Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stulen Powerbook - Så fick jag tillbaka min dator!

Tråden skapades och har fått 216 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 11:52
Ursprungligen av Baron:

nu vill jag se Atomlabs sammanfattning.

Idag fick jag tillbaka mina saker och sitter å kollar på allt han har gjort!

Det han mest har gjort är surfat och laddat hem saker från bittorrent "piratebay"
Så nu är jag en lycklig innehavare utav 5 Gayfilmer...(hmmmmm)
Han har även använt olika forum såsom QX och spraydate. Jag har mailat bådas adminer och förklarat vad som ha hänt och att eventuella brottsligheter faktiskt kan ha hänt å tåls att kollas upp.

Jag har börjat med redovisningen och step-by-step och kommer förmodligen att ges till arvid eller björn i början utav nästa vecka.

ang. den belöning som jag utsåg ibörjan som hade ett värde utav ca 5000sek så kan jag omöjligt precisera just 1 som har gjort att jag nu har min dator vid mig! Då kommer jag istället att prata med 99mac och ge er något annat. Det i sig själv kanske inte är värt något men det är nog mest själva tanken som räknas idet här fallet, och som jag hoppas att ni förstår!

Jag kan inte heller tacka allt det ni har gjort för mycket och det gör att ni alla står väldigt högt i kurs hos mig.

Så nu är det "rätt" ip som återigen pingar stolt hos 99mac och mac.se

Mvh tobias

Ursprungligen av atomlab:

Idag fick jag tillbaka mina saker och sitter å kollar på allt han har gjort!

Gôtt,

det var ju huvudsaken - vägen dit kan ju variera från fall till fall.

//Mikael

Det vimlar av namn, personuppgifter och bilder(?) i den här tråden som passerar gränsen över vad vi kan tilllåta. Jag ska diskutera med moderatorerna imorgon kring hur vi ska agera i detta ärende.

Ursprungligen av Björnström:

Det vimlar av namn, personuppgifter och bilder(?) i den här tråden som passerar gränsen över vad vi kan tilllåta. Jag ska diskutera med moderatorerna imorgon kring hur vi ska agera i detta ärende.

Har det varit någon diskussion om ovanstående, med tanke på att trådarna om en F-G snabbt flyttades till stängda delar av 99mac...?

Vi har flyttat alla inlägg som rör häleridomar hit:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=61986

Jag har startat en separat diskussion om PUL och forumcensur här:
http://99mac.se/forum/showthread.php?goto=newpost&t=62019

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 17:02

Härligt att höra!
Jag älskar dumma tjyvar!

På tal om spårning, bästa vore att lägga ett cronscript som sänder en request till en server med ett användarnamn i varje gång man är ansluten till internet.

Det blir helt dolt för den som loggar in, och från master servern håller koll på alla användares datorer. Eftersom den bara skickar senaste gången den fick nätkontakt, dvs direkt efter uppstart, så är det inte speciellt krävande för servern som tar emot den här requesten, varken i logfils utrymme eller bandbredd. Krävs ju bara att nån sätter upp en server och skriver ett enkelt script, man kan ju t.om. lägga in en skum http request till: tracking.99mac.se/sittanvändarnamn då sparas det i apaches error filer så har man serverside delen löst, och kan använda http log program för den grafiska vyn. Sedan ta en löjlig summa för tjänsten, typ 20 kr/år... med 10.000 användare blir det en slant för nått som sköter sig själv. blir datorn snodd kan man maila och be att få senaste uppgifterna från admin.

Här ger jag bort en affärsidé... är tillräckligt många intresserad kan jag t.om. skriva ihop skiten själv och hosta på mitt webbhotell!

Ursprungligen av Krokodilen:

Härligt att höra!
Jag älskar dumma tjyvar!

På tal om spårning, bästa vore att lägga ett cronscript som sänder en request till en server med ett användarnamn i varje gång man är ansluten till internet. ...
... Här ger jag bort en affärsidé... är tillräckligt många intresserad kan jag t.om. skriva ihop skiten själv och hosta på mitt webbhotell!

http://homepage.mac.com/sweetcocoa/lapcop/

Stort grattis! Måste vara skönt att få tillbaka datorn. Väldigt mycket personliga saker på en dator som är svåra att ersätta.

Tur att det var en (utomordentligt) dum tjuv, annars hade forumets fina tips inte hjälpt det minsta. Antar att kriminalitet och dumhet för det mesta går hand i hand.

Ciryon

tidernas tråd det här!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 21:33

Nu har jag iofs nästan den största säkerhetsdörren som man kan ha. På tok större än det jag har att skydda, men jag ska nog ändå ta och göra en backup och spara på annat håll.

Hur skriver jag för att inkludera ett lösenord till ftpservern i scriptet?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-10 14:05
Ursprungligen av Kristofer:

Hur skriver jag för att inkludera ett lösenord till ftpservern i scriptet?

Han skrev det, men det syns lite dåligt när smileys är påslaget (login:pw):
ftp://användare:lösenord@whatever

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 20:51

Du atomlab! Kommer den där beskrivningen, om hur du gick tillväga, snart?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-07 23:39

Hunter78: Jag misstänker att folk här vill veta hur man gör så dela gärna med dig av kunskapen om metoden för att söka upp burkar som presenterar en annan mac-adress än den riktiga (dvs om man spoofat).

Även om inte inbrottstjuven är insatt i hur/varför man spoofar så är det väl knappast orimligt att anta att en hälare som inte är helt grön känner till det och 'fixar till' burkarna innan de säljs...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-09 05:39

Det här är väl ett bra exempel på hur stor inverkan ett internetforum kan ha på det verkliga livet när det verkligen gäller. Stort grattis!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-10 12:46

Grattis!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 21:34

Den kommer. är nästan klar!

Va tvungen å göra klart en massa jobb som jagg missade medans datorn va borta!

//tobias

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 15:18

lite dålig stil att aldrig komma till skott.

När du ville ha hjälp var det inte en väntetid på flera veckor!
Så lång tid tar det inte att skriva ner några rader...

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-01-20 16:11

Ja, kom igen nu! Bjussa oss på denna godbit, har väntat på redovisningen ända sedan jag läste att fallet var löst.
/Mattias

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 16:29

Klargör oxå hur det är med ryktena på flashback

också nyfiken

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-20 16:52
Ursprungligen av blodsugare:

också nyfiken

Samma här! Såg precis flashback-tråden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 16:54

Tobbe nu är det dags att styra upp en slut plädering på den här historien,, det går ju massa rykten somsagt..

http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=175325
http://www.macfeber.se/2005/01/hll_koll_p_stul.html

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-20 17:27

Den svenska macvärlden börjar likna en såpa. Bäst man går över till linux

Vid det här laget borde atomlab ha kunnat berätta hur det ligger till.
Han har haft en vecka på sig att tota ihop något.
Om inte annat kommer jag att tro på det som finns att läsa på Flashback.

  • Medlem
  • 2005-01-20 19:47
Ursprungligen av Nurell:

Vid det här laget borde atomlab ha kunnat berätta hur det ligger till.
Han har haft en vecka på sig att tota ihop något.
Om inte annat kommer jag att tro på det som finns att läsa på Flashback.

Klart du ska tro på FB. Allt som står där är sant!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 19:01
Ursprungligen av rhesus:

Den svenska macvärlden börjar likna en såpa. Bäst man går över till linux

ska jag ta såpa,, eller kanske Ajax ,, nää det får bli Linux lemon,,, såpa..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-20 21:24

Hejsan.

Förlåta att detta har dragit ut så väldigt på tiden, men jag har haft så väldans mycket å göra de senaste veckorna!
Bla jobbat ikapp det som jag missade då även mina backupper försvann vid inbrottet.

Så här är historien som följer.

Den 26dec var jag på jobbet precis som vanligt och min PB stod hemma tillsammans med 1 LaCie d2 500, 2st iPods och en Bt mus.

Kommer hem kl 15.00 och inser att min data är borta, vad har hänt? Är det någon som driver med mig?
Kollar runt lite i lägenheten för att se om datorn kanske är gömd.
Inte!
En halv timme senare kommer en vän med sin PB och loggar in på mitt nät. Och startar sin MSN.

Kl 18.00 så kommer polisen och ska göra en anmälan.
I samma veva loggar någon in på MSN med mitt användar konto. Tjyven! Panik utbryter!

Då jag inte är speciellt haj på nätverk eller loggar, program i huvudsak för den delen.
Så jag gör ett inlägg här på 99mac och frågar då om man kan kolla loggarn på mottagaren genom MSN. Får till svart att Netstat i terminalen kan föra loggar.
Men icke!
Skickar ett mail till MSN och frågar hur vida deras loggar förs. Dom förs men det är bara till MSN förfogande får jag som svar.

Kort där efter så ser jag att min mailbox blir tömd utav en PPP. Dvs att det är min stulna PB som har börjat att hämta hem mail.
Då jag har automatisk mail hämtning var 5é minut så borde ju loggar föras konstant.
Då jag även har telias mail på klienten så skickar jag ett mail till telias abuse avdelning och frågar om IP loggar (fortfarande inte fått något svar)
Detta påpekar jag i ett inlägg på 99mac.

Både Mikael Svensson och Martin Belak skickar var sitt mail till mitt telia konto, ett med en http länk och en annan med en inkluderad bild!
Syftet med dom är om personen i fråga laddar hem min mail box så lär han också öppna mailen och klicka på en länk. Bådas mail behövde man inte ens klicka på. Utan förde en logg automatiskt, Bara öppna!

Det har nu gott 2 dagar och det är nyår, jag har slutat letat och börjat sörja!
Då ringer Hunter/8 mig å ger en massa nytt hopp till mig om att Telia kan pinga in min MAC adress och på sätt få tag i en IP som den skickas ifrån.

Den 1/1 så tar Arvid på eget bevåg. En titt på mina loggar via mac.se kontot och finner att den har PPP hämtats ett antal ggr vid flera olika tidpunkter och det under långa perioder (uppemot 3timmar i sträck)

Tex så pingade datorn 10.45 på min IP får att senare 22min efter dyka upp på en annan IP.
YES en IP logg är lagrad! Från den IP loggas det ett otal 100ggr de följande dagarna.

Det är då inget internet cafe han sitter på!

Printar ut dom loggarna och beger mig ner till Polishuset å lämnar över dokumenten. Polisen ser då mest ut som en fågeholk.

Vi fick genom ripe.net/whois reda på att IP´n hör hemma hos chello och det är en station på kungsholmen som har hand om det kontot.

Det är då dagen efter nyår och det mesta är stängt. Och på Chello hänvisar dom till Abuse avdelningen som öppnar kl 9.00. Följande dag Kl 9.00 ringer jag till dom och förklarar exakt hur det hela har skett. Han tar fram personen och söker genom kartor om det är rent hypotetiskt möjligt att ta sig dit på 20min från min bostad. Säger inget mer då han inte får det, men avslutar att det här ska nog lösa sig.
Efter det ringer jag polisen som i sin tur ringer till Chellos Abuse avdelning och får all den informationen dom behöver.

Polisen ringer mig och ber att få en beskrivning utav mina Mail ip loggar och hur vi har gjort http och bild mailen. Då dom inte fattar ett dugg över vad dom har framför sig. Ber Martin Belak och Mikael Svensson göra en enkel beskrivning över vad dom har gjort. Får dom väldig väl beskrivet och beger mig ner till polisen.
Där får jag prata med den polis mannen som har hand om fallet och en utav deras nätverks tekniker. Lämnar då även över de dokumenten.

Apple jobbar frenetisk med att få fram min MAC address vilket dom tillslut lyckas med!
Den är avgörande då polisen får ett fast bevis på att det är min dator som är där och inte bara mina mail konton. Och Chello har ett MAC nr som dom har loggat.

Natten till måndag den 3/1 så får både Martin Belak och Mikael Svensson loggar från de mailen som dom skickat till min telia mail.
De mailen dom skickade till mig är länkade tiill helt orörda och nyskapade konton så det faktum att någon kan ha gissat sig till den adressen är obefintlig. Det är bara den länken som ligger i min mail inkorg på den stulna datorn som finns.

Den loggen som stansas hos dom är identisk med med den som har hämtat mina mail genom PPP. Detta faxas då till polisen. Även det är ett underlag till att det är min dator och att det är någon som använder den rent fysiskt. Dom får även MAC adressen utav mig som visar sig stämma överens med den Chello har i sina loggar.

Kl 10 på måndagen ringer polisen mig och frågar än en gång om säkerheten kring de uppgifter dom fått. Den är självklart 100%.
Då namnger dom personen ifråga till mig och hör om det är någon som jag är bekant med.
Det är en utav mina 5 bästa vänner.

Då utfärdas Husransakan.
Kl 14.00 ringer dom mig och ber mig kolla upp loggarna igen, dvs om den fortfarande loggas från samma IP. Då står dom utanför dörren till personen och vill då även hitta gods. Även om det är klart att det är därifrån loggarna kommer.

Får dom uppgifterna utav Arvid som kollar in i mina mail loggar.
Datorn har då loggat konstatnt i nästan ett dygn.

Så polisen går in och finner alla sakerna.
PB står på ett skrivbord och de övriga sakerna ligger i garderoben. Det enda som saknades va en iPod 40gb

Dom hittar även den mobiltelefon som jag vart av med den 6/12 tillsammans med jacka och nycklar då jag va ute å firade denna persons födelsedag.

Det som står på Flashback.se är delvis sant.
Jag är inte en ytligt bekant utan jag är en nära vän och personen använde inte mina kontokort då jag inte vart vart med dom. (har ju inte namgett va? Men personen fyller år den 6/12)

Det som nu står kvar är upp till åklagaren som ska bestämma om åtal ska väckas eller ej.
Huvudsaken är att jag fick tillbaka sakerna. Och dom va orörda förutom 3 nya homosexuella filmer va tillagda!

Och det är tack vare er som jag fick det. Därför är jag evigt tacksam.
Tusen tack!

//tobias….
Reward will soon realese!

Senast redigerat 2005-01-21 10:10
Ursprungligen av atomlab:

Det som står på Flashback.se är delvis sant.

Så det stämmer att D.N är tjuven alltså?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 21:46
Ursprungligen av atomlab:

Säger inget så har jag inget sagt...

BTW så jobbar han på aftonbladet!

//t

Undrar om episoden kommer i mingelspalten, annars får väl du göra ett "freelance" på AB och göra en "hänt i mingelsthml" om det hela

Bevaka tråden