Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Detta rör de flesta av oss: Dell vs Dell

Tråden skapades och har fått 105 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-22 11:55

Bra att man kan se hur det går för honom....

/Tangen

Hur går det för honom? Det har inte stått så mycket i bloggarna sedan slutet på februari.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-20 09:02
Ursprungligen av Björn Leander:

Hur går det för honom? Det har inte stått så mycket i bloggarna sedan slutet på februari.

Det ska tydligen bli en "court hearing" dvs nån slags förberedande förhandling den 24 April. Fick nyss reda på det....

Eftersom jag startade den här tråden och eldat på en del om Paul och betydelsen fallet faktiskt har för folk i allmänhet, så kanske jag ska berätta varför saken verkar ha somnat in.....

Vi var ju ett gäng som alltså började "lobba" för Paul för ungefär en månad sedan. Och vi lyckades faktiskt ganska bra. Men så inträffade det att nästan all inblandade helt enkelt verkade tröttna på att hjälpa till.

Eftersom en del frågat om en "petition", så föll det på min lott (den enda icke-engelsktalande i gänget!) att skriva ihop nåt. Jag skrev ett utkast (http://help-paul-dell.com/petition/conclusions.shtml , men detta ligger alltså inte ute och är inte officiellt) och gjorde iordning ett script osv. Tyvärr orkade man bara kritisera utkastet utan att föreslå förbättringar.

Jag designade också några t-shirts och muggar och gjorde iordning en sajt för försäljning med tanken att behålliningen skulle gå till Paul, men det ansågs tyvärr fel det också. Sen föreslog jag några andra aktiviteter och ordnade även lite debatter i olika fora, men inget verkade falla i god jord.

Skälet var helt enkelt att folk hade jobbat och hjälpt så mycket att dom inte orkade mer, och jag märkte att man varken delade mina åsikter om vad som krävs för att hålla en sån här apparat rullande eller min energi. Så jag backade ur och överlät mina uppgifter (bl.a. skötseln av www.help-paul-dell.com) på andra för ett par veckor sedan. Jag vet inte ens om någon svarar på mail som intresserade människor skickar via svarsformuläret på sajten...

Det är lite tråkigt att det somnat in så här. Förhoppningsvis är det inte koma det handlar om, utan bara en liten tupplur....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-20 09:34

Jag fick svar från Paul, även om det var ett par veckor sedan

/Tangen

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-24 09:31

Det börjar röra på sig igen....

Ni kan nu skriva under petitionen som blivit offentlig. Snälla, gör det, och be andra göra det också: http://www.help-paul-dell.com/petition/index.php

Ni kan också köpa tröjor och muggar.
http://www.help-paul-dell.com/apparel.shtml
Kanske inte så praktiskt om man inte bor i USA där dom görs eftersom frakten kan bli lite saftig. Så om nån har förslag på motsvarande i Europa så vore det bra. Men skicka ut länken till folk i alla fall!

Danne

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-24 09:40

Skaffa Rejäla Sponsorer.....

Har också fått klartecken att försöka hitta någon större sponsor. Grunden till Pauls krigskassa är självklart alla enskilda bidrag från privatpersoner. Det är också dom som sporrar och inspirerar Paul och oss.

Men nu letar vi alltså efter företag, organisationer eller privata donatorer som av ideella eller kommersiella skäl kan tänka sig att öppna plånböckerna. Donationerna kan vara "anonyma" utåt men med insyn i våra förehavanden, givetvis. Men de kan självklart också vara offentliga.

Så jag håller på att göra en lista med såna potentiella givare och tar gärna emot tips.

Men snälla: Tänk efter en liten, liten stund innan ni postar förslag. Det är t.ex. inte alls givet att en konkurrent till Dell, typ Siemens eller HP, skulle tjäna på att sponsra. Det kanske bör vara helt andra typer av bolag/organisationer som riktar sig mot "internetgenerationen", typ klädföretg, läsk, osv...

  • Medlem
  • 2006-03-24 09:38

Jag tycker ni ska försöka liera er med någon som haft Dell i sitt varumärke längre än Dell (computers), och stämma Dell själva. Det borde finnas.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-24 09:43
Ursprungligen av stfm:

Jag tycker ni ska försöka liera er med någon som haft Dell i sitt varumärke längre än Dell (computers), och stämma Dell själva. Det borde finnas.

Mjaee....och göra saken ÄNNU krångligare?
Men om du kan leta upp nån som dessutom haft det registrerat och i ungefär samma bransch, så varför inte?

  • Medlem
  • 2006-03-24 09:49
Ursprungligen av Danne V:

Mjaee....och göra saken ÄNNU krångligare?
Men om du kan leta upp nån som dessutom haft det registrerat och i ungefär samma bransch, så varför inte?

Paul Dell är inte i "ungefär samma bransch" som Dell Computers. Den ena månglar hårdvara, medan den andra sysslar med "media content". Jag är rätt säker på att Dell inte är registrerade som mediaföretag. Om man hittar en skoaffär som heter Dell, så är det som affärsmodell närmare än Paul.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-24 09:56
Ursprungligen av stfm:

Paul Dell är inte i "ungefär samma bransch" som Dell Computers. Den ena månglar hårdvara, medan den andra sysslar med "media content". Jag är rätt säker på att Dell inte är registrerade som mediaföretag. Om man hittar en skoaffär som heter Dell, så är det som affärsmodell närmare än Paul.

Jovisst.
Men jurister har lite svårt att fatta det, och det är bl.a. det som är en grunderna till den här historien: Man har svårt att se skillnad på en webdesigner och hårdvarunasare. Dom ser det som "ungefär samma bransch".
Därför, om man ska hitta nån annan "Dell", så ska man ju inte göra det besvärligare för sig genom att ta nån som t.o.m. juristerna inser är i en annan bransch. Det ska alltså vara nåt data-relaterat.
Men leta på så får vi väl se vad du hittar och ta snacket därifrån....

  • Medlem
  • 2006-03-24 10:04

När det här blåst över, så tycker jag att Paul ändå ska döpa om sitt bolag. Om jag t ex hette Skoda i efternamn, så skulle jag inte använda det i mitt företag. Jaguar, kanske, men inte Dell eller Skoda.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-24 10:10
Ursprungligen av stfm:

När det här blåst över, så tycker jag att Paul ändå ska döpa om sitt bolag.

Voffo då?

  • Medlem
  • 2006-03-24 10:25
Ursprungligen av Danne V:

Voffo då?

Om du hade läst det du klippte bort ovan, så hade du förstått vad jag menat.

Dell är inget som är bra att associeras med. Jag tycker att det låter billigt, och tänker på den skrikande, snabbpratande rösten i TV-reklamen. Så visst har Dell rätt i att man tänker på deras företag när man läser "Dell websites". Att Paul då, efter att ha blivit stämd, fortfarande skulle vilja associeras med dem är ett mysterium.

Jag tror alltså inte att associationen är dålig för Dell, utan för Paul.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-24 11:09
Ursprungligen av stfm:

Om du hade läst det du klippte bort ovan, så hade du förstått vad jag menat.

Dell är inget som är bra att associeras med. Jag tycker att det låter billigt, och tänker på den skrikande, snabbpratande rösten i TV-reklamen. Så visst har Dell rätt i att man tänker på deras företag när man läser "Dell websites". Att Paul då, efter att ha blivit stämd, fortfarande skulle vilja associeras med dem är ett mysterium.

Jag tror alltså inte att associationen är dålig för Dell, utan för Paul.

Doh...får skylla min tröghet på influensan som suttit i två veckor och som nu sakta övergår i bihåleinflammation. Det har väl läckt in lite snor i hjärnan....

Jo, du har en poäng, onekligen. Det vore ju en final i bästa Hollywood-stil: Först spöa Dell i deras egen stämning, sen stämma Dell för att få tillbaka utgifterna och ett skadestånd (som han givetvis ger till Rädda Barnen eller nåt) och vinna där. Och slutligen, när Dell är krossade, så byter han namn, både privat och på firman, för att han inte vill förknippas med girigbukarna och deras pissiga produkter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-24 13:24

Vi gör PR kampanjen gratis !

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-25 11:38

Kom igen nu då.

Skriv på petitionen: http://www.help-paul-dell.com/petition/index.php
Köp en t-shirt: http://www.help-paul-dell.com/apparel.shtml
Ge bort en femtilapp och få en template: http://www.dellwebsites.com/donations.html
Ge bort en femtilapp UTAN att få en template: https://www.paypal.com/xclick/[email protected]

Den 24 april är det "initial hearing", dvs nån slags förberedande förhandling. Pengar behövs....

Danne

Bevaka tråden