Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Screen Spanning Doctor

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-06 23:21

Tack för all info. Nästa helt klarnat men några missförstånd uppstår dock. Två punkter behöver jag hjälp med för att få ihop detta:

1. Det går inte att köra något annat än dubblering i Apples konfiguration? Alltså det går inte att slå av ibookens skärm för att driva en VGA TFT i ex 1200x1024?

2. Med SDD tappar man effekten (och prestandanförbättringen?) med Quartz Extreme om man försöker driva båda skärmarn. Men får man tillbaka den om slår av iBook skärmen?

Själv har jag inget behov av att använda två skärmar samtidigt.

Mvh Olof

Kan skriva ett par pinsamma rader om att jag tyckte att den blev varm med två skärmar....
Lite pinsamt. jag köpte ett sån't där "second skin" i neopren och förvarade det stående bakom iBooken. Den låg i vägen för ventilationen, så var det med det!

Men för att stänga av iBookskärmen helt måste man väl köra "clamshell mode" och det har jag inte testat, inte heller sett i inställiningarna efter SSD-installation.

  • Medlem
  • 2004-04-07 09:28

Clamshell mode är helt värdelöst pga av att skärmen bara släcks. Det går fortfarande att lägga saker på den släckta skärmen, vilket kan skapa problem. Dessutom blir det inte någon prestandavinst, följaktligen. Lägg mailen på iBookens skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-07 09:51
Ursprungligen av stfm:

Clamshell mode är helt värdelöst pga av att skärmen bara släcks. Det går fortfarande att lägga saker på den släckta skärmen, vilket kan skapa problem. Dessutom blir det inte någon prestandavinst, följaktligen. Lägg mailen på iBookens skärm.

Hur kan man stänga av iBook skärmen när man har extern kopplad till?

Det finns ju även det lilla programmet SwitchRes, som i sin senaste version verkar rätt så kompetent.
Man kan alltid ladda hem och prova:

SwitchRes

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-08 11:37
Ursprungligen av Svante S:

Det finns ju även det lilla programmet SwitchRes, som i sin senaste version verkar rätt så kompetent.
Man kan alltid ladda hem och prova:

SwitchRes

Detta verkar vara ett smidigt program. Men det kräver väl att man kört SDD först på en iBook?

Står inget om iBook stöd på dess hemsida. Någon som vet om det fungerar?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-20 20:49

Jag installerade det här Screen Spanning Doctor och startade om datorn som man skulle. Men när jag startade om så gick fläkten igång. Så jag avinstallerade programmet men fläkten går fortfarande.
Den stannar aldrig. Har det med programmet att göra eller?
Det är en iBook G3 12" jag har, tror den introducerades 6/11-02.
Det är min första mac så jag kan inte mycket, så jag behöver verkligen er hjälp. Jag är är rädd att jag har förstört något nu

Fläkten slutade strax efter att jag postade inlägget, så det hade nog inget med programmet att göra.
Iallafall så är den tyst nu

Senast redigerat 2004-05-20 21:44
Ursprungligen av Jönsson:

Jag installerade det här Screen Spanning Doctor och startade om datorn som man skulle. Men när jag startade om så gick fläkten igång. Så jag avinstallerade programmet men fläkten går fortfarande.
Den stannar aldrig. Har det med programmet att göra eller?
Det är en iBook G3 12" jag har, tror den introducerades 6/11-02.
Det är min första mac så jag kan inte mycket, så jag behöver verkligen er hjälp. Jag är är rädd att jag har förstört något nu

Fläkten slutade strax efter att jag postade inlägget, så det hade nog inget med programmet att göra.
Iallafall så är den tyst nu

Den finns med bland kompatibla datorer??? (Har du kollat forumet?) :eek:

  • Oregistrerad
  • 2004-05-20 23:58
Ursprungligen av Svante S:

Den finns med bland kompatibla datorer??? (Har du kollat forumet?) :eek:

Jodå, den är kompatibel. Det kollade jag upp noga innan jag testade.
Forumet orkade jag inte kolla. Men den fungerar som den ska nu, åtminstone så tror jag det

  • Oregistrerad
  • 2004-08-05 14:12

Installerade precis men känner mig lite orolig för att grafikkortet ska överhettas (eller något). Kör en exterm skärm i 1280 ' 1024. Det borde inte vara någon fara väl?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-05 14:19
Ursprungligen av Daniel R:

Installerade precis men känner mig lite orolig för att grafikkortet ska överhettas (eller något). Kör en exterm skärm i 1280 ' 1024. Det borde inte vara någon fara väl?

Inget du behöver oroa dig för. Såvida du inte kör datorn med stängt lock, vilket jag skulle låta bli.

Ursprungligen av Jönsson:

Jag installerade det här Screen Spanning Doctor och startade om datorn som man skulle. Men när jag startade om så gick fläkten igång. Så jag avinstallerade programmet..

Jag är dåligt hemma i skärmkontaktdjungeln, vilken kabel/kontakt behöver jag för att köra en äldre grå Appleskärm med en iMac G5?

Hur avinstallerar jag Screen Spanning Doctor v0.3.2 (AppleScript-programmet)?

Citat:

Jag är dåligt hemma i skärmkontaktdjungeln, vilken kabel/kontakt behöver jag för att köra en äldre grå Appleskärm med en iMac G5?

Hur avinstallerar jag Screen Spanning Doctor v0.3.2 (AppleScript-programmet)?

Jag för upp frågan igen, tacksam för svar.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-12-17 01:26
Ursprungligen av Olav Rust:

Jag är dåligt hemma i skärmkontaktdjungeln, vilken kabel/kontakt behöver jag för att köra en äldre grå Appleskärm med en iMac G5?

Du behöver en sådan här och en sådan här "VGA Display Adapter 243,75:-".
Har den första typen till salu, hör av dig om du är intresserad.

Ursprungligen av Olav Rust:

Hur avinstallerar jag Screen Spanning Doctor v0.3.2 (AppleScript-programmet)?

"Installera igen" men denna gång klicka på avinstallera.

Senast redigerat 2004-12-17 01:51
Ursprungligen av Kentor:

.."Installera igen" men denna gång klicka på avinstallera.

Fantastiskt, låter nästan som att installationen är riskfri, jag har inte vågat köra den ännu.

Om man vil stänga av den inbyggda skärmen och bara köra på en extra särm med hjälp av ssd så kan man kolla in det här: http://www.alxsoft.com/mac/sleepless.html

hm insåg att jag inte hade förklarat det så bra. Det man gör är att man intallerar programmet ssd kör startar om osv. glöm inte att aktivera clamshell. Koppla till en extern skärm ladda ner sleepless och stäng locket, starta datorn med en extern usb grejj som mus el tangentbord.. gå till sleepless och fixa så att "allow sleep with lid closed" till av och "Allow display to sleep" på. Öppna display i system preferences och byt upplösning... öppna locket på ibooken och ställ undan den.. Os kommer bara att hitta en skärm som kommer att bli den primära om jag förstått det rätt vilket i sin tur ger att alla obesvarade frågor i den här tråden är besvarade nu!!! ursprungligen hittad på mac os x hints...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-18 15:44

Var får man tag på "ScreenSpaningDoctor"?

  • Medlem
  • 2004-11-18 16:25
Ursprungligen av nilo:

Var får man tag på "ScreenSpaningDoctor"?

Sätt mellanrum mellan orden och sök på google, eller annan valfri sökmotor.

EDIT: sätt två "n" i spanning också.

Ursprungligen av nilo:

Var får man tag på "ScreenSpaningDoctor"?

Här kan du börja: http://macparts.de/ibook

  • Oregistrerad
  • 2004-12-14 09:27

Är det någon som installerat hacket på en iMac G5?????? Har precis fått min....

Har kollat in forumet men jag tänkte försäkra mig om att det fungerade.... Har en Gefen VGA -> ADC adapter, http://www.gefen.com/kvm/product.jsp?prod_id=1301?

Ursprungligen av iDocX:

Är det någon som installerat hacket på en iMac G5?????? Har precis fått min....

Det har diskuterats i den här tråden och det påstås fungera i den här tråden.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-14 16:53

Just installerat den och efter några sekunder hade jag 2 olika skärmar och kunde flytta fönster mm, väntar bara på min adapter så att jag kan köra min 17" Studio Disply istället för 15" aren som jag har nu...

Ursprungligen av skatan:

Tjenare!

Jag har Screen Spanning Doctor liggnades i min ibook, men inte vågat installera det eftersom jag känner att jag vet för lite och kan för lite om mac ännu.

Men nu är jag sugen på och installera det.
Är det bara att installera?

Och sedan hur är det med garanti??
Går detta att få bort om det blir några fel eller något sånt, isåfall hur.

//Nicklas

Kan man inte ha datorn stängd samtidigt den är i gåg

Ursprungligen av blodsugare:

Kan man inte ha datorn stängd samtidigt den är i gåg

Arbeta på stängd iBook?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 18:49

Hur man får det att funka? Installera screen spanning doctor och kör det. Sen väljer du att inte ha skärmbildsdubblering på. Snorenkelt

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 18:54

Gjorde det nämligen i förrgår, men fick bara filmen på displayen, inte på TVn. Försökte massor men fick aldrig filmen på TVn. Vad gjorde jag för fel? Det räckte inte med att slå av bildskärmsdubblering för mig i.a.f. (Ibooken är en G4 933a).

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 19:10

Löste det! Tjo!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 11:37

Wow!

Screen spanning doctor körs här på en iMac G5 20" och det rockar klockrent!
Alla menyer beter sig precis som de gör i de macar som har dual-stöd från början,
t ex: välj olika bakgrund på olika skärmar, skärmsläckaren visar olika bilder, etc.
Hade inte förväntat mig att det skulle funka så här otroligt bra.

Tjaba / Patrick.

Ursprungligen av PF:

Wow!

Screen spanning doctor körs här på en iMac G5 20" och det rockar klockrent!
Alla menyer beter sig precis som de gör i de macar som har dual-stöd från början,
t ex: välj olika bakgrund på olika skärmar, skärmsläckaren visar olika bilder, etc.
Hade inte förväntat mig att det skulle funka så här otroligt bra.

Tjaba / Patrick.

Det är väl av eller på så att säga. Antingen fungerar det inte eller så fungerar det utmärkt på det typiskt maciga sättet som dubbla (eller fler!) skärmar hanterats av mac i många år (en sak som PC-användare var väldigt avundsjuk på länge). Det har ju sedan väldigt länge gått att bara stoppa i ett till grafikkort i en mac och vips få hantering av dubbla skärmar automatiskt. Det Apple gjort är bara att ställa in en flagga som säger att inte tillåta detta, men när man ställer om den så fungerar det precis som vanligt.

Bevaka tråden