Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mikrodatorn testar Mac mot PC i bärbar duell

Tråden skapades och har fått 273 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Errol Garner:

Åtminstone utomlands så sker det regelbundet att testobjekt anskaffas anonymt.

Konkret var det. Utomlands är inte konkret. Utomlands är hela världen förutom Sverige. Du lär vara lite mer specifik än så.

Tror du testinstitutet som testade G5-an före dess lansering kom över dem anonymt? Knappast. Det testet gjordes ju med Apple som uppdragsgivare. Ifrågasatte du det testet?

Det gjorde däremot väldigt många pc-användare. Vad ledde den debatten till? Lika lite som denna.

Ps. Tack Apple för iPod mini software 1.2!! Att kunna ta bort låtar från on-the-go listor har jag längtat efter!!

Ursprungligen av Rickard A:

Konkret var det. Utomlands är inte konkret. Utomlands är hela världen förutom Sverige. Du lär vara lite mer specifik än så.

Tror du testinstitutet som testade G5-an före dess lansering kom över dem anonymt? Knappast. Det testet gjordes ju med Apple som uppdragsgivare. Ifrågasatte du det testet?

Jag tog det ju självklart inte som ett objektivt test , vilket är skillnaden mot vad MDs testlabb påstår att de har genomfört.
Angående tester så är det ju god kutym att skriva hur man kommit över testobjekten, självklart kan man inte testa osläppta modeller utan tillverkarens välvilja. Men vid jämförande tester på släppta modeller så är det ju att föredra att köpa/låna testobjektet från butik.

Ursprungligen av Errol Garner:

Konstigt att ni inte skaffar datorerna anonymt som de flesta seriösa testlabb gör.

Alla svenska och utländska datortidningar som jag känner till lånar den utrustning de testar från leverantörer. Råd och rön är ett undantag. De köper i allmänhet in de produkter de testar. Tyvärr gör det inte mycket skillnad vad gäller kvaliteten av deras datortester, anser jag.

Ursprungligen av Errol Garner:

Om nu Apple skickade en iBook med 256 MB varför kunde ni inte stoppa in 256 MB minne till ?

Det gäller också att datorerna ligger hyfsat nära varandra i pris. Nu är Macarana en tusenlapp dyrare än pc-burkarna i testet.

Ursprungligen av Errol Garner:

Sen kan man ju gå in på själva prestandatesterna och programmen som användes , varför testades inga musikprogram och varför testades inte med Apple program för båda plattformarna?

Visst kan man alltid ha med fler program. Jag tycker ändå att vi har använt ett ganska brett urval av program. Jag har en svag känsla att du ändå inte skulle vara helt nöjd, även om vi hade haft med fler program.

Som jag skrev tidigare är inget test perfekt (inte heller våra, även om jag tycker att vi är klart bäst av alla svenska datortidningar). I det här fallet skulle jag framför allt ha velat ha datorer som var mer lika varandra i vikt. Nu är ju Ibook g4 42 procent tyngre än pc och i den andra klassen är pc:n 56 procent tyngre. Det hade varit bättre om de hade varit mer lika på den punkten

Du skriver några gånger att artikeln innehåller faktafel. Jag vill gärna ha reda på vilka felen är.

Errol, jag frågade dig tidigare om du tror att alla våra tester är riggade. Jag har inte sett något svar. Ge gärna kommentarer till testet av färglaserskrivare i samma nummer som Mac/pc-testet, om du har tid och lust. Jag har inte sett något lika utförligt och bra test av den här typen av skrivare i någon annan tidning.

Hälsningar

Bosse/. (chefredaktör MikroDatorn)

  • Oregistrerad
  • 2004-11-19 12:04

Bäste Bo,

Eftersom en tidskrifts uppgift är att sälja annonser vilket bygger på upplaga kan jag se det geniala i testen – upplagan måste skjuta i höjden vid den här typen av tester. Ett intelligent sätt att öka på sin omsättning.

Något om varför reaktionerna blir som de blir:

Vid teknisk upphandling sätts först de tekniska specifikationerna och därefter ser man på priset. Det spännande är att de tekniska specifikationerna nästan alltid utser vinnaren på förhand. Med andra ord, den underleverantör som satt specifikationerna kommer med största sannolikhet att erhålla ordern. Om specifikationerna är en speciell teknisk specifikation, priset eller en kombination spelar inte så stor roll.

Eftersom marginalnyttan i stort sätt alltid är avtagande kommer alltid dyrare produkter som är nedbantade ha en sämre prestanda vid en given prisbild.

Om det ligger till på det viset, är testet riggat, medvetet eller omedvetet. Men som jag indikerar är i stort sätt all upphandling riggad så det är inget konstigt med det.

En ny PB till jul kanske Bo?

Ursprungligen av bonordlin:

Alla svenska och utländska datortidningar som jag känner till lånar den utrustning de testar från leverantörer. Råd och rön är ett undantag. De köper i allmänhet in de produkter de testar. Tyvärr gör det inte mycket skillnad vad gäller kvaliteten av deras datortester, anser jag.

Det gäller också att datorerna ligger hyfsat nära varandra i pris. Nu är Macarana en tusenlapp dyrare än pc-burkarna i testet.
Visst kan man alltid ha med fler program. Jag tycker ändå att vi har använt ett ganska brett urval av program. Jag har en svag känsla att du ändå inte skulle vara helt nöjd, även om vi hade haft med fler program.
Som jag skrev tidigare är inget test perfekt (inte heller våra, även om jag tycker att vi är klart bäst av alla svenska datortidningar). I det här fallet skulle jag framför allt ha velat ha datorer som var mer lika varandra i vikt. Nu är ju Ibook g4 42 procent tyngre än pc och i den andra klassen är pc:n 56 procent tyngre. Det hade varit bättre om de hade varit mer lika på den punkten
Du skriver några gånger att artikeln innehåller faktafel. Jag vill gärna ha reda på vilka felen är.

Errol, jag frågade dig tidigare om du tror att alla våra tester är riggade. Jag har inte sett något svar. Ge gärna kommentarer till testet av färglaserskrivare i samma nummer som Mac/pc-testet, om du har tid och lust. Jag har inte sett något lika utförligt och bra test av den här typen av skrivare i någon annan tidning.
Hälsningar
Bosse/. (chefredaktör MikroDatorn)

Men snälla Bosse ett laserskrivartest är svårt att misslyckas med. Ska dock läsa igenom det ordentligt under helgen. Kan dock inte påstå att det verkar vara i närheten så bra eller unikt som du påstår. Stora laserskrivartest görs ju några gånger i månaden i olika datortidningar.

Angående faktafel i mac vs pc testet så räknade jag ju upp en del tidigare i tråden bl.a i jämförelsetabellen som hade ett flertal fel och ett uttalande som "det finns gott om tystare PC - modeller än de två testade" tycker jag är ett faktafel eller ett överdrivande.

Att iBooken då var lite dyrare i testet än fujitsun (nu billigare) berodde ju på att den hade en DVD-brännare och större skärm än fujitsun. Som alltså inte ger bättre prestanda men högre pris. Vilket är lite märkligt eftersom ni skriver:

"Vi har ansträngt oss för att hitta pris och utrustningsmässigt likvärdiga modeller"

Vilket definitivt inte stämmer som du själv skrev så har ni ju "varit i händerna på leverantörerna"

Sen så är det ju som sagt intressant om du kunde upplysa hur macarna testades stod processorerna ens inställda för högsta prestanda vid testtillfällena? En uppgift som inte nämns i testet.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-19 13:08
Ursprungligen av Errol Garner:

Men snälla Bosse ett laserskrivartest är svårt att misslyckas med...räknade jag ju upp en del tidigare i tråden bl.a i jämförelsetabellen som hade ett flertal fel... tycker jag är ett faktafel eller ett överdrivande...Vilket är lite märkligt eftersom ni skriver...definitivt inte stämmer som du själv skrev så har ni ju...Sen så är det ju som sagt intressant om du kunde upplysa hur...en uppgift som inte nämns i testet...

Nu har jag ÄNTLIGEN lyckats hitta 99mac funktionen för att "blocka" alla inlägg av Mr Errol Garner. Det var ju en befrielse eftersom jag på något oförklarligt synskt sätt verkar veta vad han ska skriva innan han gör det. Lite ruggigt faktiskt.

Forum är förbannat bra men när folk går i omloppsbana runt jorden så blir jag lite matt.

Rent allmänt har jag läst Färglaserskrivartestet i senaste numret av MacWorld. Jag tyckte dock att det var lite synd att HP Color Laserjet 2550N inte fanns med. Jag vet inte om det är exakt samma test som Mikrodatorn publicerat, någon? Ja, det är bara en kommentar.

Ursprungligen av Martin Steffen:

Rent allmänt har jag läst Färglaserskrivartestet i senaste numret av MacWorld. Jag tyckte dock att det var lite synd att HP Color Laserjet 2550N inte fanns med. Jag vet inte om det är exakt samma test som Mikrodatorn publicerat, någon? Ja, det är bara en kommentar.

Nej, det är inte samma test (MikroDatorns test är mycket bättre, förlåt Andreas). Vi testade HP 4650dn. De vi testade ligger i spannet 14 000 till 20 000 kronor plus moms. Men i nummer två kommer ett test av billigare laserskrivare.

Hälsningar

Bosse/.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-19 14:05
Ursprungligen av bonordlin:

...Vi testade HP 4650dn. De vi testade ligger i spannet 14 000 till 20 000 kronor plus moms. Men i nummer två kommer ett test av billigare laserskrivare.
Hälsningar Bosse/.

Jag skulle gärna se ett test av just HP Color LaserJet 2550N om jag själv fick välja. Intressant är att se skillnader mot den gamla 2500 modellen. Men det är jämförelsen med andra i hyfsat samma prisklass. Ekonomi är en het fråga så att "köra slut på toner" under test är klart efterfrågat.

Jag har läst lite kortfattade kommentarer av vikten av val av papper, vilket är bra. Det som saknas är direkta tips om exakt VAD för papper som kan vara aktuella och VAR jag kan köpa dom. Kan ni få med det i testet är det toppen.

Tur att vi inte behöver "strida" om PC/Mac när det gäller skrivare... eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-19 14:46
Ursprungligen av Martin Steffen:

Nu har jag ÄNTLIGEN lyckats hitta 99mac funktionen för att "blocka" alla inlägg av Mr Errol Garner. Det var ju en befrielse eftersom jag på något oförklarligt synskt sätt verkar veta vad han ska skriva innan han gör det. Lite ruggigt faktiskt.

Då är vi 2 som har "gåvan".

Ursprungligen av Errol Garner:

Men snälla Bosse ett laserskrivartest är svårt att misslyckas med.

+massa blaj.

Nu kör jag ett eko:

Slår man upp rabiat i en ordlista ser man nog ett kort på Errol.

"Ordet Rabiat står för: Ursinnig, fanatisk, ettrig, inbiten"

Jepp, alla rätt för Errol.

Först trodde jag Errol drev med oss, nu är det bekräftat.

Ursprungligen av Errol Garner:

Men snälla Bosse ett laserskrivartest är svårt att misslyckas med. Ska dock läsa igenom det ordentligt under helgen. Kan dock inte påstå att det verkar vara i närheten så bra eller unikt som du påstår. Stora laserskrivartest görs ju några gånger i månaden i olika datortidningar.

Kan man inte misslyckas med laserskrivartester? Det har jag sett flera exempel på. Ingen annan tidning mig veterligen kör slut på kolpulverkassetterna för att kolla de verkliga utskriftskostnaderna. Ingen mäter lika mycket som vi gör. Men strunt i det, jag kommer nog ändå inte att övertyga dig.

Ursprungligen av Errol Garner:

Angående faktafel i mac vs pc testet så räknade jag ju upp en del tidigare i tråden bl.a i jämförelsetabellen som hade ett flertal fel och ett uttalande som "det finns gott om tystare PC - modeller än de två testade" tycker jag är ett faktafel eller ett överdrivande.

Jag hittade inga uppgifter om faktafel i dina tidigare inlägg. Jag kanske har letat slarvig. Är det inte för mycket besvär kan du kanske upprepa dem. Vad gäller ljudnivån har vi testat (mätt fläktljudet) på ett femtiotal bärbara pc-datorer. Därav påståendet, som varken är ett faktafel eller en överdrift. Vi har redovisat bullernivåerna i tidigare tester. Vad bygger du ditt påstående på att det skulle vara ett faktafel?

Ursprungligen av Errol Garner:

Att iBooken då var lite dyrare i testet än fujitsun (nu billigare) berodde ju på att den hade en DVD-brännare och större skärm än fujitsun. Som alltså inte ger bättre prestanda men högre pris. Vilket är lite märkligt eftersom ni skriver:

"Vi har ansträngt oss för att hitta pris och utrustningsmässigt likvärdiga modeller"

Vilket definitivt inte stämmer som du själv skrev så har ni ju "varit i händerna på leverantörerna"

Din logik undgår mig. Vi kan ju ah ansträngt oss för att hitta likvärdiga modeller trots att vi lånar produkterna från leverantörerna.

Vi har inte bara bedömt prestanda. Skärm och utrustning betygssätts också i testet.

Som du skriver hade Ibooken dvd-brännare och större skärm. Men i gengäld är Fujitsun lättare (brukar vara dyrare i det här sammanhanget), har tre års garanti och portreplikator. Det är tre egenskaper som gör datorn dyrare utan prestanda blir bättre.

Jag har inget problem med att erkänna att maskinerna inte är helt likvärdiga i avseenden.

Ursprungligen av Errol Garner:

Sen så är det ju som sagt intressant om du kunde upplysa hur macarna testades stod processorerna ens inställda för högsta prestanda vid testtillfällena? En uppgift som inte nämns i testet.

Självklart har vi inte ställt in någon av datorerna för lägre prestanda. Varför skulle vi göra det?

Hälsningar
Bosse/.

Ursprungligen av bonordlin:

Kan man inte misslyckas med laserskrivartester? Det har jag sett flera exempel på. Ingen annan tidning mig veterligen kör slut på kolpulverkassetterna för att kolla de verkliga utskriftskostnaderna. Ingen mäter lika mycket som vi gör. Men strunt i det, jag kommer nog ändå inte att övertyga dig.

Jag hittade inga uppgifter om faktafel i dina tidigare inlägg. Jag kanske har letat slarvig. Är det inte för mycket besvär kan du kanske upprepa dem. Vad gäller ljudnivån har vi testat (mätt fläktljudet) på ett femtiotal bärbara pc-datorer. Därav påståendet, som varken är ett faktafel eller en överdrift. Vi har redovisat bullernivåerna i tidigare tester. Vad bygger du ditt påstående på att det skulle vara ett faktafel?

Din logik undgår mig. Vi kan ju ah ansträngt oss för att hitta likvärdiga modeller trots att vi lånar produkterna från leverantörerna.

Vi har inte bara bedömt prestanda. Skärm och utrustning betygssätts också i testet.

Som du skriver hade Ibooken dvd-brännare och större skärm. Men i gengäld är Fujitsun lättare (brukar vara dyrare i det här sammanhanget), har tre års garanti och portreplikator. Det är tre egenskaper som gör datorn dyrare utan prestanda blir bättre.

Jag har inget problem med att erkänna att maskinerna inte är helt likvärdiga i avseenden.

Självklart har vi inte ställt in någon av datorerna för lägre prestanda. Varför skulle vi göra det?

Hälsningar
Bosse/.

Bo under strömspararinställningarna i systeminställning kan man välja om man vill ha bästa prestanda längsta batteritid eller automatiskt. Datorn är per default inställd på automatiskt. Men inställningen för bästa prestanda ger bättre skjuts men jag antar att ni inte testade med macarna inställda för bästa prestanda , kanske inte med flit iofs.

Citat Bo Nordlin

""Jag har inget problem med att erkänna att maskinerna inte är helt likvärdiga i avseenden""

"Vi kan ju ha ansträngt oss för att hitta likvärdiga modeller trots att vi lånar produkterna från leverantörerna"

Kan ja, men ansträngde ni er verkligen när ni inte ens petade in likvärdigt med minne i iBooken?
Angående service och portreplikator till Fujitsun så ingick det väl och var inte valbar extrautrustning? iBooken hade ju kunnat testas i grundkonfiguration plus 256minne och ändå varit billigare än Fujitsun.

Apropå skrivartestetet. Att köra slut på kolpulverkasetter må vara bra men knappast första gången det gjorts i ett test, sen så brukar ju de tonerkassetter som följer med skrivarna vid köp inte vara helt representativa.

Vad anbelangar felaktigheter i testet så är de en del mest i jämförelsetabellen. DELL beskrivs ha en 4200 varvs HD när den testades med en 5400varvs , iBook påstås inte ha ljud? Eller DVI?

Attt priserna blev fel är ju inte ert fel men att inte braska om att även Apples priser kan gå ned efter testet ( vilket de gjorde ) samtidigt som ni hackar rätt ordentligt på macarnas prisvärdhet blir ju lite fel.

Bosse hur många bärbara PCs har ni mätt upp som låter mindre än iBook? Finns säkert några men det är knappast gott om tysta bärbara PCs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-19 14:10
Ursprungligen av Errol Garner:

Kan ja, men ansträngde ni er verkligen när ni inte ens petade in likvärdigt med minne i iBooken?

Ligger inte det på Apples ansvar? Jag tycker att du istället skall rikta din ilska mot Apple, som ju uppenbarligen levererar datorer med för lite minne. Du fäktar mot fel väderkvarn, tycker jag.

Ursprungligen av tei:

Ligger inte det på Apples ansvar? Jag tycker att du istället skall rikta din ilska mot Apple, som ju uppenbarligen levererar datorer med för lite minne. Du fäktar mot fel väderkvarn, tycker jag.

Visst jag har tidigare klagat på att Apple levererar för lite minne men det gör ju i princip alla datortillverkare. Dell t.e.x. har ju 256MB som standard i deras flesta bärbara. (dock så ger de ibland dubbla minnet på köpet liksom Apple)
Men det fundamentala här är ju att MD som ska vara "Sveriges ledande datortidning"
påstår sig göra rättvisa objektiva tester men bryr sig inte ens om att sätta in lika mycket minne i datorerna som testas. Eller lika snabb hårddisk i PBn som i Dell- Något som påverkade testresultaten negativt för iBook och Powerbook..
Självklart hade inte iBook vunnit testet med mer minne. Men testet kan och bör ju ifrågasättas.

Ursprungligen av Errol Garner:

iBook påstås inte ha ljud? Eller DVI?

Bosse hur många bärbara PCs har ni mätt upp som låter mindre än iBook? Finns säkert några men det är knappast gott om tysta bärbara PCs.

iBook har inte ljud in eller DVi. Borde du som har koll på fakta veta.

Alla bärbara vi har på jobbet (Minst 100 IBM med Intels Centrino) låter mindre eller lika lite som en iBook.

Ursprungligen av Rickard A:

iBook har inte ljud in eller DVi. Borde du som har koll på fakta veta.

Alla bärbara vi har på jobbet (Minst 100 IBM med Intels Centrino) låter mindre eller lika lite som en iBook.

iBook har väl ljud? I MDs fakta tabell stod det nej.

Angående IBMs centrino modeller så kostar de väl en hel del mer än iBook? MD skrev att det fanns gott om bärbara PCs som var tystare än iBook. Jag och de flesta upplever motsatsen att det finns få bärbara PCs som är så tysta.

Ursprungligen av Errol Garner:

iBook har väl ljud? I MDs fakta tabell stod det nej.

Angående IBMs centrino modeller så kostar de väl en hel del mer än iBook? MD skrev att det fanns gott om bärbara PCs som var tystare än iBook. Jag och de flesta upplever motsatsen att det finns få bärbara PCs som är så tysta.

Vi skrev inte det du påstår. Läs mitt förra inlägg.

Bosse/.

  • Medlem
  • 2004-11-19 14:25
Ursprungligen av Rickard A:

Alla bärbara vi har på jobbet (Minst 100 IBM med Intels Centrino) låter mindre eller lika lite som en iBook.

Mindre? iBookens hårddisk susar lite, men bortsett från det är den ju helt tyst. Ljudnivån på en iBook är verkligen inget man kan hålla emot den, även om det möjligen kommer lite ljud från den... Min förra iBook drog igång fläkten en gång i veckan max, och min Powerbook är ungefär samma.

Ursprungligen av stfm:

Mindre? iBookens hårddisk susar lite, men bortsett från det är den ju helt tyst. Ljudnivån på en iBook är verkligen inget man kan hålla emot den, även om det möjligen kommer lite ljud från den... Min förra iBook drog igång fläkten en gång i veckan max, och min Powerbook är ungefär samma.

Ja mindre var ett dåligt uttryck. Vad jag borde sagt är att bägge låter lika lite, dvs inget egentligen eftersom fläktarna i stort sett aldrig går igång.

Ursprungligen av Errol Garner:

Kan ja, men ansträngde ni er verkligen när ni inte ens petade in likvärdigt med minne i iBooken? Angående service och portreplikator till Fujitsun så ingick det väl och var inte valbar extrautrustning? iBooken hade ju kunnat testas i grundkonfiguration plus 256minne och ändå varit billigare än Fujitsun.

jag tycker mig ha förklarat hur urvalet gick till. Du tycker inte att vi ansträngde oss tillräckligt. Jag får acceptera det

Ursprungligen av Errol Garner:

Apropå skrivartestetet. Att köra slut på kolpulverkasetter må vara bra men knappast första gången det gjorts i ett test, sen så brukar ju de tonerkassetter som följer med skrivarna vid köp inte vara helt representativa.

Mig veterligen gör ingen annan svensk datortidning det. Jag känner inte till någon utländsk heller. Vi använder inte de kassetterna som följer med skrivarna när vi gör det testet.

Ursprungligen av Errol Garner:

Vad anbelangar felaktigheter i testet så är de en del mest i jämförelsetabellen. DELL beskrivs ha en 4200 varvs HD när den testades med en 5400varvs , iBook påstås inte ha ljud? Eller DVI?

Rotationshastigheten på hårddisken får jag ge dig rätt på. Den riktiga uppgiften står i texten, i tabellen har det tyvärr blivit fel. I tabellen står det att Ibook har ljud, åtminstone i mitt exemplar. Har Ibooken dvi? Jag hittar ingen uppgift om det på Apples site

Ursprungligen av Errol Garner:

Att priserna blev fel är ju inte ert fel men att inte braska om att även Apples priser kan gå ned efter testet ( vilket de gjorde ) samtidigt som ni hackar rätt ordentligt på macarnas prisvärdhet blir ju lite fel.

Det kan väl även hända att pc-priser går ner.

Ursprungligen av Errol Garner:

Bosse hur många bärbara PCs har ni mätt upp som låter mindre än iBook? Finns säkert några men det är knappast gott om tysta bärbara PCs.

Du läser tidningen på ett speciellt sätt. Vi har inte påstått att det finns gott om tystare pc-modellerna än Ibook. Så här står det ordagrant i tidningen.

"En fördel för Appledatorerna i det här testet ... är deras lägre ljudvolym. I synnerhet Ibook är mycket tystgående. Det kan dock inte ses som en generell fördel för plattformen. Det finns gott om tystare pc-modeller än de två testade."

För G4:an mäter vi upp 30 db i tomgång och 38 decibell under belastning. För Ibooken 30 decibell i båda fallen. För de två pc-burkanarna mätte vi 30/37 och 37/44.

I nummer 11 testade vi fyra tablet pc med ljudvolymerna 30/20, 31/48, 30/30 och 30/30.

I nummer 13 testade vi sex bärbara. Under belastning var fem av de testade modellerna tystare än någon av de två pc-burkar som ingick i mac/pc-testet.

Ursprungligen av bonordlin:

jag tycker mig ha förklarat hur urvalet gick till. Du tycker inte att vi ansträngde oss tillräckligt. Jag får acceptera det

Mig veterligen gör ingen annan svensk datortidning det. Jag känner inte till någon utländsk heller. Vi använder inte de kassetterna som följer med skrivarna när vi gör det testet.

Rotationshastigheten på hårddisken får jag ge dig rätt på. Den riktiga uppgiften står i texten, i tabellen har det tyvärr blivit fel. I tabellen står det att Ibook har ljud, åtminstone i mitt exemplar. Har Ibooken dvi? Jag hittar ingen uppgift om det på Apples site

Det kan väl även hända att pc-priser går ner.

Du läser tidningen på ett speciellt sätt. Vi har inte påstått att det finns gott om tystare pc-modellerna än Ibook. Så här står det ordagrant i tidningen.

"En fördel för Appledatorerna i det här testet ... är deras lägre ljudvolym. I synnerhet Ibook är mycket tystgående. Det kan dock inte ses som en generell fördel för plattformen. Det finns gott om tystare pc-modeller än de två testade."

För G4:an mäter vi upp 30 db i tomgång och 38 decibell under belastning. För Ibooken 30 decibell i båda fallen. För de två pc-burkanarna mätte vi 30/37 och 37/44.

I nummer 11 testade vi fyra tablet pc med ljudvolymerna 30/20, 31/48, 30/30 och 30/30.

I nummer 13 testade vi sex bärbara. Under belastning var fem av de testade modellerna tystare än någon av de två pc-burkar som ingick i mac/pc-testet.

i Tabellen i den tryckta tidningen står det definitivt Ljud - Nej angående iBook. DVI finns inte my mistake däremot så har iBook TV-ut med en adapter.

"I synnerhet Ibook är mycket tystgående. Det kan dock inte ses som en generell fördel för plattformen"

I och med att bärbara macar generellt är tystare än bärbara PCs så är det ju en generell fördel för plattformen. Att jämföra mot tablet PC som du gör verkar desperat.

Angående priset så skrev ni ju att Fujitsun hade gått ned i pris efter testet och kunde då ha nämnt att det inte var otänkbart att även iBook kunde göra det och som sagt iBooken utan DVD brännare var ju egentligen billigare än Fujitsun redan vid testtillfället.

Och som sagt vore intressant att veta om ni utförde testen med bästa prestanda inställt? Alltså inte automatiskt inställningen?

Slutligen skrivartestet är säkert bra sett ur svenskt perspektiv men era konkurrenter/kollegor utomlands har utan tvekan presterat bättre tester. Vilket inte är något att skämmas för de har ju ändå bättre resurser mer anställda och större budgetar.

Ursprungligen av Errol Garner:

i Tabellen i den tryckta tidningen står det definitivt Ljud - Nej angående iBook. DVI finns inte my mistake däremot så har iBook TV-ut med en adapter.

Du har fel. Jag har tidningen framför mig. På raden under står det Diskettstation Nej. Du har troligen läst fel

Ursprungligen av Errol Garner:

I och med att bärbara macar generellt är tystare än bärbara PCs så är det ju en generell fördel för plattformen. Att jämföra mot tablet PC som du gör verkar desperat.

Desperat! Jag tog de två senaste jämförande testerna som vi har publicerat.

Ibooken är tyst (vilket vi också har skrivit). Powerbook g4 är dock inte uppseendeväckande tyst. I testet i nummer 13 (inte tablet pc) var två datorer tystare, två hade samma ljudvolym och två var bullrigare. Det finns pc-datorer som i våra tester är lika tysta som Ibook, men av någon anledning tycks Tablet pc vara diskvalificerade. Jag orkar inte leta fram mer siffror, men jag är ganska säker på att det finns andra bärbara som vi har mätt upp till samma ljudnivå som Ibook.

Jag avslutar härmed diskussionen med dig vänligt men bestämt.

Är det någon annan som har någon fråga svarar jag gärna.

Hälsningar

Bosse/.

Ursprungligen av bonordlin:

Du har fel. Jag har tidningen framför mig. På raden under står det Diskettstation
Nej. Du har troligen läst fel

Desperat! Jag tog de två senaste jämförande testerna som vi har publicerat.

Det finns pc-datorer som i våra tester är lika tysta som Ibook, men av någon anledning tycks Tablet pc vara diskvalificerade. Jag orkar inte leta fram mer siffror, men jag är ganska säker på att det finns andra bärbara som vi har mätt upp till samma ljudnivå som Ibook.

Bosse/.

Visst ganska säker låter ju betryggande , njae.. och att ta upp tablet PCs för att representera bärbara PCs generellt är ju desperat.

Angående tabellen du kollade på fel ställe

Anslutningar

Ljud - Nej

Men iBook har ju ljud ut/hörlurar.

Och min sista fråga som jag ställt ett flertal gånger utan att få ett riktigt svar på.

Testade ni macarna inställda på bästa prestanda eller på automatiskt? En sådan uppgift borde ju tveklöst ha framkommit i testet.

Ursprungligen av Errol Garner:

Slutligen skrivartestet är säkert bra sett ur svenskt perspektiv men era konkurrenter/kollegor utomlands har utan tvekan presterat bättre tester. Vilket inte är något att skämmas för de har ju ändå bättre resurser mer anställda och större budgetar.

Återigen kommer du med påståenden utan att ha belägg för dem. Ta fram ett test av skrivare du anser är bättre om du kan.

Edit.
Eller gör inte det förresten. Jag hittade också funktionen för att slippa dina inlägg.

Ursprungligen av Rickard A:

Återigen kommer du med påståenden utan att ha belägg för dem. Ta fram ett test av skrivare du anser är bättre om du kan.

Finns mängder vilket Bo Nordlin verkar veta eftersom han först påstod attt det var det bästa testet som utförts för att sedan ungefärligen skriva, i Sverige.......

Varenda stor engelsk tysk eller amerikansk datortidning som helst har ju haft mängder av gigantiska skrivartester som klår MD's rejält. Både i bredd och djup. Även om MDs som sagt är OK.

Ursprungligen av Errol Garner:

Bo, observerade du inte frågetecknen? Upplys gärna om vem som är IDGs störste annonsör , har själv svårt att tro att inte IDG själva och Dell ligger i topp. Sen kan du gärna svara på mina andra frågor angående "testet".
Jo jag läste din ledare som var lite tvetydig. Och testet som var amatörmässigt , observera att jag inte hade förväntat mig att macarna skulle vinna rent prestandamässigt men jag hade ju hoppats att ni skulle ha lärt er av era tidigare misslyckanden och åstadkommit ett test som inte kan påstås vara riggat. Men nej.

Ger du dig aldrig Errol? Du har inte lyckats påvisa minsta tecken på att testet är amatörmässigt genomfört eller riggat. Istället visar du ju tecken på rent paranoida tendenser när det gäller Mikrodatorns och IDGs inställning till macar. Jag är dessutom övertygad om att ett likadant test genomfört av dig inte skulle vara det minsta proffessionellt eller opartiskt.

De flesta tidningar och övriga media håller sig borta från mac vs pc-tester av den enkla anledningen att oavsett hur testet genomförs kommer de få 5000000 mail från arga mac-användare som alla påpekar hur otroligt kasst testet varit när macen inte vann. Är det inte minnesmängden är det hårddisken. Är det inte den är det programmen. Är det inte dem är det fel på nåt annat. När de sen försöker försvara sig får de bara 5000000 till mail från ännu argare mac-användare.

Sen verkar några tro att test genomfört i 99macs regi skulle vara mycket bättre. Jo tjena säger jag. Hur seriöst det än kan verka att sätta ett gäng självutnämda "proffstestare" i ett rum för att på ett makalöst rättvist sätt testa mac vs pc är det på förhand dömt att misslyckas. Inget sånt test kan nånsin genomföras utan att synas i sömmarna av bägge sidorna och förloraren kommer alltid komma med massiv kritik och det leder ingen vart. Skit istället i att göra testerna. Jag kan inte ens om jag försöker bli upprörd över ett sånt här test . Däremot upprör de korkade kommentarerna (främst Errols) i denna tråd mig.

Ursprungligen av Rickard A:

Ger du dig aldrig Errol? Du har inte lyckats påvisa minsta tecken på att testet är amatörmässigt genomfört eller riggat.

Men snälla Rickard har du fortfarande inte förstått att MD påstår sig ha genomfört ett opartiskt test med en hottad Dell dator som har runt 30% snabbare hårddisk och dubbelt så mycket grafikminne som Powerbooken i testet som var standardkonfigurerad dessutom vägde Dells bärbara 30-40% mer, DELL har som sagt datorer som ligger närmare Apples Powerbook i formfaktor dock dyrare än den Dell de testade varför jämförde MD inte med en sådan?

Vad mer behövs för att bevisa att MD gjort bort sig? Programmen de använde vid testerna kanske?

Ursprungligen av Errol Garner:

Vad mer behövs för att bevisa att MD gjort bort sig? Programmen de använde vid testerna kanske?

Som sagt, dina paranoida påståenden är inte direkt nåt jag ser som bevis.

Ursprungligen av Rickard A:

Som sagt, dina paranoida påståenden är inte direkt nåt jag ser som bevis.

Jag presenterade ju klara bevis t.o.m. i % på att Dells bärbara var hottad för bättre prestanda vilket inte Powerbooken som jämfördes med var.
Vad mer kan du begära som bevis ? Du kan väl inte förneka att en dator som är utrustad med snabbare hårddisk och mer grafikminne mäter bättre i ett flertal tester än en som inte är uppgraderad?

Ursprungligen av motif:

Om Mac hade vunnit hade den publicerats då ?

Ledsen att jag är sent inne i matchen. Självklart hade vi publicerat testet oavsett resultat. Från min utgångspunkt hade det varit roligare om Macen hade vunnit.

Hälsningar

Bo Nordlin
chefredaktör för MikroDatorn (som skriver det här på en Powerbook)

Bevaka tråden