Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köptips: Miglias "TVmini" eller Elgatos "EyeTV for DTT"?

Tråden skapades och har fått 154 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 17:18

Jag kunde inte låta bli utan ringde också och frågade lite försiktigt... Den snälla Eva meddelade att de sätter in 220 kr på mitt VISA!

Jag hade givetvis inte förväntat mig det eftersom det var jag som valde att handla för 1199:-, men efter marcus rapport kunde det ju inte skada att fråga. Så ett stort tack till både torbjörn, marcus och Apple!

Ursprungligen av Mattias Malm:

Jag kunde inte låta bli utan ringde också och frågade lite försiktigt... Den snälla Eva meddelade att de sätter in 220 kr på mitt VISA!

Jag hade givetvis inte förväntat mig det eftersom det var jag som valde att handla för 1199:-, men efter marcus rapport kunde det ju inte skada att fråga. Så ett stort tack till både torbjörn, marcus och Apple!

är du också student?!...

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 23:35

Nej, det är jag inte. Jag hade inte en tanke på det när jag ringde AppleStore och frågade. Jag sa att jag sett erbjudandet om TVminin för 979 kr och att jag köpt den för 1199 kr förra veckan och därför undrade vad vi kunde göra åt det. Hon frågade efter mitt beställningsnummer och erbjöd att betala tillbaka 220 kr vilket jag då inte hade någon anledning att tacka nej till.

Jag kollade på länken några poster upp och såg inget om att det bara var för studenter och Apple frågade mig inte heller om det. Men nu börjar jag få lite dåligt samvete. Torbjörn skrev ju faktiskt att det var 30% för studenter. Om jag får svårt att sova i natt kanske jag ringer AppleStore igen...

Ursprungligen av Mattias Malm:

Nej, det är jag inte. Jag hade inte en tanke på det när jag ringde AppleStore och frågade. Jag sa att jag sett erbjudandet om TVminin för 979 kr och att jag köpt den för 1199 kr förra veckan och därför undrade vad vi kunde göra åt det. Hon frågade efter mitt beställningsnummer och erbjöd att betala tillbaka 220 kr vilket jag då inte hade någon anledning att tacka nej till.

Jag kollade på länken några poster upp och såg inget om att det bara var för studenter och Apple frågade mig inte heller om det. Men nu börjar jag få lite dåligt samvete. Torbjörn skrev ju faktiskt att det var 30% för studenter. Om jag får svårt att sova i natt kanske jag ringer AppleStore igen...

Som att lägga oxfilé i lösgodispåsen

  • Oregistrerad
  • 2006-04-06 09:05
Ursprungligen av marcusbabe:

Som att lägga oxfilé i lösgodispåsen

Haha.. Jag tror ingen behöver ha dåligt samvete, han utgav sig ju heller aldrig för att vara student!

  • Oregistrerad
  • 2006-04-06 09:34
Ursprungligen av Mattias Malm:

Jag kollade på länken några poster upp och såg inget om att det bara var för studenter och Apple frågade mig inte heller om det. Men nu börjar jag få lite dåligt samvete. Torbjörn skrev ju faktiskt att det var 30% för studenter. Om jag får svårt att sova i natt kanske jag ringer AppleStore igen...

Hoppas du sov gott! Du behöver inte ha något dåligt samvete. Vi fick erbjudandet till företaget och beställde två för 979 spänn styck. Det var inte tal om att vi skulle behöva vara studenter.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-06 09:40
Ursprungligen av Arnold Corns:

Hoppas du sov gott! Du behöver inte ha något dåligt samvete. Vi fick erbjudandet till företaget och beställde två för 979 spänn styck. Det var inte tal om att vi skulle behöva vara studenter.

Tack för det. Jag kunde faktiskt sova bra, men jag funderade återigen att höra med Apple för en liten stund sedan. Nu känns det dock onödigt. En eloge till Apple för att de föreslog att betala tillbaka 220 kr. Överraskande kundvänligt!

Nu har jag också beställt en TVmini. Någon som vet hur adaptern för att koppla den till fasta antennuttaget ser ut? Är det något special, eller passar den direkt i en "svensk" antennsladd?

Det är en blank antennuttagsplupp(hona) som du skruvar på usb TVminin. TVminin är sedan kopplad till en medföljande usbsladd som du pluggar i datorn jag antar att du kan sätta in minin direkt in i datorn men har du den på baksidan vet jag inte om fjärren funkar har inte testat...kul är det iallafall med prylar.

marcus :m

Jag har problem med Miglia Minin. Var jag än flyttar iBooken så hittar den aldrig några kanaler när den söker. Är det någon som kan hjälpa mig? Vilken färg ska lysa på grejen när den är på? Min lyser gult.

Edit: Nu upptäckte jag att man kan se signalstyrkan i Eye-tvs inställningar. Var jag än gör så står styrkan på noll. Är det rimligt i en stad som Mjölby?

Senast redigerat 2006-04-10 20:26
Ursprungligen av Ian Curtis:

Jag har problem med Miglia Minin. Var jag än flyttar iBooken så hittar den aldrig några kanaler när den söker. Är det någon som kan hjälpa mig? Vilken färg ska lysa på grejen när den är på? Min lyser gult.

Edit: Nu upptäckte jag att man kan se signalstyrkan i Eye-tvs inställningar. Var jag än gör så står styrkan på noll. Är det rimligt i en stad som Mjölby?

Huruvida du bor i Mjölby eller inte spelar inte så stor roll om du bor åt "fel håll" från tv-masten i ett betonghus så din ibook är i radioskugga.
Jämför med att sätta upp en parabol inomhus

Har du en iBook kan du ju enkelt testa att gå utomhus och göra en kanalsökning där istället. Ta reda på var närmaste tvmast finns bara så du inte ställer dig i radioskugga igen.
Funkar inte det heller behöver du en bättre antenn eller så är det helt enkelt så att det inte är tillräcklig mottagning där du bor

  • Oregistrerad
  • 2006-04-10 21:35

Har du aldrig hittat några kanaler? Har du testat med en riktig antenn? Eller med miniantennen fäst på ett element?

När jag kopplade in den på vanlig tv-antenn så funkade det. Jag trodde att det som visar signalstyrkan skulle visa om antennen känner av en allmän signal. Men den ger utslag endast när en kanal är på. Tack för er hjälp iaf.

Hur fungerar TVmini med fjärren?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-04-20 20:18

Jag blev sugen på TVmini HD men det står ATSC only och då kollade jag upp vad den förkortningen betyder http://en.wikipedia.org/wiki/ATSC_tuner och det känns som det är den lösningen som man valt i USA så det är ju inte 100% säker att SVT väljer samma teknik. vad jag förståt så är det mpeg 4 som kommer att gälla. Får väl avakta ett tag till men tycker det är fattigt med information om HDTV nu när VM snart närmar sig.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-21 10:40
Ursprungligen av what:

Jag blev sugen på TVmini HD men det står ATSC only... det är ju inte 100% säker att SVT väljer samma teknik.

Det är väl snarare 100% säkert att SVT INTE väljer samma teknik eftersom de redan valt DVB-T. TVmini har stöd för HD i DVB-T när det kommer. Förutsatt att det inte kommer som betalkanal...

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-04-21 14:56
Ursprungligen av Mattias Malm:

Det är väl snarare 100% säkert att SVT INTE väljer samma teknik eftersom de redan valt DVB-T. TVmini har stöd för HD i DVB-T när det kommer. Förutsatt att det inte kommer som betalkanal...

Ja, så kan man kanske också se det tack för dit svar i allfall. Ska undersöka mer.

Fungerar fjärren när den sitter på baksidan av en dator, ni som köpt?!

  • Oregistrerad
  • 2006-04-21 10:37
Ursprungligen av iJohannes:

Fungerar fjärren när den sitter på baksidan av en dator, ni som köpt?!

För att fjärren ska funka bra måste man se IR-ögat vilket man inte gör när TVmini sitter bakom datorn. Det hänger med en förlängningssladd, men om du ska ha den permanent inkopplad tycker jag du bör titta på Elgatos variant som har kontakter bak och IR-öga fram.

Ursprungligen av Mattias Malm:

För att fjärren ska funka bra måste man se IR-ögat vilket man inte gör när TVmini sitter bakom datorn. Det hänger med en förlängningssladd, men om du ska ha den permanent inkopplad tycker jag du bör titta på Elgatos variant som har kontakter bak och IR-öga fram.

Skit, det var ju inge bra.

Ursprungligen av iJohannes:

Skit, det var ju inge bra.

men det är ju en förlängnings usb med så då kan självaste minitv ligga framför datorn eller var som helst där den får kontakt med fjärren...

Ursprungligen av marcusbabe:

men det är ju en förlängnings usb med så då kan självaste minitv ligga framför datorn eller var som helst där den får kontakt med fjärren...

Jo, det fungerar nog, men antensladden kommer på framsidan åd, till skillnad mot det andra valet.

Tvmini hittar inte alla kanaler?

Hej jag har problem med min Miglia TVmini. Den hittar inte alla kanaler. Ingen av SVTs kanaler hittas av TVminin. Däremot får den in TV4, TV6, Star, The Voice m.f. Av de åtta kanaler jag får in är det bara TV4 som är fri, det vill säga som jag kan titta på. Signalstyrka och signalkvalitet för TV4 är 100%. SVTs kanaler ligger på en annan Mux. Varför får jag inte in dem??

Ursprungligen av jannorlin:

Hej jag har problem med min Miglia TVmini. Den hittar inte alla kanaler. Ingen av SVTs kanaler hittas av TVminin. Däremot får den in TV4, TV6, Star, The Voice m.f. Av de åtta kanaler jag får in är det bara TV4 som är fri, det vill säga som jag kan titta på. Signalstyrka och signalkvalitet för TV4 är 100%. SVTs kanaler ligger på en annan Mux. Varför får jag inte in dem??

Dålig mottagning på frekvensen som SVTs mux ligger på. Bara för att du får in TV4 betyder det inte att du automatiskt får in SVT också tyvärr
Flytta/rikta om antennen, byt antenn, skaffa antennförstärkare. En eller en kombination av flera av dessa åtgärder borde hjälpa.

Ursprungligen av gusax840:

Dålig mottagning på frekvensen som SVTs mux ligger på. Bara för att du får in TV4 betyder det inte att du automatiskt får in SVT också tyvärr
Flytta/rikta om antennen, byt antenn, skaffa antennförstärkare. En eller en kombination av flera av dessa åtgärder borde hjälpa.

Det verkar stämma. Tanken slog mig när jag borstade tänderna så jag klättrade upp på balkongen och fäste den lilla taniga antennen så högt upp jag kunde. Genast fick jag in de saknade kanalerna, visserligen med dålig mottagning men ändå. Tyvär fick Tv4 sämre mottagning Jag får skaffa en bättre antenn då kanske det fungerar.

Äsch, nu skiter jag i allt.

Köper ändå, det är så himla billigt.

HD-tuner, HD-inspelning för 1000:- inkl moms och frakt.

Återkommer om hur det fungerar med min Mini Duo som är mediacentral här hemma mot en HDplasma.

/Johannes

Ursprungligen av iJohannes:

Äsch, nu skiter jag i allt.

Köper ändå, det är så himla billigt.

HD-tuner, HD-inspelning för 1000:- inkl moms och frakt.

Återkommer om hur det fungerar med min Mini Duo som är mediacentral här hemma mot en HDplasma.

/Johannes

Oj, det låg två stycken i paketet som kom idag. Känner mig som Alexander Lukas.
(800 inlägg - yeah!)

  • Oregistrerad
  • 2006-04-22 13:22

Du kan pröva kryssa i "Exhaustive scan", det fick jag göra för att få in TV4. Då söker den igenom fasligt massa frekvenser!

Ursprungligen av torbjorn2000:

Du kan pröva kryssa i "Exhaustive scan", det fick jag göra för att få in TV4. Då söker den igenom fasligt massa frekvenser!

Har provat, tyvärr ingen skillnad.
Tack

Till helgen kommer omdömme. Neurologi-tenta på fredag.

Bevaka tråden