Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köptips: Miglias "TVmini" eller Elgatos "EyeTV for DTT"?

Tråden skapades och har fått 154 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-04-03 08:46

Jag har köpt en Miglia TVmini och har testat lite...

Ursprungligen av gusax840:

Frågan borde istället vara huruvida Eyetv-programvaran klarar av att plocka ut samtliga program (videospår,ljudspår) på en viss frekvens.

TVmini skickar vidare hela muxen och EyeTV kan plocka ut flera kanaler ur samma mux samtidigt.

Ursprungligen av gusax840:

Äldre usb-tuners som använde usb1 var spärrade till enbart en kanal vet jag, helt enkelt för att usb1 inte har 22mbit i bandbredd. Problemet försvinner ju i usb2 men om TVmini ska vara bakåtkompatibel med usb1 så kanske det är så att den själv plockar ut enbart en tvkanal. Det borde du fråga de som gjort TVminin om. Samma fråga borde iofs ställas om Eyetv DTT.

TVmini är inte kompatibel med USB 1. Du får upp en dialog som meddelar når i stil med att USB 2 krävs.

Ursprungligen av gusax840:

Jag har bestämt för mig att eyetv numer kan spela in (och även titta på) flera kanaler samtidigt om de ligger på samma frekvens nämligen. Inte för att man använder det så ofta men under OS hade det kanske varit trevligt eftersom de hoppade mellan ettan och tvåan hela tiden under hockeyn. Men skulle det visa sig att jag har fel om eyetv och att den bara kan spela in en kanal åt gången, då spelar det ju förstås ingen roll ifall TVmini och/eller DTT enbart filtrerar ut en kanal i taget.

TVmini kan visa, timeshifta och spela in flera kanaler ur samma mux samtidigt. Åtminstone kan man manuellt öppna flera kanaler i olika fönster och hantera / spela in dessa oberoende av varandra. De sparade inspelningarna hade dock problem med metadata på så vis att de blandade ihop vilken kanal de spelades in ifrån. Huruvida schemalagda inspelningar fixar flera kanaler ur samma mux har jag inte testat.

När det gäller programutbudet i olika muxar så ligger alla SVTs kanaler i samma mux men TV 4 i en annan.

Ursprungligen av Mattias Malm:

TVmini kan visa, timeshifta och spela in flera kanaler ur samma mux samtidigt. Åtminstone kan man manuellt öppna flera kanaler i olika fönster och hantera / spela in dessa oberoende av varandra. De sparade inspelningarna hade dock problem med metadata på så vis att de blandade ihop vilken kanal de spelades in ifrån. Huruvida schemalagda inspelningar fixar flera kanaler ur samma mux har jag inte testat.

När det gäller programutbudet i olika muxar så ligger alla SVTs kanaler i samma mux men TV 4 i en annan.

Jag får inte min Tvmini-eyeTV att spela in typ svt1 och samtidigt titta på TV4. Det går inte att öppna flera samtidigt. Hur gör jag det? När jag drar på inspelning så säger eyetv "stäng av recording innan kanalbyte" !

marcus :m

Vad jag förstått konverterar Comhem om den digitala signalen till analog för oss som inte har en digitalbox och som fortsätter att titta som vanligt med "basutbudet".
Jag testade då miglia TVminin i "comhem"s antennuttag och det funkade inte. Bör det göra det eller vad för signal sänder de ut?!

marcus :m

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-04-03 10:51

är det samma stream som kommer, jag menar det är ju ganska mkt mer bandbredd för att skicka ut en hdtv-signal

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-04-03 12:01

Det är väl ingen som sänder ut HD på det marksända digtalnätet ännu?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 08:34

SVT och TV4 ligger i olika muxar. Eftersom TVmini bara har en tuner kan den bara ta emot och skicka vidare en mux till datorn. I denna mux på 22 mbit ligger flera kanaler. EyeTV-programvaran kan plocka ut flera av dessa kanaler genom att du, när t.ex. SVT 1 visas, håller nere CTRL och väljer"Open Live TV window". Ett nytt fönster med en annan av kanalerna i muxen visas. Du kan öppna fler förster på samma sätt. Om du i något fönster skulle byta kanal till en kanal som inte ligger i samma mux kommer alla fönster byta kanal till en i den nya muxen.

Det lyckades inte att schemalägga inspelningar av två program samtidigt. Inte ens om de ligger i samma mux. Jag undrar varför eftersom det bevisligen går att manuellt spela in två kanaler ur samma mux samtidigt.

Ursprungligen av Mattias Malm:

SVT och TV4 ligger i olika muxar. Eftersom TVmini bara har en tuner kan den bara ta emot och skicka vidare en mux till datorn. I denna mux på 22 mbit ligger flera kanaler. EyeTV-programvaran kan plocka ut flera av dessa kanaler genom att du, när t.ex. SVT 1 visas, håller nere CTRL och väljer"Open Live TV window". Ett nytt fönster med en annan av kanalerna i muxen visas. Du kan öppna fler förster på samma sätt. Om du i något fönster skulle byta kanal till en kanal som inte ligger i samma mux kommer alla fönster byta kanal till en i den nya muxen.

Det lyckades inte att schemalägga inspelningar av två program samtidigt. Inte ens om de ligger i samma mux. Jag undrar varför eftersom det bevisligen går att manuellt spela in två kanaler ur samma mux samtidigt.

Tack...
...märkte det att det blev bara ljud ifrån det aktiva fönstret, jag provade att dela ljudet i varsin kanal i utljudet men det funkade inte...
...vad är skillnaden mellan dvb och tvtv guide. tvtv vill inte uppdatera sig rätt trots att jag har reggat mig och gjort profiler för de "fria kanalerna" i "uk".
hur länge kan man timeshifta är det lika länge som bufferten som är inställd på 2000MB?!

marcus :m

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 10:58
Ursprungligen av marcusbabe:

...vad är skillnaden mellan dvb och tvtv guide. tvtv vill inte uppdatera sig rätt trots att jag har reggat mig och gjort profiler för de "fria kanalerna" i "uk".
hur länge kan man timeshifta är det lika länge som bufferten som är inställd på 2000MB?!

För att få tvtv att fungera måste du prenenumerera på tjänsten. Det kostar pengar, men när du köper EyeTV så ingår ett års prenumeration. För att aktivera den måste du köra EyeTV Setup Assistant från Help-menyn. Du kommer endast åt aktiveringen om du väljer UK som land (du behöver inte göra en Auto-Tune). På något steg senare kan du ange dina kontouppgifter för att aktivera tjänsten.

När tvtv-tjänsten aktiverats kör du EyeTV Setup Assistant igen för att ställa tillbaka den på Sverige. Därefter ändrar du från DVB till tvtv för dina kanaler. Du får då välja vilken kanal ur tvtv:s utbud som ska kopplas till respektive kanal i din kanallista. När du gjort det har du en fungerande programguide.

När det gäller timeshift har du helt rätt - tills bufferten är full.

Nice! men jag har redan reggat mig det är det som är problemet måste jag gå in i kanaler och välja "assign epg channel" för att den ska hitta mina kanaler eller kan man döpa kanalerna hejvilt?!

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 11:19

Jag är inte riktigt med på vad du frågar. Har du aktiverat din årsprenumeration hos tvtv än? Jag har inte utrustningen här, men om "assign EPG channel" är det fönster som kommer upp när du, för t.ex. SVT1, väljer tvtv istället för DVB under rubriken EPG i listan med kanaler, så måste du där manuellt välja just SVT 1 i den långa listan. Var det det du undrade?

ja! måste jag manuella?!...

  • Oregistrerad
  • 2006-06-30 23:15

Hur få bättre mottagning?

Jag har idag fått min tvmini. Ibland kan jag få in fleras kanaler men oftast ingen alls. Under några timmar, ca 21-22 fick jag in tv1, tv2, kunskapskanalen och tidigare på eftermiddagen fick jag in The Voice. Signalstyrkan och signalkvaliteten varierar kraftigt från 0 upp till 60% och ibland 100%. Jag har bordsatennen på fönsterblecket utanför och fluttar och vrider och vänder på den men ser inget mönster.

Förslag till åtgärder?
Köpa en antennsladd som någon gjort och ställa antennen hos grannen ovanför?
Eller ställa antennen där hus inte skymmer sikten till en tvmast?
Köpa en bättre antenn? Hurdan? Tips?

När det fungerade var det väldigt bra, duger gott som extra tv så jag vill gärna försöka få det att bli så bra hela tiden!

Ursprungligen av goranlin:

Köpa en bättre antenn? Hurdan? Tips?

Har precis hjälpt föräldrarna att få en suverän mottagning av digitaltv. De bor mitt i ett gytter av hus och annat och dessutom i radioskugga av ett berg. En yrkeshandlare rekommenderade en gitter-antenn.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 08:25

Ett tips: AppleStore har nu rabatt på TVMini från miglia. Om du är student så blir det ännu billigare:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/6404042/wo/8hvVzmSVVJxI2WmhApVmzcVd4SW/0.PSLID?mco=F7421B44&nplm=BA782

Ursprungligen av torbjorn2000:

Ett tips: AppleStore har nu rabatt på TVMini från miglia. Om du är student så blir det ännu billigare:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/6404042/wo/8hvVzmSVVJxI2WmhApVmzcVd4SW/0.PSLID?mco=F7421B44&nplm=BA782

Nej det blir det inte det är bara på applegrejer det blir billigare jag vet för jag har nyss köpt en minitv och jag är student...

marcus

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 11:03
Ursprungligen av marcusbabe:

Nej det blir det inte det är bara på applegrejer det blir billigare jag vet för jag har nyss köpt en minitv och jag är student...

marcus

Faktiskt, de har en kampanj nu till den 11 april. 10% rabatt för vanliga, 30% för studenter. Så då koster den 975 kr med moms OCH frakt!

Ursprungligen av torbjorn2000:

Faktiskt, de har en kampanj nu till den 11 april. 10% rabatt för vanliga, 30% för studenter. Så då koster den 975 kr med moms OCH frakt!

när jag går in via mecenat apple idag så kostar den exakt samma som när jag köpte min för en vecka sen...1199:-
Vilken väg går du?!

marcus :m

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 16:43
Ursprungligen av marcusbabe:

när jag går in via mecenat apple idag så kostar den exakt samma som när jag köpte min för en vecka sen...1199:-
Vilken väg går du?!

marcus :m

Jag fick ett mail från dem... Här är länken som följde med!

http://email.euro.apple.com/apple/targetpromo0306/version1/se/index_se.html

  • Medlem
  • Enköping
  • 2006-05-17 15:11
Ursprungligen av torbjorn2000:

Jag fick ett mail från dem... Här är länken som följde med!

http://email.euro.apple.com/apple/targetpromo0306/version1/se/index_se.html

Tack även från mig...! Erbjudandet gäller fortfarande. ("Leverans om 1-2 veckor" stod det. Beställde igår 22.00 - skickades idag! AppleStores leveransuppskattningar är lite konstiga ...)

Jag funderar på att införskaffa EyeTV DTT, men är rätt nyfiken på om den kommer klara VM-sändningarna i h.264. Då själva dongeln bara är tunern och datorn sköter avkodningen, borde det finnas lite hopp då jag har en PowerMac 2.0 GHz dual-core som utan problem klarar h.264-avkodning.

Dock verkar inte programmet som följer med DTT, nämligen EyeTV2, verkar stödja h.264 avkodning eller är jag ute och snurrar? Man verkar kunna exportera inspelat material till h.264, men själva avkodningen av sändningen i realtid verkar inte stödjas när det gäller h.264. Någon som har något smart tips?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-07-20 16:21

Miglia TV Mini Får ej in SVT1 samt SVT 2

Har nyligen skaffat Miglias TV Mini men får ej in SVT´s kanaler 1 och 2. Tacksam för råd och tips.:)

  • Oregistrerad
  • 2006-07-20 22:25
Ursprungligen av pwipwi:

Har nyligen skaffat Miglias TV Mini men får ej in SVT´s kanaler 1 och 2. Tacksam för råd och tips.:)

Det beror på täckningen där du bor. Jag bor i Uppsala och här fungerar det bra just på min adress. Första dagarna varierade det kraftigt men med nuvarande placering av den medföljande antennen på gardinstången blir det bra bild. Men jag får bara in TV1, TV2 och Kunskapskanalen (plus några andra testkanaler). Jag trodde jag skulle kunna se TV4 också.

Att spela in program är mycket smidigt. Däremot har jag ännu inte fått kläm på hur man bäst sparar på dvd. Divx kanske är det mest utrymmeseffektiva lagringssättet på dvd men jag har inte klarat det än.

Fungerar TV Mini med text-tv? Är det stereoljud?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 10:45
Ursprungligen av Ian Curtis:

Fungerar TV Mini med text-tv? Är det stereoljud?

Text-TV fungerar och ja, stereoljud är standard. Du kan t.o.m. få 5.1-ljud om det sänds och du har utrustning för att hantera det.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-27 16:41
Ursprungligen av Mattias Malm:

Du kan t.o.m. få 5.1-ljud om det sänds och du har utrustning för att hantera det.

Någon som fått det att funka med 5.1-ljud från VM-sändningarna till stereon? *Nyfiken*

Så Vilken Av De Två Modellerna Ska Man Köpa?

Fungerer Fjärren Verkligen Bra När Den Sitter Bakom Datorn?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 13:45
Ursprungligen av iJohannes:

Så Vilken Av De Två Modellerna Ska Man Köpa?

Fungerer Fjärren Verkligen Bra När Den Sitter Bakom Datorn?

mAN sKA kÖPA eN mIGLIA oM mAN sKA aNVÄNDA dEN mOBILT. aNNARS bÖR mAN sKAFFA eN eLGATO.

Fast man ska aldrig inleda varje ord versalt...

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 16:48

Det var en bra deal! Tänk om jag väntat en vecka...

jag ringde till applestore och de skulle återgälda mellanskillnaden till mig 1199:- > 979:- =220:- tillbaka !!! Jag köpte min i torsdags.
Man bugar och tackar!!!!!!!!!!!!!!! torbjorn2000!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 17:15
Ursprungligen av marcusbabe:

jag ringde till applestore och de skulle återgälda mellanskillnaden till mig 1199:- > 979:- =220:- tillbaka !!! Jag köpte min i torsdags.
Man bugar och tackar!!!!!!!!!!!!!!! torbjorn2000!!!!!!!!!!!!!!!!!!

haha va schysst av dem!! Det var inte så illa! Ingen orsak...

Bevaka tråden