Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Apple press event" 19 Oktober

Tråden skapades och har fått 195 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-10-16 21:24
Ursprungligen av svampmoln:

jag har velat enormt mycket, men bestämt mig för att hålla min order aktiv... skulle det visa sig att det till slut dimper ner en reviderad modell med min konfiguration, så har jag gjort rätt. i övrigt blir jag förmodligen lite besviken först, men det lär nog gå över rätt snabbt.
man kan nog inte bli annat än nöjd av att gå från seg pc till mac.

Men om det blir som förväntat att skärmen skulle bli bättre skulle jag bli rätt besviken om jag blev sittandes med 1024.. Blir nog att avbeställa ändå.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-16 21:28
Ursprungligen av Sajfer:

Men om det blir som förväntat att skärmen skulle bli bättre skulle jag bli rätt besviken om jag blev sittandes med 1024.. Blir nog att avbeställa ändå.

aha, en 12". då vore det rätt surt, instämmer :/
har ju varit en hel del snack runt just 12"aren - en del om att den ska bort helt, en del om att den ska bli 13", och säkerligen ännu fler rykten...
allt hemlighetsmakeri är rätt tröttsamt.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-16 21:38
Ursprungligen av svampmoln:

aha, en 12". då vore det rätt surt, instämmer :/
har ju varit en hel del snack runt just 12"aren - en del om att den ska bort helt, en del om att den ska bli 13", och säkerligen ännu fler rykten...
allt hemlighetsmakeri är rätt tröttsamt.

Om det blev en 13" widescreen skulle jag inte bli direkt ledsen iaf.

Jo, det är rätt störande att man aldrig vet vad apple har för sig
EDIT: nu är den avbeställd iaf, får se om jag gjorde ett misstag eller om jag valde rätt.

Ursprungligen av Sajfer:

Om det blev en 13" widescreen skulle jag inte bli direkt ledsen iaf.

Jo, det är rätt störande att man aldrig vet vad apple har för sig
EDIT: nu är den avbeställd iaf, får se om jag gjorde ett misstag eller om jag valde rätt.

Jag tror du gjorde helt rätt, jag hade hellre fått en uppdaterad modell för samma pris en vecka senare. Klart värt den lilla väntetiden.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-16 22:34
Ursprungligen av Capeman:

Jag tror du gjorde helt rätt, jag hade hellre fått en uppdaterad modell för samma pris en vecka senare. Klart värt den lilla väntetiden.

Jo jag hoppas det jag har inget direkt behov av datorn än heller, vill bara få min första mac så jag får känna på OSX på riktigt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-10-17 08:27
Ursprungligen av Sajfer:

Om det blev en 13" widescreen skulle jag inte bli direkt ledsen iaf.

Jo, det är rätt störande att man aldrig vet vad apple har för sig
EDIT: nu är den avbeställd iaf, får se om jag gjorde ett misstag eller om jag valde rätt.

Är det bara jag som tänker på gamla stormarknadsbärbara när jag hör måttet 13" ?

Ursprungligen av Sajfer:

Om det blev en 13" widescreen skulle jag inte bli direkt ledsen iaf.

Jo, det är rätt störande att man aldrig vet vad apple har för sig
EDIT: nu är den avbeställd iaf, får se om jag gjorde ett misstag eller om jag valde rätt.

I den mån som det handlar om bättre specar har jag intalat mig att Apple har allt att vinna på att leverera det senaste. Konsumenköpslagen ger en i princip rätt att återsända en produkt inom två veckor. Heller en kund som får vänta lite och blir helnöjd, än en som får en utgående modell.

När det gäller formatförändringar och dyl, är det kanske annorlunda.

Men jag är väl lite bias, väntar på min 15 som "försenats" till den 20:onde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-16 22:46

Well. Då är det värre mellan MS och Adobe. MS har ju redan gått ut med sin proramvara som skall på sikt tävla med Photoshop, eller Elements.
Jasså? Vad för något? Blir helt klart intresserad

Ursprungligen av Erik.dv:

Well. Då är det värre mellan MS och Adobe. MS har ju redan gått ut med sin proramvara som skall på sikt tävla med Photoshop, eller Elements.
Jasså? Vad för något? Blir helt klart intresserad

Tror han menar Microsoft Expression.
Själv tycker jag Acrylic och Sparkle verkar otroligt bra, i alla fall rent konceptuellt. Med MS vet man aldrig vad som levereras dock...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 08:54

Men Microsoft Expression är inget direkt nytt program. Det är ju ett "second class" Photoshop MS köpte upp för c:a 1 år sen. Men visst, satsar de på det så go for it.

13" Widescreen på en PowerBook runt 2 KG skulle inte jag klassa som stormarknadsbärbar, men det var en kul liknelse

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-10-17 11:16
Ursprungligen av Erik.dv:

13" Widescreen på en PowerBook runt 2 KG skulle inte jag klassa som stormarknadsbärbar, men det var en kul liknelse

Inte jag heller, men när jag först ville ha en bärbar var de billiga stormarknadsbärbara 13":are på tre och ett halvt eller så. Det är mer det skärmmåttet som jag tycker känns budget. 13 tum alltså.

Men det kan nog dyka upp en sån på mitt skrivbord om det lanseras en sån

Man kan väl se det på olika sätt. För min del känner jag inte till något program som kommer nära den typen av funktionalitet som Sparkle erbjuder. Inte Xcode, inte Visual Studio eller Codewarrior heller för den delen. Önskar ett sådant program för Mac:en så jag kan utveckla fungerande gränssnitt i andra program än Director, Interface Builder och Flash.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-17 11:41

Alltså för de som beställt powerbook nyligen och funderar på att avbeställa är det ju lite onödigt. I sverige har vi en smidig distansköplag vilket innebär 14dagars öppet köp. Polaren fick ju sin iPod (graverad) strax före videovarianten släpptes och han valde ju sonika att låta köpet gå tillbaka. Kostnad för frakt och härj; 0kr. Så såvida ni inte lider av att pengarna är reserverade på era konton är det ju bara och vänta och se, att hamna sist i kön i onödan är ju inget man vill.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-17 13:13

En powerbook 12/13,3", minst 1,5 gb RAM(max), byt ut fw400 mot fw800, släng in ett pci-slot, flytta superdriven till fronten och släng i en dual layer dito, större hårddisk, kraftigare batteri, en extra fläkt för att kyla den... hmm har jag glömt nåt? Då skulle jag bli glad... annars blir det fanimej en iBook.

Ursprungligen av rixard:

En powerbook 12/13,3", minst 1,5 gb RAM(max), byt ut fw400 mot fw800, släng in ett pci-slot...

PCI-slot??? I en PowerBook??? Då blir datorn nog 1-2 cm tjockare än nuvarande modell, och det låter inte så lockande, tycker jag...

Men du menar kanske kortplats för PC-Card...

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-17 13:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

PCI-slot??? I en PowerBook??? Då blir datorn nog 1-2 cm tjockare än nuvarande modell, och det låter inte så lockande, tycker jag...

Men du menar kanske kortplats för PC-Card...

Precis vad jag menar men inte uttryckte

EDIT: Börjar bli många tre-ords förkortningar i huvudet nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 14:26

DVD:n sitter med fördel tycker jag till höger. Många ställ för PB´s funkar dåligt med DVD eject framtill.

Glöm inte:

- Gigabit ethernet
- Optiskt ljud ut
- Samma grafikkort/cpu som 17" har
- 13.3 Widescreen med minst 1280x768 upp lösning (den kan fortfarande då klassas som "HD" då den fyller 720P höjd/bredden).

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-17 14:27
Ursprungligen av Erik.dv:

DVD:n sitter med fördel tycker jag till höger. Många ställ för PB´s funkar dåligt med DVD eject framtill.

Sant. Dock så hoppas jag på en rejäl uppdatering av 12".. då den känns lite för klen för det priset. Annars får det bli en 15" men jag gillar portabiliteten som 12" ger.

Kanske kommer det en trådlös Mighty Mouse. Borde det inte vara läge för det?

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-17 14:29

En trådlös mighty mouse borde ha introducerats från dag 1 men jag håller med.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-17 14:31
Ursprungligen av rixard:

En trådlös mighty mouse borde ha introducerats från dag 1 men jag håller med.

Varför stör ni er så hemskt på mussladden? Själv gillar jag inte trådlösa möss eftersom batterierna alltid tar slut vid olämpligats möjliga tillfälle. Dessutom är de tyngre.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-17 14:32

Jag stör mig inte personligen på det men om nu mighthy mouse är en sån "revolution" som borde det finnas som alternativ för dom som störs av en mussladd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 14:40

Tror inte de ändrar de nuvarande powerböckernas form förrän intel bytet. Så knappast någon 13" skärm denna gången. Men vem vet!

Spekulation som jag hört angående de nya intel-PB designen är att de skulle kunna vara i svart kevlar istället för aluminium! Ni som kan något om dess egenskaper får diskutera för och nackdelarna, om det någonsin blir verklighet!

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-17 15:21
Ursprungligen av magnur:

Tror inte de ändrar de nuvarande powerböckernas form förrän intel bytet. Så knappast någon 13" skärm denna gången. Men vem vet!

Spekulation som jag hört angående de nya intel-PB designen är att de skulle kunna vara i svart kevlar istället för aluminium! Ni som kan något om dess egenskaper får diskutera för och nackdelarna, om det någonsin blir verklighet!

Svart kevlar? var har du hört det nånstans?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 19:08
Ursprungligen av rixard:

Svart kevlar? var har du hört det nånstans?

Under en lunch i sommras med brorsan till en person gör en populär bluetooth app och ytterligare en kompis till honom Som sagt, mycket möjligt att det är ett påhittat rykte. Som någon säkert skrivit på något forum. Frågade aldrig om källan.

Ursprungligen av magnur:

Tror inte de ändrar de nuvarande powerböckernas form förrän intel bytet. Så knappast någon 13" skärm denna gången. Men vem vet!

Spekulation som jag hört angående de nya intel-PB designen är att de skulle kunna vara i svart kevlar istället för aluminium! Ni som kan något om dess egenskaper får diskutera för och nackdelarna, om det någonsin blir verklighet!

En av fördelarna är att med kevlar i datorhöljet så kan den skydda mot pistolkulor, alltså givet köp för rappare:D

Ursprungligen av Simon Templar:

En av fördelarna är att med kevlar i datorhöljet så kan den skydda mot pistolkulor, alltså givet köp för rappare:D

Då blir det en bra symbios eftersom PowerBooken samtidigt behöver blir rappare...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-17 15:43

Öhh är det bara nåt jag har fåt för mig, att kevlar är ett "tyg".

kevlar är väl sånt där tramsigt som riddare bär uner rustningen?

Ursprungligen av GeneralMotors:

kevlar är väl sånt där tramsigt som riddare bär uner rustningen?

Tror du änker på Ringbrynja. Förhoppningsvis bygger de inga datorer av det. Blir iofs svalt me alla hålen.

Bevaka tråden