Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var är iBook-uppdateringen då?

Tråden skapades och har fått 117 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hoppas, hoppas, hoppas det kommer en ny iBook nu. Synd bara att jag inte har sparat färdigt ännu. Jag räknade ju kallt med en uppdatering i September.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 10:18
Ursprungligen av priscilla:

jag vet inte. observera: jag VET inte. men lägger mina pengar på nya mac mini & ibook på tisdag. eller blir det tisdagen efter, kanske?

idag.

Nä, det borde vara på tisdag nästa vecka, eftersom såväl Apple Store US som dito i Europa numera har en veckas levaranstid på iBookarna.

Så jag sätter pengarna på att ett gäng nya iBookar (eller iBooks?) dyker upp den 26:e. Nån som sätter emot?

Ursprungligen av rosenthal:

Nä, det borde vara på tisdag nästa vecka, eftersom såväl Apple Store US som dito i Europa numera har en veckas levaranstid på iBookarna.

Så jag sätter pengarna på att ett gäng nya iBookar (eller iBooks?) dyker upp den 26:e. Nån som sätter emot?

Kan vara kul med ett vad.
Jag sätter 100 kr emot!

Panic: Älskar vadslagningar, så vadet är taget. Vill du direkt ha mitt kontonummer?

Edit: Kanske ska tydliggöra att jag med den 26 menar under tisdagen i USA, så det inte blir några meningsskiljaktigheter beträffande det.

Senast redigerat 2005-07-22 13:19
Ursprungligen av rosenthal:

Panic: Älskar vadslagningar, så vadet är taget. Vill du direkt ha mitt kontonummer?

Edit: Kanske ska tydliggöra att jag med den 26 menar under tisdagen i USA, så det inte blir några meningsskiljaktigheter beträffande det.

Härligt med ett vad. Hehe jag väntar nog till Tisdag innan jag tar ditt konto nummer.
Eller vem vet du kanske ska ha mitt

Ursprungligen av rosenthal:

Panic: Älskar vadslagningar, så vadet är taget. Vill du direkt ha mitt kontonummer?

Edit: Kanske ska tydliggöra att jag med den 26 menar under tisdagen i USA, så det inte blir några meningsskiljaktigheter beträffande det.

Grattis du vann!

Skicka ett PM med dit kontonummer så sätter jag in 100kr på ditt konto

Men jag är lika glad iallafall, nu kan jag köpa en min första mac! Dessutom är det tok finnt att det ingår bluetooth och extra ram.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-22 13:07

Jag kollade både Applestore USA och Sverige nu.

USA har leveranstid på:
Mac mini: 4-6 dagar
Ibook: 5-7 dagar
Övriga macar: 24h

Sverige
Mac mini: 7-10 dagar
Ibook:7 dagar
och PB och övriga är nu ändrat till 2 dagar, mot tidigare 24h!

Varför då undrar jag? kanske är det en generell prissänkning på samtliga macar på gång? + en uppdatering av ibooks och Mac mini. Jag har aldrig sett under 3 mån jag kollat applestore att det varit någon annan lev. tid än 24h för PB.

Dessutom, om de uppdaterar Ibooks och inte PB, borde de inte då prissänka PB för att försäljningen för dem inte ska droppa helt. Inte helt oväntat att efter denna Ibookuppdatering så är dessa två modeller prestandamässigt lika.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-22 13:07

Jag tror inte att den förlängda leveranstiden spelar någon roll, vi kommer nog att få vänta tills i oktober eller nåt med nya iBooks, men jag hoppas på Tisdag, en widescreen Ibook med bättre grafik vore kanon.

Tja, jag hoppas ju att det dyker upp nya iBookar (inte enbart pga vadet..), och det mesta talar även för det: förlängda leveranstider, att det har aldrig varit så långt mellan nya modeller tidigare samt att bl.a. Think Secret rapporterar att nya modeller är på väg. Men, tja, den som lever får se!

Jag är inte helt övertygad om en närstående uppdatering. Om det ska komma en uppdatering så vore det märkligt om det inte finns hårdvarustöd för QT7 och h.264-avkodning. Det naturliga är att det är inbyggt i grafikkortet. Men mig veterligen så är det inte på gång riktigt än. Apple kan ju bygga ett eget hjälpchip kanske. Mjukvarukraven är ju löjliga som det är nu.

Nu börjar det i alla fall dra ihop sig. Spännande, spännande.

Ursprungligen av rosenthal:

Nu börjar det i alla fall dra ihop sig. Spännande, spännande.

Tja, klockan är ju bara två på natten i Kalifornien, så vi får nog vänta 12 timmar till innan vi får veta nåt ( http://www.time.gov/timezone.cgi?Pacific/d/-8 ).

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 11:07

Jag är gnällig, men tro inte att det händer nåt idag...IBooken kommer inte att uppdateras innan Powerbooken, och det finns inga rykten om en uppdaterad powerbook. Detta eftersom en IBook blir alltför lik en powerbook om den förra updateras nu...

Vänligen

Stefan: Hehe, jorå, det är jag också medveten om, men nu är det i alla fall tisdag, och man kan så smått börja förbereda sig för en reloading-maraton, dvs äta rätt o dricka energidryck. ;D

Ursprungligen av rosenthal:

Stefan: Hehe, jorå, det är jag också medveten om, men nu är det i alla fall tisdag, och man kan så smått börja förbereda sig för en reloading-maraton, dvs äta rätt o dricka energidryck. ;D

ehh . . . pizza och Coca-Cola?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 11:36

Jag tror att det måste hända något idag eller väldigt snart,, annars så är detta det tröttaste året på 20 år ifrån Apple..

2003
Power Macintosh G4 (FireWire 800)
PowerBook G4 (12.1")
PowerBook G4 (17")
iMac (Early 2003)
Xserve (Cluster Node)
Xserve (Slot Load) / Xserve RAID
iBook (Early 2003)
iPod (Dock Connector)
eMac (ATI Graphics)
Power Macintosh G5
iMac (USB 2.0)
PowerBook G4 (12.1" DVI)
PowerBook G4 (15" FireWire 800)
PowerBook G4 (17" 1.33 Ghz)
iBook G4

2004
iPod mini
Xserve G5
Xserve G5 (Cluster Node)
eMac (USB 2.0)
iBook G4 (Early 2004)
PowerBook G4 Family
Power Macintosh G5 (June 2004)
iPod (Click Wheel)
iMac G5
iBook G4 (Late 2004)
iPod (U2 Special Edition)
iPod photo

2005
iPod shuffle
Mac mini

Kom igen nu då Apple, ge oss en bra dag!!

?? iPod Video
?? iBook widescreen
?? nya minis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 20:29
Ursprungligen av Fredric:

Jag tror att det måste hända något idag eller väldigt snart,, annars så är detta det tröttaste året på 20 år ifrån Apple..

jojo.. updateringen av minin och ibooken.. men nu i efter hand såvar det ju ingen större uppdatering..

Jag är väldigt säker på att apples krafter just nu går till x86 plattformen.. Hårdvaru engineering och OS, tänk dig att det ligger en j**la massa arbete bakom det, det blir som att bygga från skratch "nästan"..

Edit: jo..har ju hört att de redan haft parallella project i 5 år, men tänk er sedan att finslipa det samt att inplementera det i samtliga produkter.. plus att uppdatera i övrigt också..

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 11:42

Alltid kul med realodmaraton :-),

Fredric det blir lite hårt att kalla 2005 för det tröttaste året någonsin. I år togs ju trots allt Apple det avgörande steget över till Intel...:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 11:46

... jo jo, men det är något som handlar om produkter som kommer nästa år!?
Vi är inne i det tredje kvartalet 2005 och samtliga Apple produkter har stått stilla förutom ipoden som fick en nerdatering..

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 12:37

hmm hmm hmm. snart.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-07-26 13:08

64 MB grafik i iBook

Hoppas på 64 MB grafik i iBooken och MAC Mini....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-26 13:13
Ursprungligen av sparrow:

Hoppas på 64 MB grafik i iBooken och MAC Mini....

Sverige är nere...

Ursprungligen av adzam 1:

Sverige är nere...

Woohoo! Konstigt nog är Kanada o USA fortfarande uppe.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-26 13:28
Ursprungligen av Jernberg:

Woohoo! Konstigt nog är Kanada o USA fortfarande uppe.

USA, går alltid ner sist har jag för mig.

Ursprungligen av sparrow:

Hoppas på 64 MB grafik i iBooken och MAC Mini....

Tyvärr! fortfarande löjliga 32 mb!!

Ursprungligen av GeeFourMan:

Tyvärr! fortfarande löjliga 32 mb!!

kan du ge exempel på prestandavinster med större minne?

Ursprungligen av Code Red:

kan du ge exempel på prestandavinster med större minne?

Följande finns att läsa på Apples sida om Mac OSX Tiger "Core Image"

När det finns en programmerbar grafikprocessor i datorn utnyttjar Core Image grafikkortet för bildbearbetning, vilket frigör datorns huvudprocessor för andra uppgifter. Om du har ett kort med höga prestanda och extra grafikminne (VRAM) får du realtidsrespons för en mängd olika åtgärder.

Bland annat följande grafikkort kan utnyttja Core Image:

ATI Mobility Radeon 9700
ATI Radeon 9600 XT, 9800 XT, X800 XT
nVidia GeForce FX Go 5200
nVidia GeForce FX 5200 Ultra
nVidia GeForce 6800 Ultra DDL, 6800 GT DDL

Grafikkortet som sitter i Ibook och mini Har endast 32Mb men för att kunna utnyttja Core Image i Tiger krävs minst 64Mb...

Ursprungligen av Tomas Pärlestig:

Grafikkortet som sitter i Ibook och mini Har endast 32Mb men för att kunna utnyttja Core Image i Tiger krävs minst 64Mb...

Det kan ju inte stämma för på länken som jag bifogade i mitt förra inlägg så står det om nya iBook:
"Quartz Extreme Accelerated
Mac OS X Tiger accelerates the compositing of 2D, 3D and QuickTime content using your graphics processor instead of the main CPU. This gives the iBook an order-of-magnitude advance in graphics capabilities — including color, lighting, modeling, transformations, texture mapping, alpha blending, motion blur and more."

Ursprungligen av Stefan Swales:

Det kan ju inte stämma för på länken som jag bifogade i mitt förra inlägg så står det om nya iBook:
"Quartz Extreme Accelerated
Mac OS X Tiger accelerates the compositing of 2D, 3D and QuickTime content using your graphics processor instead of the main CPU. This gives the iBook an order-of-magnitude advance in graphics capabilities — including color, lighting, modeling, transformations, texture mapping, alpha blending, motion blur and more."

Läser du på ser du att Quartz Extreme och Core Image inte är samma eller ens likadana tekniker...

Återstår bara ett dåligt grafikkort som inte har stöd för Apples eget OS, det är svagt...

Bevaka tråden