Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Screen Spanning Doctor

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 15:28

Screen Spanning Doctor.. garanti

Jag har läst i de olika trådarna om Screen Spanning Doctor.. Det är dock en sak som jag inte riktigt förstått

Hur fungerar det med garantin? Jag har en ny iBook och är rädd för att äventyra garantin.. Om något händer med min iBook.. och jag behöver skicka den på service.. Vad händer ifall de upptäcker att jag haft Screen Spanning Doctor installerat? Kommer inte att installera Screen Spanning Doctor förrän jag vet hur det ligger till med garantin.. Kan ju nämna att jag köpte min iBook från Applestore..

Ps. Vet inte om denna tråd hamnade i rätt forum..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-05 17:04

Vad jag vet så är det väl inget som rekommenderas ur garantisynpunkt, men eftersom det inte gör annat än låser upp en funktion som redan är möjlig på mjukvaruväg så är det ju inget som kan förstöra datorn, sålänge man ser till att göra allt på rätt sätt. Och om du skulle behöva skicka in datorn så är det bara att avinstallera Screen Spanning Doctor, så finns det inte ett spår av det kvar.

Det finns information på nerladdningsplatsen om vilka datorer som är okej och vilka som inte mår så bra av SSD.
Tror inte garantin omfattar hack i hårdvaran, typ stekt grafikkrets eller något i den stilen på grund av att man tagot bort begränsningarna från Apple.
Å andra sidan; det är ju bara att avinstallera hacket. Jag har kört det i ett år och inte haft några problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-05 21:39

Jag har svårt att tro att det inte omfattas av garantin.
Vad är det man egentligen gör? Man kör lite programvara. Att man kanske inte insett konsekvenserna av vad man gjort, eller att man chansat, känns inte som att det spelar nån roll. Man ska helt enkelt inte kunna tappa garantin p.g.a. att man dubbelklickat på en glad ikon. (min dumma lekmannauppfattning om hur saker och ting bör fungera i samhället, som kanske inte hänger samman med hur det ser ut i verkliga verkligheten och inte bör ses som rådgivning - tala med ditt juridiska ombud).

Sen, om man lämnar in datorn av helt andra orsaker, då har jag veerkligen svårt att se att de skulle sätta dit en för det. Själv har jag lämnat in min ibook för trasigt logikkort (vilket har bildskärmsrelaterade symptom och gratisbyttes utanför garantin) och hade inte en tanke på att den var screen-spanning-doktorerad. No problems...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 21:46

Tack för tipsen! Kanske det blir lite Screen Spanning trots allt

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 22:37

Precis. Och det var bra.

Slog ihop Ramirez tråd om garanti och Screen Spanning Doctor med den här.

/c

Christian hela den här tråden hör väl hemma i iBook

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-02-21 19:12

Jag installerade SSD på min ibook 1,25a i helgen. Och det funkade ju bra... Men min ibook började låta skumt så fort jag stoppade in den externa skärmen. Det lät inte som fläktljud(har dock inte hört fläkten i min ibook än) utan mer som "elektroniskt" brusljud. Det var ganska lågt men när datorn i övrigt är i princip helt tyst så irriterar man sig på det. tyvärr så provade jag inte att koppla in nån extern skärm utan att ha SSD installerat. Är det nån mer än jag som har noterat detta eller är det kanske mitt grafikkort som är ett måndagsexemplar? Observera dock att det inte lät speciellt mycket... hade det varit en PC så hade jag bara sett det som en indikation på att det fungerade

Det är säkert fläkten som drar igång. På min PB startar fläkten mycket oftare när jag har den uppkopplad mot 19" skärmen på jobbet. Dessutom går den då på nätspänning vilket innebär att processorn jobbar lite snabbare dvs sparar inte på batteriet lika mycket.

Första gången fläkten startade på min iBook så knarrade & skrapade det. Jag trodde att "nu är det slut". Men faktiskt så låter fläkten inte alls lika mycket nu och det är sällan.

Ni som testat SSD, vilken är högsta upplösningen på en ny 12" ibook man kan få? Skulle en 20" Cinema dispaly på 1680 x 1050 fungera?

Ursprungligen av Code Red:

Ni som testat SSD, vilken är högsta upplösningen på en ny 12" ibook man kan få? Skulle en 20" Cinema dispaly på 1680 x 1050 fungera?

Ja, det var faktiskt en fråga jag hade också. Jag har sökt igenom drösvis med trådar om screen spanning-hacket och inte hittat någon bra info om vilken som är högsta (eller användbart högsta) upplösningen. Jag är sugen på att köra 1600 x 1200 mot en i iBook G3/800.

  • Medlem
  • 2005-05-30 17:33

Jag kör 1600x1200 på den senaste ibooken.. kan mata upp i 1920x1440 på den skärmen. Fast då blir det lite plottrigt och ingen vidare behag i bilden(CRT).. vilket beror på skärmen.

Jag märker ingen markant skillnad i hur fort det går i de olika upplösningarna..
Det som laggar är exposé effekter.. Men det gör de även om jag kör 1024x768 så verkar vara relativt oberoende av upplösning.

Vill minnas att jag kommer upp i 1900 nånting på extern skärm med en iBook G4 800.

Det låter ju lovande. En iBook G3 har förstås lite klenare grafikkretsar, men så stor skillnad är det nog inte.

För att göra det enklare för iBook ägare att hitta den här diskussionen bör den flyttas till iBook där den hör hemma.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

För att göra det enklare för iBook ägare att hitta den här diskussionen bör den flyttas till iBook där den hör hemma.

Sant. Fixat.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

För att göra det enklare för iBook ägare att hitta den här diskussionen bör den flyttas till iBook där den hör hemma.

Eftersom SSD fungerar utmärkt också på sena iMac är det väl ingen typisk iBookfråga?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-07-31 19:15

Hur installerar man Screen Spanning Doctor då? :/

Ursprungligen av dayweed:

Hur installerar man Screen Spanning Doctor då? :/

Ett dubbelklick!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-01 21:50

Ett dubbelklick? Förklara mer? ;P

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-01 22:30

http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

hämta hem här och sen dubbelklick

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-04 17:53

Tack

Ville veta varifrån man kunde tanka liksom.

Ursprungligen av dayweed:

Ville veta varifrån man kunde tanka liksom.

Om du undrar över något annat macprogram så kan jag rekommendera MacUpdate, där finns information om i princip alla existerande macprogram, men länkar till hemsidor och nedladdning (om det går att ladda ner alltså). Där finns även kommentarer från andra som använt programmet. Här är Screen Spanning Doctors sida, till exempel.

  • Medlem
  • 2005-08-04 23:12

Ville bara inflika att jag idag provade och koppla min kompis 12" iBook till min feta 21" Appleskärm, i 1600x1200. Funkade skitbra helt enkelt. Sjukt imponerad och nu helt övertygad om att jag om nån vecka när MacSupport får in de nya iBookarna, skall dit och köpa en.

Rekommenderas. Direktlänk för nedladdning finns nedan:

http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ScreenSpanningDoctor.dmg

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-08-05 07:54
Ursprungligen av Adrian B:

Om du undrar över något annat macprogram så kan jag rekommendera MacUpdate, där finns information om i princip alla existerande macprogram, men länkar till hemsidor och nedladdning (om det går att ladda ner alltså). Där finns även kommentarer från andra som använt programmet. Här är Screen Spanning Doctors sida, till exempel.

Tackar för det, Adrian B! Bra och veta i framtiden.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-05 08:26

Hur kan man avinstallera det då?
Går det?
//miono

Ursprungligen av miono:

Hur kan man avinstallera det då?
Går det?
//miono

Om du av någon anledning åter skulle vilja aktivera spärren så är det bara att dubbelklicka på filen igen och välja avaktivering.

Vilken refreshrate kan man köra i 1600x1200 med sin ibook?

Bevaka tråden