Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya okända funktioner i OSX 10.4 "Tiger"?

Tråden skapades och har fått 138 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-03-06 20:04

Hur snabbt menyer och fönster visas är avsevärt mycket långsammare än gamla OS9. Man hinner knappt med vad som händer om man (vilka avsikter man nu har) tillfälligt byter till det gamla OSet. Det kanske handlar om millisekunder, men de känns. I början tänkte man att orsaken var av alla fade-effekter och dyl, och många ville ha mölighet till att stänga av dem.

Känns kanske lite fel att alltid jämföra med os 9.

Bättre att se skillnaden mellan de olika X versionerna.

Skulle sitta fint med en funktion som gör att program automatiskt via systemet skulle kunna använda sig av krafter av processorn så som Altivec och 64-bit grejer utan att programmen säg skulle behöva vara gjorde för det.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-01 21:33

Wombat!

Är det ett Aprilskämt eller seriöst att Jobs döpt om 'Tiger' till 'Wombat'?

Men jag är väl bara ute och cyklar just nu antar jag!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 23:44

Jag undrar ärligt en sak. Är Tiger så nödvändigt? Jag har aldrig använt Mac OS, men av det godis som Apple presenterar på sin hemsida är det väldigt mycket jag kan klara mig utan.

Vilka andra nyheter i Tiger gör att man inte "borde" nöja sig med Panther?

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA! måste vara ett skämt!
Men nu en allvarlig sak, Microsoft har programmerat klart Longhorn, stabiliteten är 100% som på alla andra Windows system.
Alla hemma användare med en 13GHz Intel P37, 128GB RAM och 500GB i disk kan installera systemet.
Eftersom iTunes musicstore inte har musik som är "Microsoft certifikerat" så har dom byggt in en funkton i nya MediaPlayer som heter WinTunes, samt ett verktyg för illigal nerladdning av film, WinPirate!
Allt det här är på allvar och ska inte tas på allvar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-01 23:00

Ok... nu är klockan 23 snart och då kan vi väl säga att Tiger inte introducerades idag ialla fall. Eller måste man vänta till hela det amerikanska dygnet har gått oxå? Kl är ju bara 01.00 PM i san diego just nu... Jag har inte nerver nog för sånna här saker. Varför, varför blir man så sjukt till sig över nya apple releaser?!?!?!?!

För att dom är så lockande?

Personligen är jag alldeles vansinnigt toktaggad på tigers funktioner. inte bara för att det är så otroligt fräsigt, det är även grymt bra funktioner som kommer. automator är en given hit.

Vad kommer Tiger att göra för prestandan i min Mac?
Har hört något om att den ska släppa loss kraften i 64-bit?
Kommer man att märka skillnad om man idag arbetar med Final Cut i OSX?

Ursprungligen av bedrockstudios:

Vad kommer Tiger att göra för prestandan i min Mac?

Jag vet inte hur prestandan är i 10.4, men om det följer trenden hittills borde det bli lite snabbare. Det är smått fantastiskt men för varje större uppdatering av OS X (10.0->10.1, 10.1->10.2, 10.2->10.3) har Apple lyckats göra systemet snabbare på samma hårdvara. Elaka tungor skulle väl säga att det mest säger hur otroligt segt 10.0 var, men inte desto mindre är det en trevlig utveckling (och lovvärt eftersom Apple antagligen skulle sälja mer ny hårdvara om det gick långsammare för varje version).

Ursprungligen av bedrockstudios:

Vad kommer Tiger att göra för prestandan i min Mac?
Har hört något om att den ska släppa loss kraften i 64-bit?

Vilken kraft då? 64 bitars processor gör ingen underverk för det vardagliga användandet. Och de program och operationer som verkligen kan dra nytta av 64 bitars processor kan optimeras för processorn oberoende av systemet (t.ex. Photoshop).

Ursprungligen av MfAP:

Vilka andra nyheter i Tiger gör att man inte "borde" nöja sig med Panther?

Jag är ingen programmerare så jag förstår inte nytta till fullo själv, men enligt killar som Brent Simmons och Jonathan ‘Wolf’ Rentzsch är Core Data en killer feature i 10.4, se mera om detta i mitt inlägg här. Core Data kommer att inte att revolutionera något för en vanlig användare i samma sekund som du installerar 10.4, men det kommer nog att leda till en del nya bättre program från utvecklare, program som kräver Core Data och därmed kräver 10.4.

Efter mängder av rykten och virtuellt snack så måste man ju bara ha Tiger. Det där "virtuella störningsfältet" som sägs omge Steve Jobs och som får folk att känna att dom bara MÅSTE ha enknappsmöss mm. är nog inte bara på skoj...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-05 09:39

De nya funktionerna (Dashboard, Spotlight m.m.) är bara till för att Apple ska kunna visa upp något konkret som skäl till att man ska köpa Tiger. De riktiga förändringarna ligger under skalet, i förbättringar som gör det lättare för programmerare. Ett OS är aldrig särskilt roligt i sig, det är tillämpningarna som skapar upplevelsen. Om man är nöjd med dagens program kan man hålla fast vid Panther, men om man vill se nästa steg är det Tiger som gäller.
På samma sätt vad gäller Final Cut kommer man sannolikt inte att se några dramatiska prestandaförbättringar. Däremot möjliggör Quicktime 7 en hel del av det godis som verkar finnas i Final Cut Pro 5.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-05 12:55

bruksarn: "Virtuella Störningsfältet" ?

"Realitetsstörningsfält" är väl en bättre översättning av "Reality distortion field"

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-05 14:46
Ursprungligen av bogg:

"Realitetsstörningsfält" är väl en bättre översättning av "Reality distortion field"

Borde väl vara »Verklighetsgrumlande fält« eller kanske »Omgivande fält som stör ut verkligheten«l.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-05 15:14
Ursprungligen av Kalle W:

Borde väl vara »Verklighetsgrumlande fält« eller kanske »Omgivande fält som stör ut verkligheten«l.

eller varför inte "Verklighetsuppfattnings-förstörande effekt"

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-05 15:54
Ursprungligen av bogg:

eller varför inte "Verklighetsuppfattnings-förstörande effekt"

Huvudet på spiken!

Ursprungligen av bogg:

bruksarn: "Virtuella Störningsfältet" ?

"Realitetsstörningsfält" är väl en bättre översättning av "Reality distortion field"

Menade ju det förstås, men lyckades inte hitta artikeln som jag försökte att citera...

Bevaka tråden