Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Apple press event" 19 Oktober

Tråden skapades och har fått 195 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 23:54

Att 12"-powerbooken knappt har uppdaterats alls tyder väl ändå på att ryktena om en helt ny 13"-version är sanna? Jag hade vaga funderingar på att lägga en beställning idag, men jag betalar inte så mycket för en maskin med ett antikt grafikkort, och 15" är för stort.

Ursprungligen av pingu:

Att 12"-powerbooken knappt har uppdaterats alls tyder väl ändå på att ryktena om en helt ny 13"-version är sanna? Jag hade vaga funderingar på att lägga en beställning idag, men jag betalar inte så mycket för en maskin med ett antikt grafikkort, och 15" är för stort.

Oh gud vad jag önskar att ditt önsketänkande går i uppfyllelse, men jävlar vad pesimistisk jag är.... (djup, tung och svårmodig suck)

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 23:56

För övrigt så verkar Aperture riktigt bra, men systemkraven alienerar ju en stor del av alla prospektiva användare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 00:27
Ursprungligen av pingu:

För övrigt så verkar Aperture riktigt bra, men systemkraven alienerar ju en stor del av alla prospektiva användare.

Nej, eftersom att målgruppen är pro användare så tror jag inte datorkraven spelar någon roll.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-10-20 00:59
Ursprungligen av acke:

Nej, eftersom att målgruppen är pro användare så tror jag inte datorkraven spelar någon roll.

Vadå, målgruppen är väl fotografer?

Ursprungligen av kesperse:

Vadå, målgruppen är väl fotografer?

Snarare professionella digitalfotografer som tar hundratals bilder om dagen.

Aperture är ungefär till iPhoto som Final Cut Pro är till iMovie.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-10-20 14:35
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Snarare professionella digitalfotografer som tar hundratals bilder om dagen.

Aperture är ungefär till iPhoto som Final Cut Pro är till iMovie.

Nog finns det fler än professionella fotografer som behöver ett program som aperture.
Målgruppen måste ju vara fotografer som vill ha ett enkelt och bra workflow med sina bilder, apple style!

bara för att inte jag har råd med en burk för 25papp betyder det väl inte att jag inte är professionell fotograf?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 02:30
Ursprungligen av acke:

Nej, eftersom att målgruppen är pro användare så tror jag inte datorkraven spelar någon roll.

Jag vet inte jag, de fotografer jag är bekant med använder fortfarande TiBooks och/eller G4-powermacar. Dels så är det hård konkurrens i branchen och alltså ganska kärvt ekonomiskt för de flesta, dels så har man nog inställningen att så länge maskinen håller och kan köra en någotsånär modern version av photoshop så behövs ingen uppgradering. När man kör med Leica-kameror från 60-talet så får man lätt en annorlunda inställning till hur länge hårdvara ska vara duglig. Dessutom så tycks dom bry sig mer om bildkvalitet än datorns prestanda, en bekant till mig köpte nyligen en svindyr Laciemonitor till sin gamla 1ghz G4. Slutligen så tror jag inte att särskilt många är redo att köpa en ny maskin för att kunna köra ett program dom aldrig hört talas om förr.

Jag har svårt att tro att Apple skulle uppdatera PB 12" inom de närmaste månaderna, antingen skulle de ha gjort det nu, inför julshoppningen och tillsammans med de andra uppdateringarna, eller inte alls.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har svårt att tro att Apple skulle uppdatera PB 12" inom de närmaste månaderna.

Vad vore perfekt att släppa i början av året när folk har julbonusen eller julklappspengarna brännande i fickan, jo en najs liten bärbar PB 13" till hyfsat pris. Perfekt för Steve att plocka fram som "One more thing".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 00:25

Jag går i PB 12" tankar men har tänkt vänta till Intel-bytet. Ändå kliade det en hel del i köpfingret idag , innan eventet alltså. Nu kommer jag garanterat vänta. Det och att 12" överlever till Intel-flytten...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-20 01:00

snarare pro fotografer, amatörfotografer kan ju också räknas in i pro-gruppen. Men det är ju inget program för medelsvensson.

Har man råd att lägga 5000 kr på ett program så har man förmodligen råd med en vettig maskin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 01:41

Exakt... Har man råd med mjukvara för 5000 kr så har man säkerligen en kamera för 10 000 kr. Att apple "rekommenderar" en maskin för 20 000 kr känns inte helt galet ändå.

Tyvärr lär detta program "lida" av "Motionsyndromet". Dvs har du hårdvara nog att köra det kommer det vara ett smäckt program, har du inte det... Huggra! Andra program såsom After Effects och Photoshop rullar på "vad som helst" (det tar tid att rendera kanske men inte mer). Apples senaste pro-apps höjer ribban ordentligt (men ger också mycket tillbaka).

  • Oregistrerad
  • 2005-10-20 17:45

hopp så var det med det.. ingen uppdatering på PB12" vilket var väldigt synd.. dock sänkt pris vilket var trevligt. aja nu blir det en sån iaf.. kommer det något nytt säljer jag den dyrt och lägger mellanskillnaden för det "nya"

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2005-10-20 21:08

så.. finns det möjlighet att se Apple press event någonstanns om man inte såg det live?

Bevaka tråden