Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Z1010

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av MacHedberg:

Finns det någon som har Vodafone eller Telia eller någon annan än 3. som kan testa ifall mitt script funkar
skulle vara kul att veta

se www.macfixaren.com där finns länk att ta ner.

tack på förhand till de som vill och om det är någon som redan plockat mitt script som jag lagt upp - hur har det gått? så länge man inte hör något så måste det vara bra.

->exquisit - vilken fart får du upp den till? i voda´s nät

Vid dålig täckning, ca 117 och vid full täckning (city jönköping) 411kb enl min mätare, hyfsat faktiskt....

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 17:11

Tack för scriptet!

Finns det några andra saker man bör fixa på sin Powerbook el. på telefonen.
Nåt firmware elle nåt sånt?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 20:59

Ingen som vet?

Jag har problem som många andra med att få detta att fungera.
Har en Z1010 och abbonemang från 3 och Powerbook 15".

Har följt alla instruktioner och det känns som att jag nästan når fram.
Jag kan ansluta mot telefonen, som ansluter...verifierar... sen skickar användarinformation... sen snabbt kopplar ner....
Längre än så kommer jag inte. Har hållt på och fipplat med inställningarna i mobilen också.
Men inte fått det att fungera.
Någon som har en lösning?! Är det ingen som har en guide?!
Snälla svara, frustrerande att inte få det att fungera....

Tack!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 21:28
Ursprungligen av sockerkompis:

Jag har problem som många andra med att få detta att fungera.
Har en Z1010 och abbonemang från 3 och Powerbook 15".

Har följt alla instruktioner och det känns som att jag nästan når fram.
Jag kan ansluta mot telefonen, som ansluter...verifierar... sen skickar användarinformation... sen snabbt kopplar ner....
Längre än så kommer jag inte. Har hållt på och fipplat med inställningarna i mobilen också.
Men inte fått det att fungera.
Någon som har en lösning?! Är det ingen som har en guide?!
Snälla svara, frustrerande att inte få det att fungera....

Tack!

Tyvärr har jag inte läst igenom alla inlägg innan så det finns stor risk för att jag skriver självklarheter här under...
Det är inte så att du har använt telen med någon annan operatör tidigare o att det ligger kvar några gamla datakonton i telen som stör?? ...jag hade samma problem med min v800 när jag bytte från voda till 3... hjälpte att ta bort onödiga datakonton annars kanske det hjälper att ta bort alla datakonton och ladda ner nya inställningar från tre.se
Annars antar jag att du startat om telen, jag hade iaf förut problem att koppla upp med min z1010 tills jag startade om den....
Se oxå till att du har 3G-täckning, annars funkar det ju ej... fast det va förstås en självklarhet...
Sen det sista jag kan komma på är att du kanske ska prova ett annat modemskript, själv använder jag script från http://www.taniwha.org.uk/ eller i värsta fall kan du prova detta program
http://www.novamedia.de/e_pages/e_produkte_mac_mhs_3g.html

tyvärr e detta allt jag kommer på.... men jag hoppas att jag varit till någon hjälp

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 23:31

Tack

Tack Helmanen!

Nu funkade det. Jag laddade ner nya inställningar hos tre.se.
Såg till att starta om mobilen.
Sen så fungerade det.

Tack för snabbt svar och riktigt bra tips!

*lycklig*

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 13:05

Ok.

Tackar! Hur fick du tag i scriptet? Gjorde själv?

Hoppas jag kan testa på måndag när jag får Telias sim-kort.

Ursprungligen av DaPhox:

Ok.

Tackar! Hur fick du tag i scriptet? Gjorde själv?

Hoppas jag kan testa på måndag när jag får Telias sim-kort.

Nja, jag ska inte ta åt mej äran för det, jag moddade ett GPRS-script.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 13:22
Ursprungligen av PatricR:

Nja, jag ska inte ta åt mej äran för det, jag moddade ett GPRS-script.

Grymt jobbat!

Har OLÅSTA, röda z1010 med 12mån garanti till salu
7995:-
znittaren@hotmail.com

  • Oregistrerad
  • 2004-06-05 12:45

Patric, hoppas du läser detta!

Får det inte att funka med Tele2/Comviq.

Är det "nån special" du gör i inställningar? Vad kör du med för abb? Nån som fått det funka med Tele2/Comviq? Hur?

Ursprungligen av DaPhox:

Patric, hoppas du läser detta!

Får det inte att funka med Tele2/Comviq.

Är det "nån special" du gör i inställningar? Vad kör du med för abb? Nån som fått det funka med Tele2/Comviq? Hur?

Det du ska skriva i nummer att ringa upp är: internet.tele2.se

Inget namn, inget lösen.

Sen ska det fungera!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 15:54

Telia då? Nummer där? *99# funkar iaf inte...

Ursprungligen av PatricR:

Det du ska skriva i nummer att ringa upp är: internet.tele2.se

Inget namn, inget lösen.

Sen ska det fungera!

Snyggt!

Men...Telia då? Vilket nummer har deras 3G?

*99# säger de oxå men jag får samma som DaPhox...dvs nada uppkoppling.

Jag litar på att du vet detta, PatricR.

Senast redigerat 2004-06-15 16:07
  • Oregistrerad
  • 2004-06-05 21:21

Äntligen!!!

Du är grymmast Patric! Tack än en gång! Tjo! Hade sagt upp mitt bredband för ett tag sen (Chello), tycker det är för dyrt/inte värt pengarna. Nu kör man ju gratis till 31/12.

Comviq själva sa att det var *99#, misstänkte att de inte satt på den rätta infon (som vanligt), vet dock att var/är(?) det när det gäller vanlig GPRS. Jobbar du med tele el.? Verkar ha koll på det mesta...tackar ännu en gång!

sms via adressbok, mail via z1010. Lite strul...

Nu funkar att surfa via telefonen här också! Tack!

Men det är fortfarande några smågrejor som jag inte fått kläm på. Tex att hämta e-post. Jag har mattat in alla uppgifter som inkommande och utgående mail och så men min telefon säger bara "Fel brevlåda eller lösen". Det är det inte... Någon mer som haft samma problem?

Sist så händer det ingenting när jag exempelvis skriver sms från adressboken. Den meddelar att det skickas men sedan ingenting.... Några tips?

/Patrik

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 14:25

iSync

Lyckas para telefonen och synca den, MEN mina kontakter från adressboken överförs inte till telefonen... Jag har kryssat för rätt alternativ i iSync.

Göromål och kalender syncar fint men alltså inte mina kontakter.

Några ideer!?

/peter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 22:00

Är det någon som vet hur man kan använda den som modem för sin ibook?

Med Tre då.

tack

Ursprungligen av Elias:

Är det någon som vet hur man kan använda den som modem för sin ibook?

Med Tre då.

tack

Tjena, Det går att ladda ner SoftGSM och så kör man det scriptet för t-39 exvis.
visserligen får man bara max 57kbit men en dock....

Ursprungligen av Elias:

Är det någon som vet hur man kan använda den som modem för sin ibook?

Med Tre då.

tack

Du kan ansluta usbkabeln, i internet flicken så får du öppna portarna och ange att du skall ha Z1010´s´usb port, det verkar komma upp 2st! sen anger du ett fungerande modemscript.
har du SoftGSM funkar det.

Du kan även använda uppringt till Tre, 0735333334, ibland verkar inte umt´n ligga på....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-02 17:25

Jag får inte iSync att synca min Z1010 mot adressboken eller iCal...
Parar via telefonen och får upp Assistenten där telefonen paras in OK och får ange att jag vill Synca med Adressbok och iCal...

Men när jag sedan väljer Sync Now så snurrar pilarna en stund och inget händer
Öppnar jag iSync och synkar så får jag ett meddelande om att Z1010 inte är tillgänglig, men jag ser på telefonen att de kopplar ihop sig...

Vad gör jag fel?
Är det någon prefs fil som ska kastas?

Spelar ingen roll hur jag än Parar Z1010an

Senast redigerat 2004-07-02 17:36
Ursprungligen av swede:

Jag får inte iSync att synca min Z1010 mot adressboken eller iCal...
Parar via telefonen och får upp Assistenten där telefonen paras in OK och får ange att jag vill Synca med Adressbok och iCal...

Men när jag sedan väljer Sync Now så snurrar pilarna en stund och inget händer
Öppnar jag iSync och synkar så får jag ett meddelande om att Z1010 inte är tillgänglig, men jag ser på telefonen att de kopplar ihop sig...

Vad gör jag fel?
Är det någon prefs fil som ska kastas?

Spelar ingen roll hur jag än Parar Z1010an

Hmm! Hade du försökt att para den från datorn innan du gjorde det från telefonen??

mp4?

Hejsan!

I manualen står det att Z1010:an skall stödja wav, mp3, mp4 (m.m.). Då undrar jag vilken av mpeg-4:as audio-codec de menar med mp4. Någon som har info? Någon som fått itunes-aac att fungera?

-> Anders

Det spelar ingen roll vilken av Mpeg 4's audio-codec det är. Slutar det med .mp4 så fungerar det i mobilen.

AAC (.m4a) fungerar inte, dock kan man skicka en sån fil till mobilen om man vill "förvara" den på minneskortet.

.mp3 är ett krav för att ha en ljudslinga som signal

ej testat med .wav då jag inte haft någon anledning till det.

3GPP är ett annat format. Precis likadant som .mp4 (testat och jämfört dom emellan).

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Det spelar ingen roll vilken av Mpeg 4's audio-codec det är. Slutar det med .mp4 så fungerar det i mobilen.

AAC (.m4a) fungerar inte, dock kan man skicka en sån fil till mobilen om man vill "förvara" den på minneskortet.

.mp3 är ett krav för att ha en ljudslinga som signal

ej testat med .wav då jag inte haft någon anledning till det.

3GPP är ett annat format. Precis likadant som .mp4 (testat och jämfört dom emellan).

AAC fungerar visst med Z1010! Problemet är att man måste ändra filändelsen från (.m4a) till (.mp4) på varje fil! Det fungerar utmärkt att spela upp filerna när man skickar filerna via blåtand dock så blir det problem när jag lagt över filerna via minneskortläsaren. Får då "dubbletter" av varje fil. Den ena går att spela upp men inte den andra. Den som ej går spela upp går ej att radera bort i mobilen..

För övrigt så hackar samtliga MP3 filer på min Z1010 men inte de AAC filer jag fört över. Enligt SE support har jag senaste mjukvaran, de föreslog en omflashning av mjukvaran måste då dock lämna in mobilen

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-07-12 15:20
Ursprungligen av screwpull:

...dock så blir det problem när jag lagt över filerna via minneskortläsaren. Får då "dubbletter" av varje fil. Den ena går att spela upp men inte den andra. Den som ej går spela upp går ej att radera bort i mobilen..

Dubletterna kan jag tänka mig vara resursdelen av mac-filen, prova att "städa" minneskortet med freewareprogrammet Cleanupsmbmess (kommer ej ihåg exakta namnet, prova söka på versiontracker)

Ursprungligen av iBjorn:

Dubletterna kan jag tänka mig vara resursdelen av mac-filen, prova att "städa" minneskortet med freewareprogrammet Cleanupsmbmess (kommer ej ihåg exakta namnet, prova söka på versiontracker)

Tackar! Misstänkte något sådant men hittade inget lämpligt program för det! Testade med att ta bort resursdelen med Filebuddy men det fungerade inte. Nu fungerar det!

Supernajs!

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-07-14 11:33
Ursprungligen av screwpull:

Tackar! Misstänkte något sådant men hittade inget lämpligt program för det! Testade med att ta bort resursdelen med Filebuddy men det fungerade inte. Nu fungerar det!

Supernajs!

Här är programmet:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15918

, det är bra att ha om man monterar andra PC-volymer också! (USB-minnen, USB-hårddiskar, nätverksdiskar mm)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-02 17:37

Ja.... Läste inte tråden innan jag fick problem
Är det typ helkört nu?

Ursprungligen av swede:

Ja.... Läste inte tråden innan jag fick problem
Är det typ helkört nu?

Nädå! Men du måste nu först radera den som enhet från iSync, sen ta bort
den från parningen i datorn, och sist datorn från telefonen.

Sedan parar du om allt från Z1010.

  • Medlem
  • 2004-07-12 19:13
Ursprungligen av PatricR:

Nädå! Men du måste nu först radera den som enhet från iSync, sen ta bort
den från parningen i datorn, och sist datorn från telefonen.

Sedan parar du om allt från Z1010.

Jag bugar mig i riktning mot Malmö och PatricR. Tack!

/s-o -- har precis gått med i 3g-sekten ...

  • Medlem
  • 2004-08-12 18:29

Nåt mer tips?

Nu har jag skaffat DBT120:n, uppdaterat firmware, uppdaterat osx 10.3.5, parat på alla möjliga sätt, mest enligt det ovan nämnda, medn det hela beter som en halvkass slumpgenerator. Varifrån drar man igång syncen? Isync? Där är kalender mm gråmarkerat om jag försöker via macens parningsfunktion.
Eller är det nåt som skall göras på telefonen?
När jag kör igång kopplingen från z1010:an är den aktiv en stund för att sen koppla ner i icke anslutet läge. Om jag startar upp den kan jag få filöverföringen att funka men inte syncen. Alla mina goda erfarenheter av macens plug & play är ordentligt kantstötta just nu.
Suck...

Bevaka tråden