Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel Inside™

Tråden skapades och har fått 338 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-25 20:27
Ursprungligen av Snigeln:

Spännande hur många som pratar om att det inte kommer gå att cracka, utan att egentligen inte veta någonting. Det är så många gånger jag läst detta, personer som glorifierat skydd, sagt att det inte går att göra och oftast brukar det gå ändå.

OSX som det ser ut nu är inte begränsat till macen om någon trodde det, har du rätt grafikkort kan man få igång det på en AmigaOne med, även om detta är en väldigt ovanlig burk.

Istället för att hålla en argumentation om huruvida det kommer gå att köra på en vanlig pc eller inte kan vi ju börja fundera på vad som händer i fall det går och fungerar relativt bra.

Personligen tror jag att det är som tidigare sagt en väldigt liten del av användarna som kommer köra ett crackat OSX på sin dator, kanske kommer detta bidra till fler switchers och god reklam?

Klart att det går att crack... det är mer frågan om 'när' och inte om 'om'.

Du och Jag vet dock inget om hur Apple kommer att skydda Mac OS X. Det vi vet är att Apple tjänar mest pengar på hårdvara. Så man kan lätt dra den slutsatsen att Apple kommer att göra allt för att försvåra ev. möjlighet till crackpatch. Det är också ganska säkert att Apple kommer att uppdatera systemet med säkerhets/buggfixar samt då också ändra i systemet med hårdvarulås.

Vi vet heller inget om vad de framtida Intel Macarna kommer att innehålla. Det vi vet är vad utvecklarburkarna innehåller och att dessa maskiner måste lämnas tillbaka i slutet av nästa år. Så det är ganska klart att hårdvaran och OS X kommer att ändra sig en hel del innan dess.

Att försöka få igång Mac OS X på en AmigaOne utan Apples copyrightade Firmware är inte så troligt.

Du har helt rätt i att det endast är en liten andel som kommer att kunna samt vilja köra en crackad version. Eftersom brist på drivrutiner är ett hinder och buggfixar, säkerhetsuppdateringar samt kompletta uppdateringar troligen inte kommer att fungera med en crackad version. Vilket är en risk många användare inte vill ta.

Jag är personligen övertygad om att Apples switch till Intel kommer att leda till ökad marknadsandel. Samt att många macanvändare kommer att köra dualboot alt. Wine/Wine-alternativ. Samt att fler väljer en Mac istället för en konkurrerande PC, för att köra både Mac OS X och Windows. Tillgång till spel kommer att vara omedelbar samt för utvecklare så kommer det att bli mer lönsamt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-25 12:24

Men om 0,2 % av användarna vill köra på ett crakat operativsystem så gör det då,, jag själv håller på och kokar rågummi till nya däck på bilen..

  • Oregistrerad
  • 2005-06-26 22:48

Ja men problemet är att Apples datorer kommer att anväda samma CPU som en billig PC. Så jag tror inte att man kan säga att Apple är som BMW. Kanske om man nu köper en BMW med en lada motor.

Personoligen så tror jag att Apple förlorar lite på sin image men ännu viktigare förlorar många utvecklare. Ända sättet är nog att sänka priserna för att locka så många som möjligt nya köpare och att många byter från PPC till Intel Macs.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-26 23:00

Fel fel fel...
1. OSX är Apples motor, mer är IBMs propp!
2. Designen saknar motstycke på PC delen!! ingen är i närheten! tror inte heller att någon ens försökt,,
och i dom två punkterna där ligger Apples USP.

Du gör mig lite förvirrad?? så snälla förklara varför dom skulle tappa massor av kunder och utvecklare, tror faktiskt att det är helt tvärt om,, det blir helt klart enklare att koda om programen till OSX nu eftersom hårdvaran är mer lik den som sitter i en vanlig PC ???

??

  • Oregistrerad
  • 2005-06-27 05:36
Ursprungligen av Fredric:

Du gör mig lite förvirrad?? så snälla förklara varför dom skulle tappa massor av kunder och utvecklare, tror faktiskt att det är helt tvärt om,, det blir helt klart enklare att koda om programen till OSX nu eftersom hårdvaran är mer lik den som sitter i en vanlig PC ???

??

Jag fattar inte detta ständiga tjat. Apple har gett en egen specc på processorn, och kommer att enbart byta processor! Detta påverkar INTE SYSTEMET. Kan alla sluta säga att det kommer bli windows av detta samt att man kan ha OS X på pc maskiner för det är det sista Apple vill!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-27 01:15

Nej hårdvara är motor. Software är mer som bensin. Det kan bytas ut mot diesel eller vatten, i detta fall Windows, Linux eller OS X. Hårdvaran, CPUn stannar i datorn och kan inte bytas ut hur som helst.

Därför att om du kan boota i windows på en Intel Mac kommer många utvecklare säga vad är det för poäng att utveckla för OS X? Använd WINE eller boota i Windows och du kan köra programmet UTAN att förlora prestanda med ingen kostnad.

Kunderna kan strunta i att köpa Intel Macs eftersom många kommer att säga att det är för dyrt när datorn ändå är som vilken PC som helst även om den kanske är snyggare. OS X är inte en orsak att betala hutlösa priser för samma dator. Just nu är PPC lite lättare att förklara att datorn är lite speciell, bättre än Windows PCs pga just att Apple använder PPC. Som jag skrev tidigare är det en image fråga och Apple förlorar just det lite speciella när Intel Mac kommer.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Nej hårdvara är motor. Software är mer som bensin. Det kan bytas ut mot diesel eller vatten, i detta fall Windows, Linux eller OS X. Hårdvaran, CPUn stannar i datorn och kan inte bytas ut hur som helst.

Därför att om du kan boota i windows på en Intel Mac kommer många utvecklare säga vad är det för poäng att utveckla för OS X? Använd WINE eller boota i Windows och du kan köra programmet UTAN att förlora prestanda med ingen kostnad.

Kunderna kan strunta i att köpa Intel Macs eftersom många kommer att säga att det är för dyrt när datorn ändå är som vilken PC som helst även om den kanske är snyggare. OS X är inte en orsak att betala hutlösa priser för samma dator. Just nu är PPC lite lättare att förklara att datorn är lite speciell, bättre än Windows PCs pga just att Apple använder PPC. Som jag skrev tidigare är det en image fråga och Apple förlorar just det lite speciella när Intel Mac kommer.

//Rob

Vem har sagt att Apples Intelbaserade macar blir dyra? De enda av Apples datorer som idag kan sägas vara dyra är Powermacdatorerna. En Intelbaserad mac med OSX kommer med största sannolikhet inte kosta mer än obetydligt mer än motsvarande märkes PC. Apple kan genom sitt samarbete med Intel massproduktion egna patent och tillgång till eget OS slå PC tilverkarna i deras paradgren. Kolla redan nu Mac mini och vad motsvarande mini PC kostar. Apples är billigast......

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-27 09:25
Ursprungligen av jazzper:

Vem har sagt att Apples Intelbaserade macar blir dyra? De enda av Apples datorer som idag kan sägas vara dyra är Powermacdatorerna. En Intelbaserad mac med OSX kommer med största sannolikhet inte kosta mer än obetydligt mer än motsvarande märkes PC.

Hur kommer du fram till detta? Innebär det att det är PPC-processorn som är så enormt dyr i dagsläget? Om Apple fortsätter att satsa på design och egna lösningar för egen hårdvara, har jag mycket svårt att tro att priserna skulle sjunka till en tredjedel (vilket är ungefär vad motsvarande PC kostar idag).

Ursprungligen av memark:

Hur kommer du fram till detta? Innebär det att det är PPC-processorn som är så enormt dyr i dagsläget? Om Apple fortsätter att satsa på design och egna lösningar för egen hårdvara, har jag mycket svårt att tro att priserna skulle sjunka till en tredjedel (vilket är ungefär vad motsvarande PC kostar idag).

En tredjedel? Du gör misstaget att jämföra mot hembyggen som säljs utan OS. Men de flesta köper inte hembyggen utan märkesdatorer, där är inte priskillnaden lika stor idag och kommer minska i framtiden och vad gäller minidatorer så kostar en PC motsvarande Apples Mac mini idag alltså mer än minin och har dessutom sämre prestanda. Och många bärbara PC i Poweerbooks klass kostar lika mycket eller mer.
Angående PPC processorer så betalar säkerligen Apple mer för dom än vad PC tillverkarna gör för sina Intelprocessorer. Intel producerar ju betydligt fler processorer än IBM och kan därmed pressa kostnaderna för sig och sina kunder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 09:08
Ursprungligen av Robo-X:

Nej hårdvara är motor. Software är mer som bensin. Det kan bytas ut mot diesel eller vatten, i detta fall Windows, Linux eller OS X. Hårdvaran, CPUn stannar i datorn och kan inte bytas ut hur som helst.

Dålig liknelse. Du får ungefär samma körupplevelse med en bensinbil som en dieselbil. Det som främst bestämmer körupplevelsen på en dator är operativsystemet. Mac OS X.

Ursprungligen av Robo-X:

Därför att om du kan boota i windows på en Intel Mac kommer många utvecklare säga vad är det för poäng att utveckla för OS X? Använd WINE eller boota i Windows och du kan köra programmet UTAN att förlora prestanda med ingen kostnad.

Det vore dumt för dem eftersom jag inte haft någon Windowsburk på tre år. Och jag kommer aldrig att gå tillbaka. Bara för att jag skulle ha en Mac (som råkar ha en x86-processor) betyder det ju inte att jag automatiskt har tillgång till Windows (ens om jag skulle vilja det).

Ursprungligen av Robo-X:

Kunderna kan strunta i att köpa Intel Macs eftersom många kommer att säga att det är för dyrt när datorn ändå är som vilken PC som helst även om den kanske är snyggare.

Den är inte som vilken PC som helst eftersom den klarar att köra Mac OS X.

Ursprungligen av Robo-X:

OS X är inte en orsak att betala hutlösa priser för samma dator.

Jo. Och det är inte hutlöst.

Ursprungligen av Robo-X:

Just nu är PPC lite lättare att förklara att datorn är lite speciell, bättre än Windows PCs pga just att Apple använder PPC.

Nej, för mig är det av mindre intresse. Det som gör att jag kommer att köra en Mac är Mac OS X. Windows kommer jag aldrig att köpa mer.

Ursprungligen av Robo-X:

Som jag skrev tidigare är det en image fråga och Apple förlorar just det lite speciella när Intel Mac kommer.

Här har du en liten poäng. Apple förlorar om de börjar sälja svarta bullrande burkar med silverplast på. Det tror jag inte de tänker göra bara för att de börjar använda en CPU från intel.

Men för att behålla sitt varumärke måste de göra snygga, tysta, trevliga datorer med bra prestanda och gärna någon teknisk nyhet. Sedan kommer de att vara lite dyrare än noname-PC eller Dell. Men detta skadar knappast varumärket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 01:39

Jag väljer Mac för att slippa windows!!
Då skulle samma utvecklare idagsläget kunna säga att köp en PC för det är för dyrt och jobbigt för oss att ta fram program till OSX,, eller??
Macen kommer att vara lika speciell nu som då av dom som använder och kan tänkas använda en Mac, för OSX, och den vackra designen är för de flesta = Apple, sedan om det är en Intel eller IBM propp i burken tror jag bara att några få teknik freaks som bryr sig om..

Tror att detta är det smartaste Apple har gjort sedan dom släppte iPoden och ITMS..

Håller med föregående talare.

Allvarligt hur många här har köpt sin mac för att det sitter en IBM PPC processor inuti?!

När jag för switchade till mac för dryga 4 år sedan så gjorde jag det dels för att jag alltid gillat macens upplägg och dels för att jag tyckte osx såg intressant ut. Jag gjorde det inte för att det var PPC processor i, helt ärligt så visste jag då inte ens vad skillnaden var mellan X86 eller PPC och jag tror att de flesta som köper datorer idag faktiskt ger blanka f*n i detta. De köper troligtvis en Apple dator pga av osx och design.

Vad processorn heter har inte betydelse den enda oro som kan vara befogad är självaste svårigheten i övergången.

Sen så kommer självklart osx att hackas och köras på en vanlig pc - men detta kommer med all sannolikhet att vara marginellt och jag tror att detta kan locka folk över till osx.

Vi vet inte vad som kommer att ske men en sak är säker, Apple blir inte en vanlig PC och det kommer INTE att spela någon roll att det står Intel på processorn, det eventuella problemet ligger milslångt därifrån.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-27 11:00

OK, men även om du lägger till dyra Windows XP till en märkes-PC kostar Apples toppmodell ändå i grova drag dubbelt så mycket som en topp-PC. Och då är prestanda ungefär likvärdiga (beroende på vem som testat). Att merparten av denna skillnad skulle förklaras av priset på PPC köper jag inte.

Vad gäller bärbara är bilden en annan, ja.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-27 11:10
Ursprungligen av memark:

OK, men även om du lägger till dyra Windows XP till en märkes-PC kostar Apples toppmodell ändå i grova drag dubbelt så mycket som en topp-PC. Och då är prestanda ungefär likvärdiga (beroende på vem som testat). Att merparten av denna skillnad skulle förklaras av priset på PPC köper jag inte.

Vad gäller bärbara är bilden en annan, ja.

Ska du ha samma prestanda i en PC som du får i en Mac (då menar jag inte sufning och spelande utan mer avancerat) så kommer du upp i samma priser.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-27 11:12
Ursprungligen av classic:

Ska du ha samma prestanda i en PC som du får i en Mac (då menar jag inte sufning och spelande utan mer avancerat) så kommer du upp i samma priser.

Den typen av svårmätta påståenden/jämförelser kommer vi åtminstonde att slippa i framtiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-27 11:19
Ursprungligen av tjogin:

Den typen av svårmätta påståenden/jämförelser kommer vi åtminstonde att slippa i framtiden.

Troligen inte eftersom det är mer än bara en processor i datorn.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-27 11:22
Ursprungligen av classic:

Troligen inte eftersom det är mer än bara en processor i datorn.

Så du tror att en PC och en Mac med samma processor, lika mycket minne, lika snabba bussar, etc, kommer att skilja sig väsentligt i prestanda?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-27 16:09
Ursprungligen av tjogin:

Så du tror att en PC och en Mac med samma processor, lika mycket minne, lika snabba bussar, etc, kommer att skilja sig väsentligt i prestanda?

Självfallet inte. Men då skiljer det inget i pris heller.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-27 16:57
Ursprungligen av classic:

Självfallet inte.

Om de inte skiljer sig i prestanda så kommer vi alltså att slippa sådana där svårmätta jämförelser som du gjorde då, trots allt. Ingen kommer att behöva lita på någon annans mellan-tummen-och-pekfingret-uppskattning vad gäller hur en PPC-processor står sig emot en x86-processor.

Ursprungligen av classic:

Men då skiljer det inget i pris heller.

Vi får väl se. Jag tvivlar på att Apple kan mäta sig med Dells priser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 16:29

Men priset på en PC med samma prestanda brukar skilja sig ganska mycket om du jämför en NoName / Hemmabygge mot en HP / Siemens burk!!
Om du tror att du kommer att hitta en Mac i samma prisklass som en NoName burk så måste du nog tänka om, sedan har nog OSX sitt pris..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 17:11
Ursprungligen av Fredric:

Men priset på en PC med samma prestanda brukar skilja sig ganska mycket om du jämför en NoName / Hemmabygge mot en HP / Siemens burk!!
Om du tror att du kommer att hitta en Mac i samma prisklass som en NoName burk så måste du nog tänka om, sedan har nog OSX sitt pris..

Jag tycker inte man kan jämföra ett hemmabygge med en fabriksbyggd burk, apple garanterar ju kompabilitet för dom komponenter som sitter i macen. Jag vet att det kan uppstå konflikter mellan drivrutiner och olika hårdvaru konfigurationer.

Jämförelsen är lite som att jämföra en hemmabyggd bil med en bmw, båda gör samma sak d.v.s tar dig från punkt a till b, men det är ändå inte samma sak.

Dessutom så kostar windows xp professional (som är det som man måste jämföra os x med i mitt tycke) 3,738 (dabus).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 17:22

Kom just på en sak till, i priset ligger mer saker än det som står på specen, hur bra funkar datorn till verkliga uppgifter i en vardags situation.

Finns det någon som har försökt att konfigurera ett trådlöst nätverk till XP? Jag har det det tog en hel sommar, med ständiga support samtal och det hela slutade med att vi fick ge upp.

Alternativet var att köpa xp proffesional och pröva/chansa med ett nytt d-link system.
(testade ett lånat xp professional utan förbättring)

En pc med windows levererar inte det den lovar.

Att slippa detta är värt pengar!!

Att göra samma sak på en mac är en barnlek.

Ursprungligen av Fred!:

Dessutom så kostar windows xp professional (som är det som man måste jämföra os x med i mitt tycke) 3,738 (dabus).

Inte om du köper det med en dator då liger det på ca 1500 Kr!
Sedan finns det student pris på ca 1500 Kr för Win Xp Pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 17:36
Ursprungligen av Hunter78:

Sedan finns det student pris på ca 1500 Kr för Win Xp Pro.

Dom flesta är inte studenter, dessutom så har apple också student rabbat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 17:39

Os x tiger kostar 795 med student rabbat (apple store)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 17:10

... Varför skulle dom försöka mäta sig med Dell?? Dell är väl datorvärldens IKEA/HM dvs vilket är motsatsen till Apple..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-27 17:26
Ursprungligen av Fredric:

... Varför skulle dom försöka mäta sig med Dell?? Dell är väl datorvärldens IKEA/HM dvs vilket är motsatsen till Apple..

Jag påstod inte att de skulle göra det, det var classic som påstod att priset inte skulle skilja på PC/Mac med samma spec. Jag är övertygad om att PC/Mac med samma tekniska "grundspec" (mängd minne, FSB, processorhastighet) kommer att skilja i pris.

Dell säljer förövrigt inte PC-datorer av väsentligt lägre kvalitet än genomsnittet, snarare tvärtom.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-27 17:38
Ursprungligen av tjogin:

Jag påstod inte att de skulle göra det, det var classic som påstod att priset inte skulle skilja på PC/Mac med samma spec. Jag är övertygad om att PC/Mac med samma tekniska "grundspec" (mängd minne, FSB, processorhastighet) kommer att skilja i pris.

Dell säljer förövrigt inte PC-datorer av väsentligt lägre kvalitet än genomsnittet, snarare tvärtom.

Lägg inte orden i min mun. Samma spec. !!! Dra inte in Dell då.
Det kommer troligen vara samma skillnad i pris som nu. Ska du ha en PC som gör samma jobb som en Mac och är lika stabil så hamnar du på samma prislapp. Det kommer även att vara så när Apple går över till Intel.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-27 18:00
Ursprungligen av classic:

Ska du ha en PC som gör samma jobb som en Mac och är lika stabil så hamnar du på samma prislapp.

Det är just sådana svårmätta påståenden som blir svårare att göra i framtiden (utan att man framstår som en idiot), då vem som helst kommer att kunna se att en likvärdig PC med samma spec inte kostar lika mycket. Vi får väl se...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-27 18:07
Ursprungligen av tjogin:

Det är just sådana svårmätta påståenden som blir svårare att göra i framtiden (utan att man framstår som en idiot), då vem som helst kommer att kunna se att en likvärdig PC med samma spec inte kostar lika mycket. Vi får väl se...

Varför skulle det vara svårare att mäta? Det är väl bara att undersöka en grupp användare och höra efter hur många som upplever att de har problem med sin dator.

Bevaka tråden