Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Powerbook G4

Tråden skapades och har fått 379 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu e de beställt

En iBook 12" med 60GB HD, 256MB ram (köper mer på macoteket), airport, bluetooth + lite adaptrar.... Ska köpa mig ett skin till skönheten oxå...

  • Medlem
  • 2004-04-20 12:09
Ursprungligen av macgunde:

Nu e de beställt

En iBook 12" med 60GB HD, 256MB ram (köper mer på macoteket), airport, bluetooth + lite adaptrar.... Ska köpa mig ett skin till skönheten oxå...

Grattis!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-20 21:05

Sen kan man ju alltid byta ut hårdisken om nåt år eller så när det finns nya fantastiska diskar för halva priset...

  • Medlem
  • 2004-04-20 21:37

Det går att öppna en PB 12" för att byta ut hårddisken men det är ingenting jag rekommenderar. Men men, det sant som du säger, ... om nåt år finns det diskar för halva priset ...

Ursprungligen av xerent:

Hej, detta blir mitt första inlägg!

Välkommen!

Ursprungligen av xerent:

Ska också beställa en PB i dagarna, det blir antagligen en 12" combo med extra minne. Är det värt att köpa 80gb snabbare hårddisk för dryga tusenlappen?

Ja, kör på det. Det är knepigt att byta i efterhand och på nåt sätt så fyller man alltid en hårddisk förr eller senare.

Ursprungligen av HL:

Sen kan man ju alltid byta ut hårdisken om nåt år eller så när det finns nya fantastiska diskar för halva priset...

Jo, men det är knepigt eller dyrt, när jag lät en servicefirma byta hårddisk på min förra iBook så tog det dom 1,5 h och kostade över tusen spänn plus moms.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-20 21:45

Jaså, jag trodde den satt under tangentbordet som på min gamla Pismo... Hur är det med 15" och 17"?

  • Medlem
  • 2004-04-20 22:09

Det är samma sak med 15" och 17" PB. Titta här.

Senast redigerat 2004-04-21 01:13

Ta den fetaste disken direkt... NTyvärr kunde mna bara ta 60 GB i iBooken

  • Medlem
  • 2004-04-21 11:11

Sitter i valet och kvalet mellan en iBook 12" med blåtand, 768 Mb ram, 60 Gb hårrdisk, wlan och AppleCare för 16000 kr eller en PowerBook 12" med 80 Gb hårddisk och AppleCare för 21000 kr. Är verkligen PowerBook 12" 5000 kronor snabbare/bättre än iBook 12"?

PowerBooken är ju minst ~30% snabbare än iBooken och eftersom Centrino-maskinerna är nästan dubbelt så snabba enligt benchmarks så känns det ju som att varje extra megahertz är viktig, men kommer man märka av en 5000 kronors skilland när man sitter och jobbar? De enda iBooks som jag har tillgång till är G3:or, vet inte hur mycket snabbare G4:orna är.

Ursprungligen av bmb:

Sitter i valet och kvalet mellan en iBook 12" med blåtand, 768 Mb ram, 60 Gb hårrdisk, wlan och AppleCare för 16000 kr eller en PowerBook 12" med 80 Gb hårddisk och AppleCare för 21000 kr. Är verkligen PowerBook 12" 5000 kronor snabbare/bättre än iBook 12"?

PowerBooken är ju minst ~30% snabbare än iBooken och eftersom Centrino-maskinerna är nästan dubbelt så snabba enligt benchmarks så känns det ju som att varje extra megahertz är viktig, men kommer man märka av en 5000 kronors skilland när man sitter och jobbar? De enda iBooks som jag har tillgång till är G3:or, vet inte hur mycket snabbare G4:orna är.

5000:- det finns dom som har lagt ut mångdubbelt mer på en dålig affär...Det är ju bara du som kan avgöra vad som är en bra affär eller inte...Är det så att hela din ekonomi står och faller med ovannämnda summa är mitt råd köp den inte. Har du råd så satsa på en powerbook. Snabbare processor,minne,större HD inbyggt blåtand, bättre grafikkort mm...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 11:43
Ursprungligen av bmb:

Sitter i valet och kvalet mellan en iBook 12" med blåtand, 768 Mb ram, 60 Gb hårrdisk, wlan och AppleCare för 16000 kr eller en PowerBook 12" med 80 Gb hårddisk och AppleCare för 21000 kr. Är verkligen PowerBook 12" 5000 kronor snabbare/bättre än iBook 12"?

PowerBooken är ju minst ~30% snabbare än iBooken och eftersom Centrino-maskinerna är nästan dubbelt så snabba enligt benchmarks så känns det ju som att varje extra megahertz är viktig, men kommer man märka av en 5000 kronors skilland när man sitter och jobbar? De enda iBooks som jag har tillgång till är G3:or, vet inte hur mycket snabbare G4:orna är.

Jag har precis genomfört ett byte. I torsdags beställde jag iBook 12". Idag ändrat till PowerBook 12". PowerBook 12" har blivit mer prisvärd. Ex num med 64 MB VRAM. Du får också Bluetooth, 60 GB och Airport på köpet. Lägger man på det kostar iBook ca 14.000kr.

Nu skall jag inte köra WLAN hemma men det finns ex möjlighet att använda datorn på Hotspots och liknande tjänster. Öppnar möjligheter vid resande. Bluetooth är suveränt med Sync, Salling Clicker. Fjärrkontroll när PowerBook är inkopplad i TV.

Det retande är att iBook 12" är den ENDA modellen som inte har SuperDrive möjlighet. Tittade på iBook 14" där man kan få SuperDrive. Med Airport, 60GB och Bluetooth hamnade jag på 16 540 kr.

PowerBook 12" kändes då rimlig med SuperDrive då 12" storlek är ett krav. Visst är det mer pengar än iBook men det är också mer innehåll. Ex snabbare RAM-moduler. Också DVI port som öppnar möjligheter för större skärmar, projektor mm i snar framtid där 64 MB kommer göra nytt. Det finns ju rykten att Apple kommer släppa projektor. Ta med nypa salt.

Jag kör på en iBook 12" airport och bluetooth... skiljer ändå dock tusenlappar mellan datorerna..

  • Medlem
  • 2004-04-21 16:09

håller med

angående skärmarna. 12"-aren borde köra ngt i stil med 1152*850 (eller vad nu standarden är), 15"-aren skall klart köra 17"-aren nuvarande på 1440 och 17"-aren skall upp till 1600*900 (då blir pixlarna kvadratiska också eftersom skärmen är 16*9).

Mycket bra med de bättre grafikkretsarna. Men varför envisas de med de där kassa nVidia-kretsarna i 12"-aren?

Sitter själv med snikmodellen av HPnx7000, den med CD-R/DVD (combo på macianska) och 1280*800 i upplösning. Den var billig och överlag känns som en billig PC-kopia av en PB15. Nu var jag tvingad tillbaks till PC-världen för att cross-platform utveckling, sådan självplågare är jag inte. iTunes fick man behålla i alla fall. Blir nog en privat icke-job-mac så småningom.

ha det
/hpe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 17:53
Ursprungligen av hpe:

angående skärmarna. 12"-aren borde köra ngt i stil med 1152*850 (eller vad nu standarden är), 15"-aren skall klart köra 17"-aren nuvarande på 1440 och 17"-aren skall upp till 1600*900 (då blir pixlarna kvadratiska också eftersom skärmen är 16*9).

Borde ha.. men det är väl inget man kan påverka på den maskin som levereras idag?

Vill ni veta skillnaderna mot gamla modellerna, i detalj?

Kolla in Apples nya sidor om detta, här är direktlänk till nyheterna:

12" PowerBook
15" PowerBook
17" PowerBook

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 22:25

Vilket dilemma.. antingen köper jag en PB 15 1,5Ghz med 128 MB grafikkort och 5400 hårddisk, eller så försöker jag vänta på G5an. Sitter med en PG 15 på 550Mhz idag men är ju helt klart sugen på nya.. Lite halvjobbigt när man inte har en aning om status på PG G5.. kommer den i sommar väntar jag.. kommer den nästa år vill jag ha en ny. Andrahandsvärdet på nuvarande Powerbook lär ju sjunka drastiskt den dagen G5 kommer.

Några frågor

1, Är det värt att betala 700 ex moms för en tom minnesplats? Om inte kanske det ändå är lite svårt att sälja två 256-megsminnen.
2, Har man ett år på sig att skaffa Apple Care? Tycker 3300 ex moms är rusktigt dyrt..
3, Någon som har insikt i vad man kan få för en kantstött halvrepig PB 15" 550Mhz med 20 gig hd, 512 Mb minne och airport-kort?

Om det är värt det eller inte kan bara du svara på rodin...Men i och med att du ställer frågan misstänker jag att så inte är fallet, det är dina pengar.

Det är nog inte så lätt att sälja två st minnesmoduler på 256Mb vardera, vem skulle vara intresserad isåfall tänk på det?

När det gäller din sista fråga så ärväl det enklaste att sätta ut en annons på densamma, först då vet du ju när du får pengar i näven. Allt annat blir ju bara lösa spekulationer och med tanke på att det nyligen har släppts nya burkar så har ju din maskin åkt ner ytterligare i pris. Och den kommer att tappa mer när och om dom nya modellerna dyker upp med G5 prollar...Om dom gör det vill säga.

Det är väl knappast troligt att Apple skulle släppa några den här sommaren när dom nyligen har uppdaterat produktionslinjen, det gäller att suga ur svampen så mycket det går.

mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-26 07:36

Ganska nyligen svarade Apple på frågan om PowerBook G5 att de ville påminna att det tog 2 år för G4 att gå från stationär till portabael. Jan05 är en spekukation som finns men som det igentligen inte är någon substans i. Visst är det en dröm om PowerBook G5 skulle komma inom ett år men med tanke på hur stor PowerMac G5 är så är vägen onekligen långt. Ännu har inte PM G5 blivit strömsnålare eller mindre. Inte har vi produkter som iMac eller Cube som är halvvägs till en portabel.

Jag har själv nyligen beställt en ny PowerBook, men då sitter jag också på en slö G3 som jag väntat ut för länge..

Ursprungligen av rodin:

1, Är det värt att betala 700 ex moms för en tom minnesplats? Om inte kanske det ändå är lite svårt att sälja två 256-megsminnen.

OS X käkar mycket minne och mycket minne ger resultat i prestandan. 256modulen åker då ut för att ex kunna lägga i 1 GB RAM.

  • Medlem
  • 2004-04-27 11:53

Byggtiden för PB 12", 15" och 17" har ökat från 5-7 dagar till 6-8 dagar och BTO ligger på 8-10 dagar nu. Dessa uppgifter gäller för svenska Apple Store, på den amerikanska är byggtiden 3-5 dagar.

Eftersom min PB 15" är BTO-beställd den 19:e (1 timme efter release ) tror jag knappt att jag får den innan "nästa månad".

"Order Status as of 09:50 AM GMT, 27/04/2004 Open"

... Tiden går långsamt ibland. ...

angående PB G5...

jag hade en dual 533 powermac när dual 1.42 G4a släpptes. jag bytte till den och fick den 1 - 2 månader innan powermac G5 lanserades - gissa om jag blev frustrerad hur som helst - jag sålde 1.42an och köpte en G5 2 Ghz...som jag har sålt för jag har insett att jag uppskattar tystnaden mer än prestandan...så jag kommer använda en 1.33 12" Powerbook tills vidare

vad det gäller powerbook tror jag det tar ytterligare lite tid...förhoppningsvis till årsskiftet innan den blir G5. Men - tills dess måste dom komma med en uppdatering - och en 1.6 Ghz G4 känns inte rimligt...

Ursprungligen av el gringo:

vad det gäller powerbook tror jag det tar ytterligare lite tid...förhoppningsvis till årsskiftet innan den blir G5. Men - tills dess måste dom komma med en uppdatering - och en 1.6 Ghz G4 känns inte rimligt...

Tveksamt om det kommer en ny PB innan PB G5, även om PB G5 skulle dröja till nästa år. För att det ska vara möjligt måste ju Motorola producera en G4 som är snabbare och i dagsläget finns det inte i alla fall. Nån som läst något om att G4:an kommer att utvecklas något mera?

Ursprungligen av Adrian B:

Tveksamt om det kommer en ny PB innan PB G5, även om PB G5 skulle dröja till nästa år. För att det ska vara möjligt måste ju Motorola producera en G4 som är snabbare och i dagsläget finns det inte i alla fall. Nån som läst något om att G4:an kommer att utvecklas något mera?

Jag svarar mig själv här: Ja, det finns mera info som rör G4. MacRumors rapporterar att Motorolas helägda företag Freescale Semiconductor har presenterat en "roadmap" för PowerPC: PowerPC RoadMap from Motorola:

According to the press release, Freescale detailed newly announced e300, e600 and e700 PowerPC cores. The e600 processor is described as "an enhanced version of the high performance G4 core used i nthe award-winning, high performance MPC74xx family of PowerPC host processors" and is expected to scale beyond 2 GHz as well as implement Altivec. The e700 core is expected to scale beyond 3GHz.

Freescale's implementation of these processors appears to be for specific system-on-chip (SoC) implementations, but presumably the technology could find its way into future Apple products as well. Apple presently uses MPC74xx processors to power their portable line.

Jag tror dock fortfarande att det inte kommer någon mer PowerBook G4 (om inte PowerBook G5 kommer först om ett år eller ännu senare).

Min Dual G5 är tystare än min kompis ljudlösa Pc

Gissa om han blev förvånad.. Borde ju kunna sälja denna för lite extra mkt eftersom den är "tyst" kommer nog bli ett bra säljargument

  • Medlem
  • 2004-04-28 00:00

Host, host ... tråden heter "Nya Powerbook G4" ...

jo men vi gled in på snacken om när PB G5 kommer...och frustrationen kring det beslut man befinner sig i - för - om jag köper 15" G4 nu kanske 15" G5 kommer till WWDC = surt

Ursprungligen av 3OPAH:

Host, host ... tråden heter "Nya Powerbook G4" ...

  • Medlem
  • 2004-04-28 10:58
Ursprungligen av el gringo:

jo men vi gled in på snacken om när PB G5 kommer...och frustrationen kring det beslut man befinner sig i - för - om jag köper 15" G4 nu kanske 15" G5 kommer till WWDC = surt

Ja, G5:an ... men Powerbook, inte stationär.

  • Medlem
  • 2004-04-28 11:03

Platsar mer i den här tråden.

Om nu Apple visste att dom inte kunde uppdatera PowerBook serien på ett helt år så skulle dom inte släppa nuvarande uppdatering så snabbt.

Fast nu postar jag i nyhetsforumet och inte ryktesforumet.

Order Status as of 11:55 AM GMT, 28/04/2004 Shipped Äntligen!

Bevaka tråden