäppet bättre.
Sedan använder väl inte Windows grafikkortet för uppritning på samma sätt som macos gör.

"Celeron-M 360 1.4GHz 1MB cache
2*256MB 333MHz DDR-SDRAM
40GB 4200rpm disk
15" 1024x768 TFT
Intel 915GM chipset
Intel 900GMA integrerad grafik, 128MB "delat" grafikminne
DVD-ROM/CD-RW
56k modem
10/100mbps Ethernet
802.11b/g wlan (Broadcom BCM4306)
ICH6 AC97-ljud
USB 2.0 och Firewire"

Tror jag att det är hon har.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 15:32

Nu tycker jag att ni som fått era ska ta lite kollektivt ansvar och berätta!!!

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-23 15:38
Ursprungligen av ALi:

Nu tycker jag att ni som fått era ska ta lite kollektivt ansvar och berätta!!!

Berätta?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-23 15:47

Hur funkar de? Snabba, långsamma? Värme?

AHH...det är nog jag som börjar få abstinens (konstigt då jag aldrig haft en macbook)

Ursprungligen av ALi:

Hur funkar de? Snabba, långsamma? Värme?

Snabba. Varma, men inte mycket värre än t.ex. en PowerBook 12".

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-05-23 17:17
Ursprungligen av capojava:

Snabba. Varma, men inte mycket värre än t.ex. en PowerBook 12".

Låter perfekt.. Jag hade inga problem med värmen på min PB 12". Man kan ju inte begära att de ska vara svala precis.. Jag satt många gånger i sängen och skrev arbeten på den.. Ser fram emot min macbook nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-23 17:40
Ursprungligen av capojava:

Snabba. Varma, men inte mycket värre än t.ex. en PowerBook 12".

Om det är inte värre än min PB 12" så låter det ju rätt ok

Hur är det med fläkten?

Tack så mkt för infon!

Fläkten har bara gått igång en gång, och det var när jag installerade FileMaker Pro 8. Installeraren var inte universal, så det var nog Rosetta som fick jobba ordentligt. Då gick fläkten igång som bara den

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-05-23 18:35
Ursprungligen av capojava:

Fläkten har bara gått igång en gång, och det var när jag installerade FileMaker Pro 8. Installeraren var inte universal, så det var nog Rosetta som fick jobba ordentligt. Då gick fläkten igång som bara den

Hur är det när du går in på aftonbladets sida? Fläkten gick alltid igång på min PB 12" pga alla jäkla flash-annonser.. Gissar att MacBooken pallar det bättre?

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-23 18:42
Ursprungligen av jbn:

Hur är det när du går in på aftonbladets sida? Fläkten gick alltid igång på min PB 12" pga alla jäkla flash-annonser.. Gissar att MacBooken pallar det bättre?

Flash verkar inte så optimierat på mac. Jag kör en css som gömmer flashannonserna på aftonbladet.se och sen dess har aldrig fläkten gått upp i varv där.

  • Medlem
  • 2006-05-25 10:57
Ursprungligen av j0ppe:

Flash verkar inte så optimierat på mac. Jag kör en css som gömmer flashannonserna på aftonbladet.se och sen dess har aldrig fläkten gått upp i varv där.

Måste tilägga att det beter sig likadant på min PC/Windows maskin med Flash sidor. Fast där låter datorn som en hårtork bokstavligt talat. Bugg?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-25 14:51
Ursprungligen av j0ppe:

Flash verkar inte så optimierat på mac. Jag kör en css som gömmer flashannonserna på aftonbladet.se och sen dess har aldrig fläkten gått upp i varv där.

Opera lär ju finnas för mac? Dra in 9.0 beta (2 eventuellt) och använd deras block content, eller dra ner flash block eller vad det heter för firefox.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-05-25 17:39
Ursprungligen av Hagge:

Opera lär ju finnas för mac? Dra in 9.0 beta (2 eventuellt)

Har beta2 ja.

Citat:

och använd deras block content, eller dra ner flash block eller vad det heter för firefox.

Eller göra det för hand med en css fil, som jag valt att göra.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-23 18:51
Ursprungligen av capojava:

Fläkten har bara gått igång en gång, och det var när jag installerade FileMaker Pro 8. Installeraren var inte universal, så det var nog Rosetta som fick jobba ordentligt. Då gick fläkten igång som bara den

Samma här ... under Adobe CS2-installation. Macbooken är mycket tystare än PB 12" (fast PBen var tystare i början än den är nu...)

Senast redigerat 2006-05-24 14:57
  • Oregistrerad
  • 2006-05-24 15:45

Var inne på Humac i Stockholm idag när de plockade upp de nya Macbookarna.

Testade den svarta som var väldigt nice. Det absolut bästa var skärmen, helt i min smak, testade att ställa en iBook brevid och surfade på samma sida och jämförde. Det var som natt och dag, grymt ljusstark. I vissa vinklar speglade skärmen men det kan jag leva med. Tangentbordet var helt ok, tystare och lite skålade som kanske inte framgår på bilderna. Testade att dra igång många program och sedan jämförde att starta Garageband samtidigt på både MacBook och iBook. MacBook var 5 sekunder snabbare på att starta GarageBand, nästan dubbelt så snabb.

Har hela tiden lutat mer på den vita men nu efter ha klämt på både en svart och en vit är den svarta faktiskt grymt snygg. Den gråa ytan och vita tangenter gör inte den vita modellen lika snygg som jag trodde. Men priset.....grrrr... snål är jag....

Storleken är som en blandning av 12" och 14" iBook men tunnare. Bred som en 14" men djup som en 12". Ganska portabel alltså.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-24 16:33

hade dom macbooks på lager på humac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-24 17:48

Jag var och tittade på en vit MacBook (1,83:an om jag minns rätt) hos Macoteket på Birger Jarlsgatan idag.

Det var kärlek vid första ögonkastet Diggar formatet stenhårt, 13" widescreen känns helt rätt. Skärmen var också väldigt bra med klart bättre färgåtergivning än min PB 12". Testade tangentbordet lite grann och det kändes skönt. Datorn kändes inte så varm heller.

iPhotos bibliotek var laddat med en del foton, hastigheten när man bläddrade mellan foton var klart bättre än på min dator - och då hade MB:en endast 512 MB internminne också!

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-24 23:33

Jag hade oturen att få en macbook med defekt hårddisk. Men nu är den utbytt, och datorn går som en klocka. Jag är ruskigt impad.

Även Photoshop går jättebra - testade med en cmyk på 10000x15000 pixlar/572 Mb. Inga problem att panorera eller zooma i dokumentet. Så bra gick det inte på min PB 12" 1Ghz. Ur min synvinkel är alltså även adobe-programmen användbara.

Mycket bra prestanda och fin skärm för ett otroligt bra pris. Den enda nackdelen jag kan se är värmen, som ibland gör den lite jobbig att ha i knät.

Läget efter ett halvt dygn

Nu har jag kännt lite på min MacBook(1,83/60/512/vit) i ett 1/2 dygn, och tycker så här !

+
Snygg och andas kvalitet
Skärmen är VÄLDIGT bra
Bra batteritid , just nu 4:26 kvar
Bootar blixtsnabbt
Dualbootar till WIN XP är bra och KUL

-
Blir väldigt varm, igår låg jag vid ett flertal tillfällen på en temp på 75C utan att på något sätt maxa systemet. Känns väldig ovant när man på sina andra maskiner (som tuggar seti 24/7) gör allt för att ligga under 50C
Vass kant som man lägger handflatan på när man skriver / använder inbygda trackpaden, gäller iallafall om man har hyfsat stora labbar som mig. Känns väldigt obehagligt samt att man är lite orolig för att skära sig !
Känns inte riktigt så RAPP som jag hade förväntat mig med dualcore, använargränssnittet har presterat badbollar lite då och då.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-25 10:31
Ursprungligen av Martin Wikstrand:

Känns inte riktigt så RAPP som jag hade förväntat mig med dualcore, använargränssnittet har presterat badbollar lite då och då.

Mera minne hjälper! Jag testade en Macbook Pro/2Ghz/512. Klart mindre rapp än macbooken med 2Gb internt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-25 09:57

Jag var och fingrade lite på macbook igår och får ju börja med att säga att jag hade lätt betalt 1500kr för finish i alu men den där mattsvarta ser i mina ögon klart sämre ut än den vita. Good for me

Jag försökte få lite information ur personalen huruvida Aperture flöt på bra eller mindre bra på macbooken (tänker pressa in 2gb ram dock) och de kunde inte riktigt ge svar på det utan hänvisade till en annan butik som sålde aperture. Kollar man Aperture's sida står macbooken inte med ens på 'required' vilket känns lite oroväckande. Jag kan stå ut med att prestandan är sämre än mbp men det skall vara körbart och fungera bra. Någon som har erfarenheter av detta?

Angående rappheten i gui:t så slängde jag runt fönster och hamrade exposé/dashboard så gott jag kunde utan att märka minsta problem och det satt 512mb i den burken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 10:38

Mitt första inlägg på min sprillans nya svarta MacBook. Här följer mina första intryck (packade upp den kl 2 i natt då jag kom hem från jobbet och knappt sovit något sedan dess
Jag har tidigare ägt en iBook G4 och kan bara säga att det är minst sagt klasskillnad vad gäller byggkvalité och design. Tycker faktiskt att den känns mer "pro" än min kompis powerbook.

Många tycks oroa sig för värmeutvecklingen och jag kan säga att åtminstone mitt ex blev ganska så varm då nätadaptern satt i och jag hade datorn i sängen (ganska självklart), men utan adaptern i går den betydligt svalare, dock något varmare än min ibook. Fläkten går också igång klart oftare än på ibooken vilket känns mer hälsosamt.

Jag är en ganska så luttrad macanvändare med döda pixlar, flera hårddsiskkrasher och nu senast trasigt logikkort (tror jag) på min iBook. Mina förväntningar kanske då var lite lägre när jag packade upp denna läckra dator. Än så länge har jag mestdels positiva omdömen att ge. Det märks dock tydligt att det bara sitter 512 MB i den och det skall uppgraderas snarast till åtminstone det dubbla..

Bevaka tråden