Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken väska till MacBook?

Tråden skapades och har fått 287 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 23:45
Ursprungligen av bjelkeman:

Ok, inte en väska, men ett fodral. Jag köpte ett Tucano Second Skin och är riktigt nöjde med den...

Har ett precis likadant sedan någon månad tillbaka och är ganska nöjd. Kvalitén är bra och jag gillar det extra lagret som skyddar datorn mot regn och repor vid dragkedjan. Dock är jag inte lika nöjd med den "klumpiga" sömmen som finns där grått möter svart och vice versa. Hade det funnits be.ez i lager när jag köpte hade jag nog valt det istället - eller ett enfärgat Tucano. Det röda verkar snyggt...

Någon annan som har positiva eller negativa erfarenheter av Crumpler väskorna? Är sugen att beställa nu men man vill ju inte slänga bort 1300kr på en väska om den inte är riktigt bra...

  • Medlem
  • 2006-09-05 12:17
Ursprungligen av mmmikael:

Fan, jag har inte fått min STM alley från Radtech än... Skeppades den 5e och jag utgår från att den fastnat i tullen men så lång tid kan det väl inte ta att förtulla skiten??

Min skeppades någon gång mellan 30e augusti och 1a september och jag fick den idag. Är hittils mycket nöjd med väskan.

Tycker det verkar som det tar väl lång tid för dig, jag tycker nog du skall mejla radtech och höra vad som står på.

Ursprungligen av lowe:

Min skeppades någon gång mellan 30e augusti och 1a september och jag fick den idag. Är hittils mycket nöjd med väskan.

Tycker det verkar som det tar väl lång tid för dig, jag tycker nog du skall mejla radtech och höra vad som står på.

Ja, mailade igår och fick svar nu att de kommer skeppa en ny väska. Hoppas den tycker upp i nästa vecka.

Jag har beställt ett sånt här, hoppas att det kommer imorgon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 23:48
Ursprungligen av Solgumma:

Jag har beställt ett sånt här, hoppas att det kommer imorgon.

Min flickvän älskar det, hon har varit på mig sedan dag ett att skaffa just den färgen. När du har fått det, kan du berätta hur bra det passar och hur kvalitén tycks vara? Vore också intressant att få höra om det finns en inre söm vid dragkedjan som förhindrar repor och regn?

Det ska jag absolut göra!

Har fått hem det nu och det verkar jättebra! Det är "vadderat" vid dragkedjan så jag tror varken dragkedja eller regn kommer åt i första taget. Det är lite mörkare än vad det ser ut på bilden, men det ser jag inte som något negativt. Det är dessutom kraftigare än vad jag trodde, vilket bara är positivt det med! Jag är jättenöjd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-31 21:57

Tack för informationen, får väl köpa ett sådant i grönt och ett i rosa så att tjejen blir nöjd.

Ursprungligen av odelsteken:

Tack för informationen, får väl köpa ett sådant i grönt och ett i rosa så att tjejen blir nöjd.

finns ett ord för såna som dig.... TOFFEL nä skoja bara... rosa är ju killer doh!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 15:22
Ursprungligen av northernlight:

finns ett ord för såna som dig.... TOFFEL nä skoja bara... rosa är ju killer doh!

hehe

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-09-02 12:21

Heheh... jag har en rosa :P... och det va INTE jag som valde färg
Men jag är lika glad för det:rolleyes:

Tiden för neopren och rymdskeppsdesign är förbi. Fjollig är det nya hård. MacBookfodral ska vara i stoppade, sydda i tyg och ha ett fint mönster.
Bagit har några fina mönster, men tyvärr måste man måttbeställa om fodralet ska passa MacBook 13". Jag har mailat och frågat. Om fler gör det kanske de börjar sy MacBookfodral som standard, vilket är betydligt billigare.

Är det någon som har erfarenhet av Bagit?

Andra som jag överväger är Fabrix och Foofs lite mer sansade modeller.

Fler förslag?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-09-05 15:18

Jag fick min Small Alley från Radtech häromdagen. Jag tycker om den mycket, men saknar några saker. Jag har inte genomfört nåt av det här, men jag nämner mina funderingar om det kan inspirera någon annan. Ska nog också maila det till Radtech bara utifall att de delar min vision...

Från min gamla väska saknar jag pennhållare, pengaficka och korthållare. Jag insåg dock att man nästan lika gärna kan sätta pennor i kanten på den öppna lilla fickan under locket. Pengarna har jag i plånbok i väskan i stället. Jag funderar på att göra en egen korthållare och fästa bredvid den öppna lilla fickan, där det finns en ganska stor ledig yta. Med korthållare menar jag alltså som flera överlappande kreditkortsstora fickor, så det blir kortskåror i nivåer liksom. Nån textilkunnig som vet om det funkar med självhäftande tejp, eller om man får sy, eller limma, efter vad som kan vara lämpligt?

Dessutom tänkte jag skaffa sånt där kardborreband som är självhäftande på baksidan och fästa på tvären i mitten av fickan i locket, så att man kan stänga av när man har mindre grejer i fickan på det att de inte kanar hela vägen till toppen av locket när man öppnar.

Det vore också trevligt med extraficka på ena eller båda sidorna, för iPod och sånt.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-09-09 22:51
Ursprungligen av malesca:

Dessutom tänkte jag skaffa sånt där kardborreband som är självhäftande på baksidan och fästa på tvären i mitten av fickan i locket, så att man kan stänga av när man har mindre grejer i fickan på det att de inte kanar hela vägen till toppen av locket när man öppnar.

Gjorde detta idag. Köpte 20 cm svart kardborreband för 8 kronor. Verkar funka jättebra och håller fint. Sakerna kanar inte längre upp till toppen av väskan.

Senast redigerat 2006-09-09 23:02
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-05 17:31

Det blir nog en Small Alley, billigt och de flesta verkar ha fått hem dem ju

Ursprungligen av latjo:

Det blir nog en Small Alley, billigt och de flesta verkar ha fått hem dem ju

De flesta ja jaja den kommer väl så småningom... Beställde den 22/8

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 00:23

Såg STM Medium Alley på Apple Store i NYC för någon vecka sedan och tyckte den verkade rätt bra. Dock lockade Crumpler väskorna mer efterosm jag söker en väska som kan agera mer än datorväska. Vill kunna köra den som handbagage på flygningar och få ner en tröja, böcker, block, papper, pärm m.m. i den. Är sugen på en Crumpler Cheesy Disco, men de är ganska dyra och ingen här tycks ha någon erfarenhet av dem.

Jag har beställt den här ryggsäcken med både data och kamerafack: http://www.swefo.se/products/product_start.asp?id=468

Michael

En "Samsonite Sahora Backpack small" bör passa MacBooken, om man vill ha en enkel och prisvärd ryggsäck. 494kr på inWarehouse:

http://inwarehouse.se/Product.aspx?prd=655341

  • Oregistrerad
  • 2006-09-10 14:09

Någon som vet om det finns nån sån där smidig second skin variant fast med lite mer skydd i form av hårda plattor som inlägg och hörnskydd?

Michael t: En sådan väska har jag. Kan säga att den är riktigt bra och har en fin kvalitetskänsla. Det enda som stör mig en aning är att fliken till datorfacket är nog så lång. Annars är den helt perfekt om du vill kunna ta med dig lite andra saker än enbart datorn.

Fick min STM Small Alley idag som jag beställde den 22/8. Mycket fin liten väska. Fick betala 146kr för det rekommenderade brev som Arlanda skickade den med.
Ska field-testa Ha det bra

Ingen som har några in action bilder på sin STM small alley?

Ursprungligen av Andreas Th:

Fick min STM Small Alley idag som jag beställde den 22/8. Mycket fin liten väska. Fick betala 146kr för det rekommenderade brev som Arlanda skickade den med.
Ska field-testa Ha det bra

Återkom gärna med bilder och kommentarer, lycka till!

Ursprungligen av bastuman:

Återkom gärna med bilder och kommentarer, lycka till!

ska jobba på det

  • Oregistrerad
  • 2006-09-20 18:51

Ingen som har eller har känt på denna?
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=835035&product_id=949280

Min STM Alley kom idag. Synd bara att det tog över en och en halv månad och att jag hann köpa en i Sverige innan dess. Grym väska oavsett och om någon är intresserad av att slippa vänta lika länge får ni gärna köpa min, den är oanvänd och fortfarande inplastad.

http://www.99mac.se/saeljes/104496-stm-small-alley.html

jag har lagt upp lite bilder för den som är sugen på fler sådana

http://www.thilander.eu/radtech/index.html

edit: är på radtech small alley
edit igen: jo jag vet att det är gulnader på macbooken, framförallt på "musknappen", men tror inte det är "den där" gulnaden... Även om jag tvättar händerna innan jag använder den så tror jag det är svett och dylikt. Det går nämligen att med väldigt stort tålamod och naglar skrapa bort det...

Senast redigerat 2006-09-23 21:53
Ursprungligen av Andreas Th:

jag har lagt upp lite bilder för den som är sugen på fler sådana

http://www.thilander.eu/radtech/index.html

edit: är på radtech small alley
edit igen: jo jag vet att det är gulnader på macbooken, framförallt på "musknappen", men tror inte det är "den där" gulnaden... Även om jag tvättar händerna innan jag använder den så tror jag det är svett och dylikt. Det går nämligen att med väldigt stort tålamod och naglar skrapa bort det...

Tusen tack för bilder och ett bra repotage! Du har övertygat mig om att det är en Radtech Small Alley som är rätt val även för mig. Beställning kommer att läggas snarast.

Gott, du lär inte bli besviken (fast kanske lite otålig ifall du importerar och har otur med lång leveranstid)

Bevaka tråden