Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem i nya iBooken: AirPort dör och omstart krävs

Tråden skapades och har fått 104 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en iBook som jag fick i höstas.. installerade 1 gb mer minne i fredags och har kört sedan dess. Jag använder en Netgear WGR614v2. Allting fungerar klanderfritt.. än så länge

ru4real?

Äntligen börjar problemet få uppmärksamhet utanför diskussionforum, MacNN:

Adding RAM causes problems for iBook owners

Several owners of new iBooks complain that installing extra ram causes problems with Airport. Dozens of iBook owners have reported the issue for over a month without a response from Apple. Users also report system lag after installing RAM. Although the majority of affected users report problems with Airport, a small number say their wireless networking continues to function, display overall system slowness. One user writes, "I've got a new ibook 12" (refurbished, by the way) with recent airport problems. It shipped with 512mb ram and was just fine. Immediately after new 1gb stick of Crucial memory airport has become buggy. I can only get airport to go down when using a super high bandwidth networking task - running torrents seems to make airport quit within minutes."

Another user writes, "After spending time on the phone with AppleCare, to no avail, I took it into my local Apple Store. As soon as the guy fired up the iBook, he said there was a problem because (1) the signal was not 100% (which it should be in the store) and (2) my iBook could not see all of the available networks (the mall has about 5 or 6 available). They sent it off on Friday and it was back in the store on Tuesday. I picked it up Wednesday and found that the 'cure' was to 'reconnect antenna to airport'. I am not convinced it was that simple, but that is what the ticket said - perhaps the entire antenna was replaced, perhaps it was the card."

Artikeln länkar till tråden på Apples diskussionforum, samma tråd som jag länkade i början av den här tråden (en tråd som fortfarande är aktiv och har över 200 inlägg numera).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-10-11 18:10

Är själv drabbad av detta problem, installerade 1GB RAM o sen var det kört, iofs i samband med detta jag skaffade mig en airport express. Rycker något fruktansvärt i muspekaren och stänga av airport eller omstart är det enda som löser det. Ingen bra start på mitt första macköp, i övrigt är jag jävligt nöjd men detta irriterar mig något oerhört. Får börja köra med nätverkskabel snart igen...

Är det någon som testat att kontakta Apple om detta? Alla har ju Apple Care i 3 månader (och sen förstås garanti i 9 månader till). Folk på Apples diskussionforum har haft svårt att få Apple att förstå problemet, de flesta verkar ha fått till svar att det beror på minnet, att de ska testa att resetta pram osv osv.

Ursprungligen av Gill:

Är själv drabbad av detta problem, installerade 1GB RAM o sen var det kört, iofs i samband med detta jag skaffade mig en airport express. Rycker något fruktansvärt i muspekaren och stänga av airport eller omstart är det enda som löser det. Ingen bra start på mitt första macköp, i övrigt är jag jävligt nöjd men detta irriterar mig något oerhört. Får börja köra med nätverkskabel snart igen...

Extra tråkigt att detta ska vara ditt första intryck av Apple och mac.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-11 19:20

Vafan, jag som vill köpa mer minnen, eller det är ett måste, så vet man vad som ganska troligt kommer hända.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-10-12 18:29

Har funderat på att ringa Apple men då jag inte vet om de pratar svenska med mig så har jag inte vågat ringa än... ^_^

Igår kväll tog jag och formaterade min Ibook och körde in Tiger på nytt. Körde programuppdatering och uppdaterade allt som fanns i listan och hittils ser det bra ut. Kört webradio o Azerus i flera timmar utan problem samtidigt som jag spelat World of Warcraft. Ska testa mera under kvällen och morgondagen... såg att fler har testat detta och det inte hjälpt så vore konstigt om det kommer fungera bra för mig nu. Hoppas kan jag ju alltid.

Nu har MacFixit också uppmärksammat detta:

Sudden loss of AirPort connectivity for iBook G4 mid-2005 series

A growing number of iBook G4 mid-2005 series owners are reporting sudden loss of Airport functionality, accompanied by trackpad behavior becoming choppy and the kernel_task process using inordinate amounts of processor time.

MacFixIt reader David Burbank writes:

"I have been experiencing this issue since purchasing my Mid-2005 iBook G4 in early September. (100 GB Hard Drive, 1.5 GB RAM). We have to be careful not to confuse this issue with other problems.

"Airport connectivity stops completely without explanation after minutes, hours or days. Also, trackpad movement becomes choppy and kernel_task process starts consuming large amount of CPU, pinning CPU usage at 100%. (Mid-2005 iBooks only.)

"Also, it looks like it only happens when:

plugged into wall (problem doesn't happen running on battery power)
heavy airport usage (via internet downloads or moving files on a network)
having 1.5 GB ram installed. (1 GB doesn't seem to be a problem)
"When the problem occurs, the AirPort signal indicator in the menu bar turns gray and clicking on it reveals that there are no AirPort signals in range. Again, the trackpad behavior becomes choppy and the kernel_task process runs away with the CPU. Simply restarting the iBook restores normal functionality.

Ferdinand Klinzer corroborates:

"With some Mid-2005 iBooks, AirPort connectivity stops completely without explanation after hours or days. Seems to happen after downloading a large amount of information via the Airport connection. Seems to happen with users with more than the stock 512MB of RAM. The only solution thus far is to restart the machine."

Another reader adds:

"I have an iBook mid-2005 edition which has the problem of the airport card failing under heavy network usage. This problem seems to occur more in users with more than the 512 of default RAM. "

Potential workaround Some users have reported that changing the IPv6 configuration setting can help alleviate this issue.

Open the Network pane of System Preferences, select "AirPort," then click "Configure." Next, click on the TCP/IP tab, and click "Configure IPv6." If this setting is turned to "Off," try switching it to "Automatically."

Det där med att det inte uppträder när man kör på batterier är dock helt fel, jag har upplevt det mängder av gånger när jag kör med batterier.

MacFixit fortsätter att skriva om det:

Sudden loss of AirPort connectivity for iBook G4 mid-2005 series (#2)

Yesterday we began coverage of an issue where iBook G4 mid-2005 series owners experience sudden loss of Airport functionality, accompanied by trackpad behavior becoming choppy and the kernel_task process using inordinate amounts of processor time.

We received dozens of follow-up responses from users experiencing the same problem.

One reader writes:

"A note to say, me too! Using Transmit FTP to download a FreeBSD iso file wirelessly, I saw all the symptoms: high CPU usage by the kernel_task process, erratic cursor movement, and the connection went from all bars to no connection (with the wireless router 6 or 7 feet from the iBook)."

Another reader, Randy Norwood, adds:

"I too have been having this problem. The symptoms and fix (restarting the iBook) are almost exactly as described by the users mentioned in your article.

"My iBook is a midyear 2005 (purchased late August 2005) with 1.5 GB RAM. The extra 1 GB of RAM is third-party (Crucial/Micron) purchased separately and installed by me when the iBook was brand new.

"I have noticed the choppy trackpad behavior when this happens, but not the high CPU usage (it may not be high enough to draw my attention). The problem is often (but not always) triggered by large file transfers over the wireless connection.The wireless base station is an Airport Extreme that's about 2 years old.

"The problem seems to be getting worse recently. I am having to reboot every day or two."

Another reader, Sven, reports:

"I am seeing the same problem on my iBook (but I've also seen it when running off the battery) and it definitely seems to be related to the memory extension (I explicitly checked with removing the memory)."

Response from Apple? One poster to a Sven-S. Porst's blog reports receiving a response from Apple on this issue. He writs:

"I also got feedback from Apple regarding my bug report: 'After further investigation it has been determined that this is a known issue, which is currently being investigated by engineering.'

Possible workarounds

Restarting So far, the most reliable workaround for this issue is to simply restart your iBook when the behavior starts occurring. Though obviously inconvenient, this has proven to be the only sure-fire way to resume normal operation.

Turning AirPort card off then back on Some users are able to avert the issue's full severity by turning off their AirPort cards (via the AirPort menubar item or through the Internet Connect application. When you start noticing choppy trackpad behavior, immediately turn your AirPort card off then back on and check for persistence of the issue.

Jag tror inte på det sistnämnda däremot, av det jag läst på Apples diskussionforum så är det ingen som får tillbaka nätkontakten igen bara genom att slå av och på AirPort.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-10-16 13:47

Hej allesammans. Vi vet ju som sagt att om man har för många flikar uppe i webbläsaren så kan AirPort gå ner och då kräver det en omstart. Mitt slutade fungera alldeles nyss. Jag stängde av AirPort, pluggade in en nätverkskabel och satte på AirPort igen och drog ur nätverkskabeln och nu fungerar AirPort igen! Det kanske fungerar för er också, jag vet inte. Men jag behövde inte starta om som sagt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-17 16:44

Ok, nu har jag skaffat en accesspunkt, så får vi se hur lange detta håller ihop. Jag kør inte så mycket kravande just nu. Spelar upp radio via itunes från internet, samt kør irssi och surfar lite. Återkommer om jag marker att jag får problem. Kommer wifi joxet sluta fungera så ringer jag Apple och felanmaler, ju fler som gør det ju snabbare kanske vi får en fix. Men ring inte Apple bara før att ringa... se till att det inte fungerar først

EDIT: Brukar spela musiken jag har utdelad på min linux burk via NFS på ibooken och nu nær jag kør øver wlanet så går det knappt. Musiken "laggar". Så det verkar som at jag också har problem. Jag har 1GB ram i ibooken, totalt.

EDIT2: Felet innan var nog skit bakom spakarna, det verkar som att mina prylar funkar andå.

Senast redigerat 2005-10-18 17:07

Lite uppdatering sedan sist, utifrån diskussionerna i Apple-tråden. En tillfällig lösning som kommit fram är att om man stryper sin iBook så att den inte kan använda mer än 1 GB minne så verkar problemet inte uppstå. Läs mer här:

http://earthlingsoft.net/ssp/blog/2005/10/ibook_ram_problem

Mycket verkar i alla fall peka på att det handlar om ett mjukvaruproblem och det är ju skönt att höra eftersom det betyder att en uppdatering av något slag skulle kunna lösa problem. Vissa som varit i kontakt med Apple har dessutom fått höra att de jobbar på problemet för fullt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-26 20:55

Har det problemet med min Dlink 624, men där räcker det med omstart av routern. Har inte problemet i skolan, så det är nog routern som bråkar.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-10-26 20:58

Verkligen skönt att höra att det verkar bero på mjukvara. Man vill ju inte slänga 1775 spänn på ram-minne i sjön. (Fast hade det strulat och varit ett hårdvaruproblem skulle man väl ha jagat på dustin så att de fick ta smällen)

Har ställt ner mitt minne till 1024 med komandot "sudo nvram boot-args="maxmem=1024" " har haft igång datorn sen i måndags och det funkar tokbra med nätverket nu. har inte haft några problem nu alls... någon annan som har testat det?

Ursprungligen av Robert Lindeberg:

Har ställt ner mitt minne till 1024 med komandot "sudo nvram boot-args="maxmem=1024" " har haft igång datorn sen i måndags och det funkar tokbra med nätverket nu. har inte haft några problem nu alls... någon annan som har testat det?

Jag har inte testat det själv ännu, men jag läst många som sagt att det fungerar (i tråden på Apples forum).

  • Medlem
  • 2005-10-31 22:57

Hur har 10.4.3 påverkat ert Airportproblem? Har det lösts sig nu? Håller tummar och tår

Ursprungligen av Korsriddaren:

Hur har 10.4.3 påverkat ert Airportproblem? Har det lösts sig nu? Håller tummar och tår

Ja, detta är precis vad jag undrar också... låter nån annan vara testobjekt före mig

Jag har kollat huvuddiskussionstråden (den på Apples forum) och där undrar folk samma sak

Tråkiga nyheter från Apple-tråden:

No go here. Just installed the 10.4.3 update and put the machine thru its paces. Airport didn't last five minutes. So at this point, doesn't look like 10.4.3 did the trick.

Men han låter inte helt negativ ändå:

That being said, when there's been issues like this in the past, there was usually a string of updates, once of which fixed the problem. For example, they were probably already working on the 10.4.3 update before they even knew this problem existed. Now that it's out, I wouldn't doubt if we see a fix to our problem within the next day or so.

Det kan ju vara sant, dvs att Apple fick veta om detta problem såpass sent att inga nya ändringar fick gå in i 10.4.3.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-03 10:07

ny airport uppgradering

Ursprungligen av Alexandersson:

ny airport uppgradering

Jepp, precis som killen (tjejen) i citatet ovan förutsåg. Och de första reaktionerna på uppdateringen i Apple-tråden är mycket positiva! Jag håller tummarna för att detta är den slutgiltiga lösningen på problemet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-11-03 20:17
Ursprungligen av Adrian B:

Låter nån annan vara testobjekt före mig

Varför testar du inte själv VI väntar att du ska testa Adrian så du kan tala om för oss andra hur det går. Jag har inte köpt min 1GB pga av detta

Jag har hämtat hem allt och datorn funkar utmärkt! men som sagt jag har bara inbyggt minne och har inga problem med Airport

Numera har jag installerat både 10.4.3 och AirPort-uppdateringen. Men jag har inte hunnit testa så mycket att jag kan uttala mig (ja, förutom att 10.4.3 fungerar helt utan problem).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2005-11-03 22:38

Kört med airportuppdateringen och 10.4.3 hela dagen och har inte råkat ut för några problem alls. Nu är det en fröjd att använda datorn igen... förut hade jag problem nästan varje timme.

Ja, nu har jag kört några timmar, bland annat med intensiv trafik över AirPort till min AirPort Express (via en annan trådlös router), plus surfning, mejl, IM osv. Inga problem alls. Tänk att man kan bli så glad över att det fungerar som det borde...

Hoppas det håller i sig också så problemen är helt borta för alltid. Bra att Apple löste det, till slut. Dåligt att de inte vågar erkänna problemen helt öppet och säga att dom jobbar på det. Det har ju varit känt sedan i augusti.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-04 00:24

Fan var trevligt att höra. Nu kan jag utan problem köpa en gig istället för endast en 512sticka.

Har dock en fråga som är lite offtopic, men med senaste airportuppdaten installerad så frågar den om någon nyckel(ring?) lösen för System eller nåt sånt. Man fick tre försök på sig, denna kmr varje uppstart och har något med airporten att göra, men vad?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-11-04 11:32

Adrian B, för mig fungerar inte AirPort efter uppdateringen av 10.4.3. Var kan problemet ligga? Varje gång jag skriver in mitt krypteringslösenord för att ansluta trådlöst till nätverket så står det att ett fel uppstod, försök igen. Och när jag väl trycker där igen så kommer det upp samma sak och när jag trycker på Ok så är jag ändå inte ansluten. Och så håller man på sådär och jag kan ändå inte ansluta.

Ursprungligen av dayweed:

Adrian B, för mig fungerar inte AirPort efter uppdateringen av 10.4.3. Var kan problemet ligga? Varje gång jag skriver in mitt krypteringslösenord för att ansluta trådlöst till nätverket så står det att ett fel uppstod, försök igen. Och när jag väl trycker där igen så kommer det upp samma sak och när jag trycker på Ok så är jag ändå inte ansluten. Och så håller man på sådär och jag kan ändå inte ansluta.

Hmm, bra fråga. Antar att du försökt med standardknepet, att starta om, redan?

Har du kört uppdateringen av AirPort?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-11-04 15:39

Tack Adrian B!

Skönt att din ibook funkar igen och jag ska snart som möjligt köpa mer minne.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-11-04 19:20

Grejen är ju den att jag inte vill starta om men som många säger uptime är inte allt. Vi vet att Mac OS X är stabilt ändå som en sten. Ja, det löste sig med hjälp av en omstart.. Som vanligt.

Nej, ingen uppdatering av AirPort.. Jo där såg jag uppdateringen.. Installerar den nu.

Bevaka tråden