Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel Inside™

Tråden skapades och har fått 338 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-06-22 19:31
Ursprungligen av mandrake:

¨
Vänder tillbaka frågan till dig. Skulle du vilja ha ett hackat os? Som att köra en preview av XP bara för att känna sig trygg att man slipper licensavgift. Det är inget stort hot. Till och med de som har PC önskar inte fulhackade os.

De allra flesta skulle nog inte gå den vägen, nej, men det handlar inte precis om att man kör "previews" o dyl för att få Windows att funka utan att köpa det. Räkna med att det kommer handla om fullständiga versioner som levereras vid nyköp om det kommer.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-20 11:12
Ursprungligen av mandrake:

Mac kommer att överleva. Vi kommer inte att märka nån skillnad. Och att macosx skulle komma i en hackad version till vanliga PC:s... Yeah right! Vem skulle vilja köra på ett hackat OS?

Samma folk som kör hackat Photoshop?

  • Medlem
  • 2005-06-20 12:44
Ursprungligen av tjogin:

Samma folk som kör hackat Photoshop?

Inte riktigt samma sak. Om man kör på ett fulhackat OS, så kan nästa uppdatering betyda att du åker ut. Man lever i en stor osäkerhet, och om det smäller kan man inte ens köpa sig ur dilemmat. Bortsett från att köpa en ny dator då.

Ursprungligen av stfm:

Inte riktigt samma sak. Om man kör på ett fulhackat OS, så kan nästa uppdatering betyda att du åker ut. Man lever i en stor osäkerhet, och om det smäller kan man inte ens köpa sig ur dilemmat. Bortsett från att köpa en ny dator då.

Samma ramsa sade man om Win Xp och det finns många sätt att kunna uppdatera ett Hackat Os som helst. Till och med Live uppdate funkar på ett Hackat Win Xp.

Vill man så Kan Man!

  • Medlem
  • 2005-06-20 13:17
Ursprungligen av Hunter78:

Samma ramsa sade man om Win Xp och det finns många sätt att kunna uppdatera ett Hackat Os som helst. Till och med Live uppdate funkar på ett Hackat Win Xp.

Vill man så Kan Man!

Jo, men om Apple får för sig att identifiera hårdvara så blir det en katt- och råttalek. De "hackade" Windows-versioner jag har sett har Microsoft gjort själva, sk "corporate". Om Apple vill, så kan de mycket väl låsa sig till ett speciellt BIOS. Att bara ha stöd för särskild hårdvara låser ju effektivt ute de flesta också. Att köra Windows XP helt utan drivrutiner funkar väl "sådär", eller hur?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-06-25 23:14
Ursprungligen av tjogin:

Samma folk som kör hackat Photoshop?

Vem kör hackat Photoshop? Ett serienummer är väl enklare

Oavsett vad som händer när Mac trycker i Intel i sina burkar så kvarstår ett faktum som enligt mig slår allt annat: Ett företag som skriver eget suveränt OS och egna suveräna applikationer till sina egentillverkade burkar - ett sånt företag vill jag handla hos. Det kan inte bli stabilare. Om deras burkar dessutom är snygga och tillverkade i aluminium, tja, saken är biff. Jag köper.

Dyrare? Det är klart att BMW är dyrare än Lada. Det är klart att Nikon är dyrare än Kodak. Etc...

Ursprungligen av mandrake:

Windows på mac då? Se förra gången apple var i kris. In kom Bill Gates och donerade en massa pengar för att han inte ville förlora den enda konkurrent han har.
Mvh

Är inte detta en myt?

En pc snubbe kom nyss förbi min redigering o så sa han en massa goja, han började med att säga att Airport är felvänd på något sätt som får bredbandsbolaget att bli sura, jag vet inte vad han pratar om faktiskt, men han var spontant inte direkt kär i mac, sen så kom han med att nu är inte mac så poppis längre pga att de ska byta processor, han började prata operativsystem o sen en massa goja.

Man får ofta höra en massa snack om mac och att den är jobbig i nätverk och egna standarder osv och nu när den ska byta till intel - ja då börjar genast mac hatarna att bascha allt och hitta på en massa strunt runt omkring detta.

Visst kan vi ta i så vi spricker när det gäller mac men ibland kan jag bli trött på de som spottar ur sig strunt.

Detta med Intel biten är ännu en sak för de som bestämt sig för att de älskar pc (windows) att argumentera mot mac, många kommer nog avråda från att köpa mac pga bytet, tyvärr. men va fan de personerna gör säkert det även ifall de inte hade bytt.

Jag bryr mig inte om vad som sitter i min mac, det är trots allt väldigt sällan jag kikar på processorn i mina macar.

Ursprungligen av mandrake:

Windows på mac då? Se förra gången apple var i kris. In kom Bill Gates och donerade en massa pengar för att han inte ville förlora den enda konkurrent han har.
Mvh

Inte riktigt så det var. Microsoft köpte ett parti Appleaktier och gjorde på relativt kort tid en mycket bra affär. Apple var inte heller i direkt kris vid det tillfället men affären stärkte helt klart Apples anseende bland de som tvivlade på Apples framtid.

Ursprungligen av Simon Templar:

Inte riktigt så det var. Microsoft köpte ett parti Appleaktier och gjorde på relativt kort tid en mycket bra affär. Apple var inte heller i direkt kris vid det tillfället men affären stärkte helt klart Apples anseende bland de som tvivlade på Apples framtid.

Just det ja - det var så det var.

Ursprungligen av mandrake:

Windows på mac då? Se förra gången apple var i kris. In kom Bill Gates och donerade en massa pengar för att han inte ville förlora den enda konkurrent han har.

Förra gången Apple var i kris? Precis som Simon skriver så var Apple knappast i kris då och Microsoft har gjort storkovan på aktierna. Det gav visserligen en trygghet för Apple att kunna visa att Microsoft hade förtroende för dom och att Office skulle fortsätta utvecklas för mac (jag har för mig det var en del av avtalet). Men någon kris är det svårt att tala, lika lite som att Apple skulle vara i kris nu.

Apple har god ekonomi och har haft så i flera år nu, trots en svag datorbransch rent allmänt. Apple egen kassa är också riktigt fet och de skulle klara av åtskilliga år av motgångar. Apple har också lyckats hitta nya nischer med iPod och iTMS som går väldigt bra. Apple har problem att få en bra utveckling på sina processorer, men från problem till kris är det rätt långt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-20 13:19

Men varför finns det tex ingen kopior på Logic?? som behöver en dongel för att funka, OSX x86 kommer även den behöva en del hårdvara i burken för att funka, och det är nog 10 resor svårare hacka än en Logic dongel.. Men visst kommer kanske någon arbetslös tekniker med dålig hållning spendera hela sin vakna tid till att få OSX på sin PC,, någon kommer säkert att lyckas och då är han coolast på SweClockers..

Ursprungligen av Fredric:

Men varför finns det tex ingen kopior på Logic?? som behöver en dongel för att funka, OSX x86 kommer även den behöva en del hårdvara i burken för att funka, och det är nog 10 resor svårare hacka än en Logic dongel.. Men visst kommer kanske någon arbetslös tekniker med dålig hållning spendera hela sin vakna tid till att få OSX på sin PC,, någon kommer säkert att lyckas och då är han coolast på SweClockers..

Logic finns i hackad version där man emulerar Dongeln men det svår att få tag på ingen hög spridning.

Liväl cubase 3 finns i hackad version med att man emulerar Dongeln!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-20 13:58

Jag tycker inte heller att det är helt rättvist att jämföra ett musikprogram med världens bästa OS. Klart som korvspad att folk kommer vilja köra det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-20 14:00

Hur kul är det att emulera ett OS??
Tror att det är en 00,2 % som kanske kommer hålla på med detta, känns lite osäkert att ha ett crackat operativsystem,, men för någon fjortis där det inte spelar så stor roll om datorn krashar, som dessutom säkert kommer vara tuffast på SweClockers kommer säkert sitta med en dell och OSX ....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-20 17:22
Ursprungligen av Fredric:

Hur kul är det att emulera ett OS??

Det är inte frågan om någon "emulering", utan snarare en crack. Frågeställningen borde således vara "hur kul är det att köra ett crackat OS?" Jag tror de flesta Mac-användare kommer att fortsätta köra OS X på just Mac. Däremot kommer säkert många PC-användare med Mac-avund vilja åtminstonde testa OS X på sin PC. Det ser jag dock inget problem med, det kan nog snarare bidra till fler som switchar.

  • Medlem
  • 2005-06-22 03:44
Ursprungligen av tjogin:

Det är inte frågan om någon "emulering", utan snarare en crack. Frågeställningen borde således vara "hur kul är det att köra ett crackat OS?" Jag tror de flesta Mac-användare kommer att fortsätta köra OS X på just Mac. Däremot kommer säkert många PC-användare med Mac-avund vilja åtminstonde testa OS X på sin PC. Det ser jag dock inget problem med, det kan nog snarare bidra till fler som switchar.

Om Apple inte själva skriver, antingen generiska drivrutiner (har de ingen anledning att göra), eller specifika drivrutiner till ett gäng olika PC-fabrikat (har de heller ingen anledning att göra), så kommer det inte funka. Då ligger det alltså på den lille hackern att själv tota ihop drivrutiner... rätt mycket mer än jobbigt (öppna "enhetshanteraren" i Windows för att se hur många enheter som måste ha stöd). Det kan t om vara svårt att få en lite mer excentrisk PC att köra Windows bra.

Kvar finns emulering. Som jag skulle bli förvånad om det inte funkade på något sätt. Men även det kan bli svårt, om Apple försöker förhindra det.

Jag kan ju ha fel, men jag tror inte det...

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-06-22 19:32
Ursprungligen av stfm:

Om Apple inte själva skriver, antingen generiska drivrutiner (har de ingen anledning att göra), eller specifika drivrutiner till ett gäng olika PC-fabrikat (har de heller ingen anledning att göra), så kommer det inte funka. Då ligger det alltså på den lille hackern att själv tota ihop drivrutiner... rätt mycket mer än jobbigt (öppna "enhetshanteraren" i Windows för att se hur många enheter som måste ha stöd). Det kan t om vara svårt att få en lite mer excentrisk PC att köra Windows bra.

Kvar finns emulering. Som jag skulle bli förvånad om det inte funkade på något sätt. Men även det kan bli svårt, om Apple försöker förhindra det.

Jag kan ju ha fel, men jag tror inte det...

Kommer det verkligen vara så här svårt? Med tanke på att OSX är BSD i botten kanske det inte blir så stort jobb, eller?

  • Medlem
  • 2005-06-22 20:54
Ursprungligen av ACM1899:

Kommer det verkligen vara så här svårt? Med tanke på att OSX är BSD i botten kanske det inte blir så stort jobb, eller?

Svårt och svårt, jag vet inte hur svårt det är... det kräver nog en hel del jobb som någon måste vara villig att lägga ned utan betalning. Det kommer hur som helst inte gå att sparka igång OS X med en patch, om Apple inte vill att man ska kunna det. Det är inte så att Apple måste anstränga sig otroligt mycket för att det inte ska gå att köra OS X på en Dell. Tänk på att Microsoft levererar typ 30 000 drivrutiner med Windows, och den hittar ändå bara en del av allt som finns, och allt funkar inte helt smärtfritt utan meck.

Möjligen kan någon svänga ihop generiska drivrutiner, men då kommer vissa saker funka dåligt och vissa datorer inte alls.

Om det är lättare att använda Windows som grundplattform (vilket det nog är) så tror jag att resurserna kommer läggas där. Dessutom är det väl inte helt fel att kunna köra båda?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-23 19:10
Ursprungligen av ACM1899:

Kommer det verkligen vara så här svårt? Med tanke på att OSX är BSD i botten kanske det inte blir så stort jobb, eller?

Har inget med det att göra. Skyddet är implementerat i den nya hårdvaran samt i OSet, ovan på Free BSD.

När man väl lyckats "reengineera" system för att göra en crackpatch, så har Apple kommit med en ny uppdatering och med förändrat system.

Så visst kommer det att gå att knäcka, men det kommer att ta tid. När det väl är klart så kommer Apple via bugfixar och systemuppdateringar att ändra systemet. Samt som flera har påpekat, så kommer du troligen inte ha drivrutiner att köra på någon annan hårdvara än Apples.

Så det är enklare och går snabbare att köpa en Mac mini med Intel processor, än att leecha en crackpatch till den kopia av OS X du har. En Mac mini kostar inte mer än 4500 SEK och skärm, mus samt tangentbord har det flesta redan. Och det kommer att fungerar köra Windows på din Mac mini om du så vill.

Så att cracka/emulera är rätt så "pointless".

  • Medlem
  • 2005-06-20 17:12

För oss som relativt nyligen köpt en Ppwermac G5.. Det är är ju bara ett rykte men iaf.. Ett eventuellt instickskort med en integrerad intel CPU..

Mvh
/Ulf

  • Oregistrerad
  • 2005-06-23 17:33

Vad är det som säger att linux drivrutiner kan inte skrivas om att fungera i MacOS X?

Jag tror ändå att Apple får det svårare att sälja Apple datorer.

T ex. En kunde går till Saba. En 3GHz Intel Mac står bredvid en 3GHz Windows PC med exakt samma CPU och hastighet. Kunden frågar försaljaren vad är det för skillnad mellan datorerna. Återsäljaren som börjar att babbla om Windows och Mac OS X, om iApps, fler spel för PC men nästan inga virus på Macen. Blablabla... Kunden frågar om priset. Windows PCn kostar 25% mindre än Macen. Kunden går hem med Windows PCn.

Men vad som kan vara ett riktigt problem för Apple är om programmen som körs på en Intel Mac kan jämföras nu 1:1 med Windows versionen. Om programmen då är slöare på Intel Macen då får Apple svårt att förklara bort det. Dyrare pris på samma hårdvara men långsammare är ingen bra PR. Apple hade den fördelen att säga att PPC CPU är långsammare men effektivare än Intel CPU eftersom man kan inte jämföra båda, de är så olika och att för det mesta är programmen portade från PC till Mac vilket slöar ner prestandan. Men om nu båda körs på samma CPU har Apple ingen bra bortförklaring.

Det blir spännande och se vad som händer. Kanske blir Mac OS X snabbare än windows på samma hårdvara vilket kan då rättfärdiga prisgapet men jag tror att prestandan blir nästan lika och då MÅSTE Apple sänka priserna.

//Rob

  • Medlem
  • 2005-06-23 18:04
Ursprungligen av Robo-X:

Vad är det som säger att linux drivrutiner kan inte skrivas om att fungera i MacOS X?

Någon måste ju hur som helst skriva hundratals drivrutiner. De lär ju inte skriva sig själva.

Citat:

Jag tror ändå att Apple får det svårare att sälja Apple datorer.

T ex. En kunde går till Saba. En 3GHz Intel Mac står bredvid en 3GHz Windows PC med exakt samma CPU och hastighet. Kunden frågar försaljaren vad är det för skillnad mellan datorerna. Återsäljaren som börjar att babbla om Windows och Mac OS X, om iApps, fler spel för PC men nästan inga virus på Macen. Blablabla... Kunden frågar om priset. Windows PCn kostar 25% mindre än Macen. Kunden går hem med Windows PCn.

Men vad som kan vara ett riktigt problem för Apple är om programmen som körs på en Intel Mac kan jämföras nu 1:1 med Windows versionen. Om programmen då är slöare på Intel Macen då får Apple svårt att förklara bort det. Dyrare pris på samma hårdvara men långsammare är ingen bra PR. Apple hade den fördelen att säga att PPC CPU är långsammare men effektivare än Intel CPU eftersom man kan inte jämföra båda, de är så olika och att för det mesta är programmen portade från PC till Mac vilket slöar ner prestandan. Men om nu båda körs på samma CPU har Apple ingen bra bortförklaring.

Det är ju bara antaganden. Jag tror faktiskt inte att särskilt många handlar datorer på det viset. Antingen nappar man på en annons, och köper då med 95% sannolikhet en PC, eller så förkovrar man sig en aning. En annan grupp köper vad den personens vänner har... Dells datorer säljer på något märkligt rykte, och måste beställas från nätet. Dem går det ju inte direkt dåligt för. Dessutom är de dyrare än många andra, trots att de knappast är bättre på något sätt.

Citat:

Det blir spännande och se vad som händer. Kanske blir Mac OS X snabbare än windows på samma hårdvara vilket kan då rättfärdiga prisgapet men jag tror att prestandan blir nästan lika och då MÅSTE Apple sänka priserna.

//Rob

Jag håller med om att det blir spännande, men jag vet inte vem som ska tvinga Apple att sänka sina priser... De sänker ju priserna hela tiden, men jag tror inte att vi får se en chocksänkning iom att de introducerar Intel.

Ursprungligen av Robo-X:

Vad är det som säger att linux drivrutiner kan inte skrivas om att fungera i MacOS X?

Jag tror ändå att Apple får det svårare att sälja Apple datorer.

T ex. En kunde går till Saba. En 3GHz Intel Mac står bredvid en 3GHz Windows PC med exakt samma CPU och hastighet. Kunden frågar försaljaren vad är det för skillnad mellan datorerna. Återsäljaren som börjar att babbla om Windows och Mac OS X, om iApps, fler spel för PC men nästan inga virus på Macen. Blablabla... Kunden frågar om priset. Windows PCn kostar 25% mindre än Macen. Kunden går hem med Windows PCn.

Men vad som kan vara ett riktigt problem för Apple är om programmen som körs på en Intel Mac kan jämföras nu 1:1 med Windows versionen. Om programmen då är slöare på Intel Macen då får Apple svårt att förklara bort det. Dyrare pris på samma hårdvara men långsammare är ingen bra PR. Apple hade den fördelen att säga att PPC CPU är långsammare men effektivare än Intel CPU eftersom man kan inte jämföra båda, de är så olika och att för det mesta är programmen portade från PC till Mac vilket slöar ner prestandan. Men om nu båda körs på samma CPU har Apple ingen bra bortförklaring.

Det blir spännande och se vad som händer. Kanske blir Mac OS X snabbare än windows på samma hårdvara vilket kan då rättfärdiga prisgapet men jag tror att prestandan blir nästan lika och då MÅSTE Apple sänka priserna.

//Rob

Om man jämför med ett mindre namnstarkt varumärke så kommer definitivt Apple att vara dyrare och det bör de vara men däremot om man jämför mot Dell och liknande så bör Apple åtministone inte vara dyrare. Jag läste någonstans att Apple inte var dyrare än vad en likvärdig Dell kostade.

Vet inte om detta stämmer men oavsett så bör man ligga kring typ konkurenten Dells priser, eller man bör iallafall ha modeller som matchar dessa både gällande pris och prestanda.

Att idag jobba i fcp studio börjar likna en fröjd, känns stabilare och Tiger för mig tillsammans med fcp känns robust och bra, om Apple om två år har en mac som är snabb och den råkar ha en intel på insidan så ger jag faktiskt blanka fan i det. Om MS skulle köra osx och Apple XP så skulle jag byta och köra en ms burk. För mig är datorn - osx + bra program till detta os.

Det enda man kan oroa sig för är om utvecklare ger fasiken att göra osx versioner av sina program - typ Adobe, MS, Avid osv - Det vore INTE bra.

Att man bryr sig om vilken processor som sitter i fattar jag inte, mer om den är snabb osv och bevisligen - tyvärr så har inte ppc hållt måttet hela vägen ut oavsett om den i teorin är mer avancerad bla bla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-23 18:54
Ursprungligen av Robo-X:

Det blir spännande och se vad som händer. Kanske blir Mac OS X snabbare än windows på samma hårdvara vilket kan då rättfärdiga prisgapet men jag tror att prestandan blir nästan lika och då MÅSTE Apple sänka priserna.

//Rob

Håller inte alls med!!
Apples USP skiljer sig ganska markant mot sina konkurrenter, dom har alltid varit bäst inom design, skräddarsytt OS för sin hårdvara, och dom har taget betalt för det, vilket dom säkert kommer fortsätta med.. Vissa köper Jeans för 1499:- på NK andra köper jeans för 149:- på Dressman, och dom dyra behöver inte betyda att dom är bättre jeans för det...
Jag tror inte att dom kommer förlora några kunder, vem vill gå tillbaka till windows när man har jobbat med OSX några år!?!?!?!?!?!?!?!

Förmodligen ingen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-23 23:38
Ursprungligen av Fredric:

Håller inte alls med!!
Apples USP skiljer sig ganska markant mot sina konkurrenter, dom har alltid varit bäst inom design, skräddarsytt OS för sin hårdvara, och dom har taget betalt för det, vilket dom säkert kommer fortsätta med.. Vissa köper Jeans för 1499:- på NK andra köper jeans för 149:- på Dressman, och dom dyra behöver inte betyda att dom är bättre jeans för det...
Jag tror inte att dom kommer förlora några kunder, vem vill gå tillbaka till windows när man har jobbat med OSX några år!?!?!?!?!?!?!?!

Förmodligen ingen...

Det finns två NK i Sverige och ganska många fler Dressman...
Tror inte att marknadsandelen kommer att påverkas nämnvärt av intel-bytet åt varken ena eller andra hållet.

Ursprungligen av C-mon:

Det finns två NK i Sverige och ganska många fler Dressman...
Tror inte att marknadsandelen kommer att påverkas nämnvärt av intel-bytet åt varken ena eller andra hållet.

Jag tror definitivt att Apples marknadsandel kommer öka kraftigt om Apple lyckas bra med migrationen till Intelprocessorer och om Intel ställer upp med marknadsföringsbidrag etc.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-24 09:47

Om Intel sponsrar Apples reklam så kommer det att stå Intel Inside logo på slutet. Usch. Det kommer nog Apple aldrig att gå med på. Hoppas bara att vi slipper Intel Inside logot på Apples datorer.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Om Intel sponsrar Apples reklam så kommer det att stå Intel Inside logo på slutet. Usch. Det kommer nog Apple aldrig att gå med på. Hoppas bara att vi slipper Intel Inside logot på Apples datorer.
//Rob

Kanske kommer Mactel Inside användas i marknadsföringen, jag bryr mig inte så mycket vad de kallar det eller om det sitter borttagbara klistermärken på datorn, Apple behöver marknadsföra sina datorer och OS bättre oavsett vilken processor som sitter i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-24 12:58

Det är helt upp till Apple om man vill köra med "Intel Inside" och få pengar av Intel. Det är som sagt inget tvång.

En "Spokesperson" från Intel kommenterade det med att Apples varumärke är så starkt att Apple troligen inte behöver eller vill ha med "Intel Inside" i sin marknadsföring. Vilket låter väldigt vetigt och troligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-25 01:35

Spännande hur många som pratar om att det inte kommer gå att cracka, utan att egentligen inte veta någonting. Det är så många gånger jag läst detta, personer som glorifierat skydd, sagt att det inte går att göra och oftast brukar det gå ändå.

OSX som det ser ut nu är inte begränsat till macen om någon trodde det, har du rätt grafikkort kan man få igång det på en AmigaOne med, även om detta är en väldigt ovanlig burk.

Istället för att hålla en argumentation om huruvida det kommer gå att köra på en vanlig pc eller inte kan vi ju börja fundera på vad som händer i fall det går och fungerar relativt bra.

Personligen tror jag att det är som tidigare sagt en väldigt liten del av användarna som kommer köra ett crackat OSX på sin dator, kanske kommer detta bidra till fler switchers och god reklam?

Bevaka tråden