Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Just nu: Apple lanserar ny hårdvara i New York

Tråden skapades och har fått 292 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 19:44
Ursprungligen av DaPhox:

min erfarenhet är precis tvärtom.

WORD!

Varför inte ens en liten, liten speedbumb? En PB 15" 2.0 hade varit tillräckligt för att jag skulle byta...Men nu vette f-n. Steget från min nuvarande 1,5 till 1,67 känns för dåligt!
Får helt enkelt vänta ett halvår till

Ursprungligen av JonasEk1:

Jag kan bara tala om min egna erfarenhet mellan Pb12 och Ibook och enligt mig så märks det mycket väl att iBook är en lågbugdet variant. Sämre skärm, inte samma styrka i maskinen m.m... jag hade tagit Pb12 direkt utan att tveka, tror inte du skulle bli besviken...

Men de vet jag att många jag känenr som har köpt Ibook att när dom testat på en Pb så har dom velat köpa en Pb istället...

Vore jag du skulle jag köpt en powerbook istället för iBook!

Så vitt jag förstår så är skärmen identisk på ibook 12" och powerbook 12" men vram är 64mb på powerbook och hd är större och snurrar fortare (men nu går det visst att få 15" med 7200-diskar)

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-10-19 19:45

Ja, ni ser. Gah, gah, gah..

Ursprungligen av johan11:

Ja, ni ser. Gah, gah, gah..

Går på vad du själv anser. Powerbooken är inget fel på så som den är nu... lyssna bara på namnet POWERbook ;P

Ursprungligen av JonasEk1:

Går på vad du själv anser. Powerbooken är inget fel på så som den är nu... lyssna bara på namnet POWERbook ;P

Ja det börjar bli som med en del butikskedjor som tar sig ett namn som beskriver vad dom inte är.
Expert tillessempelt

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 20:00
Ursprungligen av David Slättne:

Ja det börjar bli som med en del butikskedjor som tar sig ett namn som beskriver vad dom inte är.
Expert tillessempelt

Finns det NÅN som handlar på Expert? De är konstant dyrast och har konstant sämst service av alla elektronikkedjorna...

Ursprungligen av Macvarg:

Finns det NÅN som handlar på Expert? De är konstant dyrast och har konstant sämst service av alla elektronikkedjorna...

ja men namnet verkar ju förtroendeingivande. Vem fan handlar av ett företag som heter som en frukt?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-19 20:02
Ursprungligen av Macvarg:

Finns det NÅN som handlar på Expert? De är konstant dyrast och har konstant sämst service av alla elektronikkedjorna...

lite offtopic men håller med till 2000%

vidrigt ställe.. bara en bra sak, de säljer ofta b&o produkter och det är bra, alltid på jakt efter fler:-D

ps jag älskar fruktaffärer

Powerbook? Är namnet befogat? Nu är den fördyr i förhållande till kraft. iBooken blev just om möjligt ännu mer prisvärd, däremot gillar jag att dom höjt upplösningen på skärmarna med tanke på att jag just beställt en ny peecee just för att jag ville ha fetare upplösning. Tack Steve, men jag väntar nog tills det blir intel inside.

Ursprungligen av Macvarg:

Finns det NÅN som handlar på Expert? De är konstant dyrast och har konstant sämst service av alla elektronikkedjorna...

OnOff är värre. Alla gånger. Dem pallar jag bara inte.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-10-19 19:47

Jag måste bara fråga en sak, vad behöver man 16Gb ram till?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-19 19:49
Ursprungligen av Queux:

Jag måste bara fråga en sak, vad behöver man 16Gb ram till?

de nya processorerna klara faktiskt av upp till 4 tb arbetsminne.. men det finns inte att köpa än:-D

Ursprungligen av Queux:

Jag måste bara fråga en sak, vad behöver man 16Gb ram till?

jaa du, spela simcity på mac t.ex.

Jag har faktiskt stängt av Dashboard eftersom jag knappt använde det, kör med några av Konfabulators widgets men det kan man ju stänga av. Dashboard drar ju i bakgrunden vare sig du kör det eller ej.

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050723123302403&lsrc=osxh

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-10-19 19:50

Jo, men känns det inte lite overkill?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-19 19:57
Ursprungligen av Queux:

Jo, men känns det inte lite overkill?

om 10 år så känns det bara "medel" får vi hoppas:-)

men det är ju kul att proffsanvändare faktiskt har efterfrågat mer ram.. å förut hade man 8gb?! så vad de använder det till det vet jag inte,

men jag gissar på att folk inom film kan behöva jäkligt mycket kraft.. när man digitaliserade och förbättrade star wars 4-6 så använda man en massa powermacs g5 (600st) med maxat minne i ett kluster.. så en del behöver tydligen det... å apple gnäller nog inte när folk lägger upp 120 000 för lite extra minne:-D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 19:54

Nån som har nån idé om när nästa uppdatering av PB kan vara aktuell? Funderar på om man borde vänta till nästa PB 15"…

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 19:58
Ursprungligen av Milo:

Nån som har nån idé om när nästa uppdatering av PB kan vara aktuell? Funderar på om man borde vänta till nästa PB 15"…

i sommar kanske?
någon gång när man är klar med intelprocessorerna för det bärbara formatet.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-19 19:58
Ursprungligen av Milo:

Nån som har nån idé om när nästa uppdatering av PB kan vara aktuell? Funderar på om man borde vänta till nästa PB 15"…

blir nog men en intel i.. jag skulle vilja säga till sommarn men det tror jag själv inte på så jag tippar tyvärr till nästa höst:-(

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 19:55

PB12:s skärm är inget att hurra för och iBookens skärm är inte SÅ dålig, men visst, den är ingen höjdare. Bärbara PC börjar komma i fatt nu och om det skulle komma en iBook med en bra skärm och Superdrive som standard för samma pris skulle jag slå till direkt. Men även nu får iBook anses vara ett bra köp, den är ju nästan likvärdig med PB nu förutom metallskalet då (men det blir bara hett och otäckt ändå).

Nu kostar den enklaste 12"powerbooken 15495:-. Vad kostade den enklast 12" powerbooken innan det här eventet?

120190kr för 16Gb ram hos Apple. Shit pommefritt.

Ursprungligen av Rickard A:

120190kr för 16Gb ram hos Apple. Shit pommefritt.

Bara runt 80.000 hos lågprisleverantörerna. Fast då kanske inte alla minnen håller lika hög klass.

Tja, ganska förväntade saker...

Så är allt slut med andra ord?

Ursprungligen av apple4ever:

Så är allt slut med andra ord?

ja, det bidde en tumme som vanligt.... suck

köp en pc istället, det kommer att kännas bättre

PB 12" kostade 14495:- tidigare om jag inte minns fel.

Ursprungligen av David Slättne:

köp en pc istället, det kommer att kännas bättre

jadu, bygger ihop en för runt 1000-lappen nu, ska användas till några spel och kanske även arbetsmaskin, kommer aldrig koppla upp mig mot nätet med den med Windows iaf...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-19 21:38

Slängde ganska nyligen iväg en beställning på en 15" PowerBook. Känns skönt att det äntligen blev av.

Bevaka tråden