Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Apple press event" 19 Oktober

Tråden skapades och har fått 195 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av abaqus:

Det kommer både nya Powerbooks och Power Macintosh G5 imorgon, ingen tvekan överhuvudtaget. Den som har pengar i plånboken kommer kunna hämta upp en G5 med dualcore processor innan dagen är över imorgon hos ett urval av Apple Centers spridda över landet.

Den som väntat på en Powerbook med HD bildskärm kan också värma upp American Express kortet. Processorerna är fortfarande G4:or. Fokus blir video och videoproduktion - mjukvara och hårdvara.

Sätter en iPod nano på att det stämmer, vem säger emot?

Jag skulle gärna sätta emot för att vinna en iPod nano om det inte vore för att jag redan hört att det där är helt sant...

Ursprungligen av clabbe:

undrar om det blir tre "acts" igen.. om nu powerbook är den ena och powermac är den andra... vågar vi hoppas på one more thing? *å för guds skull inte en ny itunes..*

Jag tror inte alls det är ett lika stort och ambitiöst event denna gång. Nu är det en mera ordinär pressträff.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 00:24

gah nu måste det äntligen ske.. powerbooken måste uppgraderas .. skulle bli snuskigt glad för då slipper jag vänta så länge.. har väntat länge nog nu. som sagt.. en airport express airtunes med video vore absolut något de borde kunna fixa.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-16 00:50

Ingen som tror på en uppdaterad Mac Mini vid detta event?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-16 00:54
Ursprungligen av linen:

Ingen som tror på en uppdaterad Mac Mini vid detta event?

snackas ju om att en bumpad mini redan finns, men att den inte går ut förrän lagret av den äldre modellen är utsålt. huruvida det stämmer eller inte är det nog ingen som är hundra på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-16 01:53

Nej, jag tror inte på en uppdaterad Mac Mini. Enligt rapporter har den uppdaterats i smyg med lite snabbare CPU och mer VRAM.

Det jag tror på är:
- PowerMac update (ganska säkert kort, garanterat DDR2 och PCI-E, troligen Dual Core - front row stöd vore kul…)
- Ev. ett "iPhoto Pro"("Photo Pro" har det flugit runt rapporter om till o från)
- Ev. PowerBook update (kanske med stöd för Apple Remote/Front Row, dock är det lite skumt att inte front-row har stöd för "övriga presentationsfiler" - alltså PowerPoint/Keynote. HD-upplösning på skärmarna?)
- Ev. xServe update (väldigt osäkert kort, men lär ske snart i och med det faktum att iMacen fått nytt moderkort och att, troligen, PowerMacen följer efter. iMac/PM/xServer har följt varandra ganska bra historiskt)

Det känns som att det är dags att dra igång samma debatt som fanns om en konkurrent till Word förut - om Apple släpper en fullvärdig konkurrent till PhotoShop, så biter de väl sig själva i svansen? Det är viktigt för Apple att andra gör proffsiga program till deras plattform. Det vore dumt att konkurrera ut Adobe…

Jag har inte så bra insyn i frågan, och egentligen ingen egen åsikt i ämnet. Det skulle bara vara intressant att få kommentarer till ett sådant synsätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-16 02:13

Ja, det är farligt om Apple står ut en sådan bred produkt som Photoshop. Det tror jag inte de tänker göra (eller jag hoppas i vart fall det). Men skulle de lancera en iPhoto-liknande mjukvara som var mer pro-inriktad skulle man inte skjuta Adobe och sig själva i foten….En kombination av Preview/iPhoto/iTunes med ett interface från DVD Studio Pro… iPhoto är för tjockt "iApp" för min smak ex. (iTunes är det enda i-Appen jag använder bortsätt från iCal).

Precis som Motion kompleterar Final Cut Pro och After Effects finns möjligheter att göra ett program som kompliterar och inte konkurerar med Photoshop.

Personligen skulle jag vilja se Apple och Adobe sammarbeta för att göra mac-only features i Photoshop. Men det lär aldrig hända tyvärr (Photoshop måste ju rulla på Windows också "lika bra").

Det Apple kan göra utan att riskera att göra Adobe sura är ju att bättra på själva albumdelen av iPhoto hur mycket som helst eftersom Adobes Album-pårogram inte finns för Mac.

Vet inte vad de andra albumprogrammen har för "övre gräns" men det är väl sagt att iPhoto ska klara av 25 000 bilder som det är nu.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-16 12:41

Applestore är nere!!!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2005-10-16 13:06
Ursprungligen av Calle Sandlund:

Applestore är nere!!!

nånting som har ändrats?

Jag kommer snart få magsår av all denna spänning, expo's, pressevent, tisdagar som blir onsdagar som blir söndagar (?).... och aldrig någon portabel blir det.

...fast det är ju högt nöjesvärde då man varje dag tar upp Applestore och ryktessidorna för att kolla hur det utvecklas.

Mycket lite kan hindra mig från köp nu känner jag, helt ologiskt igentligen ju, släpper de en 3kilos kloss med en halvtimmes batteritid kommer jag torska dit på en iallafall. vrickat

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-16 14:35

Uppdateras PB-serien på onsdag så lägger jag en beställning på en 15" direkt. Det blir isf min första Mac, har aldrig väntat så här länge på att få göra av med pengar ... Hoppas de även får en ny musplatta med två knappar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-16 15:34

Jag tror att PB'n får en inbyggd iSight. Jag e rätt säker på det, eller nja nästan hehe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-16 17:05

Det kanske inte är helt omöjligt att det sitter en mini version på isight i nya PBn..
Sedan kan man undra vad detta är: http://www.tuaw.com/2005/10/14/apple-trademarks-vingle/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-16 17:13

kanske... vore enormt bra med en iSight i "alla apple produkter" på sitt sätt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-10-16 17:53

Tror någon på ny design på powerböckerna? Vore trevligt med en slimmad, lite lättare version av 12"...

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-16 17:58
Ursprungligen av Bonish:

Tror någon på ny design på powerböckerna? Vore trevligt med en slimmad, lite lättare version av 12"...

Det vore inte helt fel; fragan ar om dom kan losa varmeproblem om dom slimmar den annu mer.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-10-16 18:09

Uppdateras PB på onsdag och priserna inte drar iväg på grund av valutaförändringar så blir det en 12" med superdrive. Då blir jag en switcher. annars ger jag upp apple eller nått;)

OM det nu är så att PB uppdateras den 19:e så borde det ju vara nåt mer än en speedbump ned snabbare minnen. Med tanke på att iMacen fick sig en mindre utseendeuppdatering också borde ju datorer som ev uppdateras den 19:e också förändras lite. Kanske med inbygd iSight?

Sexigt vore ju om de fläskade på med ddr2-minnen, pci-express grafik, 7200rpm hårddisk,dl-brännare och högupplöst skärm. Då skulle verkligen PPC-PB gå ner med flaggan i topp när den sen ersätts med intel. Men helt ärligt vet jag inte om jag tror PB kommer få så mycket nytt.

Eller så är det inte ny hårdvara vi får se utan nå spännande(?) program för proffs.

Ursprungligen av Rickard A:

OM det nu är så att PB uppdateras den 19:e så borde det ju vara nåt mer än en speedbump ned snabbare minnen. Med tanke på att iMacen fick sig en mindre utseendeuppdatering också borde ju datorer som ev uppdateras den 19:e också förändras lite. Kanske med inbygd iSight?

Det tror jag inte. Vi kan vänta oss en ny intelbaserad PB inom ett år, varför förändra nuvarande uteseende då.

Det handlar sannolikt om DDR2-minne och förhoppningsvis snabbare och större diskar.

Ursprungligen av Plisken:

Det tror jag inte. Vi kan vänta oss en ny intelbaserad PB inom ett år, varför förändra nuvarande uteseende då.

Varför förändra utseendet på iMac?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-16 18:36

Just nu så känns det som att det inte spelar någon roll vad på PB:n som uppdateras, bara den uppdateras. Då kan man köpa utan att vara rädd att den ska uppdateras veckan efter. Det har ju trots allt gått ganska länge sedan senaste uppdateringen.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-16 18:55

hoppas de för allt i världen inte rör den yttre designen...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-16 20:06

Jag var inne på PC-City i Sikla idag och där gapar nästan hela Mac montern tom. Frågade om de inte hade några PB men fick svaret att de var slut och de inte fick några nya från Apple. Kan det vara så att Apple slutar att leverera en gammal modell till ÅF nu för att det kommer en ny på tisdag, eller är det bara vanliga leverans problem???

  • Oregistrerad
  • 2005-10-16 20:59

Fan jag som beställde en PB i fredags.

Är det värt att avbeställa och hoppas på en uppgradering?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-16 21:04
Ursprungligen av Sajfer:

Fan jag som beställde en PB i fredags.

Är det värt att avbeställa och hoppas på en uppgradering?

beställde själv en custom för snart 3 veckor sedan, men det har stått still i princip hela tiden...
antingen är den gamla modellen slut och man får vänta på den nya, eller så kommer snart en kalldusch - att man väntat länge och fått förhoppningen om att det blir en ny modell, men de till slut lyckats få fram de gamla modellerna igen och slänger över en sådan istället.

får väl se om någonting händer på onsdag...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-16 21:07
Ursprungligen av svampmoln:

beställde själv en custom för snart 3 veckor sedan, men det har stått still i princip hela tiden...
antingen är den gamla modellen slut och man får vänta på den nya, eller så kommer snart en kalldusch - att man väntat länge och fått förhoppningen om att det blir en ny modell, men de till slut lyckats få fram de gamla modellerna igen och slänger över en sådan istället.

får väl se om någonting händer på onsdag...

Har du fått ditt leveransdatum uppskjutet eller?

tänkte det står leveransdatum 18/10 för mig.
Vore lite taskigt att få sin PB och så släpper den en ny direkt efter.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-16 21:14
Ursprungligen av Sajfer:

Har du fått ditt leveransdatum uppskjutet eller?

tänkte det står leveransdatum 18/10 för mig.
Vore lite taskigt att få sin PB och så släpper den en ny direkt efter.

har haft lite flytade leveransdatum (inledningsvis var leveranstiden 3 dagar), skulle man kunna säga. har beställt genom Apple Center, så jag kan inte spåra på egen hand, men det senaste de lyckades få ur Apple var att jag skulle ha datorn senast 15oktober, vilket inte slog in. 14oktober var leveransstatus nämligen identisk med dito 2½vecka tidigare.

det ligger en mycket stor och lurvig hund begraven här... hoppas den stavas "revision"

  • Oregistrerad
  • 2005-10-16 21:16
Ursprungligen av svampmoln:

har haft lite flytade leveransdatum (inledningsvis var leveranstiden 3 dagar), skulle man kunna säga. har beställt genom Apple Center, så jag kan inte spåra på egen hand, men det senaste de lyckades få ur Apple var att jag skulle ha datorn senast 15oktober, vilket inte slog in. 14oktober var leveransstatus nämligen identisk med dito 2½vecka tidigare.

det ligger en mycket stor och lurvig hund begraven här... hoppas den stavas "revision"

Funderar starkt på att avbeställa min nu och se vad som händer på onsdag.
Men det vore lite jobbigt om det inte kom nån revision så man får vänta ännu längre.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-16 21:18
Ursprungligen av Sajfer:

Funderar starkt på att avbeställa min nu och se vad som händer på onsdag.
Men det vore lite jobbigt om det inte kom nån revision så man får vänta ännu längre.

jag har velat enormt mycket, men bestämt mig för att hålla min order aktiv... skulle det visa sig att det till slut dimper ner en reviderad modell med min konfiguration, så har jag gjort rätt. i övrigt blir jag förmodligen lite besviken först, men det lär nog gå över rätt snabbt.
man kan nog inte bli annat än nöjd av att gå från seg pc till mac.

Bevaka tråden