Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya okända funktioner i OSX 10.4 "Tiger"?

Tråden skapades och har fått 138 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-15 23:01
Ursprungligen av Leftrustle:

Coolast hittills!!!

Grymt bra! Apple har köpt upp en schysst grafritare och lagt till iTiger. Åååååh, vad bra! Hoppas detta kommer med fler förbättringar för oss "ingenjörer", och inte bara för alla grafiker.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=652

Coolast hittils vet jag verkligen inte men vad jag har hört så är den uppköpta grafritaren riktigt bra.

Ursprungligen av Leftrustle:

Coolast hittills!!!

Grymt bra! Apple har köpt upp en schysst grafritare och lagt till iTiger. Åååååh, vad bra! Hoppas detta kommer med fler förbättringar för oss "ingenjörer", och inte bara för alla grafiker.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=652

hmm vet inte om jag gillar det, det är så microsoft gör, köper upp istället för att utveckla själva, och då tycker alla att det är fel

Ursprungligen av ingemarl:

hmm vet inte om jag gillar det, det är så microsoft gör, köper upp istället för att utveckla själva, och då tycker alla att det är fel

Svårt det där. Om Apple hade utvecklat en egen, lika bra eller bättre, som följer med systemet; skulle någon ha köpt den lilla utvecklarens program?

Vad gäller Dashboard så utvecklade de en egen, i mina ögon bättre, variant av Konfabulator och då blev det ett ramaskri. Hade folk varit sura om de köpt Konfabulator? Antagligen. Så oavsett hur de gör kommer många ogilla det.

Jag tycker det är bra om en liten utvecklare, som Arizona i detta fall, kan få bra betalt och cred för sitt slit på detta sätt. Men jag kan ha fel...

Ursprungligen av Leftrustle:

Vad gäller Dashboard så utvecklade de en egen, i mina ögon bättre, variant av Konfabulator och då blev det ett ramaskri. Hade folk varit sura om de köpt Konfabulator? Antagligen. Så oavsett hur de gör kommer många ogilla det.

fast dom kom väl fram till att apple faktiskt var först med detta? jobs själv ska ha gjort ett inlägg i saken

Ursprungligen av ingemarl:

hmm vet inte om jag gillar det, det är så microsoft gör, köper upp istället för att utveckla själva, och då tycker alla att det är fel

Njae, många tycker det är bra att Apple erkänner att något annat företag gör saker bättre än de själva emellanåt. Väldigt många av Apples ledande produkter är resultat av uppköp, nästan alla videoprodukter är det så vitt jag vet (Final Cut Pro osv). Och ingen kan ju anklaga Apple för att inte fortsätta utveckla produkterna själva efter uppköpet.

Jag hoppas på en avinstallerare för program, en av de få saker som jag tycker saknas jämfört med Windows.

Ursprungligen av Björn Öst:

Jag hoppas på en avinstallerare för program, en av de få saker som jag tycker saknas jämfört med Windows.

Om det skulle komma en avinstallerare i windows stil - då gråter jag - och inte av lycka.

Om de gör en smartare lösning, att man helt enkelt enbart kastar det program som ska bort i papperskorgen och allt som bör hänga med - hänger med och att man kan välja om man vill ta bort pref filerna i biblioteket - ja då gråter jag av lycka.

Inga idiotiska special program för att ta bort ett program - så idiotiskt - så gammalt tänk - hua.

Ursäkta Björn, inget ont om det du skrev, men jag fick rysningar bara.

Men ett idiotiskt specialprogram som faktiskt gör det det ska med ett par musklick, måste väl anses vara bättre än inget alls? Nu får du ju leta bröte på flera ställen, och ta bort manuellt utan att veta att du verkligen fått med allt. Hur modernt känns det?

Men vi kan väl stänga den diskussionen nu, verkar bli PC vs Mac-krig mellan två macanvändare, och det blir ju lite dumt

Ursprungligen av Björn Öst:

Men ett idiotiskt specialprogram som faktiskt gör det det ska med ett par musklick, måste väl anses vara bättre än inget alls? Nu får du ju leta bröte på flera ställen, och ta bort manuellt utan att veta att du verkligen fått med allt. Hur modernt känns det?

Men vi kan väl stänga den diskussionen nu, verkar bli PC vs Mac-krig mellan två macanvändare, och det blir ju lite dumt

Jag är inte intresserad av ett pc vs mac krig...

Min åsikt har inget med det att göra.

Man skulle kunna dela mellan olika användare på samma dator både i mail och ical tycker jag. Ska bli spännande om vad som kommer mer. Tror Ni apple kommer släppa ännu mer nya funktioner längre fram?

Nu verkar de som tiger man ska kunna köpa bläck genom tiger.http://www.appleinsider.com/

Ursprungligen av freemanen:

hehe jag har alltid undrat när dom skulle ändra den där gräsligt fula audio midi setup programmet, första ggn jag såg den så fick jag flashar till win3.1 eller nåt... :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-03 00:25
Ursprungligen av ingemarl:

hehe jag har alltid undrat när dom skulle ändra den där gräsligt fula audio midi setup programmet, första ggn jag såg den så fick jag flashar till win3.1 eller nåt... :rolleyes:

Med de där symbolerna är vi fortfarande där...

Ännu mera: iCal 1.6, Fontbook 2.0, kontroller vid fullskärmsläge för Quicktime.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=655

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-17 00:13

Jag vill att iCal blir Calender 2.0 och får mer pro funktioner och stöd för synkning av handdatorer utan hjälp av Palm Desktop. Känns nästan som ett krav att ett OS i dag har ett bra kalenderprogram.

Ett nytt utseende på mail. Me like.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=676

Gillade de gamla mer hoppas de lägger in så man kan byta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-05 09:56
Ursprungligen av Leftrustle:

Ett nytt utseende på mail. Me like.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=676

Jag med! Hoppas att detta theme ersätter "borstad metall" men att Aqua fortfarande finns kvar att växla till.
Ända negativa är att det är lite "luddigt" theme. Inga riktiga avgränsningar mellan tex vänsterfältet och huvudfönstret. Känns lite Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-05 11:34

Fan acke, du är ju ett orakel!

Ursprungligen av acke:

Inte illa!

Ursprungligen av freemanen:

Ah, Apple tänker härma vissa andra kända IM-program genom att införa flikar. Sen kommer väl Jobs att säga: Kolla vad *vi* har kommit på! (Precis som han gjorde med flikar i Safari - fick det att framstå som om det var något nytt samtidigt som t.ex. Camino/Chimera-användare använt det länge.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-23 12:53

Ser ut som att det massor med nytt godis som kanske inte är jätteviktiga. Lite som när Mac OS 9 kom.
Hoppas det putsar till "Hot News Screen Saver". Nu ser den väldigt taggig och Microsoftig ut.

Mycket godis men mycket bra saker också. En rejält förbättrad Typsnittsbok (Font Book) står nog högt uppe på många designers önskelista. Sen är jag ett stort fan av många små förbättringar också även om det är detaljer. Det *måste* inte vara revolutioner varje gång.

Men nu innehåller faktiskt Tiger även de riktigt stora nyheterna. Dashboard, trots den initiala missriktitade kritiken, är riktigt lovande och slår det väl ut kan det betyda mycket. Och det ryktas om att Apple jobbar på en egen HTML-WYSIWYG-editor. Varför är det speciellt kan ni fråga er? Jo, för att om Apple gör det en del av WebKit kan vilket program som helst bygga in det, likt dagens program använder WebKit för att visa webbsidor. Det behöver ju inte bara handla om att surfa, Adium (och senare även Proteus) är ju utmärkta exempel på nytänkande när det gäller användningen av WebKit i andra program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-23 14:01

Nu kanske jag fick det att låta som jag inte gillar de små detaljerna. Jag älskar de små detaljerna! Det som till stor del gör Mac OS X till vad är.

HTML-editor, undrar om det is så fall blir det en "full-blown" editor eller en "gör-mitt-Textredigerare-dokument-men-en-bild-till-hemsida-strunt-i-hur-koden-ser-ut" editor?

Ursprungligen av acke:

HTML-editor, undrar om det is så fall blir det en "full-blown" editor eller en "gör-mitt-Textredigerare-dokument-men-en-bild-till-hemsida-strunt-i-hur-koden-ser-ut" editor?

Ingen aning, men jag antar att det blir något rätt bra eller inget alls.

Det jag fått det ifrån är att Brent Simmons, killen bakom NetNewsWire, mellan raderna antytt att något sådant ska kommer från Apple. (Han har i kommentarer till önskade funktioner i MarsEdit sagt något om att det är dumt att uppfinna hjulet igen eller liknande, ungefär som att de använder WebKit i NetNewsWire istället för att bygga en egen HTML-renderingsmotor. Och han har sagt att det finns saker som Apple presenterade under WWDC tidigare i år som han inte får prata om och att vissa funktioner inte kan byggas in ännu, ungfär.)

Bevaka tråden