Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stulen Powerbook - Så fick jag tillbaka min dator!

Tråden skapades och har fått 216 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 18:40
Ursprungligen av Hunter78:

kunde inte sagt det bättre!

Tror inte du läste mitt första svar. Jag är väl medveten om att det här är något operativet lägger på och att det inte ändras fysiskt. Lite dåligt formulerat i mitt inledande inlägg bara. Men i svaret är det ganska klart, tycker jag.

"Ingen hårdvaruföränding, men att påstå det inte går att ändra utan lödning tycker jag är vilseledande..."

Att spåra sin maskin via mac-adressen kan fungera. Men man kan inte utgå från det eftersom den går att ändra (återigen - inte fysiskt, men jag vet inget sätt man kan läsa den fysiska genom den av operativet presenterade). Och det var vad jag ursprungligen svarade på. Spårbarheten. Och jag gissade de menade över Internet med tanke på tråden.

Och har du din maskin framför dig är det lättare att ha serienummer och gärna också stöldmärkning eftersom en snabb koll av mac-adressen inte ger vad du förväntade dig. Det går givetvis att ta fram, men du måste vara medveten om det.

/Y

Ursprungligen av Yozzi:

Hela?
DVlan:~ # ifconfig eth0 hw ether AA:AA:AA:AA:AA:AA

P4-2400CEL:/etc # arp -a
DVlan.roil.se (192.168.0.12) at AA:AA:AA:AA:AA:AA [ether] on eth0

Eller menar du att det finns fler siffror någonstans?

Det är ingen säkerhetsfråga utan snarare en funktionsfråga. Om det inte är unikt så kommer saker och ting inte fungera. Men det kan man lösa genom att 'låna' från ett äldre kort som man inte använder.

/Y

Ja Nu har jag fått det bekräftat att man inte kan byta ut mac adressen fysiskt utan det du har gjort kallas för spoofa adressen i operativsystemet men du ha fortfarande inte ändrat den fysiska mac adressen på nätverkskortet Alt( nätveksporten ) Det finns en teknik för att kunna spåra fast att man har spoofat systemet med att ange en annan mac adress.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-06 15:01

Vilken irrelevant diskussion om vem som har rätt Slutnotan är ju i vilket fall som helst att MAC-adressen går att ändra så att ingen jäkel kan varken hitta den "riktiga" eller se hur många adresser du lagt in i operativet för att använda dig av. Typ :>

Grattis Atomlab

Ensam är stark...

Ensam är stark ... men tillsammans är vi minst 99% starkare! Om inte 999%!!!

Heder åt alla som gjort ett HÄSTJOBB för en mac-vän!

Johan

Nästan värre än tjuvar är hälare, för det är de som är uppdragsgivare åt tjuvarna.

Tar bort min länk då jag såg att det redan fanns en tråd om hälaren.

Senast redigerat 2005-01-07 13:37
  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 12:32

Diskussionen om hälare m.m. är ju flyttad

Ursprungligen av Pocahontas:

Nästan värre än tjuvar är hälare, för det är de som är uppdragsgivare åt tjuvarna.

Tar bort min länk då jag såg att det redan fanns en tråd om hälaren "Fredrik"

Björnström försökte flytta denna diskussion om hälare m.m.

Ursprungligen av Björnström:

Vi har flyttat alla inlägg som rör häleridomar hit:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=61986

Jag har startat en separat diskussion om PUL och forumcensur här:
http://99mac.se/forum/showthread.ph...newpost&t=62019

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 22:37
Ursprungligen av atomlab:

Kom ihåg nu alla killar och tjejer.....

Ta MAC nr innan det är för sent!
För det är verkligen det ända som kan bevisa att det är din dator och det ända sättet att spåra den...oavsett om nägon formaterar den!

// tobias

Om datorn någon gång åker på reparation och får logiken (moderkortet) utbytt så blir det en ny MAC-adress, kom då ihåg att skriva ner den nya...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 00:42

inte riktigt sant tyvärr... MAC-adressen byts ju om man byter ut nätverkskortet...
Skriv ner serienumret också... det är nog lite jobbigare att byta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-05 00:46
Ursprungligen av Jonny Larsen:

inte riktigt sant tyvärr... MAC-adressen byts ju om man byter ut nätverkskortet...
Skriv ner serienumret också... det är nog lite jobbigare att byta.

fast det är nog lagom jobbigt att byta nätverkskort på en PB eller IB...

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-01-05 00:48
Ursprungligen av pichia:

fast det är nog lagom jobbigt att byta nätverkskort på en PB eller IB...

Airportkortet byter man ju på några minuter!
Gigabitkortet för Ethernet är nog knepigare. Men om tjuven vet om att det är enkelt att byta det trådlösa kortet är det mao kört med MAC-adressen där.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 00:51

tja, det interna är lite jobbigt
men alla PBöcker utom en har ju en PCIMCIA-slot man kan trycka in en hel del roliga kort...
+ om det är en riktigt paranoid tjuv så kan den ju säkert riva bort nätverksdelen och göra det omöjligt att identifiera den vägen...

Jag menade endast att man inte bara ska förlita sig på en detalj, serienumret följer ju med hur mycket man än pular och förstör...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 00:55

På en G5 är det ganska enkelt!
Och visst är det enkelt att byta airport kortet. Men någongång så trycker man alltid in ethernet kabeln i kortet och då är du körd, då nästan alla försäkringsbolag har datoret som söker efter MAC adresser hela tiden!

Tror nog att en 90% av alla datorer som blir stulna är bärbara och kanske 2-3% vet vad en mac adress är!

Så ligger man i och får den hjälpen jag fått från er så löser det sig nog nästan alltid

//tobias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 01:14

Tobbe,,, fan vad skön du är,, att det alltid är du som lyckas ställa till det.. men vad glad jag är att du, ni 99 lyckades lösa det.. Men jag måste även säga att detta var en av de bästa trådarna på länge, framförallt när det hela har ett så bra slut...

Knarrrr

Ett enkelt sätt att lagra ip, MAC mm på en websida.

Jag orkade inte pyssla med dyndns för att komma åt min dator från jobbet så jag skrev följande bash-script och lade det i crontab. Därefter kan jag se min IP-adress i en textfil på min hemsida. Scriptet körs en gång i timmen och lagrar IP på hemsidan via FTP. Utifrån ovan diskussion om MAC (i den mån det är värt det) så lade jag till rad 3. Man kan förenkla scriptet och evt ändra så att filen på websidan inte skrivs över utan texten läggs till, kryptering mm. Med detta skript slipper man tusentals mejl med IP som programmet tidigare i tråden ovan gissningsvis ger.

#!/bin/sh
date > /tmp/ip #Tidstämpel
hostname >> /tmp/ip #Spara URL
ifconfig en1 | sed -e '3,4w /tmp/ip' #Spara IP och MAC
ftp -u ftp://login:[email protected]/kontonamn/eller/motsv /tmp/ip
rm /tmp/ip

Lycka till!

Säkerhetslösningar?

Mycket intressant tråd! Kul att allt löste sig!!

> Axafluff
Låter som en nice liten säkerhetsåtgärd. Stör ett sådant här script datorn från att gå i vila? Kanske skulle gå att göra ett som bara uppdaterar IP-numret en gång vid varje uppstart?

> Allihopa
Gjorde en sökning på versiontracker.com. Är något av följande program intressanta tro? Känns som billiga tilläggsförsäkringar.

LapCop (kostar 25 dollar)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17401
http://homepage.mac.com/sweetcocoa/lapcop

Secure Notebook X (kostar 12 dollar)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15276
http://www.mkd.cc

MacPhoneHome (kostar 30 dollar)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14669
http://www.pcphonehome.com

TrackYourMac Lite / TrackYourMac (kostar 10 respektive 20 dollar)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/24552
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23021
http://www.meld.co.uk

UPPDATERAT: Kom på att ovanstående antagligen inte fungerar om Internetleverantören bara tillåter utgående mail genom sin egen SMTP. Finns inga liknande program som skickar IP-numret till valfri webbsida/ftp eller något?

Senast redigerat 2005-01-07 04:14
Ursprungligen av Axafluff:

Jag orkade inte pyssla med dyndns för att komma åt min dator från jobbet så jag skrev följande bash-script och lade det i crontab. Därefter kan jag se min IP-adress i en textfil på min hemsida. Scriptet körs en gång i timmen och lagrar IP på hemsidan via FTP. Utifrån ovan diskussion om MAC (i den mån det är värt det) så lade jag till rad 3. Man kan förenkla scriptet och evt ändra så att filen på websidan inte skrivs över utan texten läggs till, kryptering mm. Med detta skript slipper man tusentals mejl med IP som programmet tidigare i tråden ovan gissningsvis ger.

#!/bin/sh
date > /tmp/ip #Tidstämpel
hostname >> /tmp/ip #Spara URL
ifconfig en1 | sed -e '3,4w /tmp/ip' #Spara IP och MAC
ftp -u ftp://login:[email protected]/kontonamn/eller/motsv /tmp/ip
rm /tmp/ip

Lycka till!

Nu hänger jag inte med alls... Hur gör man ett bash.script, och hur lägger man det i crontab?
Jag är novis på såna grejer (emigrerade från den mörka sidan för ett halvår sedan) så det kanske vore en bra idé att starta en ny tråd med ditt inlägg och beskriva lite hur man gör för oss som inte fattar ett jota av sånt där
FTP-konto har jag, så den delen är ju löst

Ursprungligen av Axafluff:

Jag orkade inte pyssla med dyndns för att komma åt min dator från jobbet så jag skrev följande bash-script och lade det i crontab. Därefter kan jag se min IP-adress i en textfil på min hemsida. Scriptet körs en gång i timmen och lagrar IP på hemsidan via FTP. Utifrån ovan diskussion om MAC (i den mån det är värt det) så lade jag till rad 3. Man kan förenkla scriptet och evt ändra så att filen på websidan inte skrivs över utan texten läggs till, kryptering mm. Med detta skript slipper man tusentals mejl med IP som programmet tidigare i tråden ovan gissningsvis ger.

#!/bin/sh
date > /tmp/ip #Tidstämpel
hostname >> /tmp/ip #Spara URL
ifconfig en1 | sed -e '3,4w /tmp/ip' #Spara IP och MAC
ftp -u ftp://login:[email protected]/kontonamn/eller/motsv /tmp/ip
rm /tmp/ip

Lycka till!

Bra idë!

Kom på en till sak, om man sitter bakom en router eller liknande hjälper det ju inte att man har IP-adressen då den kommer att vara typ 192.168.0.22. Men det borde ju kunna lösas genom att man sparar en "tracert" eller på nåt annat bättre sätt får fram den externa IP:n.

Senast redigerat 2005-01-07 11:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-07 11:56
Ursprungligen av ptolemy:

Bra idë!

Kom på en till sak, om man sitter bakom en router eller liknande hjälper det ju inte att man har IP-adressen då den kommer att vara typ 192.168.0.22. Men det borde ju kunna lösas genom att man sparar en "tracert" eller på nåt annat bättre sätt får fram den externa IP:n.

Är det inte så att den IP är bara mellan dator och routern.
För att få se det faktiska IP så får du går in i routerns verktyg och se därifrån!
Det är ju även den ip som kommer att synas i det skriptet!
Dvs vartifrån datorn pingar.

//tobias

Ursprungligen av atomlab:

Är det inte så att den IP är bara mellan dator och routern.
För att få se det faktiska IP så får du går in i routerns verktyg och se därifrån!
Det är ju även den ip som kommer att synas i det skriptet!
Dvs vartifrån datorn pingar.

//tobias

Jag är osäker på vad ifconfig gör. Datorn borde(?) ju bara känna till det lokala IPt om man sitter bakom router.
Jag tror man måste göra en traceroute (eller på nåt smartare sätt) för att få fram det faktiska IPt.

EDIT: Testade nu scriptet (på emulerad OSX på PearPC eftersom jag inte har nån mac än ) och ifconfig gav mitt lokala IP. Så jag tror man måste använda traceroute, men det verkar inte funka för mig, hur ska man skriva? Gissar att det är nåt jag har glömt att installera, men hur installerar man komponenter av OSX i efterhand?

Senast redigerat 2005-01-07 14:25
Ursprungligen av Axafluff:

Jag orkade inte pyssla med dyndns för att komma åt min dator från jobbet så jag skrev följande bash-script och lade det i crontab. Därefter kan jag se min IP-adress i en textfil på min hemsida. Scriptet körs en gång i timmen och lagrar IP på hemsidan via FTP. Utifrån ovan diskussion om MAC (i den mån det är värt det) så lade jag till rad 3. Man kan förenkla scriptet och evt ändra så att filen på websidan inte skrivs över utan texten läggs till, kryptering mm. Med detta skript slipper man tusentals mejl med IP som programmet tidigare i tråden ovan gissningsvis ger.

#!/bin/sh
date > /tmp/ip #Tidstämpel
hostname >> /tmp/ip #Spara URL
ifconfig en1 | sed -e '3,4w /tmp/ip' #Spara IP och MAC
ftp -u ftp://login:[email protected]/kontonamn/eller/motsv /tmp/ip
rm /tmp/ip

Lycka till!

Oj det var visst ett par problem som många av er påpekade! Jag sitter med DHCP på BBB och har kopplat bort NAT i min Airport Express så mitt eget ip är det som syns för världen. Jag var visst lite trångsynt.

#!/bin/sh
date > /tmp/ip #Tidstämpel
hostname >> /tmp/ip #Spara URL
curl -s www.whatismyip.com | grep "Your IP" | awk '{print $4}' >> tmp/ip # via whatismyip.com
ftp -u ftp://login:[email protected]/kontonamn/eller/motsv /tmp/ip
rm /tmp/ip

Kanske inte världens renaste lösning, beroende av whatismyip.com, och jag kan ju som sagt inte testa den själv. Men förmodligen billigt och enkelt i alla fall.

Edit: Snott från http://forums.macosxhints.com/showthread.php?t=12771 och
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030607094823255 och
http://macslash.orgcomments.plsid=3758&op=&threshold=0&commentsort=0&mode=thread&cid=0
under inlägget "what if i am behind a router?"

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
För alla er som tycker allt det här är skumt, så är här en snabb Googleskörd av länkar men det finns fler och säkert också betydligt bättre. (Liten varning: det är sjukt mycket att läsa, men man kan göra snabba praktiska lösningar sen som blir precis som man vill + gratis exkl din egen tid för inlärning och utförande):

http://www.macdevcenter.com/pub/ct/51

http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/index.html
framförallt kap 3 "Unix basics"

Vid prompten Dittnamn@DittDatorNamnEllerAdress:~/ så skriv man KommandotDuUndrarÖver exv ls, cp, mv, ifconfig, diskutil, df, du, ps, top, sed, grep, awk, pico, vim och tusentals andra.
Utifrån ovan:
man date (och retur sen)
man hostname
man curl
man grep
man ftp
man rm

Fastnar du, sök i Google efter ord som du undrar över exv "terminal wan ip", "terminal diskutil", "terminal applescript" "osx unix tutorial terminal", "osx freebsd" eller liknande tills du hittar något användbart. Lägg gärna till något/några övergripande ord exv osx/unix/terminal så blir det fler relevanta träffar. Efter ett tag får du in vanan och ser direkt på Google om det är användbart eller inte.

** Är det ingen som kan göra en bra samlingssida för länkar till introtexter unix/terminal som vi kan länka till varje gång det är någon som undrar? **

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-05 01:15

Vilken solskenshistoria! Grattis!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 03:13

Haha kul att det löste sej...väntar på redogörelsen....

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-01-05 08:33
Ursprungligen av atomlab:

Det som kan ge upplyssningar som gör att jag får tillbaka sakerna får en iPod 40Gb eller kanske en LaCie 500gb disk....du bestämmer!

Vad bra att det ordnade sig!
Vem får iPoden eller LaCie-disken?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-05 08:54

Hur vet vi att det är den riktige atomlab som har skrivit inläggen i den här tråden?

Ni tänkte aldrig på den möjligheten va, va ,va?

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-05 09:05
Ursprungligen av Macus:

Hur vet vi att det är den riktige atomlab som har skrivit inläggen i den här tråden?

Ni tänkte aldrig på den möjligheten va, va ,va?

haha

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 09:07

Ah gytt!!

Skriver ner min MAC-adress nu!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av -peter-:

Ett oväntat men ändå klokt beslut att spara på samhällets resurser.

Jag har tillgång till frankeringsmaskin här på kontoret så om någon vill ha ett eget exemplar i brevlådan är jag beredd att lägga några minuter på det. Postrummet står nära fikamaskinen.

Jag hade jättegärna tagit mig en titt på det där målet i Sollentuna Tingsrätt också om det inte är för mycket besvär. Jag skickar min adress i ett IM här på 99mac. Tack på förhand

Är det inte på tiden att utvecklarna börjar skapa ett mer avancerat anti-stöld system?
Vad sägs om att utvecklarna håller ett register med alla serienummer och vem som äger respektive dator. Det skulle kunna vara en feature inne i OSet som registrerar datorn automatiskt varifrån den connectade varje gång den kommer ut på internet som inte går att stänga av förrän man registrerat en extra gång mot servern? Jag vet ingenting om datorsäkerhet/stöldskydd och hur detta skulle fungera rent lagligt, men jag skulle gärna kunna betala extra för att kunna ha en liknande tjänst.

Jag sitter på tåg/buss ca 2-5 timmar/dag och har alltid datorn med mej vart jag än går. Det kan hända när man slumrar till på tåget och vipps när man vaknar så är laptopen man hade framför sig borta. Jag lämnar ibland datorn i skåpet i skolan (t.ex. när man ska gå och käka) helt obevakat. Och jag har den i min ryggsäck som man ibland måste lämna kvar ståendes i klassrummet när man går ut på rast osv. osv. Jag tror inte jag är ensam om att lämna stackars laptopen öppen för stöld minst en gång om dagen.

(edit: ser nog ut som jag svammlar lite, my point is: om min dator blir stulen så vill jag (precis som med en mobiltelefon) att den ska gå att göra obrukbar eller att den ska vara lätt att spåra)

  • Medlem
  • 2005-01-06 22:28

nu vill jag se Atomlabs sammanfattning.

Bevaka tråden