Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Detta rör de flesta av oss: Dell vs Dell

Tråden skapades och har fått 105 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-16 09:25
Ursprungligen av Danne V:

Jo, det är exakt vad jag försökt säga, men skulle naturligtvis ha uttryckt mig enklare. Om Paul verkligen skulle bli dömd av en domstol att lämna från sig domänen så öppnar det ju Pandoras ask.

Det har väl hänt ett flertal gånger tidigare? Kommer inte på nåt specifikt fall på rak arm dock, någon?

Ursprungligen av Jogin:

Det har väl hänt ett flertal gånger tidigare? Kommer inte på nåt specifikt fall på rak arm dock, någon?

mikerowsoft som nämns ovan är ett fall. Sen finns det ju ett antal apple-relaterade sajter som fått byta domän/stänga ner. ipodlounge bytte namn till ilounge t ex.

Och trots de fall som finns har inget av dem utlöst en lavin av nya stämningar.

Därför är Dannes påstående att just hans kompis fall skulle göra det rent ut sagt absurbt. Jag vidhåller att hade killen tagit tag i problemet för 4 år sen hade det varit löst för flera år sen. Björnström har kommit överens med Apple, ett antal personer har gjort upp i godo och så finns det garanterat massa fall som inte ens nått media utan löst sig omedelbart.

Låter man det gå så här långt har man enbart sig själv att skylla. Då förtjänar man inte att få någon annans pengar utan ska stå för sina egna misstag.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-02-16 10:49
Ursprungligen av Rickard A:

mikerowsoft som nämns ovan är ett fall. Sen finns det ju ett antal apple-relaterade sajter som fått byta domän/stänga ner. ipodlounge bytte namn till ilounge t ex.

Och trots de fall som finns har inget av dem utlöst en lavin av nya stämningar.

Därför är Dannes påstående att just hans kompis fall skulle göra det rent ut sagt absurbt. Jag vidhåller att hade killen tagit tag i problemet för 4 år sen hade det varit löst för flera år sen. Björnström har kommit överens med Apple, ett antal personer har gjort upp i godo och så finns det garanterat massa fall som inte ens nått media utan löst sig omedelbart.

Låter man det gå så här långt har man enbart sig själv att skylla. Då förtjänar man inte att få någon annans pengar utan ska stå för sina egna misstag.

Man har givetvis ingen skyldighet alls att kommunicera med någon över huvid taget. Man har inte ens skyldighet att ha ett mailkonto. Om jag reggar en domän - som godkänns - till kalleolofson.com (som jag är döpt till och reggad som i statens rullor) - och ett storföretag i USA som heter kulleolofson.com börjar skicka mail så är det min mänskliga rättighet att inte känna till dessa mail. Man behöver inte alls vara anträffbar. I Nordkorea kanske, men inte i vår del av världen. Inkognito är en medborgerlig rättighet - endast statens lag kan kräva annat.
Jag skulle totalt ignorera patraskets utpressning och inte röra en fena föränn jag blir kallad till domstol. Där skulle jag tala i egen sak och skita i dyra advokater - det behövs inga. Rätten kommer att döma till min förmån. Även så i detta Dell-fall.

Låt inte storkapitalet sätta dagordningen. Dom är INTE myndighet. Man behöver INTE kommunicera med dom.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-16 10:19
Ursprungligen av Jogin:

Det har väl hänt ett flertal gånger tidigare? Kommer inte på nåt specifikt fall på rak arm dock, någon?

Jodå, jag är övertygad om att domstolar här och där dömt folk att lämna ifrån sig domäner. Skulle bli förvånad om det aldrig hänt. Men man ska hålla några saker i minnet när man snackar om sånt här:

1. Jurister accepterar av naturliga skäl inte uppgörelser som skett utanför domstolar som prejudikat. Och som jag fattar så är många (de flesta?) sådana här uppgörelser gjorda privat, utan insyn. Därför behöver världen faktiskt domar, och på så sätt är det bra för alla, både för oss småskuttar och för storbolagen, ju fler ärenden som går dithän.

2. Man glömmer lätt att Internet med allt vad det innebär är så otroligt nytt. Av det skälet behövs också domar för att alla miljoner domäninnehavare ska veta vad som egentligen gäller.

3. Eftersom Internet är globalt på ett helt nytt sätt, så kommer även frågan om jurisdiktioner att behöva klarläggas. Precis som en svensk domstol inte accepterar praxis i t.ex. Japan, Skottland eller Namibia, så tror jag inte att en fransk domstol bryr sig om prejudikat från andra länder. Jag undrar om dom ens FÅR det, även om dom skulle vilja. Det är ytterligare ett skäl till att det är viktigt att saken prövas i fransk domstol. (Förresten, just i Pauls fall är just internationaismen extrem. Han är medborgare i Storbritannien, bor i Spanien, bodde i Frankrike. Dell har säte i Texas, USA men deras franska advokater har stämt Paul inför fransk domstol. Det kan ta tio år innan man bestämt VAR det här egentligen ska prövas...)

Dessutom är det lätt att förledas att tro att alla (eller i varje fall de flesta) såna här ärenden är lika och ska bedömas på samma sätt. Men börjar man gräva så upptäcker man att omständigheterna varierar, ibland ganska mycket. Därför är det ÄNNU viktigare att man får så många prejudikat som möjligt så att det finns material att jämföra med i framtiden.

I Pauls fall så HETER han Dell, och hans firma heter Dell Web Sites. Han har INTE skaffat domänen med ont uppsåt, och vad jag vet så ägnar sig Dell (bolaget alltså, inte Paul) inte åt att göra webbplatser alls. Om det finns en ingenjörsfirma nånstans i världen som heter dell-nånting, har Dell rätt till deras domän också? Eller ett bageri? Tre minuters sök på webben gav mig dom här domänerna:

http://www.dellarte.com/
http://www.scottodell.com/
http://www.yewdellgardens.org/
http://www.theshadydell.com/
http://dellhoroscope.com/
http://www.dellsleatherworks.com/
http://www.alessandrodellacqua.com/
http://www.dellrapidstribune.com/
http://www.dellmagazines.com/

Har Dell rätten till dom också?

Betänk nu att vi snackar om ETT enda storbolag som fått storhetsvansinne. Tänk nu om ALLA bolag, organisationer, privatpersoner och myndigheter i världen med lite pengar på banken fick rätten att ta över de domäner dom tycker dom ska ha.....

Jag tycker inte dedt är en särskilt bra idé....

Ursprungligen av Danne V:

http://www.dellarte.com/
http://www.scottodell.com/
http://www.yewdellgardens.org/
http://www.theshadydell.com/
http://dellhoroscope.com/
http://www.dellsleatherworks.com/
http://www.alessandrodellacqua.com/
http://www.dellrapidstribune.com/
http://www.dellmagazines.com/

Har Dell rätten till dom också?

Betänk nu att vi snackar om ETT enda storbolag som fått storhetsvansinne. Tänk nu om ALLA bolag, organisationer, privatpersoner och myndigheter i världen med lite pengar på banken fick rätten att ta över de domäner dom tycker dom ska ha.....

Jag tycker inte dedt är en särskilt bra idé....

De kan ju kollat med Dell innan eller besvarat mailen utan att låtit det gå 4år? Inse att alla inte är lika klantiga som din kompis.

Det du skriver är ren paranoia.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-16 11:40
Ursprungligen av Danne V:

Det är ytterligare ett skäl till att det är viktigt att saken prövas i fransk domstol. (Förresten, just i Pauls fall är just internationaismen extrem. Han är medborgare i Storbritannien, bor i Spanien, bodde i Frankrike. Dell har säte i Texas, USA men deras franska advokater har stämt Paul inför fransk domstol. Det kan ta tio år innan man bestämt VAR det här egentligen ska prövas...)

Jag antar att Dell är ett registrerat varumärke även i Frankrike.

Ursprungligen av Danne V:

I Pauls fall så HETER han Dell, och hans firma heter Dell Web Sites. Han har INTE skaffat domänen med ont uppsåt, och vad jag vet så ägnar sig Dell (bolaget alltså, inte Paul) inte åt att göra webbplatser alls. Om det finns en ingenjörsfirma nånstans i världen som heter dell-nånting, har Dell rätt till deras domän också? Eller ett bageri?

Att han heter Dell i efternamn har ingen betydelse, eftersom ett varumärke är ett varumärke, punkt slut. Paul har dock all rätt att heta Dell och ta emot post i det namnet, men det är något helt annat.

Hur närliggande branchen ligger är naturligtvis relevant, dock verkar det inte vara en särskilt tydlig gränsdragning där. Det är väl det som är upp till domstolen att avgöra. I detta fall kan jag tänka mig att det är av relevans att Dell faktiskt till stor del är ett webbaserat företag -- de har ju inga affärer, återförsäljare eller så utan just webben är ju deras enda marknadsplats.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-16 12:10
Ursprungligen av Jogin:

Jag antar att Dell är ett registrerat varumärke även i Frankrike.

Att han heter Dell i efternamn har ingen betydelse, eftersom ett varumärke är ett varumärke, punkt slut. Paul har dock all rätt att heta Dell och ta emot post i det namnet, men det är något helt annat.

Som jag skrivit tidigare, så är det ju inte fråga om egentligt varumärkesintrång, även om det är lätt att blanda ihop det. I så fall skulle ju Dell i FÖRSTA hand ha siktat in sig på att Pauls RÖRELSE heter som den heter och i andra hand eventuellt gett sig på domänen. Därmed så har dom ju genom sin passivitet "bevisat" att det inte är varumärket i sig det handlar om, utan "adressen".

Frågan är vad olika länders immaterialrätt säger om att en "adress" råkar ha samma namn som ett varumärke.

Ursprungligen av Jogin:

Hur närliggande branchen ligger är naturligtvis relevant, dock verkar det inte vara en särskilt tydlig gränsdragning där. Det är väl det som är upp till domstolen att avgöra. I detta fall kan jag tänka mig att det är av relevans att Dell faktiskt till stor del är ett webbaserat företag -- de har ju inga affärer, återförsäljare eller så utan just webben är ju deras enda marknadsplats.

Njaee....det verkar långsökt. Men som sagt: Alla såna här fall bör ju prövas i offentlig domstol så att det blir nån styrning.

  • Medlem
  • 2006-02-16 12:09
Ursprungligen av Danne V:

3. Eftersom Internet är globalt på ett helt nytt sätt, så kommer även frågan om jurisdiktioner att behöva klarläggas. Precis som en svensk domstol inte accepterar praxis i t.ex. Japan, Skottland eller Namibia, så tror jag inte att en fransk domstol bryr sig om prejudikat från andra länder. Jag undrar om dom ens FÅR det, även om dom skulle vilja. Det är ytterligare ett skäl till att det är viktigt att saken prövas i fransk domstol. (Förresten, just i Pauls fall är just internationaismen extrem. Han är medborgare i Storbritannien, bor i Spanien, bodde i Frankrike. Dell har säte i Texas, USA men deras franska advokater har stämt Paul inför fransk domstol. Det kan ta tio år innan man bestämt VAR det här egentligen ska prövas...)

...

I Pauls fall så HETER han Dell, och hans firma heter Dell Web Sites. Han har INTE skaffat domänen med ont uppsåt, och vad jag vet så ägnar sig Dell (bolaget alltså, inte Paul) inte åt att göra webbplatser alls. Om det finns en ingenjörsfirma nånstans i världen som heter dell-nånting, har Dell rätt till deras domän också? Eller ett bageri? Tre minuters sök på webben gav mig dom här domänerna:

En del saker med fallet är svåra, andra mindre svåra. Har han reggat siten i bolagets namn är det företagets hemvist och inte hans som avgör var detta prövas. Han har då också större möjlighet att behålla namnet eftersom siten heter samma sak och dessutom kan han bara tappa aktierna, ingen personlig skuld - förutom de han borgat personligen för.

Har han domänen reggad på sig själv blir det knepigt, skulle gissa på antingen hans medborgarskap eller hans nuvarande hemvist. I det fallet löper han större risk för personlig tragedi vad gäller skuldsättning.

Om han förlorar, samt har domänen reggad på sig själv, sitter han i en situation där han har en medial bomb mot Dell (dataföretaget).

Tips till Paul:
Om domänen är reggad på honom själv, se till att den förs över i företagets namn.
Försök beta av de skulder firman har där han har gått i personlig borgen.
Skriv aldrig på någon non-disclosure, det enda vapnet han har (och dessutom möjlighet till framtida inkomster - tidningar kan betala för en liknande historia, SKANDAL Goliat slår lille david FY) oavsett hur mycket mindre pengar Dell (dataföretaget) går med på att hans skadestånd blir. Undantag om de avstår från det helt.

/hpe

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-16 12:28
Ursprungligen av hpe:

En del saker med fallet är svåra, andra mindre svåra. Har han reggat siten i bolagets namn är det företagets hemvist och inte hans som avgör var detta prövas. Han har då också större möjlighet att behålla namnet eftersom siten heter samma sak och dessutom kan han bara tappa aktierna, ingen personlig skuld - förutom de han borgat personligen för.

Har han domänen reggad på sig själv blir det knepigt, skulle gissa på antingen hans medborgarskap eller hans nuvarande hemvist. I det fallet löper han större risk för personlig tragedi vad gäller skuldsättning.

Om han förlorar, samt har domänen reggad på sig själv, sitter han i en situation där han har en medial bomb mot Dell (dataföretaget).

Tips till Paul:
Om domänen är reggad på honom själv, se till att den förs över i företagets namn.
Försök beta av de skulder firman har där han har gått i personlig borgen.
Skriv aldrig på någon non-disclosure, det enda vapnet han har (och dessutom möjlighet till framtida inkomster - tidningar kan betala för en liknande historia, SKANDAL Goliat slår lille david FY) oavsett hur mycket mindre pengar Dell (dataföretaget) går med på att hans skadestånd blir. Undantag om de avstår från det helt.

/hpe

Tror han har motsvarigehetn till enskild firma. Så inga aktier finns, och inga möjligheter att undkomma personligen. Är inte helt 100, dock...

Nej, han kommer inte att skriva under nåt NDA eller förlikas utan att ha möjligheten att kunna berätta för folk vad som händer eller hände. Han är INTE ute efter pengar på nåt sätt, utan vill bara att dom låter honom vara ifred.

  • Medlem
  • 2006-02-16 14:47
Ursprungligen av Danne V:

Tror han har motsvarigehetn till enskild firma. Så inga aktier finns, och inga möjligheter att undkomma personligen. Är inte helt 100, dock...

Nej, han kommer inte att skriva under nåt NDA eller förlikas utan att ha möjligheten att kunna berätta för folk vad som händer eller hände. Han är INTE ute efter pengar på nåt sätt, utan vill bara att dom låter honom vara ifred.

Om han har motsvarigheten till enskild firma bör han snarast ombilda till AB för att skydda sig själv. Om den var GB-reggad? kostar det inte så mycket att göra just det, de har inget 100.000kr krav i England.

mvh
/hpe

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-16 14:49

Här är PayPalkontot:

https://www.paypal.com/xclick/[email protected]

Man behöver alltså inget PP-konto själv för att pynta, men ett kreditkort.

Danne

EDIT: Skicka gärna länken till bekanta.
EDIT EN GÅNG TILL: Kom på att den som vill bidra faktiskt kan få lite för pengarna. Man kan ju köpa nån av hans (mycket snygga och W3C-kompatibla) templates för webbdesign:
http://www.dellwebsites.com/templates.asp

Senast redigerat 2006-02-16 15:04
  • Medlem
  • 2006-02-16 00:00

99mac borde garanterat kunna råka illa ut enligt samma princip. Jag förstår inte varför företag i USA sysslar med såna här saker. Kan de inte bara inse att de missade den här adressen och släppa det?

Dessutom tror jag inte att Dell kommer försöka dra det till domstol, jag tror inte ens att de kopplat in en jurist än. Det rör sig sannolikt om lösa formuleringar i sk "cease and desist"-brev. De brukar överdriva i dem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-16 10:38

Åtminstone i svensk varumärkesrätt har man rätt till sitt eget familjenamn. Jag kan tänka mig att det finns liknande regler i andra länder. Sansa tonläget.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-16 12:24

Fick mail från Paul nyss:

"Noticed in my stats that a bunch of Swedish mups on Mac have been visiting my sites the past few days. Have to buy more bandwidth shortly..."

  • Medlem
  • 2006-02-16 15:36

Alltså... jag undrar vad som händer ifall: a) ni misslyckas med att få ihop tillräckligt mycket pengar, och b) det inte blir rättegång.

Vad händer med pengarna då? Finns det någon reell plan? Det känns otroligt löst.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-16 16:24
Ursprungligen av stfm:

Alltså... jag undrar vad som händer ifall: a) ni misslyckas med att få ihop tillräckligt mycket pengar, och b) det inte blir rättegång.

Vad händer med pengarna då? Finns det någon reell plan? Det känns otroligt löst.

Önskar jag kunde redovisa en perfekt uttänkt plan, och att det finns en organisation med en drös av "samhällets stöttepelare" bakom, att nån internationellt erkänd revisionsbyrå sköter bokföring och redovisning och att notarius publicus har total insyn i allt.

Tyvärr är det inte så. Det här är panik (hans advokater ska ha pengarna den 20 februari), Paul håller just nu på att gå i bitar och kan bara fokusera på det absolut mest nödvändiga. Varken han, jag eller nån annan i bekantskapskretsen har haft tid att tänka på en återbetalningsplan.

Om man känner obehag eller tveksamhet på minsta lilla vis p.g.a. detta så ska man självklart inte ens fundera på att hjälpa till. De är allt jag kan erbjuda....

  • Medlem
  • 2006-02-17 20:51
Ursprungligen av Danne V:

Om man känner obehag eller tveksamhet på minsta lilla vis p.g.a. detta så ska man självklart inte ens fundera på att hjälpa till. De är allt jag kan erbjuda....

Hade du inte byggt upp ett visst förtroende här, eller vad man ska kalla det, så hade jag trott att du höll på med en hjärteknipande variant av Nigeriabrev. Vad hade du själv trott om detta?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-17 21:04
Ursprungligen av Baron:

Hade du inte byggt upp ett visst förtroende här, eller vad man ska kalla det, så hade jag trott att du höll på med en hjärteknipande variant av Nigeriabrev. Vad hade du själv trott om detta?

"...eller vad man ska kalla det"??? Hmpf.....
Håller fullständigt med.

Men "desperate times takes desperate means". Han har rejäla problem, och sånt här kan alltså i förlängningen ställa till ett helvete för alla som har ett domännamn - om man inte är en multijätte.

Den som inte har lust att bidra ska naturligtvis inte göra det heller, och inte känna sig ett dugg snål eller illojal eller osolidarisk eller nåt. MEN JAG HOPPAS ATT FREDAGSPILSNERN SMAKAR J-GT ILLA!!!
(nädå, bara skojar...)

Förresten: Utan att det märks för tydligt att jag fjäskar, så får jag väl tacka herrar Moderatorer som inte började ifrågasätta tråden. Noterade du förresten hur smidigt jag undvek bråk?

Ursprungligen av Danne V:

... de flesta posterna i denna tråd.

Alltså, jag har läst tråden, och dina kommentarer speicellt. Kan inte låta bli att flina - hur orkar du? Om det är nåt jag avskyr, så är det folk som påstår att man är ond för att man inte visar intresse. (Nu har du inte ordagrant skrivit så, och i det citerade inlägget skriver du att vi inte ska känna oss ett dugg osolidariska). Men jag tror inte det är det du menar, egentligen.

Inse, man är inte en ond människa för att man inte bryr sig. Jag är inte en ond människa om jag inte bryr mig om att det dör människor just nu, i valfri sjukdom eller av valfri katastrof.

Man kan anses som en ond människa om man utför negativa (onda) handlingar, däremot. That's it, sluta vara polis i den här tråden och försöka förbjuda folk som Rickard A att skriva i den här tråden. Vad fan är det för attityd? Har du en självupprättad gloria som ger dig rätten att ställa dig över andra - för att ditt syfte är så gudomligt gott?

MER ON TOPIC: Han är företagare, eller åtminstone profesionell - han tjänar pengar på sin sida. Det är hans intresse att hålla upp den och se till att undvika ekonomiska smällar.

"Han vill bara bli lämnad ifred". Ja, men dåså. Jag har uppfattat det så här: Det värsta som kan hända är att han förlorar domänen - skadeståndet på 10 miljoner är ju bara löjligt, speciellt utanför USA.

Har jag uppfattat läget fel?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-16 17:35

Paul har alldeles nyss satt upp en egen sida:
http://www.dellwebsites.com/donations.html
Han erbjuder en template för varje bidrag, oavsett hur litet/stort det är.
Dessutom står det vilka summor det handlar om:

Citat:

‹I have been summoned to appear before the Tribunal de Grande Instance Paris. Dell are suing me 100 000 Euro (USD 120,000.00) in damages to Dell America, 50 000 Euro (USD 60,000.00) to Dell France and ordering me to pay each Dell Company 40 000 Euro (USD 48,000.00) and 500 Euro (USD 600.00) for every presence of the word Dell on my site.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-16 17:43

En annan bekant har nyss satt upp en blogg:
http://pauldell.blogspot.com/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-16 22:15

Oj, va tyst det blev här då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-17 09:23

Nu har jag bidragit till monsignore Dells quest... Synd att det inte var mindre som stod på spel bara - för det hade vart skönare att få det prövat i lite mer lugn och ro...

/Tangen

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-17 11:23
Ursprungligen av Hagelin:

Vi är en 20-25 pers som sedan ett drygt dygn försöker vi in nyheten på så många bloggar och nyhetsredaktioner som möjligt. Det börjar sprida sig ganska snabbt. Jag, t.ex., har mejlat min brorsa.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-02-17 22:09
Ursprungligen av Hagelin:

Det finns en till som är betydligt mer diggad, trots att den inte var först:
http://digg.com/technology/Dell_sues_web_designer_because_he_has_the_same_name.

Jag diggade alla 3 för säkerhets skull.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-02-17 10:24

Jag är 100% säker på att DELL förlorar en rättsprocess. Att en fransk domstol tar upp förhandlingen garanterar att DELL inte får några favörer blott p.g.a. sin amerikanska storhet
DELL driver såna här grejer även om det är utsiktslöst - det kostar dom jordnötter och sänder ut ett brutalt budskap som är vad dom egentligen är ute efter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-17 12:31

Jag har inget kreditkort, men ska försöka se till att låna någons kort. Jag avskyr DELL COMPUTERS och ser gärna att de förlorar den här rättsprocessen.

10€ har jag donerat till killen

Hoppas det löser sig med allt..

MVH

Joakim Halvarsson

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-21 18:06

Förutom bloggen på http://pauldell.blogspot.com/
så satte vu ihop en webbplats under helgen: http://www.help-paul-dell.com/
Den innehåller lite smått och gott om Dell vs Dell samt om domännamnstjafs i allmänhet.
Plus en "termometer" som visar hur mycket som kommer in.

Bevaka tråden