Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fått er nya iMac G5 rev. C?

Tråden skapades och har fått 103 svar. Det senaste inlägget skrevs .

beställde min 20" 03/11 - leverans förväntat 17/11 :rolleyes:

macoteket har 1 GB-minnen för 995 ex. moms - annars brukar jag handla på jmedata.se eller styggapojken.se

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 16:21
Ursprungligen av el gringo:

macoteket har 1 GB-minnen för 995 ex. moms - annars brukar jag handla på jmedata.se eller styggapojken.se

Kollade på styggapojken.se och hittade ett minne som borde passa (står t o m att Samsung-minnet skall vara fullt kompatibelt med Macar), ett 512 MB för 475 kr inkl moms. Så skall nog köpa det!

Ursprungligen av Anders Båth:

Kollade på styggapojken.se och hittade ett minne som borde passa (står t o m att Samsung-minnet skall vara fullt kompatibelt med Macar), ett 512 MB för 475 kr inkl moms. Så skall nog köpa det!

Vi köpte tre av dessa 1 gig-moduler från styggisarna. Två till nya Mac G5 och en till kommande iMac. Till G5:an passar de iaf utmärkt. Snabb leverans var det också.

Det står att min har skickats och man kan komma till en sida hos TNT. Saken är den att den skickades den 5:e november och sidan har inte uppdaterats sedan dess. Är det här vanligt eller?

det brukar vara sisådär med uppdateringarna...oftast är det fördröjningar.

Ursprungligen av Isbiten:

Det står att min har skickats och man kan komma till en sida hos TNT. Saken är den att den skickades den 5:e november och sidan har inte uppdaterats sedan dess. Är det här vanligt eller?

  • Medlem
  • 2005-11-09 14:22

Ghhaaa hur lång tid skall det ta från Arnhem egentligen... snart sänker ja väl Tnt´s tracking så som jag uppdaterar.. och då är det ändå flickvännens iMac

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-09 14:42

Det borde ta två dagar från Arnhem enligt denna tråd

På torsdag blir det nog utkörning!!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 15:23

Jag ringde upp TNT och kollade vad som egentligen stod på.

Det tar 2 dagar från Arnhem av anledningen att de kör dem med lastbil, så mellan midnatt och fem imorgon bitti kommer de in i sverige... så imorgon!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-09 15:28

gött!!

Då börjar snart en "installera-allt-man-behöver"-period

jag beställde den 3dje och fick: Shipped on Nov 9, 2005 via Flextronics Logistics B.V.

ett första intressant test:

http://www.barefeats.com/im21.html

visar sig att det verkligen är lönt - helst med tanke på grafiska prestanda - att uppdatera

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-14 18:23

Tjoho!

Jag måste säga att datorn är riktigt tyst! Den är bra mycket tystare än min iMac Globe!

Jag köpte kingston minne från dustin och det verkar fungera finfint.
http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010070268

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 22:46

Ja helt klart, datorn är verkligen tyst. Väldigt stor skillnad mot min förra rev. A, som ändå hade en ganska mild version av moppeljudet om jag förstått det rätt.

Bra att veta att minnet funkar! Jag tänker köpa ett från styggapojken.com som borde fungera (samsung med samma spec) för 475 inkl moms.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-16 01:57

Beställde min iMac G5 den 1/11 på SIBA.
Eftersom iMac hos dem är en beställningsvara så antar jag att det lär dröja ett bra tag innan jag får min. Eller vad tror ni?

Blir glad om jag får den innan jul iaf.....

jag beställde min samtidigt som jag beställde en epson R300 (skrivare) - fick precis reda på att dom håller på och "parar" produkterna i Holland - vilket har medfört 1 vecka längre leverans

Min iMac G5 har kommit till Örebro kl 7 nu på morgonen och är "Onforwarded for delivery". När får jag den till Mjölby? Idag eller i morgon? Vill ha den idag förstås och dessutom är jag bortrest i morgon. Vad tror ni?

Ursprungligen av Ian Curtis:

Min iMac G5 har kommit till Örebro kl 7 nu på morgonen och är "Onforwarded for delivery". När får jag den till Mjölby? Idag eller i morgon? Vill ha den idag förstås och dessutom är jag bortrest i morgon. Vad tror ni?

Nä, det sket sig. Nu på em kom den till Helsingborg.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-11-17 19:40

Nu är nya 20" iMac här. Håller som bäst på att föra över filerna från den gamla Cuben. Den ser riktigt fin ut och inte en död pixel vad jag kan se. Verkar nästan helt tyst också, fast jag är van vid Cube.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-17 19:48

Påminner alla som skaffar nya iMacs att ställa in i Systeminställningar>Strömsparare>Avancerat> Ändra från "Automatisk" till "Högsta" på processorhastighet. Förstår inte varför den inte kommer förinställd på Högsta direkt.

Ursprungligen av Anders Båth:

Påminner alla som skaffar nya iMacs att ställa in i Systeminställningar>Strömsparare>Avancerat> Ändra från "Automatisk" till "Högsta" på processorhastighet. Förstår inte varför den inte kommer förinställd på Högsta direkt.

Har någon bevisat att den verkligen går bättre på högsta än på automatisk?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-11-17 20:56
Ursprungligen av Anders Båth:

Påminner alla som skaffar nya iMacs att ställa in i Systeminställningar>Strömsparare>Avancerat> Ändra från "Automatisk" till "Högsta" på processorhastighet. Förstår inte varför den inte kommer förinställd på Högsta direkt.

Tack för tipset! Här ska det vara full sprutt.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-17 20:08

Jag har . Nämen alltså, jag märker direkt skillnad. Allt flyter (mycket) bättre. Jag märker i a f ganska stor skillnad. Märktes dock mer på min rev.A än rev. C. Men nu när datorn är så tyst ser jag ingen mening med att ha den inställd på automatisk.

Edit: Vill också minnas att jag sett tester där de körts i alla tre lägen. Reducerad är klart dålig, men det var ändå en betydlig skillnad från automatisk och hög.

kör min rev.B med 1.5gb minne på reducerad.. har aldrig några problem.. kör många tunga tex. adobe program.. skitnöjd med prestandan..

Jag kör på "Högsta" och hittills märker jag ingen skillnad från "Automatiskt" vare sig på fläktljudet eller på prestandan. En fantastisk maskin den här iMacen, när jag väl fick det trådlösa nätverket att fungera. Videochattade med iChat förut med den inbyggda kameran. Det fungerade förträffligt. Front Row är hur coolt som helst, tycker jag. Den trådlösa musen tar väl kanske ett tag att lära sig.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-20 16:23

Det märks alltså en viss skillnad mellan Automatisk och Högsta, men man kanske måste vara lite nörd för att märka det, vad vet jag. mayweather> Varför köra på reducerad?? Är elen verkligen så dyr där du bor?

Ursprungligen av Anders Båth:

Det märks alltså en viss skillnad mellan Automatisk och Högsta, men man kanske måste vara lite nörd för att märka det, vad vet jag.

Host host BS host host.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-21 11:28

Mats> Förolämpade jag dig genom att kalla dig icke-nörd? Hehe. Vilken dator har du då? För som jag säger, märker verkligen skillnad mellan de två inställningarna på rev. A med 1 GB RAM. Skillnaden märks mindre på rev. C med 512 MB RAM, men jag kan i a f märka det. Dessutom finns det enligt mig ingen anledning att köra automatisk på rev. C iom att de är så jäkla tysta. Skulle va om man skulle vilja spara ström då, men frågan är ju hur stor den skillnaden är...

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-11-21 17:55
Ursprungligen av Anders Båth:

Mats> Förolämpade jag dig genom att kalla dig icke-nörd? Hehe. Vilken dator har du då? För som jag säger, märker verkligen skillnad mellan de två inställningarna på rev. A med 1 GB RAM. Skillnaden märks mindre på rev. C med 512 MB RAM, men jag kan i a f märka det. Dessutom finns det enligt mig ingen anledning att köra automatisk på rev. C iom att de är så jäkla tysta. Skulle va om man skulle vilja spara ström då, men frågan är ju hur stor den skillnaden är...

Min G5 är inte spec. tyst, surrar på rätt bra :/ Var lite snack om det i en annan tråd nedan... Vet inte om jag är känslig eller om det är nå fel på den.

anders.. nej jag ville bara testa om jag skulle märka ngn skillnad. tex. så ger inte datorn ifrån sig ett ljud just nu.. men vet inte om det beror på det. Har inga problem ljud på högsta heller har jag för mig.. ska snart köra på högsta ett tag och se om jag märker nån skillnad nu haha

Hej på er! Fick precis min 2.1 Ghz iMac 20". FrontRow e supernice - kaxig fjärrkontroll...nice med iSight inbygg. Tys och snabb. På det hela en bra dator som blivit bättre (har haft rev A och B innan).

MEN - MEN - MEN: Varje gång jag bootar min dator ser det ut som windows OCH när jag fick burken skickades den med en 30 GB synlig partition med två osynliga på 180 resp 10 GB så - jag bootade med installationsdvd'n och raderade disken och ominstallerade systemet. MEN - windows/unixkoden i början på uppstart ligger kvar hela tiden. vad skall jag göra?! ringer apple imorgon.

kolla hur det ser ut:

http://homepage.mac.com/fredrikfernberg/imac/iMovieTheater54.html

Bevaka tråden