Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första intrycket Macbook

Tråden skapades och har fått 147 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 10:43

Jag vill varna alla för att ha datorn i sängen, varför man nu skulle vilja ha det. Ventilationshålen på datorn kan täppas till av ett täcke, lakan osv och då blir datorn väldigt varm...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-25 10:49
Ursprungligen av Mondo:

Jag vill varna alla för att ha datorn i sängen, varför man nu skulle vilja ha det. Ventilationshålen på datorn kan täppas till av ett täcke, lakan osv och då blir datorn väldigt varm...

Hur ska man göra om man vill ha cybersex då? Måste man sitta vid skrivbordet då?

Ursprungligen av Konrad:

Hur ska man göra om man vill ha cybersex då? Måste man sitta vid skrivbordet då?

Man ställer datorn på bordet och skaffar en trådlös internet-dildo!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 11:13
Ursprungligen av Mondo:

Jag vill varna alla för att ha datorn i sängen, varför man nu skulle vilja ha det. Ventilationshålen på datorn kan täppas till av ett täcke, lakan osv och då blir datorn väldigt varm...

Själklart är sängen ingen bra plats för datorn, de vet nog de flesta. Men vad gör man inte när man jobbat 20 timmar i sträck och sedan kommer hem och packar upp sin nya fina dator

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-25 12:41
Ursprungligen av Mondo:

Jag vill varna alla för att ha datorn i sängen, varför man nu skulle vilja ha det. Ventilationshålen på datorn kan täppas till av ett täcke, lakan osv och då blir datorn väldigt varm...

Jag och Konrad har inte samma användning av datorn, även om vi har den i sängen båda två... Anledningen till att jag gärna har den där, är att jag gärna ser på något avsnitt av Family Guy eller kanske någon film eller något innan jag ska sova. Har dock datorn på en kylplatta så den täpps inte till av täcke. Det kan jag rekommendera till er andra. Då går det även ha den i knät, så slipper man att huden smälter och att benen omvandlas till kol elller nått.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-25 17:10
Ursprungligen av Snooze:

Har dock datorn på en kylplatta så den täpps inte till av täcke. Det kan jag rekommendera till er andra. Då går det även ha den i knät, så slipper man att huden smälter och att benen omvandlas till kol elller nått.

Jag har länge letat efter något sådant. Var köpte du den, hur mycket kostar den, och hur får den ström? USB? En sån hade varit kanon.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-25 17:58
Ursprungligen av Snooze:

Jag och Konrad har inte samma användning av datorn, även om vi har den i sängen båda två... Anledningen till att jag gärna har den där, är att jag gärna ser på något avsnitt av Family Guy eller kanske någon film eller något innan jag ska sova. Har dock datorn på en kylplatta så den täpps inte till av täcke. Det kan jag rekommendera till er andra. Då går det även ha den i knät, så slipper man att huden smälter och att benen omvandlas till kol elller nått.

Vad är det för kylplatta? Vad gör den?

Ursprungligen av ALi:

Vad är det för kylplatta? Vad gör den?

Jag har aldrig sett nån sån där kylplatta men jag misstänker att den hjälper datorn att hålla temperaturen på en konstant hög nivå, därav namnet

  • Oregistrerad
  • 2006-05-25 19:48
Ursprungligen av ALi:

Vad är det för kylplatta? Vad gör den?

Skulle kunna tänka mig att det är en sådan här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 10:53

Mina första intryck av Macbook:

Positivt:
• Mycket bättre byggkvalitet än iBook G4.
• Bra prestanda, men datorn kräver minst 1 GB i RAM om den ska komma till sin rätt.
• Mellanmodellen är mycket prisvärd.
• Mycket bra skärm. Jag gillar den blanka ytan och bildkvaliteten. Framför allt är färgerna och svärtan bättre än tidigare.
• Slank och elegant form. Tunn och nätt.
• Magnetlåset fungerar fint. Skönt att slippa mekaniska lås.

Negativt:
• Underligt tangentbord modell bankomat: helt platta tangenter med kort slaglängd. Personligen gillar jag det inte alls. Skålade tangenter med en mer distinkt slaglängd ger bättre återkoppling om var på tangenterna man befinner sig när man skriver. Som skribent vill jag hellre ha ett tangentbord à la Macbook Pro och Powerbook.

(Bästa tangentbordet alla kategorier hade min gamla IBM Thinkpad X31 som jag sålde för en tid sedan enbart därför att jag inte orkade med Windows XP längre. Den hade ett oerhört exakt, perfekt och skönt tangentbord. Apple borde kopiera det!)

Men sammantaget: bra gjort, Apple! Macbook är en kanonbra dator.

Senast redigerat 2006-05-25 12:52
  • Oregistrerad
  • 2006-05-25 15:16

Adblock finns som tillägg till Firefox. Till och Aftonbladet blir genomlidligt.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-25 18:20

ok, hur mycket hjälper den då? Är den tung eller går det att ha den i samma väska/skin som datorn?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-25 18:26

Exakt det undrar jag med, och vad den kostar osv...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-25 18:49

Om den funkar och är slimmad, samt inte kostar mycket så ska man ju givetvis köpa en på momangen!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-25 20:41

Guzz har rätt, en sådan är det.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-05-25 23:26

Har någon träffat på en sån här på sin maskin?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-30 16:56
Ursprungligen av tobhas:

Har någon träffat på en sån här på sin maskin?

Läste på IDG om att en skyddsfilm i plast (under gångärnen vid skärmen) som gör macbook onödigt varm.
Tobhas verkar ha fått ett sådant exemplar, kanske har fler av er fått det.

För övrigt är jag grymt nära att beställa en Macbook själv...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-30 18:06
Ursprungligen av emarsh:

Läste på IDG om att en skyddsfilm i plast (under gångärnen vid skärmen) som gör macbook onödigt varm.
Tobhas verkar ha fått ett sådant exemplar, kanske har fler av er fått det.

Det verkar vara en extrem minoritet som har kvar den på sin dator. Datorn är ändå väldigt varm verkar det som.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-26 08:50

om jag får min idag (hoppas) så berättar jag; den kommer från Suzuo

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-05-26 11:19

Hmm någon som hunnit testa Aperature på en MacBook? Lite oklart om det programmet rullar på maskinen. Skulle vara kul att veta innan man trycker på beställ-knappen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-26 11:26
Ursprungligen av Spooky:

Hmm någon som hunnit testa Aperature på en MacBook? Lite oklart om det programmet rullar på maskinen. Skulle vara kul att veta innan man trycker på beställ-knappen.

Finns en del personer på t.ex. DP-review som säger att det går utmärkt på inte allt för stora bilder. Min Nikons D50s 6MP skall tydligen fungera, så jag slog till på en! Om skiten behagar komma (beställde i torsdags för en vecka sedan, fortfarande kvar i Kina enl TNT tracker) så skall du få en detaljerad rapport!

Ursprungligen av desh:

Finns en del personer på t.ex. DP-review som säger att det går utmärkt på inte allt för stora bilder. Min Nikons D50s 6MP skall tydligen fungera, så jag slog till på en! Om skiten behagar komma (beställde i torsdags för en vecka sedan, fortfarande kvar i Kina enl TNT tracker) så skall du få en detaljerad rapport!

Det där förstår inte jag ... vad jag läst så fungerar inte Aparture på varken MacBook eller Mac mini eftersom dom har exakt samma grafikkort ... däremot fungerar Aparture på MacBook PRO och iMac eftersom dom har samma grafikkort .. som stöds ..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-26 14:04
Ursprungligen av Tussen69:

Det där förstår inte jag ... vad jag läst så fungerar inte Aparture på varken MacBook eller Mac mini eftersom dom har exakt samma grafikkort ... däremot fungerar Aparture på MacBook PRO och iMac eftersom dom har samma grafikkort .. som stöds ..

Då har du läst fel. Det fungerar, det går att installera, det går utmärkt att köra. Det enda du inte får är support via AppleCare, eftersom datorn bara är klassad som "installable" inte "runnable". Detta uttalande stöds utav THE product manager för Aperture. Han har uttalat sig på både Apples forum samt DP-review.

Ursprungligen av desh:

Då har du läst fel. Det fungerar, det går att installera, det går utmärkt att köra. Det enda du inte får är support via AppleCare, eftersom datorn bara är klassad som "installable" inte "runnable". Detta uttalande stöds utav THE product manager för Aperture. Han har uttalat sig på både Apples forum samt DP-review.

ok det visste jag inte ... var skönt att höra ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-26 18:05
Ursprungligen av Tussen69:

ok det visste jag inte ... var skönt att höra ...

Ja, när jag läste det så blev jag så: <-------------------------------------------> mycket gladare kan jag säga. Aldrig i livet att jag skulle punga ut för en MBP när MB trotts allt är så snabb.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-05-26 18:15

Macbook snabbare än jag trodde

Kände och klämde på en Macbook för första gången idag. Vet inget om specifikationerna. Glömde kolla i upphetsningen:) Men den är kanonfin.

Skärmen är på en helt annan nivå än till exempel Ibook 12" 1.2 GHz. Glossy stör inte mig ett dugg. Provade på hyfsat upplysta Macoteket i Stockholm, funkar fint.

Hela datorn är snygg och verkar välbyggd. Älskar den nya låsningen av locket i stängt läge. Sån där fånigt läcker magisk lösning:)

Jämfört med min Mini 1.42 GHz sopar den mattan vilken dag som helst. Saknar bara att testa Open GL prestanda. Allt annat gick så fort att det blåste i håret.

  • Medlem
  • Härryda
  • 2006-05-26 18:37
Ursprungligen av sparrow:

Kände och klämde på en Macbook för första gången idag. Vet inget om specifikationerna. Glömde kolla i upphetsningen:) Men den är kanonfin.

Skärmen är på en helt annan nivå än till exempel Ibook 12" 1.2 GHz. Glossy stör inte mig ett dugg. Provade på hyfsat upplysta Macoteket i Stockholm, funkar fint.

Hela datorn är snygg och verkar välbyggd. Älskar den nya låsningen av locket i stängt läge. Sån där fånigt läcker magisk lösning:)

Jämfört med min Mini 1.42 GHz sopar den mattan vilken dag som helst. Saknar bara att testa Open GL prestanda. Allt annat gick så fort att det blåste i håret.

Enligt mina erfarenheter med Vaio är det stor skillnad mellan ett väl upplyst rum och att vara utomhus på sommaren när solen skiner... =(

  • Medlem
  • 2006-05-28 23:06
Ursprungligen av JonasV:

Enligt mina erfarenheter med Vaio är det stor skillnad mellan ett väl upplyst rum och att vara utomhus på sommaren när solen skiner... =(

Och vilken datorskärm ser bra ut utomhus på sommaren när solen skiner ¿¿
Ingen jag haft i min ägo iaf...;)

Ursprungligen av maco:

Och vilken datorskärm ser bra ut utomhus på sommaren när solen skiner ¿¿
Ingen jag haft i min ägo iaf...;)

Haha, sant.

Filleokus: Egentligen lite fel tråd att posta i. Självklart funkar tyngre applikationer: Adobe-suiten (Illustrator, Photoshop, InDesign, GoLive...). GarageBand, iMovie (om de nu kan räknas som tyngre applikationer.

Och ja, du kan surfa och lyssna på musik med 512 MB internminne. Skit i den tanken däremot - släng in 1 GB eller 2 GB och du kan utnyttja Mac OS X till fullo.

Photoshop med bilder öppna, Microsoft Office (eller Pages om du har smak), GIMP om du nu vill, AdiumX om du vill chatta, iPhoto uppe, tio tabbar i Safari (eller Firefox) och din favoritplaylist i iTunes.

Näpp, äger ingen MB, däremot en iMac G5 men vågar sätta en femma på att det är likadant

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-29 20:28
Ursprungligen av disposable:

Microsoft Office (eller Pages om du har smak)

Är Pages och Microsoft Office samma sak? Det visste jag inte.

Bevaka tråden