Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Detta rör de flesta av oss: Dell vs Dell

Tråden skapades och har fått 105 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-15 12:41

Jag höjer också mitt bud, han får en slant - framför allt om han kan redovisa vad som händer på nätet...

/Tangen

  • Medlem
  • 2006-02-15 19:46

Om det är så troligt att han vinner finns det väl gott om advokater i USA som jobbar "gratis" mot en del av den eventuella vinsten vid en stämning?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-15 19:49
Ursprungligen av Baron:

Om det är så troligt att han vinner finns det väl gott om advokater i USA som jobbar "gratis" mot en del av den eventuella vinsten vid en stämning?

Jo, jag tror han försökt hitta någon. Men det är tydligen svårt eftersom det ju inte ska vara nån "ambulance chaser" utan en jurist med ett mycket snävt arbetsområde.
Dessutom sitter han ju i Medelhavet och tycker skjortan är trång.....

  • Medlem
  • 2006-02-15 20:04

Nu räcker det. Nog om varför Dell eller Dell har fel. Nu samlar de som vill in pengar och de som inte vill låter bli.
Juridiken kring namnrättigheter kan ni diskutera i en annan tråd.

Mod

Ursprungligen av Baron:

Nu räcker det. Nog om varför Dell eller Dell har fel. Nu samlar de som vill in pengar och de som inte vill låter bli.
Juridiken kring namnrättigheter kan ni diskutera i en annan tråd.

Mod

Sluta radera inlägg! Man måste ju få diskutera trovärdigheten i när nån är ute efter pengar. Suspekta annonser är ok att diskutera då måste ju det var ok att ifrågsätta detta också. Särskilt som trådskaparen är uppenbart labil.

  • Medlem
  • 2006-02-15 22:08
Ursprungligen av Rickard A:

Sluta radera inlägg! Man måste ju få diskutera trovärdigheten i när nån är ute efter pengar. Suspekta annonser är ok att diskutera då måste ju det var ok att ifrågsätta detta också. Särskilt som trådskaparen är uppenbart labil.

1. Man måste inte få någonting.
2. Personangrepp är inte ok.

När folk börjar kasta skit omkring sig - det gäller folk på båda sidor i den här tråden - räcker det. Sluta kasta skit på varandra och för fram sakliga argument så slipper ni bli raderade.

Ursprungligen av Baron:

1. Man måste inte få någonting.

Är det ett sakligt argument?

Han borde vädra historien i så mycket media som möjligt. Hur länge har han haft sidorna reggade?

  • Medlem
  • 2006-02-15 21:06

Jag tycker inte att insamling hör hemma här alls. Helt oavsett vad det gäller. Som antytts tidigare finns det gott om folk som råkar riktigt illa ut, men man kan inte fylla det här forumet med trådar som vädjar efter pengar. Är det inte lite konstigt att man tycker sig "ha rätten" att samla ihop pengar med hjälp av foruminlägg? Det är i princip samma sak som att kallringa hem till folk med samma historia.

Jag tycker att din vän ska försöka göra upp i godo, om det fortfarande är möjligt. Ett domännamn kan inte vara värt fyra års oroligheter för en liten firma. Jag tycker att han för sin egen skull bör skicka en förfrågan till Dell om en mindre kompensation, plus att han får ha kvar domännamnet som pekare i ett halvår. Om han inte är rättshaverist, så är det här nog den minst besvärliga lösningen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-15 21:32
Ursprungligen av stfm:

Jag tycker inte att insamling hör hemma här alls. Helt oavsett vad det gäller. Som antytts tidigare finns det gott om folk som råkar riktigt illa ut, men man kan inte fylla det här forumet med trådar som vädjar efter pengar. Är det inte lite konstigt att man tycker sig "ha rätten" att samla ihop pengar med hjälp av foruminlägg? Det är i princip samma sak som att kallringa hem till folk med samma historia.

Tråkigt att du inte gillar mitt försök. Kan iofs förstå dig, men inte är det som att kallringa hem till follk, eller hur? Här kan du ju hoppa över trådar du inte vill läsa.

Om jag gjort något som är emot forumreglerna (vilket jag inte tror), så får väl i så fall nån moderator lyfta ut tråden.

Tanken var i alla fall att försöka hjälpa Paul, och eftersom många av oss på 99mac driver egna småföretag, så är det i förlängningen i vårt eget intresse att både hålla oss à jour med vad som händer (och kan hända oss) och för att hjälpa nån som blivit drabbad. Ungefär som när fackföreningsrörelsen startade; om vi inte kommunicerar och hjälper varann, så kan "dom" köra över oss precis som dom vill...

Om det är stötande med den här tråden, så kanske det är läge att ta upp det i Feedback-forumet. jag kan iofs förstå att man inte vill ha in en massa tiggare här....

Ursprungligen av stfm:

Jag tycker att din vän ska försöka göra upp i godo, om det fortfarande är möjligt. Ett domännamn kan inte vara värt fyra års oroligheter för en liten firma. Jag tycker att han för sin egen skull bör skicka en förfrågan till Dell om en mindre kompensation, plus att han får ha kvar domännamnet som pekare i ett halvår. Om han inte är rättshaverist, så är det här nog den minst besvärliga lösningen.

Nej, om han frågar Dell om ersättning så är han rökt direkt. Det kan nämligen tolkas som om han skaffade domänen med uppsåtet att sälja det till Dell för att tjäna pengar. Jag har bett honom att ringa till Michael Dell direkt och berätta om vad som hänt och händer. Vem vet, han kanske tycker ddet är förjävligt och stoppar spektaklet.
För Paul handlar det om mycket, mycket mer. Han har byggt upp mycket kring namnet, och vill naturligtvis inte släppa det av princip heller.
Man kan ju fråga sig varför inte Dell ringde upp honom från början och tog ett snack. Det kunde ju ha löst sig då. Deras första kontakt var istället ett hotbrev från deras advokat, och på den vägen är det... Där kan du snacka om rättshaverister....

Ursprungligen av Danne V:

Man kan ju fråga sig varför inte Dell ringde upp honom från början och tog ett snack. Det kunde ju ha löst sig då. Deras första kontakt var istället ett hotbrev från deras advokat, och på den vägen är det... Där kan du snacka om rättshaverister....

Men om din kompis nu är en så fin kille varför tog inte han eget initiativ till att lösa detta? Han verkar ju som sagt inte varit så intresserad själv att lösa detta i ett tidigt skede.

Att så vinklat skylla allt på Dell håller inte.

Det verkar vara billigare för honom att regga nya siter i jobba in dem. Kunderna finns ju redan. Sen, om de är så injobbade borde han ha bättre ekonomi. 85 lax är ju inte så grymt mycket väl?

Men så länge man har demonen Dell med kompisen satan (gates) i andra ringhörnan så vill säkert folk här ge pengar.

Ursprungligen av Code Red:

Men så länge man har demonen Dell med kompisen satan (gates) i andra ringhörnan så vill säkert folk här ge pengar.

Jag hoppas du kommer med samma kommentar och vi får sen samma generositet när Apple ger sig på nån stackare som har startat en Apple-fansida. Det har hänt och kommer hända igen.

Jag ger iofs aldrig pengar till välgörenhet av princip. Frankrike har väl ungefär samma rättsprinciper som Sverige och att stämma någon på 10 miljoner går ju inte. Faktist. Rättegångskostnaden är väl en bitch om man skulle förlora men han får väl företräda sig själv med några bisittande jurudikstudenter.
Mike Row som hade mikerowsoft förlorade väl iofs så nog kan han förlora rätten till domänen men aldrig bli skyldig 10 mille.

Ursprungligen av Code Red:

Jag ger iofs aldrig pengar till välgörenhet av princip. Frankrike har väl ungefär samma rättsprinciper som Sverige och att stämma någon på 10 miljoner går ju inte. Faktist.

Precis. Och hade killen agerat lite tidigare hade det inte behövt gå så här långt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-15 21:47
Ursprungligen av Code Red:

Jag ger iofs aldrig pengar till välgörenhet av princip. Frankrike har väl ungefär samma rättsprinciper som Sverige och att stämma någon på 10 miljoner går ju inte. Faktist.

Jovisst kan du stämma folk på 10 mille i Sverige (och i Frankrike). Du kan stämma på 10 MILJARDER om du vill.

Citat:

Rättegångskostnaden är väl en bitch om man skulle förlora men han får väl företräda sig själv med några bisittande jurudikstudenter.
Mike Row som hade mikerowsoft förlorade väl iofs så nog kan han förlora rätten till domänen men aldrig bli skyldig 10 mille.

MS och Row löste väl tvisten privat om jag inte minns fel. Row har skrivit på sekretessavtal om dealen. men han fick väl en bra hacka....

Ursprungligen av Danne V:

Jovisst kan du stämma folk på 10 mille i Sverige (och i Frankrike). Du kan stämma på 10 MILJARDER om du vill.

Men säg 1 privatperson som blivit dömd att betala ut sånt skadestånd? Det händer ju inte. Så att slutsumman skulle vara ett skäl för att hjälpa till din kompis är inte sant. För han kommer aldrig bli dömd att betala 100 miljoner. Det behöver man inte vara jurist för att inse.

  • Medlem
  • 2006-02-15 21:55

Om man tänker med hjärtat så tycker jag att det är självklart att Paul Dell har rätten till sitt eget namn, men om man tänker med, ehrm, hjärnan så känns det inte lika självklart längre. Det första man tänker på är Dell, datortillverkaren. Om det sedan kan skada Dell (datortillverkaren) vet jag inte, men jag tror inte att det är en fördel för Paul (Dell) att man tänker på något annat.

Jag tycker helt enkelt inte att Paul har något att vinna på att dra det här till domstol.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-15 22:06
Ursprungligen av stfm:

Om man tänker med hjärtat så tycker jag att det är självklart att Paul Dell har rätten till sitt eget namn, men om man tänker med, ehrm, hjärnan så känns det inte lika självklart längre. Det första man tänker på är Dell, datortillverkaren. Om det sedan kan skada Dell (datortillverkaren) vet jag inte, men jag tror inte att det är en fördel för Paul (Dell) att man tänker på något annat.

Man ska inte förväxla domäntvister med varumärkesintrång. En domän är en "address" och inget varumärke. Jag är absolut inte 100% säker på att Paul skulle få rätt i en domstol, men OM han skulle förlora så innebär det ju total anarki. För nästan oavsett vilket domännamn en småföretagare väljer, så finns det alltid något storbolag någonstans i världen som kan kräva att få det. Till slut skulle det väl bara finnas domännamn typ "www.jag-heter-paul-dell-men-har-inget-att-gora-med-dell-computers-men-jag-tillverkar-webbplatser.com" kvar till oss.

Ursprungligen av stfm:

Jag tycker helt enkelt inte att Paul har något att vinna på att dra det här till domstol.

Nä, inte han heller. Han vill bara bli lämnad ifred.

ha ha

on topic, att lyckas stämma någon på 10 miljoner så måste man visa att man lidit skada. Till och med i USA.

Dell kan ju knappast bevisa att de lidit så mycket. I så fall skulle killen Dell gjort sig en rejäl hacka.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-15 22:39
Ursprungligen av Code Red:

ha ha

on topic, att lyckas stämma någon på 10 miljoner så måste man visa att man lidit skada. Till och med i USA.

Dell kan ju knappast bevisa att de lidit så mycket. I så fall skulle killen Dell gjort sig en rejäl hacka.

Jo. Både skada dom HAR orsakats, men även framtida skada. Eftersom jurister är ena uppfinningsrika rackare, så finns det väl "punitive damages" (i vart fall i USA), dvs att man inte bara ska få för verkliga ekonomiska och ideella skador, utan den som gjort fel ska även få betala så att det svider ordentligt.

I vilket fall som helst, så är naturligtvis 10 miljoner deras "första bud" och kommer väl ganska sannolikt att krympa om det går så långt. Dom kunde ju givetvis börjat med en mänsklig siffra eftersom dom vet att Paul inte är miljonär. Men deras äckliga taktik är inte att använda juridiken och de regelverk som finns, utan att skrämma vettet ur honom och på så sätt få honom att släppa domännamnet. Det är just det som är så jävligt.

Ursprungligen av Danne V:

Men deras äckliga taktik är inte att använda juridiken och de regelverk som finns, utan att skrämma vettet ur honom och på så sätt få honom att släppa domännamnet. Det är just det som är så jävligt.

Men som sagt, din kompis kunde löst detta tidigare så det inte behövt gå så här långt. Försök inte utmåla honom till ett helgon.

Ursprungligen av Rickard A:

Men som sagt, din kompis kunde löst detta tidigare så det inte behövt gå så här långt. Försök inte utmåla honom till ett helgon.

Menar du på allvar att Paul Dell inte har rätt till domännamnet dellwebsites.com som han har registrerat? Har Paul Dell gjort något olagligt eller fel som gör att han ska betala företaget Dell X antal miljoner euro?

Ursprungligen av Björn Leander:

Menar du på allvar att Paul Dell inte har rätt till domännamnet dellwebsites.com som han har registrerat? Har Paul Dell gjort något olagligt eller fel som gör att han ska betala företaget Dell X antal miljoner euro?

Nej verkligen inte. Jag säger bara att Paul kunnat gjort ett ärligt försök att lösa detta för 4 år sen när det hela började och inte vänta. Att det blivit så här är ju till viss del hans eget fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-15 22:44

Jag har inte PayPal, men donerar gärna 200 spänn om det kan leda till en mans frid och (framförallt) en känga i röven på mitt favorit-hatbolag DELL.

Jag tycker att Apple ska stämma 99mac på 10 miljarder också

Ursprungligen av EricBradley:

Jag tycker att Apple ska stämma 99mac på 10 miljarder också

Ja, och gärna AppleInsider när de ändå håller på. Och iPod.se.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-16 07:38
Ursprungligen av EricBradley:

Jag tycker att Apple ska stämma 99mac på 10 miljarder också

Jo, det är exakt vad jag försökt säga, men skulle naturligtvis ha uttryckt mig enklare. Om Paul verkligen skulle bli dömd av en domstol att lämna från sig domänen så öppnar det ju Pandoras ask.

Sajter som 99mac.se och mac.se skulle naturligtvis inte ha en chans att få behålla namnet. Björnström HETER ju inte ens "Mac". Sen skulle alla andra sajteer runt om i världen med ordet "mac" nånstans bli av med sina domäner.

Givetvis skulle alla andra, miljontals sajter runt om i världen som på ett eller annat sätt har ett produktnamn, varumärke eller annat "inarbetat" namn i sig få släppa domänerna. Därefter skulle jag bli tvingad att lämna över min egen, proformica.com och proformica.se till ICA i Sverige, eller nåt som kanske heter Mica eller Formi eller Profo eller vafan som helst (finns det flera, så får dom väl slåss om'et).

Sen ska vi inte glömma alla bolag, varumärken, organisationer och Gud-vet-vad som har förkortningar i sig. Alla domäner som slutar med "...cia" ska till CIA i USA. LG i Korea ska ha alla sajter med bokstäverna "lg" i sig, osv.

Som jag skrev tidigare, så skulle det snart inte finnas andra domännamn för oss vanliga dödliga än långa, obegripliga ordkombinationer som ingen jä-l kommer ihåg: www.martin-bjornstroms-dator-forum-for-mac-och-apple.se".

Därför är detta troligen något som berör oss alla, som jag döpte tråden till.

Ursprungligen av Danne V:

Jo, det är exakt vad jag försökt säga, men skulle naturligtvis ha uttryckt mig enklare. Om Paul verkligen skulle bli dömd av en domstol att lämna från sig domänen så öppnar det ju Pandoras ask.

Nu överdriver du igen. Så viktig är inte din kompis att en ev dom skulle bli ett prejudikat och det efteråt skulle bli fritt fram för alla andra företag att tvinga av folk sina domännman. Det har ju redan hänt ett flertal gånger att folk blivit fråntvingade sina domännman utan att det startat en lavin av stämningar. Varför skulle just detta fall vara annorlunda? Varför skulle just detta fall leda till nåt större?

De flesta personer är begåvade nog att göra upp i godo utan att låta det gå 4 år! Många har dessutom kollat med företaget innan och fått ett ok. Björnström har tillåtelse av Apple att använda vissa av Apples varumärken i domännman, t ex ipod.se.

Så detta berör inte alls de flesta av oss.

Bevaka tråden