Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När levereras din Mac mini

Tråden skapades och har fått 482 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-09 19:12
Ursprungligen av rixard:

Skulle vara intressant om någon med kontakter inom Apple kunde reda ut det här. Just att dom flyttar fram ett datum låter konstigt. Då ställer jag frågan, har den stått som open och sedan framflyttas två gånger? Eller har den stått som shipped och sedan framflyttats?

Beställing 1'a Februari med shipping före eller på den 1'a Mars
Den 2'a Mars fick jag mail om att den är framflyttad till 8'e Mars
Den 8'a Mars fick jag mail om att den är framflyttad till 15'a Mars

Den har varit i Open hela tiden....

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-09 19:24

Det låter som att dom fått fler ordrar än dom räknat med. Så dom som beställde tidigt verkar haft problem. Dock så är ju detta bara spekulationer. Det kan ju vara som du säger matseng att det är en tredjepartstillverkare som inte kunnat leverara i tid.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-03-09 20:53

rixard, om dom nu har fått fler beställningar än dom räknade med, varför har dom då sänkt leveranstiden från 2-3 veckor till 2 veckor på hemsidan? Jag tycker att det verkar som att dom har koll på produktionskapaciteten, kanske att dom har problem med tredjepartstillverkare som inte klarar av samma mängder, men för guds skull, då kan dom väl säga det?!

Det är tystnade som gör mig så frustrerad, är det så man ska behandla sina kunder?
Visst, det stod i mailet man får (hoppas inte någon annan kommer att få det, det är väl en fin tanke?) att efterfrågan varit högre än förväntat; men borde dom inte då ÖKA uppskattad leveranstid på sidan, istället för att minska den som dom, de facto, har gjort?
Ringer man supporten så ekar dom bara ut ens beställningsstatus, ungefär lika givande som att lätta på trycket i motvind... Ingen information om varför det dröjer, ingenting får man höra.

Visst, Steve Jobs kanske har tagit fram den stora stämpeln där det står "Silencio" på; men är det verkligen på det sättet man ska behandla sina kunder? Ett företag som Apple, borde ju som matseng påpekade, lätt kunna ta fram ett kösystem där man enkelt skulle kunna se var någonstans i kön ens enhet är. Där har Apple någonting att lära från Dell, från vilka jag köpte min laptop och på vars hemsida man kan följa tillverkningsprocessen någorlunda precist, från pre-order till shipped, med tre olika steg emellan.

Jag ber återigen om ursäkt om jag har spårat ur, men min ilska har sakta börjat vända sig mot att min mini är försenad mot att Apple :
1) inte ger ut någon information,
2) av någon anledning sänker leveranstiden på enhter (mac mini) på Applestore, vad tänker dom med?
samt
3) gör så förbannat intressanta produkter att man vill ha dom igår och man plågas över att inte ha dom i sin ägo.

Edit: Såg nu att på den amerikanska Applestore-sidan så är leveranstiden 1-2 veckor... Vad ska man säga?
Edit 2:Jag hoppas innerligen det beror på att dom har inhemska fabriker där.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-03-09 21:30
Ursprungligen av grwl:

Såg nu att på den amerikanska Applestore-sidan så är leveranstiden 1-2 veckor... Vad ska man säga?

Är det inte så att leveranstiden faktiskt bara talar om när de kan leverera den från fabriken? När jag beställde min PowerBook i slutet av förra veckan stod det leverans inom 24 timmar... Nu lade jag i och för sig till lite extra RAM men det tycker man ju att de kunde göra hos AppleStore utan att behöva producera den med extra minne i fabriken...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-03-09 21:43

rixard: Jo, men bogg har ju alltid haft sådan tur med såna saker; hade det varit jag som gjort det så hade den ju garanterat inte klarat sig

Krypte: Jag har en kompis som beställde extra minne till sin Ibook, men det fick han skruva i själv eftersom dom hade skickat det i samma försändelse men i en egen liten låda

Dessutom var det jag reagerade på att USA hade leveranstid 1-2 veckor, medan vi i Sverige har en på 2 veckor; ja, jag är väl medveten om att USA är en mycket större marknad än Sverige och följaktligen mer prioriterad, och att vi som konsumenter i Sverige omöjligt kan ha en lika stor röst som någon annan marknad i världen, men ett kösystem är väl till för alla?

Peace out.

Jag beställde en Mini från Macforum i GBG den 31a januari. Men de kunde inte ge mig ett leveransdatum, så den 1a mars annulerade jag min order med, och köpte en på ebay istället från USA. Fick den för runt 1000kr billigare och det tog bara 5 dagar

Specs:
1.42Ghz / 80Gb HD / 512 RAM

Nöjd som fan med den än så länge. Har en PC laptop och kör en switchbox mellan PCn och Macen för tangentbord, mus och extern bildskärm. Funkar väldigt smidigt!

/Flip

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-09 21:17

Grwl ja det vill jag oxå verkligen veta. Jag förstår inte alls varför det skall ta sån tid. Jag håller även med om att informationen är bristfällig och där kommer matsengs förslag om ett kösystem in i bilden. Man vill ju veta på ett ungefär när den kommer.

Jag förstår din ilska...däremot är jag inte själv lika irriterad än då apple inte gått över tiden med det preliminära leveransdatumet.

Och Grwl, vi kan ju trösta oss lite om vi tänker på den fadäsen som drabbade Bogg :|

Senast redigerat 2005-03-09 21:52

Min mac mini har äntligen blivit skickad. Jag la min beställning den 27/1. Jag beställde 1,25 GHz, 512 mb ram, airport+bluetooth och en videoadapter. Sista leveransdatum var idag så de drog ut på tiden så länge som möjligt.
Det som är lite konstigt är att det är bara videoadaptern som fått statusen shipped, själva minin står fortfarande som "open" men jag förmodar att minin också är skickad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-11 13:45

Troligen beror de stora skillnaderna i leveranstid på hurpass "populär" konfiguration man valt på sin mac mini. De mindre "besvärliga" och vanligaste konfigurationerna kommer antagligen skickas först. Det beror ju helt på hur de arbetar, men det kan vara en anledning.
Jag beställde min den 3/3 och den skickades igår (10/3). Det är en 1.25/512/40.
Leveransen gick mycket snabbare än jag någonsin hade hoppats efter att ha läst en del skräckhistorier här

Jag kommer byta upp mig från en Pentium 233 med 32 meg minne och 4 Gb hårddisk. Förstår ni vidden av den kontrasten?

Senast redigerat 2005-03-11 14:19
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-11 16:07
Ursprungligen av session:

Jag beställde min den 3/3 och den skickades igår (10/3). Det är en 1.25/512/40.

Hmm. Det verkar absolut som om AirPort + Bluetooth inte direkt snabbar på leveranstiden...

Beställde 23 feb, leverans på eller före 29 mars... :(:(:(

Jag beställde MACMINI 1.42GHZ/512/80G/SD/S den 28 Januari och det står fortfarande "Under Review".

"On or before 11/03/2005".

Det har stått så här ända från början. Suck vad segt!
De förväntar sig att man ska betala efteråt via Giro eller hur?
Jag har inte Visa/Mastercard.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-11 20:14
Ursprungligen av mikaellq:

Jag beställde MACMINI 1.42GHZ/512/80G/SD/S den 28 Januari och det står fortfarande "Under Review".

"On or before 11/03/2005".

Det har stått så här ända från början. Suck vad segt!
De förväntar sig att man ska betala efteråt via Giro eller hur?
Jag har inte Visa/Mastercard.

Ooops, då får du vänta länge. Giro funkar inte. Apple vill ha snabba cash.

Ursprungligen av mikaellq:

Jag beställde MACMINI 1.42GHZ/512/80G/SD/S den 28 Januari och det står fortfarande "Under Review".

"On or before 11/03/2005".

Det har stått så här ända från början. Suck vad segt!
De förväntar sig att man ska betala efteråt via Giro eller hur?
Jag har inte Visa/Mastercard.

Jag valde bankgiro som betalningsmetod och jag betalade in direkt så fort jag fått en beställningsbekräftelse. När betalningen registrerats skickar Apple en slutgiltig beställningsbekräftelse och sen är det bara att vänta.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-13 12:45

Shipped!

Ursprungligen av mikaellq:

Jag beställde MACMINI 1.42GHZ/512/80G/SD/S den 28 Januari och det står fortfarande "Under Review".

"On or before 11/03/2005".

Det har stått så här ända från början. Suck vad segt!
De förväntar sig att man ska betala efteråt via Giro eller hur?
Jag har inte Visa/Mastercard.

Då kan du inte läst det mail som skickades till dig efter att du beställt så noga. Där står att man ska betala in pengarna via postgiro innan de börjar bygga. Inga pengar insatta= ingen dator byggd.

Ursprungligen av Rickard A:

Då kan du inte läst det mail som skickades till dig efter att du beställt så noga. Där står att man ska betala in pengarna via postgiro innan de börjar bygga. Inga pengar insatta= ingen dator byggd.

Jag tycker det här är knäppt, jag har aldrig gjort affär med ett företag på annat sätt än med antingen faktura eller postförskott.

Ja ja, jag får väl pallra mig iväg i morgon till banken.....

Det bankgironummret jag fick ägs av:
STITCHING TRUSTED THIRD PARTY BIBIT
3981 AJ BUNNINK
000 00.THE NETHERLANDS
ORGNR: 022175-6380

Varför inte Apple Computer?
Mysko tycker jag.

Ursprungligen av mikaellq:

Jag tycker det här är knäppt, jag har aldrig gjort affär med ett företag på annat sätt än med antingen faktura eller postförskott.

Ja ja, jag får väl pallra mig iväg i morgon till banken.....

Det bankgironummret jag fick ägs av:
STITCHING TRUSTED THIRD PARTY BIBIT
3981 AJ BUNNINK
000 00.THE NETHERLANDS
ORGNR: 022175-6380

Varför inte Apple Computer?
Mysko tycker jag.

Nej inte är det vackert. Och tid tar det även om man betalar in pengar direkt. Därför skyr jag den betalningsmetoden som pesten och använder bara kort som hittills funkat perfa. Nu är ju det en klen tröst om man inte har nåt kort men det är väl inte värre än att man skaffar sig ett.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-15 09:26

Det är så evigt spännande. Min mini var i Luxemburg den 12/3. Då måste den bara dyka upp snart.. Jag lyckas däremot inget vidare med att spåra paketet. Det är Kühene & nagel som levererar, och självklart funkar inte tracking-nummret jag fått på deras sida. Jag testade det på tnt.se också, eftersom jag hade för mig att de hade ett finger med i spelet, men det funkade inte där heller. Någon som vet?

Här är de tracking-nummer jag fått: 8019219217000010, RTML62276682

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-15 12:19
Ursprungligen av session:

Det är så evigt spännande. Min mini var i Luxemburg den 12/3. Då måste den bara dyka upp snart.. Jag lyckas däremot inget vidare med att spåra paketet. Det är Kühene & nagel som levererar, och självklart funkar inte tracking-nummret jag fått på deras sida. Jag testade det på tnt.se också, eftersom jag hade för mig att de hade ett finger med i spelet, men det funkade inte där heller. Någon som vet?

Här är de tracking-nummer jag fått: 8019219217000010, RTML62276682

Hej

Även min mini är på väg genom Europa!
ETA 17 mars. Hoppas det stämmer.

Prova sök via http://www.apecode.com/appletrack/ som funkar med Kühene & Nagel.
Där finns även en länk in i TNT's söksystem (när du sökt via appletrack).

Ursprungligen av session:

Det är så evigt spännande. Min mini var i Luxemburg den 12/3. Då måste den bara dyka upp snart.. Jag lyckas däremot inget vidare med att spåra paketet. Det är Kühene & nagel som levererar, och självklart funkar inte tracking-nummret jag fått på deras sida. Jag testade det på tnt.se också, eftersom jag hade för mig att de hade ett finger med i spelet, men det funkade inte där heller. Någon som vet?

Här är de tracking-nummer jag fått: 8019219217000010, RTML62276682

Det tar några dagar (för mycket) mellan LU och TNT i NL. När du väl får träff på TNT så går det undan.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-15 10:57

Det betyder att Apple lämnat över datorn till tnt men att dom inte bokfört det i deras system ännu. Jag är precis inne i samma stadie som dig. Jag pratade med tnt och dom sa att så fort dom loggat i systemet får man ett 9-siffrigt trackingnummer som man kan söka på.

Så det är bara att vänta...och vänta...och vänta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-15 15:24

Det är inte något vidare lätt att utläsa vad som pågår. Det ser ut som om de har kört datorn till luxemburg och att den nu är på väg tillbaka till tjekien. Jaja. Jag hoppas på att den dyker upp någongång denna eller nästa vecka.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-15 15:51

Session, samma sak för mig...den har åkt mellan Luxemburg och Tjeckien nu...det är säkert logiskt för fraktbolaget men inte då för mig

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-16 10:39

"Depart Terminal LUXEMBOURG, LU, LU 15 Mar 2005 14:03"

Så står det att läsa på Shipment Status-sidan.
Vad innebär det för leverans till norra Sverige, tro?

TNT verkar inte ha övertagit uppdraget ännu.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-16 10:58

15 mar departed direct Apple Czech Republic 16 mar 05
15 mar booking slot obtained KN Luxemburg
14 mar accept scanned at EDC KN Luxemburg 17 mar 05
14 mar Arrived at EDC KN Luxemburg 16 mar 05
12 mar Departed from source Apple Czech Republic 17 mar 05
11 mar Picking confirmed, EDI received Apple Czech Republic

Jag är också i samma sits.. befinner mig i norra delarna av Sverige...eller nja... c:a 30 mil norr om Stockholm. Så jag har ingen aning om den hinner komma fram till eftermiddagen.

Det ska stå på status när tnt har tagit över paketet. Står ETA 16/3 men frågan är ju om det menas att den kommer till Sverige då eller om den leveras det datumet. Det är ju isåfall idag.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-03-16 12:17

rixard: du får den då på fredag eller måndag skulle jag satsa på

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-16 12:28

Bogg: attans va segt det ska gå Ja men du har ju lite erfarenhet av det här iaf. Bara att hålla tummarna.

  • Medlem
  • 2005-03-16 12:34

Jag har:
11 mar 05 truck arrived at final destination Apple, Cork 14 mar 05
10 mar 05 departed direct KN Luxemburg
10 mar 05 accept scanned at EDC KN Luxemburg 14 mar 05
09 mar 05 Arrived at EDC KN Luxemburg 14 mar 05
07 mar 05 Picking confirmed, EDI received Apple, Cork
07 mar 05 Departed from source Apple, Cork 14 mar 05

..och det har fortfarande inte hänt något.
(Beställd 29/1)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-16 18:27

Helt nice! Jag tror att den ETA som står på Kuhene & nagel sidan är det datum då de beräknar lämna över försändelsen till TNT. Det stämde för mig i alla fall, det stog ETA 16 mars, och idag stog det picked up på TNT:s tracker sida. Helt mysigt! Nu är den så gott som här!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-16 18:29
Ursprungligen av garda:

Jag har:
11 mar 05 truck arrived at final destination Apple, Cork 14 mar 05
10 mar 05 departed direct KN Luxemburg
10 mar 05 accept scanned at EDC KN Luxemburg 14 mar 05
09 mar 05 Arrived at EDC KN Luxemburg 14 mar 05
07 mar 05 Picking confirmed, EDI received Apple, Cork
07 mar 05 Departed from source Apple, Cork 14 mar 05

..och det har fortfarande inte hänt något.
(Beställd 29/1)

Har du tryckt på länken som utgörs av ditt ordernummer eller vad det är på sidan så att du blir vidarebefodrad till TNT:s tracker-sida? De kanske är i Sturup med din mini vid det här laget.

Bevaka tråden