Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Powerbook G4

Tråden skapades och har fått 379 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur kommer detta ändra priserna på existerande 1Ghz 15" t.ex ?

Är det nu man skall passa på att fynda eller kommer begagnatmarknaden att påverkas också ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-19 19:52

5400 hårddisk; Är det värt uppgraderingen? Söker en rejäl uppgradering från min G3 idag men kommer ex inte använda videoredigering. Finns det fler tillämpningar där 5400 hårddisk behövs?

Dumt att 12" bara har en RAM-plats. Förra modellen hade två. Är det någon som sett om 1GB modulerna verkar gå ned i pris?

  • Medlem
  • 2004-04-19 20:06

I ärlighetens namn vet jag faktiskt inte om 5400rpm är värt 450:- extra men jag vågade inte chansa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-19 21:56
Ursprungligen av 3OPAH:

I ärlighetens namn vet jag faktiskt inte om 5400rpm är värt 450:- extra men jag vågade inte chansa.

Yopp. helt klart värt varendea öre. Det garanterar jag. Jag bytte från min döslöa Apple original disk på 20 gig 4200 varv 512 kb cache i min PB Titanium till en ny 40 gig hitashi 5400 varv 8 Mb cache.

Allting blev efteråt helt klart snappigare i MAC OS Panther. Applikationer startar "märkbart" snabbare och surfningen studsar och rappar piggt och glatt på.

Så luta dig tillbaks och vänta på din skönhet med ro i kroppen att du gjorde ett klokt val.

Grattis till din ny leksak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-19 22:21
Ursprungligen av CUBEIS:

Yopp. helt klart värt varendea öre. Det garanterar jag. Jag bytte från min döslöa Apple original disk på 20 gig 4200 varv 512 kb cache i min PB Titanium till en ny 40 gig hitashi 5400 varv 8 Mb cache.

Är det lika stor skillnad på de som säljs via Apple Store?

Ursprungligen av Oloff:

Är det lika stor skillnad på de som säljs via Apple Store?

Inte riktigt. Min 80Gb 4200rpm har 8Mb cache. Men nog sjutton kommer du märka skillnad ändå. Jag skulle välja 5400rpm alla dar. 1200kr är garanterat en bra investering. Eller 450 som i vissa fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-20 07:10
Ursprungligen av Rickard A:

Inte riktigt. Min 80Gb 4200rpm har 8Mb cache. Men nog sjutton kommer du märka skillnad ändå. Jag skulle välja 5400rpm alla dar. 1200kr är garanterat en bra investering. Eller 450 som i vissa fall.

Vad är det för cache på den 60 GB som kommer med PB 12"?

Ytterligare en tusenlapp och man har en 7200 disk från Macoteket. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Ljudnivå, prestanda mm

  • Oregistrerad
  • 2004-07-03 11:08

Nyfödd PB 15"

Fick min nya PowerBook 15" Combo igår. Hade nästan glömt bort hur skönt det är attt ha en bärbar Mac. Min förra bärbara Mac var en 5300 så det var på tiden. Dags att börja bygga Airnetwork hemma.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 16:35

.... :eek: ..... jag som hade byggt upp ett starkt självförtroende i att vänta till Expo 2005... men efter att ha läst denna tråden blev allt pankaka, nu vill jag ha ha ha!!!!!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-21 18:20
Ursprungligen av Agazzie:

.... :eek: ..... jag som hade byggt upp ett starkt självförtroende i att vänta till Expo 2005... men efter att ha läst denna tråden blev allt pankaka, nu vill jag ha ha ha!!!!!

läste du alla 26 sidorna...;-P nu får du ge dej ta å skaffa en hobby lol

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 19:30
Ursprungligen av clabbe:

läste du alla 26 sidorna...;-P nu får du ge dej ta å skaffa en hobby lol

Hahahah... eller skaffa en PB

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-21 20:03
Ursprungligen av Agazzie:

Hahahah... eller skaffa en PB

ja men det är ju där problemet är..det finns ju "ingen"... längtar till januari å mw05.. för då vet jag att det finns en ny pb ute..;-P garanterat.. å kanske kanske kanske kanske en g5:a i den..

Ursprungligen av Oloff:

5400 hårddisk; Är det värt uppgraderingen? Söker en rejäl uppgradering från min G3 idag men kommer ex inte använda videoredigering. Finns det fler tillämpningar där 5400 hårddisk behövs?

Snabbare hårddisk märks i alla tillämpningar p.g.a OSX förkärlek till att swappa filer i tid och otid.....
Blir ingen jätteprestandaboost med snabbare HD men klart märkbart.

Senast redigerat 2004-04-19 20:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-19 21:50
Ursprungligen av jazzper:

Snabbare hårddisk märks i alla tillämpningar p.g.a OSX förkärlek till att swappa filer i tid och otid.....
Blir ingen jätteprestandaboost med snabbare HD men klart märkbart.

Ursprungligen av 3OPAH:

I ärlighetens namn vet jag faktiskt inte om 5400rpm är värt 450:- extra men jag vågade inte chansa.

Lite svårt att bedömma "klart märkbart". Å andra sidan finns det väl 7200 diskar i 2,5" som man skulle kunna lägga i själv.

I PowerBook 12" är skillnaden dock inte 450kr. 1000 eller 1500kr om jag minns rätt.

  • Medlem
  • 2004-04-19 22:14
Ursprungligen av Oloff:

Lite svårt att bedömma "klart märkbart". Å andra sidan finns det väl 7200 diskar i 2,5" som man skulle kunna lägga i själv.

I PowerBook 12" är skillnaden dock inte 450kr. 1000 eller 1500kr om jag minns rätt.

450:- har det kostat mig idag i alla fall.

Jag kommer köra på den beställningen imorgon 3opah! Fast då blir det nog en 512a i en modul för att sedan köpa en till sticka när man har lust med det.

  • Medlem
  • 2004-04-19 20:35
Ursprungligen av Ductic:

Jag kommer köra på den beställningen imorgon 3opah! Fast då blir det nog en 512a i en modul för att sedan köpa en till sticka när man har lust med det.

Tänk på att du kan köpa ett 512Mb minne för ca 1250:- och behålla två stycken 256Mb minnen från datorn som du sedan kan sälja. Om du beställer en minnesmodul från Apple då får du betala 1000:- och får inte behålla 256Mb minnen.
Jag tänker i alla fall uppgradera minnet själv, tror det kommer bli billigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-19 20:43

Tror ni dom kan få in en G5 i en 12"?

Ursprungligen av martin:

Tror ni dom kan få in en G5 i en 12"?

Självklart går det , frågan är bara när och till vilken kostnad. Jag tror G5 i powerbooks kommer ganska snart men knappast i 12" till att börja med.

  • Medlem
  • 2004-04-19 20:55

Dyrt med bakgrundsbelyst tangentbord?

Ett lysande tillfälle att lära sig franska! Du får mycket billigare bakgrundsbelysning till ditt franska tangentbord. Med franskt operativsystem får du lära dig viktiga ord som "OK" och "Cancel" på franska.

Ursprungligen av 3OPAH:

Tänk på att du kan köpa ett 512Mb minne för ca 1250:- och behålla två stycken 256Mb minnen från datorn som du sedan kan sälja. Om du beställer en minnesmodul från Apple då får du betala 1000:- och får inte behålla 256Mb minnen.
Jag tänker i alla fall uppgradera minnet själv, tror det kommer bli billigare.

Jag kände på mig att det var något sådant du hade i tankarna men orkade inte räkna på allt Tack för tipset i alla fall, kör nog exakt på din konfig då. Det blir kanon det!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-04-19 22:30

Var inne på Apple Store (Svenska) för att fönstershoppa en Powerbook.

Valde *Apple Store Företag* och höll på att ramla baklänges över priserna... innan jag fattade att de var INKLUSIVE moms. Varför i h-vete har man priserna *inklusive* moms (och reklam för "Jedi Knight: Jedi Academy") i en företagsinriktad webbshopp?????

För att göra ett seriöst intryck bör det vara exklusive moms, företagsinriktat utbud och juste Apple Care-erbjudanden.
Att betala över fyratusen extra för tre års begränsad garanti är smått absurt (rappel-Dell erbjuder 3 års På-platsenservice Nästa Arbetsdag (ingår), 3års "gold"-garanti för 1200:- och/eller CompleteCare 3 års olycksfallsförsäkring från SAFE (+1 590 kr)).

Angående kritiken på de nya powerbookarna så kan jag bara säga som så, en powerbook är inte att jämföra med en bärbar PC. Själv sitter jag med en 667dvi, jobbar mest med digitala bilder just nu och jag är fortfarande helnöjd. Denna dator är så underbar. Tror inte Apple släpper en ny G5 tidigare än de kan leverera en tyst och helt igenom gjuten maskin. Precis som den Powerbookmodell vi har idag. Jag skulle inte byta min något slitna 667 mot en bärbar 3 ghz PC, ALDRIG!!!

  • Medlem
  • 2004-04-20 01:46

Någon som vet om skärmarna i 12" PowerBook har bytts ut? De har ju fått mycket kritik tidigare för att vara dåliga och ljussvaga. Det är det som är viktigast för mig att veta, är skärmen bra så köper jag nog datorn, är den kass så blir jag ledsen och fortsatt mac-lös.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-20 10:46
Ursprungligen av bmb:

Någon som vet om skärmarna i 12" PowerBook har bytts ut? De har ju fått mycket kritik tidigare för att vara dåliga och ljussvaga. Det är det som är viktigast för mig att veta, är skärmen bra så köper jag nog datorn, är den kass så blir jag ledsen och fortsatt mac-lös.

Särskilt ljussvaga är väl inte 12"-skärmarna (har en 15" TiBook själv men har testkört både 12" Alu och 12" iBook), däremot är deras färgåtergivning mer tittvinkelkänslig än andra skärmars. Kassa är skärmarna definitivt inte och jag råder dig till att göra ett besök hos Dialect på Malmslättsvägen (i Valla, såg att du är från Linköping du med) och testköra dom om du inte gjort det redan.

olov

Ursprungligen av Björnström:

Powerbook G4 15" 1,33GHz
Combo CD-RW/DVD
256MB internminne
60GB hårddisk
16.796,-

Jag hittar ingen sån här modell. Var såg du den?

Ursprungligen av Micke Byström:

Jag hittar ingen sån här modell. Var såg du den?

Björnström har skrivit priserna exkl moms. Det är 15" Powerbooken för 20 995:- inkl moms.

/Sebastian

En PB15 beställd! Scary, nu blir man snart en switcher

  • Medlem
  • 2004-04-20 12:08
Ursprungligen av Ductic:

En PB15 beställd! Scary, nu blir man snart en switcher

Grattis!

Ursprungligen av 3OPAH:

Grattis!

Dito!

Bevaka tråden