Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel Inside™

Tråden skapades och har fått 338 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av TERdON:

Är du säker på att det varit processorn som varit skyldig då? Ofta har de billigare AMD-processorerna (som länge överlag var budgetlösning även om de var bra) hamnat i burkar med i övrigt så gott som skräpkomponenter ibland.

Du har nog helt klart en poäng där. Hos en kvalitetstilverkare som Apple skulle AMD-processorn få en bättre miljö och därigenom förhöjd driftssäkerhet. Och idag är nog AMD snäppet vassare än Intel.

Men återigen, Apples övergång till Intel, handlar inte om G5, AMD och Intel idag utan om hur det ser ut om tio år.

Apple överlever, men tre systemskiften i modern tid tär på förtroendet, och ger inte den kontinuitet som företag, utvecklare och skolor söker. Apple gör nog rätt på lång sikt, och det är ju överlevnad det handlar om. Men ett tag nu kommer Macarna att sälja sämre, fler tidningar kommer att switcha till PC och många företag kommer att avvakta tänkta Macinköp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-08 00:43

Alltså P4 har en max effektförbrukning på 130Watt, det är inte lite det...AMD har 90Watt
Har för mig att Pentium-D drar upp till 160W om inte mer och blir varmare, medans AMD´s drar knappt märkbart mer och blir därmed inte varmare än SingleCore

*puh*Jag är mycket mer lättad efter att ha sett WWDC 05.
Jag tror att Apple kan sånt här bra vid det här laget, så det kommer nog inte att bli sämre med Intel utan snarare bättre.
//Jakob

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 01:39

"Långsiktighet, blah, blah." Hur länge förväntar ni er ligga på topp när ni köper en dator? Levererar den dräglig prestanda efter 3 år får man väl vara jäkligt glad, med eller utan arkitekturbyte. En iMac G5 inköpt idag kommer att vara trött år 2008 oavsett om iMac årsmodell -08 kör PPC eller Intel.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 01:48

Apple kommer väl antagligen att använda G5:an i desktop-burkar så länge Intel inte har något bättre att erbjuda. Universal binary innebär ju att de kan sälja burkar med G5:or i flera år om IBM kläcker ur sig snabbare chip. G4:an däremot är ju helt slut, så då är det minst sagt förnuftigt att lämna det sjunkande skeppet och satsa Centrino/Sonoma för PowerBook/iBook/Mac Mini.
Vad gäller AMD så har de snabbare desktop-chip än Intel i dag, men det är fullt möjligt att det dröjer till 2007 innan Apple byter ut G5:an i PowerMac/Xserve och då kan det se helt annorlunda ut. Steve Jobs & Co verkar ju tro det och de lär väl ha satt sig in i saken lite grann...

Edit: stavfel

Så länge inte macarna blir kladdade med något klistermärke så kan jag sova gott ett tag till

För mig är Mac och Apple mer än en processor, det är så mycket annat som göra att jag inte kommer att bry mig om vad det sitter i min nästa dator. Framför allt är det ni (och alla andra Maccommunity) som gör att jag föredrar Mac framför PC.

Om Apple håller vad de just lovat så kommer vi inte att se någon skillnad, förutom att de har fler processormodeller att välja på och kan göra ännu trevligare datorer i framtiden.

/Stefan

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

För mig är Mac och Apple mer än en processor, det är så mycket annat som göra att jag inte kommer att bry mig om vad det sitter i min nästa dator. Framför allt är det ni (och alla andra Maccommunity) som gör att jag föredrar Mac framför PC.

Om Apple håller vad de just lovat så kommer vi inte att se någon skillnad, förutom att de har fler processormodeller att välja på och kan göra ännu trevligare datorer i framtiden.

/Stefan

Jag håller med Stefan, jag bryr mig inte om vad som sitter under skalet. Det är ju skalet jag möter och jobber emot. Det kanske blir en jobbig övergång vad det gäller programvara igen men på sikt skulle jag tro att vi Macanvändare vinner på det.
Den stora förloraren kan bli Microsoft.

  • Medlem
  • 2005-06-08 08:46

Steve sa: performance per watt.

Det har på PC-sidan precis kommit stationära moderkort som kan köra den nya Pentium-M (Sonoma) i en stationär dator. Dessa levereras idag med som mest 2,13Ghz. Utanför deras normalt trånga tillvaro i en laptop med en rejäl CPU-kylare kan dessa lätt köras i 3Ghz, undrar var de klarar med Apples vätskekylda monster de har till 2,7Ghz G5. När Pentium-M kör i 3Ghz spöar den P4:an så den inte vet vilket ben som ska in var i sockeln.

Performance per watt.... tror betydligt mer på att det är Sonomas efterföljare vi får se ersätta PPC än att det blir en P4:a

/hpe

Ursprungligen av hpe:

När Pentium-M kör i 3Ghz spöar den P4:an så den inte vet vilket ben som ska in var i sockeln.

...de säger inte så mycket mer än det som redan är bekräftat: P4 suger.

P-M är inget mirakel, men bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-08 16:35

Ja, Herregud!
Det kan ju också vara så att alla ni som inte kan sova pga detta kanske ska överväga ett tredje alternativ?
Köp en riktigt snabb och fet Mac med Ibm-motor, maxa med minne och alla tänkbara program ni kan behöva.
Då lovar jag er många virusfria år (för ingen kommer att vilja göra några virus till Ibmsnurran överhuvudtaget) med en kanondator.

Lycka till!!

Yes!!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-06-08 16:48

CD-skivor för PC

Kommer man med Macar med Intel kunna använda CD-skivor för PC och program för PC, som idag endast kan köras på PC? Exempel släktforskningsprogrammet Disgen. Detta finns inte idag för Macintosh.

MVh
ulfd

Ursprungligen av ulfd:

Kommer man med Macar med Intel kunna använda CD-skivor för PC och program för PC, som idag endast kan köras på PC? Exempel släktforskningsprogrammet Disgen. Detta finns inte idag för Macintosh.

MVh
ulfd

Om Apple tillåter att göra dualBoot så är problemen borta, Du kör Os X när du behöver det och Windows när du behöver det!

Då sliper man VirtualPc !

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-06-08 17:06
Ursprungligen av ulfd:

Kommer man med Macar med Intel kunna använda CD-skivor för PC och program för PC, som idag endast kan köras på PC? Exempel släktforskningsprogrammet Disgen. Detta finns inte idag för Macintosh.

MVh
ulfd

Nej. Så länge du kör Mac OS X måste du fortfarande ha en Mac-version av programmet, precis som nu.

Ursprungligen av akesson:

Nej. Så länge du kör Mac OS X måste du fortfarande ha en Mac-version av programmet, precis som nu.

Jo men en Windows OEM licens till Intel Macen lär inte bli speciellt dyr och vissa Windowsemulatorer kommer bli nästan grartis.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-06-08 17:20

En sak verkar väldigt lovande

Jobs & Co. på Apple har visat att de inte är några mactalibaner. Att de är beredda att bita i det sura äpplet (no pun intended) och byta chip. Som Jobs sa på Keynoten, vi lovade er 3Ghz och G5 powerbooks, vi har inte kunnat leverera det. Känns tryggt att ha pragmatiker vid rodret och inte några dogmatiska blockhuven som inte törs fatta svåra beslut.

Ur min egen synvinkel skiter jag i om det är Intel eller PowerPC under huven, så länge helhetsupplevelsen av att använda mac, dvs. OS, Hårdvara och mjukvara är densamma = suverän. Om det utöver detta råkar bli så att Apple genom att använda Intel på ett stadigare sätt hänger med i prestandaracet så är det bara en bonus. Sen kan man ju rysa åt tankarna på hårdvarubaserad DRM, men det återstår ju att se hur det blir med det...

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 11:10

Det blev en lång tråd ;D Orkar inte läsa igenom allt, men -->

-- > det egentliga problemet ligger väl i hur stor bakåtkompabiliteten blir? Vilken processor som sitter under schassit kommer väl knappast märkas för runt 80-90% av oss här på forumet. Bara jag kan köra de nya mjukvarorna på min PPC-Mac några år framöver, så blir jag nöjd.

Förstår inte varför Jobs inte förtydligade detta mer. Om vi kan använda de nuvarande modellerna 4-5 år frammåt borde han sagt det, eller ansåg han detta som ganska självklart? Mer information hade inte skadat! Att dessa diskussioner skulle uppstå förstod de väl redan innan keynoten, så varför göra kanske halva kundkretsen orolig över framtiden i onödan???

Man får hoppas på det bästa med Intel i macarna.
Men vad händer om inte Intel lever upp till förväntningarna som man förmodligen har lagt upp nu med Apple. Tänk om IBM scenario inträffar med Intel vad händer då!
Vi vet inte vad som kan hända om 1-2 år framåt i tiden eller hur?
Blir det ” back too IBM eller? ”
Jag är mer orolig för att Intel känns som en nödlösning från Apple än att verkligen lösa problemet med IBM & MOTO!

Jag är en stor fan av Intel men jag ser inte de stora potentialer som Steve målade upp på Keynote WWDC. Intel har också bromsat in kraftigt i utveckling av cpuer lika så har AMD, IBM och Moto.
Jag menar bara för man stoppar in fler kärnor i en Cpu betyder inte det att man har förändrat konstruktion av Cpun nämnvärt till det bättre!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 12:09

Anledningen till att Intel bromsat kraftigt i utvecklingen av P4:an tror jag är att det helt enkelt blivit för svårt att pressa ur mer prestanda ur just den konstruktionen. Antalet watt per Mhz stiger väl ju längre upp man kommer. Därför har det de senaste året satsats mycket på Pentium-M, som enligt mig har en bättre grundläggande konstruktion än P4 (x86-arkitektur till trots). Själv hoppas jag att Intel kommer att satsa mer på Pentium-M och liknande, än att försöka klämma ur några extra Ghz ur P4:an.

EDIT: Stavfel

  • Medlem
  • 2005-06-09 13:17
Ursprungligen av Hunter78:

Man får hoppas på det bästa med Intel i macarna.
Men vad händer om inte Intel lever upp till förväntningarna som man förmodligen har lagt upp nu med Apple. Tänk om IBM scenario inträffar med Intel vad händer då!
Vi vet inte vad som kan hända om 1-2 år framåt i tiden eller hur?
Blir det ” back too IBM eller? ”
Jag är mer orolig för att Intel känns som en nödlösning från Apple än att verkligen lösa problemet med IBM & MOTO!

Jag är en stor fan av Intel men jag ser inte de stora potentialer som Steve målade upp på Keynote WWDC. Intel har också bromsat in kraftigt i utveckling av cpuer lika så har AMD, IBM och Moto.
Jag menar bara för man stoppar in fler kärnor i en Cpu betyder inte det att man har förändrat konstruktion av Cpun nämnvärt till det bättre!

Apple konkurrerar med WinTel. En av konkurrentnackdelarna Apple haft länge är just prestanda. Visst man har vunnit en del PhotoShop-tester, men hallå, man har förlorat en massa också. Intel levererar CPU:er till ca 75% av hela datormarknaden, om samma sak skule hända i framtiden drabbas Apples konkurrenter lika hårt som Apple. Och det är marknadsandelen som måste upp på lite sikt. Låt oss inte att OSX är bättre än Win, men om man ska vinna måste det OS:et ligga på en kostnadsmässigt och prestandamässigt jämförbar platform. Win har en otroligt stor fördel i just kompabilitet, finns det en mjukvara finns den även för Win. Nu har Apple placerat sig i en position att för första gången konkurrera med Win på lika villkor. Titta bara på prestandan som det ser ut nu, de fetaste G5:orna på marknaden får tokpisk av en billig Win-burk om man tittar på spelprestanda. Spel är faktiskt något av det tyngsta man kan utsätta en dator för, i alla fall nuförtiden. Grafikkorten kommer ut jättesent till Apples platform nu, förmodligen pga att man måste använda flipper-chips eller ändra mjukvaran för att anpassa sig från/till big/small endian.

Vad vi kan förvänta oss: bättre prestanda och batteritid för bärbara (mycket), tystare och snabbare (ok, kanske inte så mycket) stationära, fler tillbehör då man kan använda samma kontrollerkort och grafikkort som till Win (bara drivrutin-fråga, tidigare var det svårare än så).

Mono verkar shapa upp sig så .NET-tekniken är inte ett lika stort hot längre, men Apple borde hjälpa Mono-teamet lite så att hotet minskar ytterligare.

Win sista stora fördelar är då SQL-Server och DirectX. DirectX är också en bas för XBox.
Apple borde utveckla add-ons liknande Enterprise Manager (MS) för MySQL så att databas-appar kan göras enklare för Apple (Jag vet att Oracle lirar, men det är för dyrt och omständigt; jag vet att MySQL finns som det är i dag men det är kring-mjukvaran som behöver komma ikapp).
Om kraft läggs på OpenGL så att det inte halkar efter Direct3D kan det ordna sig men hur det ligger till med Direct input osv får någon annan med mer insikt uttala sig om.

MacOS kan idag köra appar som PhotoShop och MS Office och det är det som gör MacOS överlägsen de andra *nix varianter som finns. Dessutom de egna aparna som Garageband och FinalCut.

Tycker framtiden ser ljus ut
/hpe

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-09 17:59

Jag tror faktiskt att både Microsoft och Apple borde vara mer än lite nervösa. Som har nämnts ett antal gånger tidigare tjänar Apple huvudsakligen sina pengar på hårdvara, men hur svårt kommer det egentligen att bli att kringgå hårdvarukraven för IntelLeoparden? Redan nu har vi hjälpredor som XPostFacto och PatchBurn för att slippa några av de begränsningar som Apple har satt upp, så att tro att Mac OS X inte kommer att köras på generiska PC-maskiner är tämligen naivt. Med detta i åtanke kommer sannolikt Mac, som operativsystem, att öka i marknadsandel på bekostnad av Microsoft Windows och Apples hårdvaruförsäljning. Vi går en mycket osäker och spännande framtid till mötes...

Ursprungligen av helmer:

Jag tror faktiskt att både Microsoft och Apple borde vara mer än lite nervösa. Som har nämnts ett antal gånger tidigare tjänar Apple huvudsakligen sina pengar på hårdvara, men hur svårt kommer det egentligen att bli att kringgå hårdvarukraven för IntelLeoparden? Redan nu har vi hjälpredor som XPostFacto och PatchBurn för att slippa några av de begränsningar som Apple har satt upp, så att tro att Mac OS X inte kommer att köras på generiska PC-maskiner är tämligen naivt. Med detta i åtanke kommer sannolikt Mac, som operativsystem, att öka i marknadsandel på bekostnad av Microsoft Windows och Apples hårdvaruförsäljning. Vi går en mycket osäker och spännande framtid till mötes...

Men hur många såna möjliga användare talar vi om? Inte företagen och inte normalanvändarna, utan enbart den grupp som älskar att plocka sönder sina PC-burkar och peta in nåt annat. Det handlar alltså om nån promille av Windowsanvändarna - och det lär varken Apple eller Microsoft oroa sig över.

Ursprungligen av Londongubben:

Men hur många såna möjliga användare talar vi om? Inte företagen och inte normalanvändarna, utan enbart den grupp som älskar att plocka sönder sina PC-burkar och peta in nåt annat. Det handlar alltså om nån promille av Windowsanvändarna - och det lär varken Apple eller Microsoft oroa sig över.

Det är mig du menar. Vill ha bästa (inte snyggaste) hårdvaran och bästa operativet så jag kommer köra OS X på PC:n när det blir möjligt. Tills dess får jag nöja mig med min imac och kommande ibook.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-09 19:10
Ursprungligen av Code Red:

Det är mig du menar. Vill ha bästa (inte snyggaste) hårdvaran och bästa operativet så jag kommer köra OS X på PC:n när det blir möjligt. Tills dess får jag nöja mig med min imac och kommande ibook.

Frågan är dock om inte du offrar en del av Just Works (TM) när du kör på annan hårdvara än den framtagen av Apple.

Ursprungligen av tjogin:

Frågan är dock om inte du offrar en del av Just Works (TM) när du kör på annan hårdvara än den framtagen av Apple.

Har jag fått windows att rulla utan omstarter mer än en gång i månaden så bör jag väl få OS X också att klara det. Eller...? Iofs blir det mer omstarter med dual boot då jag lirar en hel del cs på kvällarna. Men kör jag OS X i wmware så slipper jag omstarterna. Sweet!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-09 22:13
Ursprungligen av Code Red:

Har jag fått windows att rulla utan omstarter mer än en gång i månaden så bör jag väl få OS X också att klara det. Eller...? Iofs blir det mer omstarter med dual boot då jag lirar en hel del cs på kvällarna. Men kör jag OS X i wmware så slipper jag omstarterna. Sweet!

Jag syftade inte på omstarter, utan bara strul lixom. Du vet sånt som man fick stå ut med innan man switchade till Mac. Variationer i hårdvaran är ett stort skäl varför inte allt på Windows (hur många hårdvarukonfigurationer som helst) fungerar lika smidigt som på Mac (ett fåtal kontrollerade hårdvarukonfigurationer).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-09 23:57

""Variationer i hårdvaran är ett stort skäl varför inte allt på Windows (hur många hårdvarukonfigurationer som helst) fungerar lika smidigt som på Mac""

Detta som enligt alla PC killar inte stämmer!!
En av dom som sa så fick själv köpa 3st olika blåtands-USBer innan han fick en att funka så han kunde synka sin mobil med datorn..
Men så funkar säkert deras värld,, dvs att det inte funkar så bra..

::Fred

Jag vet inte om det sagts tidigare, tråden har blivit så lång att jag inte lyckats läsa allt :D.

Min första reaktion var besvikelse, jag kände att det inte skulle vara lika spännande att köra OS X på en helt vanlig PC. Men sen när jag fick reda på att det inte skulle vara möjligt att köra OS X på en vanlig PC (om man inte hackar och har sig då) så vändes min negativa inställning till en positiv och glad överaskning istället.

Anledningen är naturligtvis att jag numera kan välja att köpa en hårdvara som stöder både Windows, Linux och Mac. Vidare kommer PC emulatorernas prestanda att öka med gigantiska procentuella siffror bara pga den enkla anledningen att instruktionerna inte behöver tolkas och "översättas" utan helt enkelt kan ligga och rulla rakt ner på CPU:n som emulatorerna i Windows gör. Vidare någon kommer naturligtvis att skriva en Macemulator till Windows så att man kan köra OS X innuti Windows (typ som PearPC fast med grym prestanda).

Jag tror att det i flera företag kommer att betyda att de bytar ut all sin hårdvara till Mac istället för Mac och PC som det är på många företag som använder Mac idag. Jag tror att fler i familjen kan få sina behov tillfredstälda (gamerkillen kan lira på samma burk som media-gymnasie syrran gör skolarbete på).

Om man bortser från dessa grejer så blir ju jag helt svettig av tanken att kunna ursäkta mitt val av hårdvara när jag beställer en ny burk för jobb-bruk eller att min hemmaburk helt plötsligt är snygg eller nått annat mycket fantastiskt som detta medför.

Om man bortser från vilken processor som gnager i maskinen så kommer det alltid att finnas ett äpple på alla riktiga Macar, och jag tror dessa kommer att bli fler. Att de kan köra Windows eller Linux ser jag som något possitivt.

Förutom det så känns det lite som om man kan lita mer på en burk som har Apple-emblemet än en noname PC.

Slutligen har både jag och min flickvänn nu äntligen bestämt att vi ska byta upp oss till Mac just pga switchen till Intel och möjligheterna det ger. Ja när de kommer då.

Senast redigerat 2005-06-10 00:45
  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 09:34
Ursprungligen av fixarfrasse:

Vidare kommer PC emulatorernas prestanda att öka med gigantiska procentuella siffror bara pga den enkla anledningen att instruktionerna inte behöver tolkas och "översättas" utan helt enkelt kan ligga och rulla rakt ner på CPU:n som emulatorerna i Windows gör.

Två reflexioner:

1. Kommer inte Windowsemulatorerna att bli farliga då? Vad gäller virus alltså...

2. Det känns som ett korkat argument att mena att det är bra av Mac att byta processor så man kan köra en snabb Windowsemulator? Är det det man är ute efter så är det väl bättre att skaffa en PC?

Bevaka tråden