Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken väska till MacBook?

Tråden skapades och har fått 287 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Simon Blommegård:

Jag har också funderat på dom, någon som vet om det finns nån annan än Macoteket som har STM väskan i lager? Vill inte beställa från dom...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-11 19:03

Tja! Beställde ETT (trodde jag) http://www.expansys.se/product.asp?code=131087 sånthär rött MacBook fodral, passar fint och kom fram. Tyvärr TVÅ stycken! Någon som är intresserad av att få ett postat till sig i nyskick, mot lite lägre pris? Jag betalade 363,70 st inkl moms och frakt. Bud! 200? PM!

Senast redigerat 2006-07-12 00:42
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-11 21:46

Skrev i ett tidigare inlägg att jag skulle köpa ett fördral från fabrix. Har nu fått det och MB:n trivs fint i det.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-07-12 02:49
Ursprungligen av fredHo:

Skrev i ett tidigare inlägg att jag skulle köpa ett fördral från fabrix. Har nu fått det och MB:n trivs fint i det.

Vad blev den totala kostnaden inkl frakt? Åkte du på nå tull? Levereanstid?

Edit: Ska ut och resa, behöver nåt snabbt. Någon som har tips på vad man kan köpa i Stockholm till ett vettigt pris? Är ute efter en sleeve då väskorna oftast inte ser bra ut och kostar en del.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-12 11:21
Ursprungligen av desh:

Tja! Beställde ETT (trodde jag) http://www.expansys.se/product.asp?code=131087 sånthär rött MacBook fodral, passar fint och kom fram. Tyvärr TVÅ stycken! Någon som är intresserad av att få ett postat till sig i nyskick, mot lite lägre pris? Jag betalade 363,70 st inkl moms och frakt. Bud! 200? PM!

Du har ett PM!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-13 11:45
Ursprungligen av papawasarodeo:

Du har ett PM!

Well well, nu är den såld, inte till dig dock... F.ö. gick jag exakt 180 kr back. Slarvighetens och impulsköpets pris.. Ganska lite i jämförelse med gårdagens shopping och öhlrunda iaf haha.. Pengar tråkigt, att handla är kul!

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-07-13 18:12

Min svärmor är mkt duktig på att sy.. hon har sytt iordning ett likande sånt där fodral som finns hos fabrix..
får det imorgon och ska se hur det passar och om det blir bra..
när vi väl fått till mallarna så det blir snyggt och bra passform tänkte vi att någon kanske här kanske vill beställa?

Det går att få istort sett vilket tyg man vill både insidan och utsidan. Bara hon kan få tag i tyget så

Hör av er gärna isånnafall .. via PM eller här..

/Daniel

  • Oregistrerad
  • 2006-07-11 22:27

Tihi ;] Det sliter i köptarmen..^^

  • Oregistrerad
  • 2006-07-16 12:14

Har beställt en Macbook som troligen kommer nästa vecka någongång, har läst här och klurat och sökt efter en bra väska (och funderat över huvud taget ang. lösningen väska/fodral osv) och fått ångest när jag sett priserna på alla bra väskor som finns...

Var in på Naturkompaniet i Luleå dock och hittade den här skönheten för endast 699:-, gillar Dakine, dom sitter skönt i ryggen (och den här modellen har 1 miljon fack som användbara.. Alltid lika kul när man söker efter pennan och inte minns i vilket fack man satte den^^)

  • Oregistrerad
  • 2006-07-19 13:45

Den där var för phet, byter till en sådan här istället (snyggare också.. billigare! 399:-) I <3 DaKine!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-24 15:51

Var inne på Machuset i Borås i förra veckan och köpte ett Tucano Second Skin för 339kr.
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=835035&product_id=956050

Tyckte det var värt att ha det så länge trots att det är ganska fult. Gillar inte övergången mellan svart och silver. Visst, det är snyggt, men sömmen är på insidan och övergången sticker upp lite på utsidan - man ser alltså att det är två tygbitar som sitter ihop på insidan.
Dock är dragkedjan väldigt bra och skyddad från insidan så att Macbooken inte blir repad. Den passar perfekt storleksmässigt också. Klart värt ca 300kr tills vidare.

Får köpa ett be.ez och en ordentlig axelväska i NYC om tre veckor istället...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-24 21:04

Hm. Jag gav min mormor en bild på Fabrix MacBook fodral och måtten på datorn och kolla vad hon fixade. Där sparade man många hundra kronor Det är dels fodralet till datorn och sedan en påse till mus, laddare och remote.

själva fodralet:

och påsen:

Faktum är att de blev så pass bra att vi funderar lite på göra några extra och sälja dem. Är någon intresserad av att få ett handsytt fodral som passar MacBooken perfekt och kostar hälften så mycket som Fabrix grejer (vi hade tänkt oss ett pris runt 250 kr isf) så skicka ett PM. Självklart går andra tyger också att fixa.

Ursprungligen av shandar:

Hm. Jag gav min mormor en bild på Fabrix MacBook fodral och måtten på datorn och kolla vad hon fixade. Där sparade man många hundra kronor Det är dels fodralet till datorn och sedan en påse till mus, laddare och remote.

själva fodralet:

och påsen:

Faktum är att de blev så pass bra att vi funderar lite på göra några extra och sälja dem. Är någon intresserad av att få ett handsytt fodral som passar MacBooken perfekt och kostar hälften så mycket som Fabrix grejer (vi hade tänkt oss ett pris runt 250 kr isf) så skicka ett PM. Självklart går andra tyger också att fixa.

sen att den inte var hälften så snygg som fabrix heller gör ingen skillnad? Men du... kika på fabrix väskor... en helt annan liga. Sedan att din är ett rent plagiat gör ju inte saken bättre... + att den däringa knappen var ju aaasful... hehe så att försöka kränga plagiat känns liiiiite för kina för att det ska kännas bra i magropen.

Peace out och god jul.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-24 22:55

Jag är också ute efter en väska till min MacBook. Hade tänkt mig en ryggsäck av någon sort och tillverkaren Crumpler verkar vara det starkaste kortet hittils. Frågan är bara hur pass bra väskan i sin tur passar min MacBook... Deras "The Sinking Barge" väska verkar fin fast facket för datorn har måtten 27x35x4cm vilket är några centimeter förstort för MacBooken antar jag. Dessutom vet jag inte hur den ser ut/upplevs i verkligheten. Vill helst ha en väska som är relativt kompakt...

Sen undrar jag om dessa fodral som verkar vara så populära (ex. Tucano Second Skin) fungerar bra? Kommer man någonsin att använda dem? Jag vet att det är en personlig fråga som skiljer sig från person till person och väntar mig egentligen inget direkt svar, men det hade varit roligt att höra hur de används. Om man använder både fodral + datorväska eller bara fodral + "vanlig" väska eller om man änvänder dem i någon annan situation.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-25 20:11

upnorth: Jag kör fodral med vanlig väska vilket fungerar riktigt bra. I och med att jag behöver ha med mig mer grejer än bara datorprylarna passar en vanlig väska (ryggsäck) mig bättre, plus att datorväskor överlag är fula som stryk

  • Oregistrerad
  • 2006-07-25 20:14
Ursprungligen av shandar:

... plus att datorväskor överlag är fula som stryk

http://www.crumplerbags.com
(Jag känner att det räcker som svar )

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-25 23:04
Ursprungligen av BlastBeat:

http://www.crumplerbags.com
(Jag känner att det räcker som svar )

Okej, de var ganska snygga, men de har en prislapp som heter duga istället Plus att de som sagt är ganska låsta till datorer, man har inte mycket plats till annat.

  • Medlem
  • 2006-07-27 21:07

Ursprungligen skriven av shandar:
... plus att datorväskor överlag är fula som stryk

Ursprungligen av BlastBeat:

http://www.crumplerbags.com
(Jag känner att det räcker som svar )

Ja, verkligen - crumpler skulle jag verkligen inte vilja bli sedd med...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-25 23:30

@ upnorth
Köp ett billigt second skin och lägg macbooken i. Sen kan du lägga skinet med datorn i väskan, så lär den passa perfekt i en väska gjort för en 15" MBP. Dessutom skyddar det ännu något bättre då...

  • Oregistrerad
  • 2006-07-27 11:32

Beställde denna från Macoteket och jag är nöjd. Den är så fin

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-07-28 23:35
Ursprungligen av BlastBeat:

Beställde denna från Macoteket och jag är nöjd. Den är så fin

Beställt samma, sitter och väntar

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 17:31
Ursprungligen av BlastBeat:

Beställde denna från Macoteket och jag är nöjd. Den är så fin

Jag har också skaffat en likadan och är nöjd, men - Sulle vara bra att ha någonstans i själva fodralet att ha nätadaptern och miniDVI till VGA-adaptern. Nu är det lätt att glömma dessa....

Ursprungligen av danjo:

Jag har också skaffat en likadan och är nöjd, men - Sulle vara bra att ha någonstans i själva fodralet att ha nätadaptern och miniDVI till VGA-adaptern. Nu är det lätt att glömma dessa....

Jag har en macbookstrumpa från case logic (se länk nedan) som jag hittade på macforum i Göteborg. Det har en ytterficka på.

Det är en väldigt tajt passform, men tillräckligt elastiskt att man kan få ner nätadaptern, fjärrkontrollen och lite andra småsaker.

http://www.caselogic.com/13_student_laptop_shuttle/product_detail/index.cfm?modelid=70111

Det verkar som om fodral av typen second skin kan vara bra att ha trots allt... Men värre var det med väskan. Crumpler har iaf en väska som nästan passar mina behov, den enda riktiga nackdelen som jag har funnit hos den förutom priset ( ... ) är storleken. Den ser inte särskilt stor ut ensam på en bild men i jämförelse med en människa så verkar den vara otymplig. Jag saknar någon form av remmar på sidorna för att dra ihop väskan så att den är lite tightare när den inte är fullpackad.

  • Medlem
  • Aneby
  • 2006-07-28 00:21

har beställt en macbook och en http://store.apple.com/Apple/WebObjects/marley_se.woa/6384045/wo/H61OwI83n5nA2OZHDXz117HbS8a/5.PSLID?mco=15A92313&nplm=BB059

visst rött är inte min favorit men den kostar bara 485:-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-28 00:55

@ joney
Tycker den röda väskan du beställt är rätt snygg, funderar själv på att köpa en sådan i NYC. Får se vad de har för utbud där, har rätt höga förhoppningar på deras 5th ave. butik.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-07-28 10:50

Efter många om och men (en månads försening också) fick jag äntligen min http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=402598&product_id=949272

Passar väldigt bra till min Logitech V500 Orange.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-28 13:47

Ni som precis har fått era be.ez, är det något bra? Har ett Tucano Second Skin men tycker kanten mallan det svarta och det gråa känns konstig och förstör lite av designen. Är sugen på att köpa ett blått eller grönt be.ez. Priset är ju bra, men hur är kvalitén?

Jag använder RadTechs Sleevz. Väldigt trevligt, tillsammans med deras ScreenSavrz. Detta kommer dock kompletteras med en Crumplerväska så småningom.

Sleevz: http://www.radtech.us/Products/SleevzNotebooks.aspx
ScreenSavrz: http://www.radtech.us/Products/NotebookScreensavrz.aspx

Bevaka tråden