Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya okända funktioner i OSX 10.4 "Tiger"?

Tråden skapades och har fått 138 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 01:11

Jag gillar SyncServices! Hoppas på massor med nya spännande möjligheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-16 01:24

Mac OS X 10.4 ser med Core Data, SQLite, Syncservices, Core Image, Core Video, Quicktime stora uppdatering (versionsnumret till trots), OpenAL osv osv ut att bli en riktigt stor under-the-hood uppgradering.

Flera UNIX och Windows kollegor blir bara mer och mer sugna när de hör spec på Mac OS X 10.4.

Dags att uppdatera efter MWSF.

Dessa bilder är från senaste, och vad är nytt?
http://students.washington.edu/stuartbr/Tiger/pics/

*Man kan välja vad Spotlight ska söka, om det är speciella mappar man inte vill ha genomsökta
*Dictionary.app, en applikation där man kan slå upp ord och synonymer.
*Man kan ändra ordningen som Spotlight visar olika filtyper, om man t.ex. vill att funna fonter ska hamna först i listan

Utöver det, och vad Steve visade på keynoten, verkar det inta vara mycket mer nytt på bilderna. Hjälp gärna till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 00:58

Saxat från Appleinsider:

One such feature is reportedly called "Home Sync." While little is known about the feature, a short description present from within the operating system says that Home Sync requires a 'portable home' folder. To create a 'mobile account and portable home,' Tiger then directs users to the system account preferences where an option to create and configure a mobile account should be present, but is not.

Sources speculate that Home Sync may represent the reincarnation of the long-lost 'Home on iPod' feature, but could also represent a more simplified approach to synchronizing the home directory of a desktop and laptop pair. A Home Sync menu, which appears in the Tiger menubar, contains options to set preferences or 'Sync Home Now,' but both lead to dead end within the system.

Mums! Vilken funktion det än blir. Alla nya funktioner som har "sync" i namnet är jag 100% bakom!

Ny liten fin funktion har bubblat upp. Titta på bilden först. Sen fundera. VAd har hänt?

Jo, tydligen kan man välja en widget från dashboard, ta tag i den, och trycka bort dashboard. Sen flyter widgeten på skärmen medan man använder sina vanliga program! Asfräckt!

Från: http://forums.macnn.com/showthread.php?s=&threadid=244285
Kolla efter Eriks inlägg rätt långt ner för att läsa mer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-10 13:24

är det sant att man inte kan göra en sån enkel sak som att ändra muspekarna i OSX?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-02-10 14:50
Ursprungligen av p0tatis:

är det sant att man inte kan göra en sån enkel sak som att ändra muspekarna i OSX?

Det är inte sant, finns flera haxie som kan göra detta t.ex Mighty Mouse.

Ursprungligen av p0tatis:

är det sant att man inte kan göra en sån enkel sak som att ändra muspekarna i OSX?

De ändras i respektive program och av operativsystemet så de fungerar så bra som möjligt förstås. Vill du av någon anledning ändra den själv så får du använda någon tredjepartslösning.

Edit och Judit. Ibland är man inte så snabb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 16:52
Ursprungligen av p0tatis:

är det sant att man inte kan göra en sån enkel sak som att ändra muspekarna i OSX?

Motfråga, varför vill man ändra på den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-10 19:01

av samma anledning som man skulle vilja t ex byta bakgrundsbild eller teman kanske?
10 dollar verkar lite magstarkt för nåt man kan göra i de flesta andra OS kontrollpanel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 20:03
Ursprungligen av p0tatis:

av samma anledning som man skulle vilja t ex byta bakgrundsbild eller teman kanske?
10 dollar verkar lite magstarkt för nåt man kan göra i de flesta andra OS kontrollpanel.

Där tänker vi olika. Men inte kan man jämföra det med att byta skrivbordsbild, det finns det ju en praktisk anledning till att kunna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-10 23:55

håller med om att det finns en praktisk anledning till att byta muspekare då den syns i program till skillnad från bakgrunsbilden som blir övertäckt av programmet som startas.

Nu börjar diskussionen dra snett. Den som vill får gärna skapa en ny tråd och fortsätta avhandla ämnet där, men här är det "Okända funktioner i tiger" som gäller.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-11 13:05

Leftrustle, det där verkade väldigt häftigt! Dashbord är nog det grymmaste från Tiger (efter spotlight)!

Är det någon där som sett eventuellt kommande Dashoards till Tiger?

Det borde komma en hel drös antar jag när Tiger släpps.

Det är en sak som jag skulle önska att Apple gjorde nåt åt och det är Finder som är en av OSX största brister enligt mig.
Så...har nån hört nåt om Finder i Tiger?

Ursprungligen av ptolemy:

Det är en sak som jag skulle önska att Apple gjorde nåt åt och det är Finder som är en av OSX största brister enligt mig.
Så...har nån hört nåt om Finder i Tiger?

Kan bara instämma

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-26 22:45

Var de där programen gratis, thevil? Till dashbord alltså...

Ursprungligen av ptolemy:

Det är en sak som jag skulle önska att Apple gjorde nåt åt och det är Finder som är en av OSX största brister enligt mig.
Så...har nån hört nåt om Finder i Tiger?

Ja det hoppas jag oxå men har tyvärr inte hört nått om det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-27 17:03
Ursprungligen av ptolemy:

Det är en sak som jag skulle önska att Apple gjorde nåt åt och det är Finder som är en av OSX största brister enligt mig.
Så...har nån hört nåt om Finder i Tiger?

Jag har testat Finder i build 8A323, det är samma gamla Finder, dvs lika seg som vanligt

Jag vill gärna tro Apple fixar det, hoppas det händer under våren.

Ursprungligen av REP:

Jag har testat Finder i build 8A323, det är samma gamla Finder, dvs lika seg som vanligt

Jag vill gärna tro Apple fixar det, hoppas det händer under våren.

Jag har testat densamma.

När Jobs demade i Januari så såg dashboards funktionen annorlunda ut, alltså när man byter och ändrar mellan dashboardsen. Så jag antar att den version som jag nu testat är en rätt gammal build från i höstas.

Men tyvärr kändes Findern lika seg - ja.

Vi får hoppas på att de fixar den.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-28 22:18

Någon av er som testat som kollat in iSync närmare? Mer exakt om det ser ut som att de stödjer synkning via SyncML istället för mRouter? Det är vad många av oss Nokia ägare väntar på - Apple har skamlöst nog inte stött synkning av adressbok och kalender för nya nokiatelefoner på kanske två år...

/s

En sak ang. Dashboard. Först o främst tycker jag det verkar kunna bli en underbar liten sak.

Sen så undrar jag inte om det kan tänkas komma någon ny variant på dockan för de som inte gillar den nuvarande.

Och eftersom man oxå kommer att kunna ha en dashboard fri utan att behöva trycka F12 så kan det tänkas bli än mer intressant.

Vad tror ni?

Jag test körde nu en rätt ny build som en developer kompis har och jag måste säga att jag lite spontant blev en aningen besviken, faktiskt.

Jag vet att mycket kan hända än men ändå.

Spotlight kändes inte för mig direkt snabbt faktiskt.
Sen så undrar jag hur de ska lösa det att den visar en massa skumma filer, alltså systemfiler osv när man gör vissa sökningar.

Om man tex vill göra en Smartfolder med senaste dokumenten så vill man slippa eventuella system dokument filer.

Kanske kunde dom göra några smartfolders som är default för att visa på hur de kan göras.

Smart folders tycker jag är bra fast varför kan man inte lägga den i dockan och där kunna se innehållet. Vore perfekt tycker jag.

När man sen gör en smartfolder och den ligger i sidebar, man gör något annat en stund och sen går tillbaka, ja då tar det rätt lång tid ändå för den att visa innehållet - inget direkt pang/ poff!! för mig inte.
Och det visas enbart de första 15 tror jag det var, vilket kanske är bra men man borde kunna välja att visa alla, eller att man kan välja hur den ska visa, alltså typ de senast tillagda först osv. Detta gjorde den inte för mig.

Dashboard är nog det jag framförallt på ytan tycker är riktigt trevligt. Fast jag skulle gärna se möjligheten att kunna trycka fram dessa med antingen en musknapp eller med aktiva hörn, inte enbart F12 (man kan visserligen ändra till annan F knapp.)

Mail programmet såg helt klart trevligt ut.

Annars är det säkert många saker som man inte ser som är fixade.

En liten kort reflektion över den lilla tid jag satt o provade.

Det har rapporterats att det för vissa tar upp till veckor att indexera alla filer till Spotlight, vilket kan vara förklaringen till att det gick segt för dig; de var inte ordentligt indexerade. Att det sen kommer upp en massa systemfiler känns skumt, trodde Spotlight bara indexerade vissa filtyper, typ pdf, doc, jpg osv.

Ursprungligen av Leftrustle:

Det har rapporterats att det för vissa tar upp till veckor att indexera alla filer till Spotlight, vilket kan vara förklaringen till att det gick segt för dig; de var inte ordentligt indexerade. Att det sen kommer upp en massa systemfiler känns skumt, trodde Spotlight bara indexerade vissa filtyper, typ pdf, doc, jpg osv.

Det tog faktiskt inte så lång tid för indexeringen, enbart cirka 15 timmar.

Visst det går snabbare än när man kör dagens sökfunktion men det känns inte för mig som - wow

  • Oregistrerad
  • 2005-02-28 23:03

Att testa funktioner i byggen som är pre-release kan ju vara en besvikelse, det är liksom därför de inte har släppts... Det utvecklas fortfarande...

Just sayin'.

Ursprungligen av fred123:

Att testa funktioner i byggen som är pre-release kan ju vara en besvikelse, det är liksom därför de inte har släppts... Det utvecklas fortfarande...

Just sayin'.

Självklart är det så.

Den senaste builden jag testat idag tycker jag är betydligt snabbare och nu ser jag verkligen fram till den riktiga releasen.

Excusez-moi, men på vilket sätt tycker ni Finder är seg?

Bevaka tråden