Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Z1010

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har en olåst telia z1010 med ett 3 kort i, funkar fint förutom videosamtal. Är det någon som vet vilka inställningar man måste ändra på så att man kan ringa videosamtal?

Ursprungligen av wrongturn:

Har en olåst telia z1010 med ett 3 kort i, funkar fint förutom videosamtal. Är det någon som vet vilka inställningar man måste ändra på så att man kan ringa videosamtal?

??? Du ska inte behöva ställa in något alls! Antingen så stöder telia videosamtal där du har 3G tckning eller inte. Jag har ringt från min z1010 med Comviq till en kompis med en Nec616 med 3:s nät och det fungerade utan några problem ingen av oss pillade på något. Det ska fungera "out-of-the-box" om jag fattat det rätt....

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-02 18:02

Patrik, du är min hjälte!!

Midi-klangljudet då jag skickar över filer osv hackar för mig. Gör det för dig också, screwpull? Det konstiga är att det kändes som att ljudet inte hackade förut, men av någon anledningen gör den det nu.

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Midi-klangljudet då jag skickar över filer osv hackar för mig. Gör det för dig också, screwpull? Det konstiga är att det kändes som att ljudet inte hackade förut, men av någon anledningen gör den det nu.

MIDI hackar inte för mig utan bara MP3, ibland låser sig hela mobilen och startar om precis som en dator. Det sjuka är att man inte behöver slå in pin koden igen.

Har dunkat i ett minneskort på 128MB så minnet kan det inte bero på heller att MP3 filerna hackar. Får testa vidare....

Ursprungligen av screwpull:

MIDI hackar inte för mig utan bara MP3, ibland låser sig hela mobilen och startar om precis som en dator. Det sjuka är att man inte behöver slå in pin koden igen.

Har dunkat i ett minneskort på 128MB så minnet kan det inte bero på heller att MP3 filerna hackar. Får testa vidare....

Min Z1010 startar också om sig OFTA. Minst en gång per timme. Jag har provat utan memorystick i och har samma problem, så det är nog inte p.g.a. att jag lagt in någon skit. Funderar på att lämna in den, men hörde att många har samma problem, så jag väntar ev på att det kommer ny firmware. Någon som har någon erfarenhet i omstartsfrågan?

-> Anders

Ursprungligen av asjogren:

Min Z1010 startar också om sig OFTA. Minst en gång per timme. Jag har provat utan memorystick i och har samma problem, så det är nog inte p.g.a. att jag lagt in någon skit. Funderar på att lämna in den, men hörde att många har samma problem, så jag väntar ev på att det kommer ny firmware. Någon som har någon erfarenhet i omstartsfrågan?

-> Anders

Har samma problem med min! Efter ca 10 omstarter samma dag så la SIM kortet av helt. Fick ett nytt och nu beter sig den konstigt igen. Ibland tappar den kontakt med alla nät och tycker att SIM kortet är inaktivt. Startar man om så fungerar det.

Enligt SE support kan det vara dålig "bränning" av FW som spökar. Jag är urless faktiskt. Ska gå tillbaka med mobilen och be dem uppgradera och fungerar det inte så vill jag ha en ny. Tydligen så ska det finnas en helt ny FW ute nu.

:rolleyes:

Ursprungligen av screwpull:

Har samma problem med min! Efter ca 10 omstarter samma dag så la SIM kortet av helt. Fick ett nytt och nu beter sig den konstigt igen. Ibland tappar den kontakt med alla nät och tycker att SIM kortet är inaktivt. Startar man om så fungerar det.

Enligt SE support kan det vara dålig "bränning" av FW som spökar. Jag är urless faktiskt. Ska gå tillbaka med mobilen och be dem uppgradera och fungerar det inte så vill jag ha en ny. Tydligen så ska det finnas en helt ny FW ute nu.

:rolleyes:

Precis samma problem hade jag. I början sade den "ogiltigt SIM-kort". Sedan slutade den med det, men startar om sig, ibland så ofta som var tionde minut. Jag har bytt SIM-kort, men det gjorde inget skillnad. Hör gärna av dig om du lyckas ordna det! Som grädde på moset får jag skitkort batteritid eftersom den startar om sig hela tiden...

Ursprungligen av asjogren:

Precis samma problem hade jag. I början sade den "ogiltigt SIM-kort". Sedan slutade den med det, men startar om sig, ibland så ofta som var tionde minut. Jag har bytt SIM-kort, men det gjorde inget skillnad. Hör gärna av dig om du lyckas ordna det! Som grädde på moset får jag skitkort batteritid eftersom den startar om sig hela tiden...

Ska in med "skiten" nästa vecka! LIte trött faktiskt. Får se hur trevlig jag är... Får bita ihop ordentligt! Grrr

  • Oregistrerad
  • 2004-08-25 06:58
Ursprungligen av asjogren:

Min Z1010 startar också om sig OFTA. Minst en gång per timme. Jag har provat utan memorystick i och har samma problem, så det är nog inte p.g.a. att jag lagt in någon skit. Funderar på att lämna in den, men hörde att många har samma problem, så jag väntar ev på att det kommer ny firmware. Någon som har någon erfarenhet i omstartsfrågan?

-> Anders

Jag hade omstartsproblemet när jag köpte min i juni. Efter den andra firmware uppdateringen löste det sig helt. Det ska väl inte vara någon skillnad men den första gjordes hos Phonehouse och den andra hos Engströms Telecom i Nacka, som tydligen är ett av två ställen i Sverige med högsta servicenivå på SonyEricsson.

  • Medlem
  • 2004-08-30 08:23

MP3 - Z1010 - iTunes

Jag har problem med att använda z1010 som MP3 spelare. När jag via en USB kortläsare laddar 128 mb kortet med musik från iTunes biblioteket följer en skuggfil med för varje låt. Filen lägger sig direkt efter den egentliga musikfilen med ett "prefixet" ._ Resultatet är att Z1010 stannar eftersom den inte kan spela upp skuggfilen och man måste manuellt starta upp spelaren för varje låt.
Skuggfilen går inte att radera i telefonen och syns ej i finder. Musiken är kodad direkt från CD till iTunes. Har för mig att det inte är något sådant problem om man skickar musiken via BT men det går ju så långsamt då.

Är det någon som vet hur man kommer runt problemet ?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-08-30 20:11
Ursprungligen av erikm:

Jag har problem med att använda z1010 som MP3 spelare. När jag via en USB kortläsare laddar 128 mb kortet med musik från iTunes biblioteket följer en skuggfil med för varje låt. Filen lägger sig direkt efter den egentliga musikfilen med ett "prefixet" ._ Resultatet är att Z1010 stannar eftersom den inte kan spela upp skuggfilen och man måste manuellt starta upp spelaren för varje låt.
Skuggfilen går inte att radera i telefonen och syns ej i finder. Musiken är kodad direkt från CD till iTunes. Har för mig att det inte är något sådant problem om man skickar musiken via BT men det går ju så långsamt då.

Är det någon som vet hur man kommer runt problemet ?

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=47914

  • Oregistrerad
  • 2004-07-14 09:41

Kör alla som "surfar" fortfarande" Patric's script (som funkar utmärkt) el. finns det verkligen inget färdigt script f. Mac från SE än?

telia

Efter 2 lååånga samtal med Telias support och ett kort surt med Sony Ericsson har jag kommit så långt att telefonen ringer upp med hjälp av modemscriptet tidigare i tråden. Dock kommer jag inte in utan Macen säger detta:
Internetanslutning
Modemet har oväntat lagt på. Kontrollera dina inställningar och försök igen.

Nån annan som lyckats med Z1010 och Telia?

Z1010 och Telia

Ursprungligen av FredrikHolmqvist:

Nån annan som lyckats med Z1010 och Telia?

Jag har fått det att funka med Ross Barkman's (http://www.taniwha.org.uk/) SonyEricsson GPRS-script, CID 3-varianten (tog samma ID som i Telia Online-konfig i mobilen) och skriva online.telia.se i stället för *99# som telefonnummer. Funkande både via GSM och UTMS.

Ursprungligen av larshelmin:

Jag har fått det att funka med Ross Barkman's (http://www.taniwha.org.uk/) SonyEricsson GPRS-script, CID 3-varianten (tog samma ID som i Telia Online-konfig i mobilen) och skriva online.telia.se i stället för *99# som telefonnummer. Funkande både via GSM och UTMS.

TACK!

Det funkade. Jag gjorde som du skrev. Underbart

Jag inga problem med Comviq och Z1010 och surfa med modemscriptet. Dock så lade mitt SIM kort av och jag har beställt ett nytt. Kan bero på att telefonen startat om ett antal ggr och pajat kortet eller så var kortet kasst från början. Satt och testade en massa JAVA spel och då och då så dök mobilen. Stabilare mjukvara önskas. I vissa lägen har den startat om efter att jag fått ett SMS.

Skumt... Väldigt skumt!

Hoppas det löser sig!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-23 01:12

Respekt för all hjälp! :)

Har nu flitigt läst hela tråden och är förstummad över informationsflödet. Jag har upptäckt efter sökande över stor del av det kända internet efter information om koppling Z1010 / Mac och har inte hittat något värt tiden det tar att läsa. Man ska alltså vända sig till hemmaplan för att få riktig hjälp! Hedervärt!

Min fråga nu blir en jag inte har fått svar på ännu. Detta snack om synkronisering med iphoto? Har någon grepp om detta? Inte för att det spelar så stor roll, då bilderna inte direkt håller någon nämnvärd kvalitet så vore det bara kul att se hur det var tänkt att fungera!

Återigen, tack alla för hjälpen! Om fler vore som ni skulle support inte behövas!
Tänker tillbaka på skoltiden när man bad en lärare om hjälp och man fick svaret, fråga en kompis.
Ni är min kompis!

Keep it up!

Håkan

  • Oregistrerad
  • 2004-07-23 20:52

vill bara instämma med håkan!
min fråga är om någon har testat med ett memory stick PRO duo?
till en z1010 givetvis.
vad skiljer ett vanligt duo och ett PRO?
e svårt sugen på ett 512MB av märket San Disk.
någon som har några erfarenheter?
/hasse

Ursprungligen av hawknew:

Min fråga nu blir en jag inte har fått svar på ännu. Detta snack om synkronisering med iphoto? Har någon grepp om detta? Inte för att det spelar så stor roll, då bilderna inte direkt håller någon nämnvärd kvalitet så vore det bara kul att se hur det var tänkt att fungera!
Håkan

Enda sättet att det att funka med iPhoto är nog att ta ut Memorystickkortet och sätta det i en minneskortläsare, för i dagsläget funkar det ju inte med varken bluetooth eller usb-sladden.

Usb-sladden kan man få lite liv i som modemport med en drivrutin som finns längst ner på Ross Barkmans sida http://www.taniwha.org.uk/ .

  • Oregistrerad
  • 2004-07-23 21:25

funkar bara upp till 128 MB tyvärr eller rättare sagt PRO skall tydligen inte funka.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-23 23:12
Ursprungligen av DaPhox:

funkar bara upp till 128 MB tyvärr eller rättare sagt PRO skall tydligen inte funka.

va??!! så oerhört surt!!
så telefonen kan inte ta mer än 128?
kommer sånt här att lösas genom firmware uppdateringar?
vilken version är den senaste?
förlåt, tusen frågor på en gång men jag va ju sönderuppstyrd på 512
med en go 512a i så går det ju nästan att kalla den mptrespelare
de åtta låtar med the hoax som får plats nu e ju inte så mycket...

Jag köpte min DBT-120 hos JME Data, den fungerar direkt i Macen med det inbyggda stödet i Panthern. Om det är en "b2" vet jag ej för det har jag inte kollat, eftersom den fungerar perfekt.

Att det står Windowsdrivrutiner beror på att man behöver installera dessa från D-Links skiva om man använder det systemet. På Macen hanteras den via de inbyggda drivrutinerna. Det är därför det står att man får med drivrutiner till Windows, till Macen skulle det i.s.f behövas ett styck 10.2 Jaguar eller 10.3 Panther för att det ska fungera. Plus att produkten blir avsevärt dyrare om de skulle skicka med det.;)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-20 21:49

får oxå ställa mig i raden av folk som har köpt z1010 (genom 3 för egen del). funkar hur bra som helst ännu. har lagt den på laddning nu i nåra timmar så jag kan inte pilla med den...

nån som har ett bra modemscript som kan användas med kombinationen ibook+z1010+3+blåtand? sitter å väntar på min lilla bärbara nu, det gäller ju att alltid va förberedd.

edit: har inte letat nämnvärt efter det själv, finns ju som sagt sökmotorer/99mac att leta igenom. har inte orkat ännu bara...

Powerbook - uppkopling

Är Z1010 en bra telefon om man vill kopla upp sin dator via mobil?
Finns det andra bra allt?
Ju snabbare desto bättre för min del

Mikael

Ursprungligen av Spike Lee:

Är Z1010 en bra telefon om man vill kopla upp sin dator via mobil?
Finns det andra bra allt?
Ju snabbare desto bättre för min del

Mikael

fungerar utmärkt. se till att ha 10.3.5 och senaste iSync
surfar utan problem upp till 382 kbit (beroende på belastning osv osv)
Vi jobbar med "3" och nu surrar det på bra.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-08 15:55

z1010 och Tre problem...

Jag fattar ingenting...:/ jag har en z1010 med Tre och försöker koppla upp mig. Vilket telefonmanus ska jag använda? Jag har försökt med nåt som heter z1010 3G från en länk som var utlagd här i forumet... Vilket telefonnummer och användarnamn och lösen???? Är det nån som har fått det att fungera som kan hjälpa mig? Vilket datakonto på telefonen... Ska jag använda Bluetooth eller USB-kabeln? Får ej upp telefonen på skrivbordet heller...

Tacksam för svar

Ursprungligen av hazze_karlsson:

Jag fattar ingenting...:/ jag har en z1010 med Tre och försöker koppla upp mig. Vilket telefonmanus ska jag använda? Jag har försökt med nåt som heter z1010 3G från en länk som var utlagd här i forumet... Vilket telefonnummer och användarnamn och lösen???? Är det nån som har fått det att fungera som kan hjälpa mig? Vilket datakonto på telefonen... Ska jag använda Bluetooth eller USB-kabeln? Får ej upp telefonen på skrivbordet heller...

Tacksam för svar

Tja Haze
Sitter själv med 3. vi samarbetar med 3 också på macsidan.

scriptet vet jag inte vad det är! men jag har ett jag skapat och det får jag full spruta via 3
normalt skall du inte använda något användarnamn eller lösen! dock beroende på script osv så skall *99# användas i namnfältet! för att öppna kopplingen i telefonen. kolla vad loggen säger.

10.3.5 är bra om du har, kolla i nätverksinställningarna att du får bluetooth i. alternativt om du ansluter usbkabel så kommer den upp där också.

vad jag vet så kommer inte telefonen upp som någon slags enhet på skrivbordet om du ansluter en usbkabel! men använd bluetooth att flytta filer.

Hör av dig ifall det är problem.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-08 16:28
Ursprungligen av MacHedberg:

Tja Haze
Sitter själv med 3. vi samarbetar med 3 också på macsidan.

scriptet vet jag inte vad det är! men jag har ett jag skapat och det får jag full spruta via 3
normalt skall du inte använda något användarnamn eller lösen! dock beroende på script osv så skall *99# användas i namnfältet! för att öppna kopplingen i telefonen. kolla vad loggen säger.

10.3.5 är bra om du har, kolla i nätverksinställningarna att du får bluetooth i. alternativt om du ansluter usbkabel så kommer den upp där också.

vad jag vet så kommer inte telefonen upp som någon slags enhet på skrivbordet om du ansluter en usbkabel! men använd bluetooth att flytta filer.

Hör av dig ifall det är problem.

Tack för oerhört snabbt svar!!!
Kan du maila scriptet?
Jag tror det är där felet är... Det KAN vara SBS också (skit bakom spakarna)...

/Hans

  • Oregistrerad
  • 2004-09-08 18:01
Ursprungligen av MacHedberg:

fungerar utmärkt. se till att ha 10.3.5 och senaste iSync
surfar utan problem upp till 382 kbit (beroende på belastning osv osv)
Vi jobbar med "3" och nu surrar det på bra.

Hur funkar det??? Jag får det INTE att lira.. Nåt script som fungerar med Tre?
/Hans

Bevaka tråden