Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Powerbook G4

Tråden skapades och har fått 379 svar. Det senaste inlägget skrevs .

oh for fuck sake.. vart är mitt paket
fattar inte tntkillen vilken skam det ligger i att komma sist

  • Medlem
  • 2004-05-06 14:32
Ursprungligen av Emophic:

oh for fuck sake.. vart är mitt paket
fattar inte tntkillen vilken skam det ligger i att komma sist

Vad står det på tnt-trackingen? Han bör väl dyka upp någon gång under eftermiddagen. Håller tummen för dig.

  • Medlem
  • 2004-05-06 14:36

Bra att det löste sig Ductic.
Alt + 2, eller alt + * = [b]@[/b]
Det varierar lite beroende på vilket program man använder.

Snabbt, hur skriver man ett snabel-a? Håller på att registrera datorn

Kan väl säga att jag har brustit ut i skratt när man sitter framför datorn

edit: trodde jag hade provat allt men icke Fixade det

06 maj 2004 05:57 Helsingborg Out For Delivery
06 maj 2004 05:55 Helsingborg Import Received

bläh.. tycker ju den borde ha kommit vid det här laget :/

Sådär, nu har man pratat med Internetsupporten så de fick låsa upp mac-adressen. Nu sitter jag på min nya maskin

Tar nog ett tag att vänja sig vid den lilla enter-knappen. Tycker att PIL-ner låter mer än andra knappar men inget som stör Ibland känns det som jag får stötar genom chassit vid kanten där handlederna är. Tror det dök upp när jag tryckte in nätverkssladden.

  • Medlem
  • 2004-05-06 14:55

Ja, det tar nog lite tid att vänja sig. Framförallt har jag ännu inte fattat att det är min nya Powerbook jag sitter och skriver på, har suttit med PB Pismo 500 i 3,5 år. För min del är det dessutom premiär för Panthern.
Så långt känns allting positivt.

Just nu håller jag på att kallibrera batteriet. Nu har den varit i gång i 2:20 timmar och det är 45 minuter kvar under relativt hård körning.
Ska ladda upp batteriet sen igen och göra en ren OS X installation utan Classic.

Har fullt å göra hela kvällen, ... stackars mig ;):D.

Jaa.......en del människor har det inte så lätt

Har skaffat .mac demo-konto så jag kan använda iChat. Nån som vill hjälpa mig vid frågor som poppar upp då och då? Fick söka mig igenom forumet för att hitta hur jag kunde tvångsavsluta iChat för programuppdateraren ville inte att den skulle vara igång.
Tar nog ett tag innan jag installerar om, är fortfarande alltför grön på området hehe.

  • Medlem
  • 2004-05-06 15:28

Nu har batterierna hållit i tre timmar. Jag har kört filmer, intrnetradio, spelat SD, testat GarageBand ... och först nu fick jag första varning att datorn kommer att försättas i viloläge inom några minuter.
Ganska nöjd, ... det kommer nog hålla för en x2000-resa GBG-STKH.

  • Medlem
  • 2004-05-06 15:46

Så där ja, nu är jag "plugged" igen.
Drygt 3 timmar på första laddning. Det bör bli bättre efter andra laddning (kallibrering).
Öööhhh, ... tangentbordet är så underbart, ... *njuter*. Måste skriva mycket på den här datorn.

(Fast jag saknar fortfarande alt-tangenten till höger om space, ... kommer direkt från Pismo G3 ... ähh ... jag vänjer mig).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-06 16:35
Ursprungligen av Ductic:

Har skaffat .mac demo-konto så jag kan använda iChat. Nån som vill hjälpa mig vid frågor som poppar upp då och då? Fick söka mig igenom forumet för att hitta hur jag kunde tvångsavsluta iChat för programuppdateraren ville inte att den skulle vara igång.
Tar nog ett tag innan jag installerar om, är fortfarande alltför grön på området hehe.

Det räcker väl med AIM konto för att köra iChat.

Ursprungligen av Oloff:

Det räcker väl med AIM konto för att köra iChat.

Det måhända. Kommer nog använda Proteus istället.

Hmm, sitter och väntar på att lyset skall slå om till grönt. Batteriet står ju på 100%...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-06 15:50

Whoa!! Jag beställde min 12" PB i förrgår och fick nyss mail om att den är klar för leverens!! Hur många dagar tog det i snitt för er som nyss fått era till dörren??

By the way - erat race var klart underhållande att följa!!

/jensa

  • Medlem
  • 2004-05-06 16:19
Ursprungligen av schmuck:

Whoa!! Jag beställde min 12" PB i förrgår och fick nyss mail om att den är klar för leverens!! Hur många dagar tog det i snitt för er som nyss fått era till dörren??

By the way - erat race var klart underhållande att följa!!

/jensa

Min var skeppad den 28/4, jag fick den idag ... ca 09:50.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-06 17:47
Ursprungligen av 3OPAH:

Min var skeppad den 28/4, jag fick den idag ... ca 09:50.

Jag fick leveransbeskedet två dagar senare så nu får man hoppas att postiljonen kommer hem till mig på lördag morgon. Inte tusan vill jag vänta till på måndag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-06 15:53

Bättre sent än aldrig, men nu har jag beställt min 15" PB 1,33ghz med 512 och 80gb!!!

Jag beställde min 15" igår. 1,5 ghz. 512 mb RAM (beställer mer senare). Maxade allt utom minnet direkt på AppleStore.

Oj, fler som följer tåget Kul!

ok - vad skall vi nu börja tävla om

vem som först får iPod mini ifrån apple store sverige?

  • Medlem
  • 2004-05-06 16:17

Racet då ... ähh ... jag tycker att vi alla är vinnare. Vi har ju fått nya Powerbooks.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-06 16:18
Ursprungligen av el gringo:

ok - vad skall vi nu börja tävla om?

Skulle ju vara intressant att se hur snabba dessa maskiner är? Jämföra 1,5 mot 1,33 och 64MB VRAM mot 128 osv. Och såklart mot 1,5GHz mot 1. Och 1,5GHz 15" mot 1,5GHz 17". Vem har värst maskin och hur stor är skillnaden? Och så vidare. Denna tråd har kvar massa potential känner jag. Och var håller Anders hus förresten? Känns som om en rejäl resultatlista på leverans är på sin plats också: Datum, klocklag, namn på bud och så vidare. Att 3OPAH vann är ju solklart, men med hur mycket....?

  • Medlem
  • 2004-05-06 16:28
Ursprungligen av pjutsi:

Skulle ju vara intressant att se hur snabba dessa maskiner är? Jämföra 1,5 mot 1,33 och 64MB VRAM mot 128 osv. Och såklart mot 1,5GHz mot 1. Och 1,5GHz 15" mot 1,5GHz 17". Vem har värst maskin och hur stor är skillnaden? Och så vidare. Denna tråd har kvar massa potential känner jag. Och var håller Anders hus förresten? Känns som om en rejäl resultatlista på leverans är på sin plats också: Datum, klocklag, namn på bud och så vidare. Att 3OPAH vann är ju solklart, men med hur mycket....?

Bra förslag. Jag planerar att köra Xbench och Cocoa Bench och senare även Matlab "bench" ... till å börja med. Väntar med att göra en ren OS X installation och naturligtvis installation av diverse program.

"She'll be back" (heter det numera)

Solklar vinnare ... öhh ... tack ... men jag tror att någon kompis till LordLondon som heter "Ragge" på 99mac fick sin PB innan men informationen är ytterst bristfällig och "Ragge" har fortfarande inte hört av sig här i tråden. Jag vet inte, vad tycker ni?

vi kan väl köra ett test i cocoa bench

jag gör ett med 256 MB och ett med 768 MB

Jag tycker vi alla är vinnare
Lyckades installera mitt första program, Proteus, woho!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-06 16:33

Ett prestanda test låter intressant. Jag kan snart förhoppningsvis bidra med en 1,33 GHz 12" med 1,25 GB RAM. Känns bra att lämnat MEGA-nivåerna

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-06 16:46

...nu har jag även beställt 512mb minne av den typen som passar i en Powerbook G4 15", enligt macotekets hemsida. Hur krångligt är det att sätta in minnet sen?

Den datorn jag beställt beställde jag med 512 mb 1 SO-DIMM, så det borde finnas en ledig lucka för mer minne om jag inte gjort bort mig.

  • Medlem
  • 2004-05-06 16:58
Ursprungligen av xerent:

...nu har jag även beställt 512mb minne av den typen som passar i en Powerbook G4 15", enligt macotekets hemsida. Hur krångligt är det att sätta in minnet sen?

Den datorn jag beställt beställde jag med 512 mb 1 SO-DIMM, så det borde finnas en ledig lucka för mer minne om jag inte gjort bort mig.

Helt korrekt, det skall finnas en plats kvar. Hur krångligt det är? "Om du vet hur man skruvar" fixar du det på 5 min. Det är fyra små skuvar på undersidan.

Bevaka tråden