Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Apple press event" 19 Oktober

Tråden skapades och har fått 195 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-10-17 16:00

Kevlar är väl ett plastmaterial som är väldigt segt och tåligt. Sånt som används i skottsäkra västar...

Aramidfiber säljs under olika varumärken, Kevlar är en aramid från Dupont.

För en bärbar dator är nog kolfiber bättre lämpat, eftersom det är betydligt styvare.
Aramidfiberns styrka ligger i slagsegheten, och det är inte relevant i detta fallet. Har man väl kastat sin PB ut från balkongen skiter man nog i om själva skalet håller, då insidan rinner ut genom dvd-jacket.

Metallskal med en ram i enkelriktad kolfiber är nog det ultimata. Hela skalet i kolfiber är bara dyrt och försvårar placering av färsten mm. Men kommer det att användas så kommer Apple att vara först. det tvivlar jag inte på. För det har verkligen inte blivit testat än, att använda kolfiberns alla egenskaper i laptopskal, även om vissa låtsas som det.

Kan de däremot få moderkort mm att fungera som en solid enhet så kan de göra låddan som en sandwich och i bästa fall använda aramid eller kolfiber till hela skalet, men det kommer nog upplevas som overkill av många, för det kommer kosta.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-17 20:41
Ursprungligen av kitesurf:

Kan de däremot få moderkort mm att fungera som en solid enhet så kan de göra låddan som en sandwich och i bästa fall använda aramid eller kolfiber till hela skalet, men det kommer nog upplevas som overkill av många, för det kommer kosta.

Ni har väl inte glömt all den värmen bärbara datorer genererar, och att plast knappast är ett värme-ledande material, i varje fall inte som stora metalytor.

Iofs vore det något spektakulärt med en Powerbook som smälter plast, men dessvärre, skulle nog bli till något av ett engångsfenomen

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-10-17 19:43

Det är ingen risk att det 'bara' är ny/uppdaterad mjukvara som kommer presenteras då?

-- Patrik

  • Medlem
  • 2005-10-17 21:17
Ursprungligen av Snooze:

Det är ingen risk att det 'bara' är ny/uppdaterad mjukvara som kommer presenteras då?

Nån som hört nåt om Final Cut Pro? Rabatten på Logic Pro 7 gäller tills den 30:e november, förvisso kom iPod nano innan rabatten som inkluderade iPod mini gick ut - men jag tror inte Logic Pro blir nr 8 på onsdag... foto & video-mjukvara passar nog bättre på "PhotoPlus Expo"... men nejnej - inte bara mjukvara!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 22:44

Tja, kanske FCP påverkas, men det känns lite väl tidigt. Då skulle man nog göra något på IBC i September eller "post-NAB" i November.

Jag tror huvudsakligen på hårdvara.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-17 23:01

hmm brukar inte FCP oh de programmen presenteras i januari?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-17 23:23

Senaste två stora uppdateringarna av Apples "pro video suite" har skett i April och NAB i USA. Jag tror man, likt en stor del av industrin, kommer följa det även i framtiden.

Lite av ett semirykte, men enligt ett sidan 2-rykte hos MacRumors har det läckt ut prisuppgifter för de produkter som Apple ska presentera på onsdag och utifrån detta kan man anta vilket produkter som kommer att presenteras:

Information about two of the new Apple Products introduced on October 19th has been reported. These price points appear to be $1999 and $2999.

Based on previous rumors/speculation, it appears PowerBooks and PowerMacs are expected.

Som om vi inte redan visste att det var PowerBook och PowerMac...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-19 10:41
Ursprungligen av Adrian B:

Som om vi inte redan visste att det var PowerBook och PowerMac...

Vad tror du, blir det nån PowerBook med en Intel-processor som inte kommer ut på marknaden förrän om flera månader?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 13:04
Ursprungligen av Kalle Borch:

Domännamnet "itake.com" är ledigt...:)

Dock är domännamnet "icamera.com" upptaget, men går man in på adressen www.icamera.com hamnar man i mappstrukturen på webbservern. Något är på gång!!

Kanske de har sålt sitt domännamn...

-Torkel

Ursprungligen av tjogin:

Vad tror du, blir det nån PowerBook med en Intel-processor som inte kommer ut på marknaden förrän om flera månader?

Jag sätter min högra framtand på att det inte blir nån intel mac... Steve vill ju kunna säga "and we start deliver them from today..."

  • Oregistrerad
  • 2005-10-18 01:09

1999 är ju identiskt med vad 15tummaren med combo kostar idag.
undrar om det är 12/13" som kommer landa på det priset efter uppdateringen, om det är denna som prissättningen gäller. $500 i höjning isf.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-10-18 12:29
Ursprungligen av svampmoln:

1999 är ju identiskt med vad 15tummaren med combo kostar idag.
undrar om det är 12/13" som kommer landa på det priset efter uppdateringen, om det är denna som prissättningen gäller. $500 i höjning isf.

Då blir jag ledsen i ögat

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-18 13:25

jag håller med de flesta att det är nog osannolikt att apple gör en allt för stor ändring på basutföradet (design och storlek) det kostar pengar att utveckla och man gör inte ett nytt "chassi" för 2 max 3 modeller... innan inteln ska in.

Har dock för mig att apple har patenterat en lösning där en webcam används för att låsa locket på en bärbar dator... kan ju komma nu men känns mer sannolikt att komma till "PB intel inside"...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-18 13:46
Ursprungligen av clabbe:

Har dock för mig att apple har patenterat en lösning där en webcam används för att låsa locket på en bärbar dator... kan ju komma nu men känns mer sannolikt att komma till "PB intel inside"...

låter som ett typiskt fall av "någon-av-manickerna-måste-gå-sönder". en mycket konstig kombination om man frågar mig. låsa ett lock med en kamera :rolleyes:
men vem vet, det kanske är värsta grejen...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-10-18 21:09
Ursprungligen av svampmoln:

låter som ett typiskt fall av "någon-av-manickerna-måste-gå-sönder". en mycket konstig kombination om man frågar mig. låsa ett lock med en kamera :rolleyes:
men vem vet, det kanske är värsta grejen...

när lösningen pressenteras av allas vår "black t-shirt man" kommer den låta helt övertygande:-D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-19 00:43

Härligt...

Jag är mest intresserad av uppdaterade PowerMacar. Så mycket rå arbetskraft som möjligt är vad jag behöver... Portabel burk har jag redan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 11:50

Samma intresse som Jont Olof här - need more power…

Power och power.

Vore det inte kul med ÄNNU en Apple-freestyle?

Jasså inte....

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-10-18 20:20

Det kommer både nya Powerbooks och Power Macintosh G5 imorgon, ingen tvekan överhuvudtaget. Den som har pengar i plånboken kommer kunna hämta upp en G5 med dualcore processor innan dagen är över imorgon hos ett urval av Apple Centers spridda över landet.

Den som väntat på en Powerbook med HD bildskärm kan också värma upp American Express kortet. Processorerna är fortfarande G4:or. Fokus blir video och videoproduktion - mjukvara och hårdvara.

Sätter en iPod nano på att det stämmer, vem säger emot?

Ursprungligen av abaqus:

Sätter en iPod nano på att det stämmer, vem säger emot?

Inte jag

  • Medlem
  • 2005-10-18 20:26
Ursprungligen av abaqus:

...kommer kunna hämta upp en G5 med dualcore processor innan dagen är över imorgon hos ett urval av Apple Centers spridda över landet.

oj, snabb leverans i så fall...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-18 20:26

Haha är du återförsäljare så borde du väl ha rätt :-)...
Men du borde väl inte gå ut med sådan information i förväg, eller också är det bara jag som är lite semiblåst och inte fattar att du skämtar

  • Oregistrerad
  • 2005-10-18 20:49

får väl höra vad Pricilla har att säga, hade ju rätt förra gången

Håll ögonen öppna på era ÅF:s hemsidor i morgon eftermiddag...

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Håll ögonen öppna på era ÅF:s hemsidor i morgon eftermiddag...

Vem surfar på ÅF-hemsidor, det är ju Apple.com och Apple Store som gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 01:40

Vilken tid är det man ska bänka sig framför 99Mac?

Bevaka tråden