Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var är iBook-uppdateringen då?

Tråden skapades och har fått 117 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Tomas Pärlestig:

Läser du på ser du att Quartz Extreme och Core Image inte är samma eller ens likadana tekniker...

Återstår bara ett dåligt grafikkort som inte har stöd för Apples eget OS, det är svagt...

Nja, så där kan man ju inte generalisera. Det finns många funktioner som finns i Tiger som inte alla Macar använder, t.ex. 64 bit processing, det går ju inte med G4, men den är ju inte värdelös för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 21:46
Ursprungligen av Stefan Swales:

Nja, så där kan man ju inte generalisera. Det finns många funktioner som finns i Tiger som inte alla Macar använder, t.ex. 64 bit processing, det går ju inte med G4, men den är ju inte värdelös för det.

jojo..men det beror ju påatt G5 är G5... men nu har ju apple haft chansen att byta grafikkort på minin för att den skall kunna klara coreimage, men ej gjort det,de haqr ju ej ens lagt till mer minne än 32 meg vilket är i underkant.. det är ju en lätt sak jämfört med processorbyte..

Ursprungligen av ASL:

jojo..men det beror ju påatt G5 är G5... men nu har ju apple haft chansen att byta grafikkort på minin för att den skall kunna klara coreimage, men ej gjort det,de haqr ju ej ens lagt till mer minne än 32 meg vilket är i underkant.. det är ju en lätt sak jämfört med processorbyte..

Det betyder bara att de har prioriterat andra saker. Som med alla produkter så undersöker man målgruppens behov och vad det får kosta, sen gör man produkten efter det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 21:54
Ursprungligen av Stefan Swales:

Det betyder bara att de har prioriterat andra saker. Som med alla produkter så undersöker man målgruppens behov och vad det får kosta, sen gör man produkten efter det.

jo jag vet...men ändå.. jag citerar mig själv:

Ursprungligen av ASL:

jojo.. updateringen av minin och ibooken.. men nu i efter hand såvar det ju ingen större uppdatering..

Jag är väldigt säker på att apples krafter just nu går till x86 plattformen.. Hårdvaru engineering och OS, tänk dig att det ligger en j**la massa arbete bakom det, det blir som att bygga från skratch "nästan"..

Edit: jo..har ju hört att de redan haft parallella project i 5 år, men tänk er sedan att finslipa det samt att inplementera det i samtliga produkter.. plus att uppdatera i övrigt också..

men..att slänga ihopen produkt med existerande "off the shelf" produkter är ju smart men ingen egentli uppgradering.. 64 meg videominne, och det hade varit en uppgradering.. håller med många nu vid närmare eftertanke.

jag syftar påMinin nu... :/

Senast redigerat 2005-07-26 22:09
  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 13:17

Ja!!!

Hoppas att jag har helt fel och att något riktigt bra händer.

jaja, ingen nytta av den här tråden längre. Jag köpte min ibook för 1 månad sen men uppdateringen var inte så grymt stor.

Welcome to the year 2005, year of the HD, this year we will make a breakthrough here at Apple, alla our computers will have HD support...IF YOU HAVE A G5!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 16:59

precis!!

The 2005 year of HD my ass!!

Året började bra med MiniMacen och iPod Shuffle, men efter det så har det nästan bara varit trista nyheter bland hårdvarorna. Hoppet till Intel kanske inte är en dålig nyhet på längre sikt, men det betyder iaf att Apple gjorde fel i att satsa på IBM.. Ipod uppdateringen var liksom dagens en pinsam nerdatering.
Tror att Apple har blivit lite för styva i korken av de senaste framgångarna vilket har fått dom att nästan håna sina kunder, nu tycker jag faktiskt att det mesta luktar rutten fisk hos Apple.. iMacen är väl det som fortfarande svänger, resten ligger långt långt långt efter PC i prestanda och pris....
Inte för att jag kommer att köpa en PC men jag kommer inte heller försöka sälja på några vänner en Mac, kommer nog dröja ett år tills IntelMacen är här..

Tur att jag har allt jag behöver.

**

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 20:40
Ursprungligen av Fredric:

The 2005 year of HD my ass!!

"The 2005 year of HD"
Vem var det som myntade den frasen?? , Apple??
själv är jag inte så insatt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 21:21
Ursprungligen av ASL:

"The 2005 year of HD"
Vem var det som myntade den frasen?? , Apple??
själv är jag inte så insatt..

Jag är bara lite orolig av att Apple skiter i allt just nu och bara koncentrerar sig på vad som kommer med intelmacen, risken finns att Apples försäljning störtdyker. Jag skulle vilja veta vad Apples merkostnad skulle vara om dom valde ett 64MB kort i iBooken och Minin istället för det sketna 32MB som nu sitter i. Jag känner mig lite som en idiot eftersom jag sa till en polare att vänta med att köpa en Mini tills uppdateringen kom, nu fick han betala 700:- för 256MB extra,, han är ingen happy switcher, han funderar med all rätt att skita i att köpa en MacMini nu, tror att Apples snålhet kan kosta dom ganska mycket pengar,, snålheten och visheten..

Och ja det var Apple som kallade "2005 The year of HD"

**

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 21:29
Ursprungligen av Fredric:

Jag är bara lite orolig av att Apple skiter i allt just nu och bara koncentrerar sig på vad som kommer med intelmacen, risken finns att Apples försäljning störtdyker. Jag skulle vilja veta vad Apples merkostnad skulle vara om dom valde ett 64MB kort i iBooken och Minin istället för det sketna 32MB som nu sitter i. Jag känner mig lite som en idiot eftersom jag sa till en polare att vänta med att köpa en Mini tills uppdateringen kom, nu fick han betala 700:- för 256MB extra,, han är ingen happy switcher, han funderar med all rätt att skita i att köpa en MacMini nu, tror att Apples snålhet kan kosta dom ganska mycket pengar,, snålheten och visheten..

Och ja det var Apple som kallade "2005 The year of HD"

**

Kolla om din polare kan få tag i en Mac Mini som tex macoteket har i lager för tillfället innan de får in de nya.. eller be de hålla på en om köpet inte sker de närmsta dagarna..

Ursprungligen av Fredric:

Jag är bara lite orolig av att Apple skiter i allt just nu och bara koncentrerar sig på vad som kommer med intelmacen, risken finns att Apples försäljning störtdyker.

Ja tror att de kommer att anstränga sig en del i alla fall. Vissa Intel-produkter tros ju vara ett och ett halvt år borta och så länge kan Apple inte vänta. iBook-uppdateringen var klen, men ändå rätt väntad. Däremot är Mac minins utveckling oväntat svag, det är ju liksom inte så att den riskerar att kanibalisera på PowerMac-försäljningen direkt... Ska bli mycket intressant att se vad som händer med PowerBooken, borde komma något nytt i höst.

Har sparat till en switch till mac en längre tid nu och tänkte slå till idag men jag blev inte imponerad över vad man får för pengarna. Har beslutat att spara vidare och se vad som kommer i framtiden.

Jag tror att apples försäljning av datorer ej kommer att öka undertiden tills de första intel versionerna kommer.

Ursprungligen av wrongturn:

Har sparat till en switch till mac en längre tid nu och tänkte slå till idag men jag blev inte imponerad över vad man får för pengarna. Har beslutat att spara vidare och se vad som kommer i framtiden.

Jag tror att apples försäljning av datorer ej kommer att öka undertiden tills de första intel versionerna kommer.

Har man någonsin blivit impad över vad man har fått för pengarna när man har köpt en mac, gårdagens teknik men i många fall snyggt förpackat men hu så dyrt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 17:24
Ursprungligen av Tomas Pärlestig:

Har man någonsin blivit impad över vad man har fått för pengarna när man har köpt en mac, gårdagens teknik men i många fall snyggt förpackat men hu så dyrt.

Med PC får du dagen teknik med gårdagens operativ, förpackat i en bajamaja..
Varför kan man inte få båda..

Ursprungligen av Fredric:

Med PC får du dagen teknik med gårdagens operativ, förpackat i en bajamaja..
Varför kan man inte få båda..

jag håller med. vill bygga egen pc med osx...

Allt i OSX drar mycket minne, RAM så väl som VRAM.
32MB räcker åt Finder, några program och Photoshop oftast, men när det kommer till spelandet så räcker 32MB int eså långt bara för att datorn måste arbeta mer eftersom inte grafikkortet kan fyllas upp till det behov som spelet ställer krav på.

Ursprungligen av apple4ever:

Allt i OSX drar mycket minne, RAM så väl som VRAM.
32MB räcker åt Finder, några program och Photoshop oftast, men när det kommer till spelandet så räcker 32MB int eså långt bara för att datorn måste arbeta mer eftersom inte grafikkortet kan fyllas upp till det behov som spelet ställer krav på.

Ursäkta, men de som spelar spel på Mac måste väl ändå tillhöra en av de minsta minoriteter i världen? Och iBook dessutom . . .

Här kan man se att iBooken faktiskt stöder Quartz 2D Extreme: http://www.apple.com/ibook/graphics.html
Så det var ju bra. Fattar inte vad alla klagar på.

1st iBook med 60GB HD är snart min!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 20:20

Inte för att jag någonsin tänker köpa en, men när tom den billigaste bärbara Dell datorn har 64MB, kan man väl tycka att en ibook ska kunna ha det, eftersom ibooken kostar 6000:- mer än Dell burken.

Hur var det med snålheten och visheten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 21:35

... Jo fast anledningen jag bad honom att vänta var att de nya skulle klara av Tiger fullt ut,, men så blev det ju inte.. Det är som att köpa en 5 växlad BMW men pga BMW snålhet så funkar bara 3 i din modell, du måste köpa en dyrare modell för att få leka med dom andra 2 växlarna..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 21:40
Ursprungligen av Fredric:

... Jo fast anledningen jag bad honom att vänta var att de nya skulle klara av Tiger fullt ut,, men så blev det ju inte.. Det är som att köpa en 5 växlad BMW men pga BMW snålhet så funkar bara 3 i din modell, du måste köpa en dyrare modell för att få leka med dom andra 2 växlarna..

opps..missade den biten,det var trots allt "top priority" enligt mig med.. surt!!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 21:36

Minin kan ju inte riktigt ses som uppdaterad, då man faktiskt bara ersatt vissa grundspecs med saker som tidigare var tillval. visst sparar man några hundringar, men i övrigt inget nytt. tror jag struntar i min planerade nya ibook, 32mb VRAM hade jag på en dellburk jag köpte för fyra år sen... basta apple.

Dom kanske bara vill vänta till Macworld Expo.
-We still have a line ogf great PPC products ahead of us!/ eller vad han nu sa..

Ang Core Image i iBook:

Citat:

Confirmation that new iBook Radeon 9550 has Tiger Core Image/Video Support - Earlier today I mentioned the new iBook line is using the Radeon 9550 graphics chip and guessed it had Tiger Core Image/Video support (since the desktop 9550 is based on the R3xx/9600 series) but wrote a contact at ATI to verify that (yes it is).

Från http://www.xlr8yourmac.com/

OK, så nu har ju iBook Core Image/Video support, KOM IGEN APPLE!! -Miiinii-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 22:48

**så nu har ju iBook Core Image/Video support**

Okej,, det var ju bra,
Då är det ganska klart att Apple just nu slåss med sig själva när det gäller de bärbara, sålänge det inte händer något med Powerbooken så kommer iBooken mer eller mindre ligga kvar där den är.
Kan det vara så att vi med lite tur och kärlek får se DualCore i Powerbooksen i Paris och att nästa uppgradering av iBooken blir lite mer köttig, känns som båda behöver få lite mer tryck i bitarna för att ha en chans mot vilken pajas PC som helst.

Och jag håller med om att Mini verkligen är en mini på fler fronter än formatet..

Bevaka tråden