Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem i nya iBooken: AirPort dör och omstart krävs

Tråden skapades och har fått 104 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-09-17 11:39
Ursprungligen av headlessmike:

Ni som har problem med airport borde testa att installera 4.1 istället, klicka här för att ladda ner 4.1.

Kan inte installera den Står att Airport programmvaran redan är senaste versionen, finns det nått sätt att installer ändå?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-09-17 11:31

Jag har inte upplevt problemen som ni beskriver men det har hänt att Airport försvinner vid vila och sedan kan det ta lite tid innan Airport loggar på. jag har WEP aktiverat på min ibook. Har bara 512Mb men ska köpa 1GB jag ska undersöka om min dator får samma problem vid mer minne och vid att ha många fikar öppna.

Jag ska köpa mer minne (1,5gb tot.) i veckan, och jag har 4.1. Så jag kan ju avlägga rapport då om ni orkar vänta lite..

Edit: 4.1.1 verkar det vara..

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-09-17 16:01

Testade att öppna massa en oändligt massa fikar men jag upplevde ingen störning på mus eller nät bara att datorn blev långsamare. Vill påpeka att jag inte har 1,5gb minne utan bara 512.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-20 00:11

Jag har en ny 14" med 512 och AP 4.2. Hade tänkt att ta den till plugget imorgon och testa deras trådlösa nät.

Kan samma problem dyka upp om jag surfar på delat internet via min korridorgrannes Airportkort?

Ursprungligen av Frood:

Kan samma problem dyka upp om jag surfar på delat internet via min korridorgrannes Airportkort?

Bra fråga. Jag skulle tro att det kan uppstå även då, för ur din iBooks synvinkel är det ju som vilken router som helst (tror jag).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-20 13:21

*Suckar* Nu förlorade AirPort kontakten igen med internet och dog. Jag hade inte ens fem flikar uppe i Firefox.. Det händer väl lite titt som tätt, men ändå.

  • Medlem
  • 2005-09-20 20:52

Betyder dehär att man med lite tur kan få en ibook som fungerar utan dessa problem även fast man installerar 1Gb extra minne?

Ursprungligen av twlgt:

Betyder dehär att man med lite tur kan få en ibook som fungerar utan dessa problem även fast man installerar 1Gb extra minne?

Jag tror de flesta *inte* har detta problem. Men det är tillräckligt många som fått det för att det borde tas på allvar av Apple.

Jag kan i alla fall bekräfta att följande gäller för min iBook (levererades förra veckan):

(1) "Overloaded installationen" som iBook:en leverades med, inga problem alls. Uppdateras automatiskt - version 4.2 av Airport var inte förvald och installerades därmed inte.

(2) Ren installation av mig. Valde själv att inkludera Airport 4.2 i uppdateringsfasen. Datorn började krånga efter omstart. Snittade ungefär 2-3 omstarter innan Airport började krångla.

(3) Ren installation. Valde att INTE inkludera Airport 4.2 i uppdateringsfasen. Inga problem alls. Startade om 10ggr och körde ett test (tankade filer från servrar med hög upload, fragzone, sunet etc).

(4) Ren installation. Valde att MEDVETET inkludera Airport 4.2. Samma problem som i (2). Körde samma test som i (3) under flera omstarter. Ungefär samma failure-frekvens som i (2).

(5) Ren installation. Puh. Airport 4.2 installerades ej. Inga problem. Still running.

Edit:

Hårdvara: 12" iBook, 60GB hårddisk. Installerade en SO-DIMM 1GB modul (Kingston KVR333X64SC25/1G).

Det låter ju helt klart som om AirPort 4.2 är skurken utifrån din rapport Bobby. Jag hoppas att det verkligen är ett mjukvaruproblem för det betyder att en uppdatering av AirPort skulle kunna fixa detta problem. Jag inväntar nog 10.4.3 (eller en uppdatering av AirPort) innan jag kontaktar Apple om problemet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-22 16:47

Puh känns skönt att höra Bobbys rapport. Jag beställde en ibook i förrgår. Den skeppades idag, så den är väl här mån-tis nästa vecka förhoppningsvis =). Men det kändes lite halvjobbigt när man hörde om detta problem.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-23 10:42

Bara man gör en custom-installation senare utan AirPort 4.2 så blir det nog bra

Minne beställt då.. Ska bli intressant att se hur det funkar.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-09-23 21:56

Går det inte att avinstallera airport 4.2 och sedan installera om 4.1 ?!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-09-24 14:58

Jag har exakt samma problem, så jag undrar samma sak som ovanstående talare: går det inte att hiva ut 4.2 och installera 4.1? Hur gör man isf, jag är nybliven macägare så har inte så bra koll.

Tog en jäkla tid för dem att få in minnet då..

Ah, nu kom det. Hämtar det i eftermiddag.

Dragit upp halva 99mac och en tredjedel av Flashback i tabbar(två fönster) utan problem..

Okej, problemet finns med AirPort 4.1 också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-02 16:04

Jag fick min ibook i måndags. Jag har airport 4.1 och inte än satt i något mer minne. Inte heller har jag något problem, än så länge.

Jag har samma problem som Adrian... kör oxå med sladd nu.. tråkigt har oxå 1,5gig ... nån som vet om det blir samma problem till en annan basstation (typ d-link)?

Ursprungligen av Robert Lindeberg:

Jag har samma problem som Adrian... kör oxå med sladd nu.. tråkigt har oxå 1,5gig ... nån som vet om det blir samma problem till en annan basstation (typ d-link)?

Jag har en gammal D-Link (802.11b, kommer inte ihåg modellen just nu).

Det som är så störande med det här problemet är just att man måste starta om. Om det var så att man tappade det trådlösa nätet och för att få tillbaka det fick man stänga av och sätta på AirPort - då vore det jobbigt, men överlevbart. Men nu måste man starta om hela datorn och har man en bunt program igång är det riktigt störigt. Om man har ett antal flikar öppna i webbläsarna, då måste man memorera dessa eller lägga en massa bokmärken.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-10-02 20:43

Jag har 1.5 GB och jag har en D-Link 514 trådlös router. Den har hoppat ur några gånger, ibland kör jag med kabel, ibland inte. Just nu utan. Börjar bli väldigt irriterande nu, eller rättare sagt så är det väldigt irriterande. Häromdagen kunde jag inte ens ansluta till mitt krypterade nätverk efter att jag hade kopplat ur kabel, så det fick bli en trådlös. "Ett fel uppstod.."

Jo, störigt som fan att behöva starta om.. känns 80-tal.. får hoppas att det kommer en programuppdatering som fixar det snart!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-10-04 08:14

Det hoppas vi alla på. Har inte fått en rejäl uptime ännu och jag har haft min snart i en månad

Livet är inte en tävling om uptime ;P

Ursprungligen av Bluefish:

Livet är inte en tävling om uptime ;P

Vad menar ni med uptime? Varför är det viktigt? Jag fattar inte

Ursprungligen av ru4real?:

Vad menar ni med uptime? Varför är det viktigt? Jag fattar inte

Uptime är tiden från när man senast startade om datorn. Ett lång uptime är ett tecken på en stabil dator eftersom den inte kraschat eller behövts startas om på väldigt länge. Men å andra sidan kan det gå till överdrift då folk jagar en lång uptime istället för att t.ex. installera viktiga säkerhetsuppdateringar (eftersom dessa oftast kräver en omstart).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-10-05 17:38
Ursprungligen av Bluefish:

Livet är inte en tävling om uptime ;P

Ska du säga En månad..

Bevaka tråden