Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Z1010

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-09-09 16:33

AAAaaraghh...

Ursprungligen av hazze_karlsson:

Hur funkar det??? Jag får det INTE att lira.. Nåt script som fungerar med Tre?
/Hans

Jag får det INTE att fungera *frustrerad*

Undrar om det är nåt fel med min dator? Nu får jag inte ens det att fungera mot min k700i....

:/

HJÄÄÄÄLP!!!

Ursprungligen av Spike Lee:

Är Z1010 en bra telefon om man vill kopla upp sin dator via mobil?
Finns det andra bra allt?
Ju snabbare desto bättre för min del

Mikael

Z1010 och en PB med inbyggd bluetooth är ett utmärkt val! Det helt enkelt bara fungerar
som det ska. Ska du skaffa inom kort så välj Telia eller Tele2 där 500M resp 1G ingår i
abonnemanget, att använda Tre kan bli *mycket* dyrt om du kommer köra mycket data!

ingen bluetooth

Vad är enklaste sättet att föra över en mp3 fil till min z1010 utan att använda bluetooth. Sitter och trixar med diverse modemscripts men hittils har har inget fungerat.
Vad skriver jag i nummer fältet när jag ska ringa upp (jag har tre), är det data.tre.se?

  • Medlem
  • 2004-09-29 07:54
Ursprungligen av B-Boy456:

Vad är enklaste sättet att föra över en mp3 fil till min z1010 utan att använda bluetooth. Sitter och trixar med diverse modemscripts men hittils har har inget fungerat.
Vad skriver jag i nummer fältet när jag ska ringa upp (jag har tre), är det data.tre.se?

Skaffa en extern USB kortläsare för memory stick duo ! Det går mycket snabbare än via BT att föra över tex. MP3.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 12:10
Ursprungligen av erikm:

Skaffa en extern USB kortläsare för memory stick duo ! Det går mycket snabbare än via BT att föra över tex. MP3.

Nu fick jag det att fungera bättre. Tack vare MacHedbergs "testscript". Be honom skicka det om ni behöver. Jag ska kolla om det raderar APN:n men jag tror inte det...

Ursprungligen av hazze_karlsson:

Nu fick jag det att fungera bättre. Tack vare MacHedbergs "testscript". Be honom skicka det om ni behöver. Jag ska kolla om det raderar APN:n men jag tror inte det...

Tack Hazze!
jag undrar just ifall du inte hade fått igång det!
(PS, jag har döpt om det nu!)

Nu på förmiddagen så har jag försökt att göra en handledning, på så vis att jag visar exakt hur jag har det inställt. och även länk till scriptet.

förutsätter att telefonen är syncad förstås.
i Z1010 skall man vad jag minnas kan inte behöva ändra något.
har testat iallafall och ändra massa saker i telefonen men den lyder så snällt..
men en effekt jag har fått är att jag vid visst tillfälle fått extra datakonto i telefonen!
men de tog jag bort....

Att nämnas också är att ifall de som INTE har bluetooth så går det jättebra att koppla ihop telefonen via USBkabel och använda på samma sätt som man konfiguerar bluetooth. funkar lika bra alltså.

Gå in på "our humble website http://www.macfixaren.com/
där finns en länk + att det ligger 2st länkar till enkla men bra "speed" tester...

Tre abonnemang:
tänk på att beroende på vilket ab. du har så kanske du inte kan koppla dig via 2G, om du inte har täckning för 3g.
Du ser att du har en "länk" med att jordgloben kommer upp.

Hare.

tilläggas kan sägas att jag får en uppkoppling som ligger på när jag mäter med ovan/mina länkar så rapporterar de en hasigt som ligger på 264-382 kbit
mycket beror på hur många som är uppkopplade samtidigt.

Senast redigerat 2004-09-29 14:55
  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 16:42
Ursprungligen av MacHedberg:

Tack Hazze!
jag undrar just ifall du inte hade fått igång det!
(PS, jag har döpt om det nu!)

Nu på förmiddagen så har jag försökt att göra en handledning, på så vis att jag visar exakt hur jag har det inställt. och även länk till scriptet.

förutsätter att telefonen är syncad förstås.
i Z1010 skall man vad jag minnas kan inte behöva ändra något.
har testat iallafall och ändra massa saker i telefonen men den lyder så snällt..
men en effekt jag har fått är att jag vid visst tillfälle fått extra datakonto i telefonen!
men de tog jag bort....

Att nämnas också är att ifall de som INTE har bluetooth så går det jättebra att koppla ihop telefonen via USBkabel och använda på samma sätt som man konfiguerar bluetooth. funkar lika bra alltså.

Gå in på "our humble website http://www.macfixaren.com/
där finns en länk + att det ligger 2st länkar till enkla men bra "speed" tester...

Jodå, jag har väl fått allt att funka...men jag vet inte varför det är så hilma instabilt. Ibland kan jag koppla upp mig ibland inte. Kör på ditt nya script nu. Får se om det funkar bättre med det. Tyckas kan ju i marginalen att det är en mindre skandal när man ringer till Sonyericssons support och de säger: "Jaha du har också Mac, men det har vi ingen programvara eller drivrutiner för". Visst skulle det vara enkelt att lägga ner ett par filer på Cd:n. Det är ju allt vi Mac användare behöver. Resten sköter ju Apple med bravur!!! T.ex synkningen som är mer eller mindre en systemteknikers mardröm på en PC.

med synkade och uppkopplade hälsningar/ Hans

Ursprungligen av hazze_karlsson:

Jodå, jag har väl fått allt att funka...men jag vet inte varför det är så hilma instabilt. Ibland kan jag koppla upp mig ibland inte. Kör på ditt nya script nu. Får se om det funkar bättre med det. Tyckas kan ju i marginalen att det är en mindre skandal när man ringer till Sonyericssons support och de säger: "Jaha du har också Mac, men det har vi ingen programvara eller drivrutiner för". Visst skulle det vara enkelt att lägga ner ett par filer på Cd:n. Det är ju allt vi Mac användare behöver. Resten sköter ju Apple med bravur!!! T.ex synkningen som är mer eller mindre en systemteknikers mardröm på en PC.

med synkade och uppkopplade hälsningar/ Hans

håller med! fattar inte varför det skall vara så svårt att göra så lite.
men det är klart, vad skulle de göra då om det vara bara att lämna ut ett enkelt script. då behövs ju inte så mycket folk! och det går ju inte...
man skapar ju behöv genom att göra det tillräkligt komplicerat så att ingen kan klara det, tänkt dig hur många it avdelningar som skulle krympa ifall allting bara funka!!!

uppkopplingen, kolla så att du har 3 täckning, beroende på typ av abonnemang så kan du även ha tillgång till 2g surf. och har du inte det så funkar det inte!
då måste du ha 3 täck. kan vara så kanske att det kan vara mellan 2 eller flera stationer att det studsar runt lite grand... ogrundat åsikt...
men jag har när jag åker på morgonen, kopplar upp för att kolla wap.trafiken.nu och efter 4-500m så händer ingent och täckning är lite sämre och sen plopp får ny bra täckning men måste koppla upp igen och då funkar det. så har det varit nu ett antal ggr och på samma plats. kanske det är någon konfiguration i sänd/mott anläggningen. vad vet jag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 00:47
Ursprungligen av MacHedberg:

Tack Hazze!
jag undrar just ifall du inte hade fått igång det!
(PS, jag har döpt om det nu!)

Nu på förmiddagen så har jag försökt att göra en handledning, på så vis att jag visar exakt hur jag har det inställt. och även länk till scriptet.

förutsätter att telefonen är syncad förstås.
i Z1010 skall man vad jag minnas kan inte behöva ändra något.
har testat iallafall och ändra massa saker i telefonen men den lyder så snällt..
men en effekt jag har fått är att jag vid visst tillfälle fått extra datakonto i telefonen!
men de tog jag bort....

Att nämnas också är att ifall de som INTE har bluetooth så går det jättebra att koppla ihop telefonen via USBkabel och använda på samma sätt som man konfiguerar bluetooth. funkar lika bra alltså.

Gå in på "our humble website http://www.macfixaren.com/
där finns en länk + att det ligger 2st länkar till enkla men bra "speed" tester...

Tre abonnemang:
tänk på att beroende på vilket ab. du har så kanske du inte kan koppla dig via 2G, om du inte har täckning för 3g.
Du ser att du har en "länk" med att jordgloben kommer upp.

Hare.

tilläggas kan sägas att jag får en uppkoppling som ligger på när jag mäter med ovan/mina länkar så rapporterar de en hasigt som ligger på 264-382 kbit
mycket beror på hur många som är uppkopplade samtidigt.

Hmmm... jag får det inte att fungera alls.

Har gjort som du säger gällande allt och dubbelkollat det 423 gånger. Kan synka och bläddra på telefonen, så med den delen är det inga problem.

När jag försöker "koppla på" modemet (ansluta) får jag bara felmess (kan inte öppna kommunikationsenhet eller likande).

Någon som vet vad man kan ha gjort för knasigt? Sitter på en PB om det hjälper.

Tack.

Redigerat: Felmesset från loggen är följande:
"Fri Dec 31 01:15:28 2004 : Failed to open /dev/cu.Bluetooth-Modem: Device busy".

Verkar mao som om det är koppling vs. telefon som inte vill?

Senast redigerat 2004-12-31 01:19

Tja Tjompa.
1 se till att kolla att du inte har någon annan bluetooth access till telefonen, typ adressboken och att adressboken är påslagen för aktivt.
detta meddelande är just att det finns en annan tillämpning som har en koppling.
alltså modemuppkoppling verkar vilja ha bluetoothen för sig själv.....
2 kolla att du inte har några parkopplingar, du ser på iconen på menyraden om den är aktiv, testa att slå av bluetooth och sen slå på den!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-03 02:16
Ursprungligen av MacHedberg:

Tja Tjompa.
1 se till att kolla att du inte har någon annan bluetooth access till telefonen, typ adressboken och att adressboken är påslagen för aktivt.
detta meddelande är just att det finns en annan tillämpning som har en koppling.
alltså modemuppkoppling verkar vilja ha bluetoothen för sig själv.....
2 kolla att du inte har några parkopplingar, du ser på iconen på menyraden om den är aktiv, testa att slå av bluetooth och sen slå på den!

Tjena, tjena.

1. Har inget program som kan tänka sig använda BT´n. Har stängt ner allt som möjligt går... och mer därtill. Testat med och utan alla möjliga program, utan resultat. Samma gäller telefonen. Lagt till och tagit bort enheter (tänkte att handsfreet etc kanske skulle kunna skapa något krångel, man vet ju aldrig).

2. Inga parkopplingar gjorda. Eller, telefonen och datorn är parkopplade men inte påkopplade (oj, det blev krångligt). Har parat ihop enheterna då jag kör sync med Entourage etc., men ingen av de programmen ligger och trycker.

Spontant känns det nästan som om det är det här med parkopplingen som är problemet. I min värld skulle jag vilja koppla ihop dem innan jag kör igång modemet för att sedan bara "ansluta" via telefonen. Dock brukar inte mina spontana tankar vara något att ha... :).

Skulle mycket gärna få igång det här nu... lite av idéen med att plocka z1010an var just macstödet och surfningen ute i det fria.

Tacksam för allt som kan tänkas vara till hjälp.

By the väg. Gott nytt!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 11:50
Ursprungligen av B-Boy456:

Vad är enklaste sättet att föra över en mp3 fil till min z1010 utan att använda bluetooth. Sitter och trixar med diverse modemscripts men hittils har har inget fungerat.
Vad skriver jag i nummer fältet när jag ska ringa upp (jag har tre), är det data.tre.se?

Du ska inte skriva något i nummer fältet, ej heller namn och lösen. Det ska scriptet göra. Nu har jag iofs problem med att scriptet raderar APN informationen i telefonen så det går att koppla upp sig en gång men sen måste jag göra omstart av telefonen... lite bökigt...
Så jag har nog inte rätt script...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-16 08:40

Jag sitter oxå och strular med Z1010 och Tre data anslutning.
Måste man döpa uppringningen till något speciellt? Standard är ju Main Number...
Vilket telefonniummer ska man använda? Har sett *99# men det vill inte funka?
Vilket användarnamn / lösen ska man ha?

Frusterande när allt annat funkar som det ska!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-19 18:28

Ingen annan som har problem med internet access via 3 och Z1010?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-19 22:51

kan inte nån vänligt sinnad människa skriva en fin liten guide för oss dödliga om hur man får följande att funka:

z1010 + 3 + blåtand = internet

Kör själv med min Z1010 och Comviq + BT och surfar utan problem.. Har inte ställt in något speciellt. Använder dock modemskriptet som finns på denna sida från ett tidigare inlägg. Sen har jag bara föjlt comviqs anvisningar på deras hemsida. Där står det hur man ställer in i OS X.

Har iofs inte testat om den fungerar fortfarande efter en vända hos Anovo. Ny firmware kan tilläggas... Kan kollan är jag kommit hem till min lilla burk.

Ladda ner?

Vad krävs för att ladda ner modemscriptet?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 11:28

Det funkar med z1010 + Tre+ PB!!!

Ursprungligen av mr_walker:

Vad krävs för att ladda ner modemscriptet?

Åhhh...äntligen! Så funkar det. Jag surfar nu med min PB utan en tråd via min z1010 och Tre:s abbonemang. Lösning visade sig vara att i datakontot som var förinställt i telefonen var verifiering inställt på Automatisk och det skulle vara "av". Sedan så använde jag mig av scriptet Sony Ericsson GPRS CID1+CGQREC som jag laddade ner från nätet. Kruxet var att det blev oftast inte samma script i nätverksinställningen som i internetanslutning. Så se upp med det.
Scriptet lägger du i mappen "modemscripts" i ditt Bibliotek.
Nu vet jag faktiskt inte med säkerhet hur snabb hastighet jag har...men det måste väl gå att kolla. Hur som helst så är jag bara nöjd att få det att fungera.

TACK ALLA på detta forum för all hjälp! Utan Er hade det inte gått. Det finns väldigt många förvirrade tekniker ute på stan just nu...

mvh/ Hans

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-29 14:58

MacHedberg:

får inte det att funka, får ett felmeddelande iaf...

Wed Sep 29 14:55:40 2004 : Failed to open /dev/cu.Bluetooth-Modem: Device busy

Ursprungligen av h0ax:

MacHedberg:

får inte det att funka, får ett felmeddelande iaf...

Wed Sep 29 14:55:40 2004 : Failed to open /dev/cu.Bluetooth-Modem: Device busy

Du får inte ha en ihopsyncning med telefonen innan. kolla att bluetooth inte har länkat ihop med telefonen. stäng av och slå på bluetoothen i telefonen exvis. se till att inte ha någon programvara upp som pratar bluetooth för säkerhetsskull. adressen boken kan öppna sig mot telefonen och koppla sig

Totex - det krävs minst ett inlägg för att få ladda ner grejer ifrån 99mac. Det tar cirka en timme för att systemet skall uppgradera ditt konto automatiskt. Vänta en stund och testa igen

Såg en annons på en ny SE Z1010 för 1245:- med kontantkort från 3 (startavfift på kontantkortet 250:-)

Värt att köpa? Fungerar mobilen bra?
Har för tillfället en SE T610

--
Daniel

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-09 02:07

tack alla, allt man behövde göra var tydligen att ladda ner nya inställningar från tre.se så funkade det hur bra som helst.

en annan fråga: finns det något bra program för att se hur mkt data som skickats å tas emot när man surfar med telefonen? känns sådär roligt när varenda MB som man använder kostar 10 kr... kollade på versiontracker, men vet inte vilka nyckelord jag ska söka med... nån som har ett bra program som funkar tillfredsställande?

datamängd i loggen

Ursprungligen av h0ax:

tack alla, allt man behövde göra var tydligen att ladda ner nya inställningar från tre.se så funkade det hur bra som helst.

en annan fråga: finns det något bra program för att se hur mkt data som skickats å tas emot när man surfar med telefonen? känns sådär roligt när varenda MB som man använder kostar 10 kr... kollade på versiontracker, men vet inte vilka nyckelord jag ska söka med... nån som har ett bra program som funkar tillfredsställande?

om du slår på loggen för internetuppkopplingen så om jag inte minns fel så står det där hur mycket data som är skickat.
kan tyvärr inte kolla att stämmer för även jag har fått strul med kopplingen, skall testa av när jag sitter i rätt miljö.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-01-10 12:28
Ursprungligen av MacHedberg:

om du slår på loggen för internetuppkopplingen så om jag inte minns fel så står det där hur mycket data som är skickat.
kan tyvärr inte kolla att stämmer för även jag har fått strul med kopplingen, skall testa av när jag sitter i rätt miljö.

dum fråga, men man betalar väl ändå för både skickad och mottagen data?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-10 12:31
Ursprungligen av h0ax:

dum fråga, men man betalar väl ändå för både skickad och mottagen data?

(Varken eller, om man har Comviq )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 00:16
Ursprungligen av h0ax:

tack alla, allt man behövde göra var tydligen att ladda ner nya inställningar från tre.se så funkade det hur bra som helst.

en annan fråga: finns det något bra program för att se hur mkt data som skickats å tas emot när man surfar med telefonen? känns sådär roligt när varenda MB som man använder kostar 10 kr... kollade på versiontracker, men vet inte vilka nyckelord jag ska söka med... nån som har ett bra program som funkar tillfredsställande?

Efter massa bök och krångel har även lilla jag fått igång det här (fråga mig inte hur...). Men det här med dataräknare skulle vara klart intressant. Hade ett litet smidigt på en pc-lapp en gång för läääänge sedan så det borde ju existera?

Någon som har en hint?

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2005-02-23 14:32

Dataräknare

Ursprungligen av tjompa:

Efter massa bök och krångel har även lilla jag fått igång det här (fråga mig inte hur...). Men det här med dataräknare skulle vara klart intressant. Hade ett litet smidigt på en pc-lapp en gång för läääänge sedan så det borde ju existera?

Någon som har en hint?

Det finns ju en dataräknare inbyggd i Z-1010. Räknar totalt skickad datamängd, senaste session och vad som är mottaget.
Ligger under "kommunikatons" menyn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-23 14:59
Ursprungligen av Hazzez:

Det finns ju en dataräknare inbyggd i Z-1010. Räknar totalt skickad datamängd, senaste session och vad som är mottaget.
Ligger under "kommunikatons" menyn.

Jobbigt att föra ner infon i excel och hålla på

Bevaka tråden