Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antipiratbyråns spyware - lagligt?

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 19:15
Ursprungligen av atomlab:

Jo allt det där står på www . antipiratbyran . com

Det står i dina bredbands kontrakt att det är förbjudet att ladda ner olagliga saker så som Pirat pilm Å pirat musik. Och då får antipiratbyrån tillstånd att på användarens adress.
Men att det är flera 1000 om dagen vet vi ju alla bara är bullshit då det måste göras genom varje enskillds bredbands bolag abuse avdelning. Och det helt manuellt.

//t

Det stämmer. Däremot står det inget i min ISP:s användaravtal om att dom lämnar ut personuppgifter till tredje part - men till polis och åklagare. Min ISP är heller inte en samarbetsorganisation till antipiratbyrån, vilket ingen svensk ISP verkar vara om man tittar på deras hemsida.

Således kommer domar framöver bli intressant att följa. Möjligtvis har antipriatbyrån ryggen fri, men frågan är om ens leverantör som lämnar ut personuppgifter till tredje part har det.

mvh
FrrH

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-03-04 11:10
Ursprungligen av stile:

Måste inte APB ha laddat ner en film från en person innan dom kan anmälla denne?

Såvitt jag tror (jag inte bevandrad i vare sig juridik eller polisens rutiner) så behövs det inga fakta/bevis för att gå och göra en polisanmälan. Det som trolligen händer är att polisen lägger anmälan åtsidan samma stund du går ut genom dörren om underlaget att agera på är för dåligt. Kontentant är att APB inte MÅSTE någonting alls för att anmäla någon. Annars skulle t.ex. du själv kunna lämna in en polisanmälan på att du fått plånboken stulen.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Är det verkligen lagligt? Är det ett program som de olovligen installerat på min dator via en trojan, och använder för att spionera på mig, det är väl att jämföra med att i smyg sätta in en övervakningskamera i mitt hem? Det borde vara olagligt så det stänker om det. Inte ens polisen får övervaka hur som helst.

Eller hur fungerar deras "övervakning"? (Vågar man tro att det inte fungerar på Mac? )

Ursprungligen av stile:

Måste inte APB ha laddat ner en film från en person innan dom kan anmälla denne? Hur kan dom annars veta att det är Rånarna som delas ut, ett filnamn och en logfil bör inte räcka. Det kan vara vad som helst på en fil som heter Rånarna (även om det inte är så vanligt på hubbar). Och har man verkligen spridit filer innan någon laddat ner från en, eller räcker det med att man delar ut?

För att förtydliga vad vi pratar om, så installerar APB inte något spionprogram, utan söker av fildelningsnätverk och laddar ner material för att "säkra bevis", som de uttrycker det. Se vidare här.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-03-04 09:54

En annan grej jag tänk på för att minska risken att åka dit vid en husransakan är ju att dela ut en hårddisk via airport (det går väl) och gömma den längst in i garderoben, så förvarar man alla sina "tveksamma" filer där.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-03-04 11:20
Ursprungligen av xtimmyx:

En annan grej jag tänk på för att minska risken att åka dit vid en husransakan är ju att dela ut en hårddisk via airport (det går väl) och gömma den längst in i garderoben, så förvarar man alla sina "tveksamma" filer där.

Ehm allstå en husrannsakan innebär att de kan gå igenom hela bostaden, inlusive din garderob så det där förstod jag inte?

Ursprungligen av Khedron:

Ehm allstå en husrannsakan innebär att de kan gå igenom hela bostaden, inlusive din garderob så det där förstod jag inte?

Garderober gås bara igenom om det handlar om tillslag mot nyckelpersoner inom s.k. piratgrupper... inte hos nån stackare som laddat ner "Rånarna" för eget bruk...
Dessutom så kommer inte polisen att fortsätta med dessa husrannsakningar, vilka f.ö. inte blivit beslutade av nån åklagare utan av en enda förundersökningsledare, i samarbete med den ende poliskommissarie i Sverige som intresserat sig för detta – samme man som senast gjorde sig ett namn genom att vara den som på eget bevåg ledde en massa tillslag mot "bastuklubbar" på 80-talet...

Ursprungligen av Stinky:

Garderober gås bara igenom om det handlar om tillslag mot nyckelpersoner inom s.k. piratgrupper... inte hos nån stackare som laddat ner "Rånarna" för eget bruk...
Dessutom så kommer inte polisen att fortsätta med dessa husrannsakningar, vilka f.ö. inte blivit beslutade av nån åklagare utan av en enda förundersökningsledare, i samarbete med den ende poliskommissarie i Sverige som intresserat sig för detta – samme man som senast gjorde sig ett namn genom att vara den som på eget bevåg ledde en massa tillslag mot "bastuklubbar" på 80-talet...

Det skulle vara intressant att veta var de uppgifterna kommer ifrån. Någon länk?

Ursprungligen av Errol Garner:

Det var ju flera år sedan och en petitess i sammanhanget . APB letar väl dessutom inte efter illegala musikfiler? De jobbar ju åt film och programvarubranschen. Inte musikbranschen trots att de flesta pirater verkar tro det. Sen är det lite skillnad på att länka tilll något man själv är delaktig i jämfört med en piratfil. I princip så har ju Pontén upphovsrätten till sitt tal.

Det verkar som att du har ungefär samma slags koll på upphovsrättslagen som APB. Sveriges Radio äger naturligtvis rätten till de program de gjort.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Det verkar som att du har ungefär samma slags koll på upphovsrättslagen som APB. Sveriges Radio äger naturligtvis rätten till de program de gjort.

Visst men det korta inslaget som det handlade om togs ju bort ganska omgående efter SR's klagomål, för flera år sedan dessutom. Hade APB frågat om tillstånd så hade de nog utan problem fått det.
Med tanke på att många av SR's program ändå sänds över internet så var det inte så mycket att uppröras över. Om man nu inte vill rättfärdiga betydligt mer allvarliga upphovsrätts"förbrytelser".

Ursprungligen av Simon Templar:

Visst men det korta inslaget som det handlade om togs ju bort ganska omgående efter SR's klagomål, för flera år sedan dessutom. Hade APB frågat om tillstånd så hade de nog utan problem fått det.
Med tanke på att många av SR's program ändå sänds över internet så var det inte så mycket att uppröras över. Om man nu inte vill rättfärdiga betydligt mer allvarliga upphovsrätts"förbrytelser".

Jag håller delvis med. Det finns två olika sät att se på saken.

1) Det var verkligen inget allvarligt brott, utan bara en liten miss. En struntsak helt enkelt.

2) Det ser verkligen illa ut när en organisation har till syfte att se till att en viss lagstiftning efterlevs, och sedan själva bryter mot just den lag de bevakar.

Att punkt två väger ganska tungt visas ju genom att den här incidenten ständigt tas upp för att ifrågasätta Antipiratbyråns verksamhet och kompetens. Ifråga om deras eventuella strävan att vinna trovärdighet för sin sak hos allmänheten, så har de skjutit sig själva i foten på ett riktigt komiskt sätt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 19:21
Ursprungligen av Simon Templar:

Visst men det korta inslaget som det handlade om togs ju bort ganska omgående efter SR's klagomål, för flera år sedan dessutom. Hade APB frågat om tillstånd så hade de nog utan problem fått det.
Med tanke på att många av SR's program ändå sänds över internet så var det inte så mycket att uppröras över. Om man nu inte vill rättfärdiga betydligt mer allvarliga upphovsrätts"förbrytelser".

Allt egenproducerat material från SR är offentligt, och jag är ganska säker på att de inte har några problem med att du eller någon annan delar med sig av det. Om man kontaktar SR kan man beställa en kopia via dem. Notera att detta bara gäller egenproducerat material - musiken i Pop non stop är alltså utanför dessa ramar.

mvh
FrrH

Ursprungligen av FrrH:

Allt egenproducerat material från SR är offentligt, och jag är ganska säker på att de inte har några problem med att du eller någon annan delar med sig av det. Om man kontaktar SR kan man beställa en kopia via dem.

I inslaget vi talar om, så medverkar både en jurist från SR och en jurist från APB. I deras samtal står det helt klart att APB har brutit mot upphovsrättslagen, och att APB därför ska plocka bort länken från deras hemsida. Men det är ju också klart att det bara rör sig om ett litet misstag, och att de lätt kan komma överens. Men som jag tidigare sagt, så är det lite komiskt, och det har använts för att ställa APB i dålig dager.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

I inslaget vi talar om, så medverkar både en jurist från SR och en jurist från APB. I deras samtal står det helt klart att APB har brutit mot upphovsrättslagen, och att APB därför ska plocka bort länken från deras hemsida. Men det är ju också klart att det bara rör sig om ett litet misstag, och att de lätt kan komma överens. Men som jag tidigare sagt, så är det lite komiskt, och det har använts för att ställa APB i dålig dager.

Ja, det SR:s chefsjurist faktiskt såg allvarligt på var att APB olovligen använt ett i sig opartiskt SR:s inlägg i renodlat propagandasyfte. Och APB tar onekligen ännu större risker idag för att nå sitt främsta syfte, nämligen att skrämma "den stora massan".

  • Oregistrerad
  • 2005-03-04 20:28

har följt tråden med "ett halvt öga".
ska man bli rädd när det finns en massa människor som vet en massa om polisen och deras arbete?
utan att vara poliser...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-06 18:00
Ursprungligen av Hasse Carlsson:

har följt tråden med "ett halvt öga".
ska man bli rädd när det finns en massa människor som vet en massa om polisen och deras arbete?
utan att vara poliser...

Nej, det ska man inte. Det är en av fördelarna med demokrati som statsskick

Appropå upphovsrätten och dess lagstiftning rekommenderas veckans förra veckans Mediemagasinet (går i repris någon gång till vill jag minnas) som behandlar ämnet, samt fri mjukvara. Mycket intressant!

mvh
FrrH

Ursprungligen av FrrH:

Nej, det ska man inte. Det är en av fördelarna med demokrati som statsskick

Appropå upphovsrätten och dess lagstiftning rekommenderas veckans förra veckans Mediemagasinet (går i repris någon gång till vill jag minnas) som behandlar ämnet, samt fri mjukvara. Mycket intressant!

mvh
FrrH

Finns även att kolla på på SVT:s hemsida. Kollar just nu. Mycket intressant och vettigt. Henrik Pontén borde kanske ta sig en titt, men han får väl iofs betalt för att inte tänka själv.

[QUOTE="Nicklas Högås"]Det skulle vara intressant att veta var de uppgifterna kommer ifrån. Någon länk?

Här finns en sammanfattning...

  • Medlem
  • 2005-03-04 11:29
Ursprungligen av Khedron:

Ehm allstå en husrannsakan innebär att de kan gå igenom hela bostaden, inlusive din garderob så det där förstod jag inte?

"Intrångsundersökning" kallas det, en domstol måste klargöra VAD som ska sökas efter, och VAR de får söka.

LoU 56 a §
"En fråga om intrångsundersökning får tas upp endast på yrkande av upphovsmannen eller upphovsmannens rättsinnehavare eller den som på grund av upplåtelse har rätt att utnyttja verket."

Så har APB rätt att kräva intrångsundersökning?

LoU 56 f §

"Myndigheten har rätt att ta fotografier och göra film- och ljudupptagningar av sådana föremål som den får söka efter."

Alltså, INTE rätt att beslagta datorn!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-03-04 16:36
Ursprungligen av Khedron:

Ehm allstå en husrannsakan innebär att de kan gå igenom hela bostaden, inlusive din garderob så det där förstod jag inte?

Ok, men min grannes garderob då?

Vad är straffet för att vägra dela med sig av nyckeln till polisen? Vad är straffet för att åka dit för fildelning? 2 miljoner i skadestånd och fängelse enligt APB (som antagligen pratar skit som vanligt, men...)
De kan ju inte anta att man är skyldig till brott för att man vägrar lämna vissa uppgifter, eller?

Ursprungligen av Laseranders:

Vad är straffet för att vägra dela med sig av nyckeln till polisen? Vad är straffet för att åka dit för fildelning? 2 miljoner i skadestånd och fängelse enligt APB (som antagligen pratar skit som vanligt, men...)
De kan ju inte anta att man är skyldig till brott för att man vägrar lämna vissa uppgifter, eller?

För det första så ligger bevisbördan på åklagaren och polisen, så du ska inte hjälpa dom det minsta. Ifall dom kommer till ditt hem och har en husrannsakan så ska du bara snällt sätta dig ned (efter du har läst och sett vad som ingår i detta papper. om du inte är sk nyckel person så kommer polisen med största sannorlikhet ha väldigt direkta orders om vad dom får kolla på - allt som inte är med i listan är off limits för dom) och inte säga ett ord. det enda du ska göra är att se till att det går ordningssamt till och att ifall något går sönder, att dom skriver ett kvitto om detta.

för det andra, så har du faktiskt den lagliga rätten att neka/ljuga så mycket du vill när då står anklagad. Du har rätten att skydda dig på alla sätt som är hyffsat laglliga utan att dom kan bråka med dig.

Så det är inga problem att ha en filserver, eller AP+HDD i garderoben. Så länge som det inte går en hel bunt kablar som är totalt synliga till den så att polisen får sannorlik misstanke om att det finns där inne.

Betrf. krypteringen så ska du aldrig lämna ut nyckeln till polisen. För det första så är det deras problem och du ska inte hjälpa dom i deras arbete, för det andra så har du rätten att kryptera all data som du så önskar utan att du ska behöva tala om detta för dom. eller ens ge dom en anledning.

vi är ju faktiskt inte i DDR, där man behövde tillstånd för att skaffa telefonsvarare..

APB har tyvärr en fanatisk läggning som inte handlar om samarbete och upplysning, utan om skrämseltaktik och propaganda. Ingen "vanlig" fildelare kommer att åka på några två miljoner i böter... det är bedrövligt att media bara rapar upp APB:s siffror och uppgifter utan källkritik. Som när de även citerade APB:s sjuka påstående om att "tusentals oroliga fildelare" hört av sig på EN DAG till APB och "gjort avbön", lovat att de ska sluta fildela...
Jag är principiellt emot fildelning av piratkopior, men jag är lika mycket emot skiv- och filmbranschens syn på orsak och verkan, och jag är vettskrämd av åt vilket håll upphovsrättslobbyn nu håller på att ställa till med, i EU, i USA, i Sverige. Och APB har ett fruktansvärt attitydproblem.

Ursprungligen av Stinky:

Jag är principiellt emot fildelning av piratkopior, men jag är lika mycket emot skiv- och filmbranschens syn på orsak och verkan, och jag är vettskrämd av åt vilket håll upphovsrättslobbyn nu håller på att ställa till med, i EU, i USA, i Sverige.

Och APB har ett fruktansvärt attitydproblem.

Säga vad man vill om APB men de gör ju vad de förväntas göra och de har ju lagen på sin sida.
APB är definitvt inte mer fanatiska än piratfildelarna och piratbyrån som till stora delar helt missuppfattat vad upphovsrätt innebär. Och hur film och musikbranschen egentligen fungerar

Ganska lustigt att massvis av fildelningsanvändare sitter och vrålladdar/piratkopierar samtidigt som de yrar om att de ska bojkotta film och musikbolagen.

Ursprungligen av Errol Garner:

Säga vad man vill om APB men de gör ju vad de förväntas göra och de har ju lagen på sin sida.
APB är definitvt inte mer fanatiska än piratfildelarna och piratbyrån som till stora delar helt missuppfattat vad upphovsrätt innebär. Och hur film och musikbranschen egentligen fungerar

Ganska lustigt att massvis av fildelningsanvändare sitter och vrålladdar/piratkopierar samtidigt som de yrar om att de ska bojkotta film och musikbolagen.

Du missförstår mig. Situationen är inte alls så polariserad som APB hävdar, och som du verkar tro. De flesta jag känner som fildelar är inga "vrålladdare" –.och de stöder film- och skivbolagen via sedvanlig konsumtion också. Fildelning sätter fingret på vad som är fel i branschens sätt att se på marknaden. Visst laddar många tonåringar ner musik för att de inte anser sig har råd att köpa skivor, men enligt flera amerikanska rapporter (se slyck.com, t ex) så handlar en stor del av P2P-verksamheten om att komma åt kulturella produkter som annars inte är tillgängliga. Dvs, tv-program från andra länder, filmer som inte fått distribution, eller får det väldigt sent, osv.
P2P är en gråzon med massor av intressanta aspekter, där både "vrålladdarna" och APB är extremister. APB har f.ö. själva har använt sig felaktigt av upphovsrättsskyddat material, och blev uppmanade av en Sveriges Radios chefsjurist om att omgående plocka bort den "olagliga" länken från sin sajt. APB:s talesman Henrik Pontén ursäktade sig i direktsändning med att "vi ägnar ju all tid åt att jaga illegala dataspel- och filmfiler, jag har inte tittat på vår sajt på ett tag"...

Ursprungligen av Stinky:

Du missförstår mig. Situationen är inte alls så polariserad som APB hävdar, och du verkar tro. De flesta jag känner som fildelar är inga "vrålladdare" –.och de stöder film- och skivbolagen via sedvanlig konsumtion också. Fildelning sätter fingret på vad som är fel i branschens sätt att se på marknaden. Visst laddar tonåringar med lite egna pengar ner musik för att de inte har råd att köpa skivor, men enligt flera amerikanska rapporter (se slyck.com, t ex) så handlar en stor del av P2P-verksamheten åt att komma åt kulturella produkter som annars inte är tillgängliga. Dvs, tv-program från andra länder, filmer som inte fått distribution, eller får det väldigt sent, osv.
P2P är en gråzon med massor av intressanta aspekter, där både "vrålladdarna" och APB är extremister. APB själva har använt sig felaktigt av upphovsrättsskyddat material, och blev uppmanade av en Sveriges Radios chefsjurist om att omgående plocka bort den "olagliga" länken från sin sajt. APB:s talesman Henrik Pontén ursäktade sig i direktsändning med att "vi ägnar ju all tid åt att jaga illegala musik- och filmfiler, jag har inte tittat på vår sajt på ett tag"...

Det var ju flera år sedan och en petitess i sammanhanget . APB letar väl dessutom inte efter illegala musikfiler? De jobbar ju åt film och programvarubranschen. Inte musikbranschen trots att de flesta pirater verkar tro det. Sen är det lite skillnad på att länka tilll något man själv är delaktig i jämfört med en piratfil. I princip så har ju Pontén upphovsrätten till sitt tal.

Ingen bryr sig om folk bara laddade ned obskyra och gamla filmer och program o.s.v Men det som laddas ned mest är de senaste och hetaste filmerna.

Att piratfildelningen drabbar de flesta artisterna bolagen och deras anställda negativt står utom allt tvivel frågan är bara hur negativt självklart överdriver branschen samtidigt som piratkramarna underdriver. Sanningen ligger väl någonstans mittemellan.

Ursprungligen av Errol Garner:

Det var ju flera år sedan och en petitess i sammanhanget . APB letar väl dessutom inte efter illegala musikfiler? De jobbar ju åt film och programvarubranschen. Inte musikbranschen trots att de flesta pirater verkar tro det. Sen är det lite skillnad på att länka tilll något man själv är delaktig i jämfört med en piratfil. I princip så har ju Pontén upphovsrätten till sitt tal.

Ingen bryr sig om folk bara laddade ned obskyra och gamla filmer och program o.s.v Men det som laddas ned mest är de senaste och hetaste filmerna.

Att piratfildelningen drabbar de flesta artisterna bolagen och deras anställda negativt står utom allt tvivel frågan är bara hur negativt självklart överdriver branschen samtidigt som piratkramarna underdriver. Sanningen ligger väl någonstans mittemellan.

APB jagar inte åt skivbranschen, nej. Men en petitess är det såklart inte, snarare ett väldigt bra exempel på hur fel det blir när upphovsrättslobbyn får fritt fram. Positionerna idag är inte sunda.
Anyway, du har fel när du så självklart hävdar vad som laddas ned mest. Enligt brittisk statistik publicerad i februari svarar TV-program för den största trafiken, och ökar mest procentuellt i både Europa och USA.

Ursprungligen av Stinky:

APB jagar inte åt skivbranschen, nej. Men en petitess är det såklart inte, snarare ett väldigt bra exempel på hur fel det blir när upphovsrättslobbyn får fritt fram. Positionerna idag är inte sunda.
Anyway, du har fel när du så självklart hävdar vad som laddas ned mest. Enligt brittisk statistik publicerad i februari svarar TV-program för den största trafiken, och ökar mest procentuellt i både Europa och USA.

Men om du kontrollerar statistiken så ser du väl att toppfilmena laddas ned mest ? TV programmen är ju fler per serie vilket snedvrider statistiken. TV-serierna som ligger i topp är väl dessutom de populäraste tv-serierna.

Ursprungligen av Errol Garner:

Men om du kontrollerar statistiken så ser du väl att toppfilmena laddas ned mest ? TV programmen är ju fler per serie vilket snedvrider statistiken. TV-serierna som ligger i topp är väl dessutom de populäraste tv-serierna.

Ja, jag ville bara exemplifiera det faktum att folk laddar ner saker för tillgänglighetens skull, inte för att det är "gratis". Hade "24" släppts snabbare på dvd hade folk i Europa inte laddat ner den lika maniskt... men just TV-branschen är ett föredöme när det gäller att dra nytta av P2P och vad fildelningen är symptom på. England ligger numera bara några få veckor efter USA med "24", t ex, och flera av de största networksen i USA har redan egna P2P-projekt igång där man ska kunna ladda ner serierna för priser något lägre än en dvd-box (men, framför allt, även kunna köpa enstaka avsnitt). I England kommer BBC att lägga ut nästan all sin egen produktion gratis på nätet, och även svenska tv-bolag lägger redan i dag ut aktuella program/serier på nätet.
Den största segern för film- och skivbranscherna vore om de lika aktivt, snabbt och innovativt jobbade fram liknande lösningar i stället för att göra om samma misstag som förr (när de försökte kriminalisera videon och kassettbandet...).

Ursprungligen av Stinky:

APB har tyvärr en fanatisk läggning som inte handlar om samarbete och upplysning, utan om skrämseltaktik och propaganda. Ingen "vanlig" fildelare kommer att åka på några två miljoner i böter... det är bedrövligt att media bara rapar upp APB:s siffror och uppgifter utan källkritik. Som när de även citerade APB:s sjuka påstående om att "tusentals oroliga fildelare" hört av sig på EN DAG till APB och "gjort avbön", lovat att de ska sluta fildela...
Jag är principiellt emot fildelning av piratkopior, men jag är lika mycket emot skiv- och filmbranschens syn på orsak och verkan, och jag är vettskrämd av åt vilket håll upphovsrättslobbyn nu håller på att ställa till med, i EU, i USA, i Sverige. Och APB har ett fruktansvärt attitydproblem.

Du syftar säkert på Metros första sida (två dagar i rad!). Metros ägare har säkert stora ekonomiska intressen i denna fråga.

Varför jävlas ingen med APB?
Jag trodde de anställda konstant skulle ha postlådan full av avier från posten med beställda grejer att hämta ut, och nytt förval på telefonerna varannan dag, huset ommålat när de kommer hem från jobbet och grannarnas carport profsigt riven en gång i veckan, typ.
Men något sådant läser man ju aldrig om

Eller är det jag som läser på fel ställen?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-03-04 11:27

Det här ämnet balanserar väldigt nära kanten på 99mac's regelverk. Håll tungan rätt i mun(eller fingrarna rätt på tangentbordet)

Bevaka tråden