Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köptips: Miglias "TVmini" eller Elgatos "EyeTV for DTT"?

Tråden skapades och har fått 154 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 15:42

Eftersom den tar signalen oförvanskad och bara lägger på datorn så är det upp till datorn om den kan spela upp den som kommer in. Är det h264 så måste datorn klara av det.

Jag antar att man fortfarande kan spela IN saker även om inte datorn klara av att spela upp dem.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-30 19:17

Bildkvalitet på digitaltv i Uppsala?

Det första inlägget i denna tråd var från Uppsala där jag också bor. Kan någon upplysa mig om hur mottagningen är i Uppsala? Kan Miglia TVmini ta in signalen så det blir bra bild?

Vi har kabeltv från Comhem och skulle kunna använda Miglia mikro för analog tv som kostar ungefär lika mycket som TVmini. Vilken kan tänkas ge bäst bild?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-31 08:27
Ursprungligen av goranlin:

Det första inlägget i denna tråd var från Uppsala där jag också bor. Kan någon upplysa mig om hur mottagningen är i Uppsala? Kan Miglia TVmini ta in signalen så det blir bra bild?

Vi har kabeltv från Comhem och skulle kunna använda Miglia mikro för analog tv som kostar ungefär lika mycket som TVmini. Vilken kan tänkas ge bäst bild?

Mitt enda test med den lilla antennen som följer med var iofs från ett källarfönster ... Men där fanns ingen täckning. Gissningsvis bättre på högre höjd/friare sikt. Eller med en takantenn.

Minin ger nog bättre bild, eftersom det är helt oförvanskad mpeg-2, men den kräver ju täckning + att det bara är fria kanalerna. Så vill du ha ditt Comhem-utbud behövs en analog som Miglia mikro eller någon av Elgatos lådor.

Vad tror ni om den här då?

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086942

Hybrid, d v s både analog och digital... Bra om man bor i lägenhet med kabeltv, antar jag, men funkar också på resan med den portabla antennen...

Enligt uppgifter på tillverkarens hemsida ska den fungera med Mac om man köper EyeTV 2... Som i och för sig kostar lite...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-06-02 13:27

Fast "Komprimering: Mpeg2" låter väl som att den inte stödjer HDsändningarna...

  • Oregistrerad
  • 2006-06-02 13:35

MPEG-2 i detta fallet säger väl inget om HD-sändningar? Det handlar väl om hur analoga signaler komprimeras innan de skickas till datorn?

Vilka HD-sändningar?

De som kommer i framtiden och som man kommer behöva ny dator och TV för att se? Om de inte är DRM-skyddade förstås...

Nej, skämt åsido, det vet jag faktiskt inte - detta är termer jag är helt främmande för... Vad för "upplösning" sänds vanlig och digital TV i? Motsvarande DVD-kvalitet eller sämre?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-02 15:47

Har precis beställt en TVmini på apple-store.
Jag bor mitt i stockholm, en trappa upp i ett gårdshus, med omgivande byggnader som är ca 6 våningar höga.

Det är förmodligen kört, och jag är e-g-e-n-t-l-g-e-n kidnappad i comhem-monopolets riktigt usla digital-tv.

Men det skiter jag i.. om det inte går att ansluta den till elementet eller kanske stuprören utanför så är det ändå värt ett försök.

Så bra verkar den vara tycker jag.
Återkommer med en rapport när den levererats.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-09 22:11
Ursprungligen av Tomas Lindholm:

Har precis beställt en TVmini på apple-store.
Jag bor mitt i stockholm, en trappa upp i ett gårdshus, med omgivande byggnader som är ca 6 våningar höga.

Det är förmodligen kört, och jag är e-g-e-n-t-l-g-e-n kidnappad i comhem-monopolets riktigt usla digital-tv.

m.m. skrev jag..

Men jag hade fel. Med antennen på fönsterblecket (praktisk magnetisk antenn-fot kan nämnas) så får jag 100/100 på kvalitet respektive styrka på signalen.

Förvånad. Trodde det var kört att kunna köra hemma med de förutsättningarna.
Kvalitén lika som comhems digitalbox, men kanske en aning mer artifakter.
Fotbollen ser toppen ut (men inte jämförbar med t.ex. QT HD-demo-filmer, snarare som DVD) Bläddring kanaler samt hopp bak och fram går superfort på min 2Gb/2Ghz MBP, och med progressiv bild på fotbollen, i fullskärmsvisning, tar 50% cpu i top. (där 200% är max)

Mycket imponerad. 5+

Ursprungligen av Tomas Lindholm:

m.m. skrev jag..

Men jag hade fel. Med antennen på fönsterblecket (praktisk magnetisk antenn-fot kan nämnas) så får jag 100/100 på kvalitet respektive styrka på signalen.

Förvånad. Trodde det var kört att kunna köra hemma med de förutsättningarna.
Kvalitén lika som comhems digitalbox, men kanske en aning mer artifakter.
Fotbollen ser toppen ut (men inte jämförbar med t.ex. QT HD-demo-filmer, snarare som DVD) Bläddring kanaler samt hopp bak och fram går superfort på min 2Gb/2Ghz MBP, och med progressiv bild på fotbollen, i fullskärmsvisning, tar 50% cpu i top. (där 200% är max)

Mycket imponerad. 5+

Måste du köra i default-inställningens "motion-adjust"-läge? "Progressive Scan" ger oerhört mycket bättre rörlighet i bilden.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-26 12:24
Ursprungligen av Stinky:

Måste du köra i default-inställningens "motion-adjust"-läge? "Progressive Scan" ger oerhört mycket bättre rörlighet i bilden.

Man kör det man vill. Håller med om att progressivt är mycket bättre för t.ex. fotbollen, men det suger extra kraft/batteri vilket kan vara en nackdel om man tittar portabelt.

Om programvaran.. så kan nämnas att EyeTV 2.2.1 kostar 79¢ separat. Och för mig som har en elgato 200 för digitalisering av analogt sedan tidigare så är det givetvis ett klipp att samtidigt få en uppgradering från version 1.8 "på köpet". Som om man bara betalat 200 för själva digitalmottagaren i Apple-stores erbjudande med andra ord.

Senast redigerat 2006-06-26 13:04
  • Oregistrerad
  • 2006-06-27 16:38
Ursprungligen av Tomas Lindholm:

Håller med om att progressivt är mycket bättre för t.ex. fotbollen, men det suger extra kraft/batteri vilket kan vara en nackdel om man tittar portabelt.

Kan man själv ställa in att man vill visa bilden i progressive eller? Eller hur funkar det där?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-27 16:53
Ursprungligen av Stephan H:

Kan man själv ställa in att man vill visa bilden i progressive eller? Eller hur funkar det där?

Det kan man göra under Inställningar. Se bild.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-27 17:34

Jag beställde en sån där TVmini från Miglia i helgen (Applestore), det står att den bör komma imorrn, så det ska bli spännande att testa

  • Oregistrerad
  • 2006-06-27 17:48

Hur sparar man?

Jag har också beställt en TVmini, mest för att se på tv och kanske spara något. Om jag sparar mer än planerat tar det mycket plats. Det står att det går att exportera till iMovie och iDVD, hur enkelt och bra är det? Någon som provat? På Elgatos sidor står det att man ska använda Toast Titanium för att spara på dvd, är det nödvändigt?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-06-02 17:16

VM sänds i HD från SVT och TV4 och med en HDready TV borde det bli kalas!

  • Oregistrerad
  • 2006-06-12 11:49
Ursprungligen av Wiberg:

VM sänds i HD från SVT och TV4 och med en HDready TV borde det bli kalas!

Tyvärr så finns bara stöd för mpeg 2 med EyeTV/TVmini, men, det är bra kvalitet överlag även på de vanliga sändningarna. Stream-info rapporterar upp till 6-6,5 Mbit i mpeg-2 och 5.1 DD. Någon har lyckats spela in mpeg-4 stream (DET är HD) och lyckats spela upp en liten inspelad snutt med VLC, men har inte hört om att någon fått allting att fungera "Live" än så länge.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-06-26 11:15

Side note: Miglia TVMini och Freecom DVB-T är samma sak, men i olika skepnad (re-brandad). Och bundlad programvara förståss. Skillnad: 661:- (689:- utan 99mac) hos Inwarehouse mot ca 1300:- (i vanliga fall) hos Apple Store. Men programvarustödet skiljer alltså.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-01 07:50

Ibland fick jag in SVT men inte 4:an, ibland tvärtom och ibland alla fria kanaler. Signalstyrka och kvalitet varierade dock och bilden fick störningar när jag rörde mig i närheten av antennen.

Nu har jag antennen monterad på gardinstångsfästet enligt bilden, och jag har alltid 100% / 100%. Först satte jag antennen på den runda gardinstången vilket gav rätt bra resultat, men sedan jag flyttat den till den platta ytan på fästet blir det perfekt resultat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-01 11:38

för mig fick jag inte nån mottagning alls med den medföljande antennen, utan jag kopplade in den vanliga antennsladden till TVmini'n och fick genast 100% på båda värdena
enda "nackdelen" jag upptäckt än så länge är att inspelningarna tar rätt mycket plats, runt 3,2GB per timme.. men det ska väl vara så antar jag
och förresten, vet någon om man på något sätt kan snabbspola snabbare än i 4x hastighet?

Är sugen på att köpa en TVmini, kör man bara med bordsantenn eller kan jag koppla det via antennkabel till mitt ComHem abonnemang? Känns lite onödigt att köpa om jag bara kommer få in 1,2 tv4 men om jag kan få hela mitt ComHem utbud är det ju lysande!

Ursprungligen av mmmikael:

Är sugen på att köpa en TVmini, kör man bara med bordsantenn eller kan jag koppla det via antennkabel till mitt ComHem abonnemang? Känns lite onödigt att köpa om jag bara kommer få in 1,2 tv4 men om jag kan få hela mitt ComHem utbud är det ju lysande!

Vill du ha digitala kanaler (från digitala marknätet) så ska du köpa en TVmini. Den måste ha separat antenn, comhemjacket funkar inte.
Vill du ha analoga kanaler med allt vad det innebär så ska du köpa en TVmicro (visst hette den så?) - den är för analoga kanaler och funkar i comhems antennuttag.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-04 20:17

Då till min fråga... Kan man koppla in befintlig digitalbox till TVmini? så att man på något sätt kan få in de kanaler man betalar för? eller måste jag ha någon specialvariantbox?

Ursprungligen av ostlund:

Då till min fråga... Kan man koppla in befintlig digitalbox till TVmini? så att man på något sätt kan få in de kanaler man betalar för? eller måste jag ha någon specialvariantbox?

Funkar inte med TVmini
Däremot kan du skaffa analoga TVmicro och ta in digitalboxens kanaler via antennsladden men det blir ju lagom kass bild... dessutom måste du byta kanal på digitalboxen.

För att få in betalkanalerna digitalt behöver du en Eyetv 410 med viaccess-modul.
Dreambox funkar också, en sån kör jag med. Den är dock lite omständigare än Eyetv än så länge.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-20 16:45

Prova med takantenn för att se att det fungerar. Har du inte tillgång till takantenn sätter du miniantennen på ett element eller nån annan större metallgrej och gör en ny kanalsökning. Miniantennen har en magnet i foten för att den ska sitta stadigt.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-10-03 16:00

Var förbi macoteket på lunchen i fredags och köpte en EyeTV DTT för att kunna kolla tv på min MBP på landet (kopparberg).
Fick fet panik när jag började att meka med det på kvällen fick ingen mottagning med antennen som man fick med, kopplar då in den i takantennen som har antenn förstärkare å det funkar inte heller.
Testar å söka om å om igen ingen mottagning, får en snilleblixt å går upp å kollar på vinden om antenn förstärkaren är inkopplad givetvis så var den inte det. Kopplar in den å gör en ny sökning nu funkar det.

Är riktigt nöjd med den. Får in SVT1, SVT2, SVT Extra, 24, Barn/kunskapskanalen, Aftonbladet TV och TV6.

Så nu kan ungarna kolla barnkanalen på morgonen å jag kan sova vidare

PS, Var det någon som fick igång HD-sändningarna under VM sändningarna??

  • Oregistrerad
  • 2006-12-30 12:16

Elgato EyeTV for DTT Stick för 59,95 € inklusive frakt!

Köptips!

Passa på innan 31:a december 2006!
Då kan ni köpa en Elgato EyeTV for DTT Stick för 59,95 € inklusive frakt!

Ett förbehåll finns det, ni måste prenumerera på deras nyhetsbrev!

http://www.icebase.com/go.shtml?20061219085812285128&m94204&http://shop.elgato.com/bestellen/warenkorb.asp?id=758&action=addone&sprache=en

Är ett bra pris!
Ca. 542:-

  • Oregistrerad
  • 2006-12-30 20:52

Tack Ola för tipset!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-12-30 21:16

Jag drömmer dagligen numera om en EyeTV Server: 1 burk med 4 digitala tuners i, en kortplats för Boxerabonemang som alla mottagarna delar på, stor tyst hårddisk, firewire, HDMIport, 4 portar LAN alt WLAN och en server-klientmjukvara som på EyeTVs eleganta sätt låter alla anslutna klienter på närverket se streamad TV, byta kanal på klienten, starta inspelningar osv.

Har lajjat lite med CyTV på sistone och inser att kartan skulle ritas om ifall Elgato skulle vilja släppa denna monstermaskin. Varför inte låta Boxer sponsra dessutom?

Jag slog faktiskt till på den där Eyetv-modulen, mest för att jag ville ha programvaran.
Eyetv version 2 är mycket bättre än version 1 men fortfarande är den riktigt seg att byta kanal med (tar ju uppåt 2 sek). Sen är bilden av nån konstig anledning sämre i Eyetv än vad den är i VLC eller Mplayer när man öppnar samma fil.

Det kanske mest irriterande var att EPGn ligger en massa klick bort i den sega fullskärmsmenyn. Jag vill komma till EPGn direkt och byta kanal därifrån.

Det slutade med att jag gav bort den till min lillebror

Bevaka tråden