Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF2004: Apple lanserar iPod Mini

Tråden skapades och har fått 207 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
Och bekräftelse på MacFeber:http://www.macfeber.com/2004/01/hitachi_i_ipod_.html

Frågan är var dom i sin tur läst det... dåligt av dom att inte ange källa för sina nyheter.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mgns
Jag undrar om inte apple snor marknadsandelar från sig själva nu?

Antagligen kommer försäljningen av iPod mini att kannibalisera lite på iPod, men samtidigt breddar Apple sitt utbud. Ingen skulle väl argumentera att det är dumt av Apple att sälja iBook bara för att det kanske gör att någon väljer iBook istället för PowerBook?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mgns
Plus att de vattnar ur ipod-varumärket något hiskeligt. Om de åtminstone hade kallat den för något annat.

Ja, det hade väl varit väldigt smart. En produkt som ser ut som en iPod och fungerar *exakt* likadant som en iPod, men vi kallar den något annat för att det lurar alla att tro att det är nåt annat än en krymt iPod.

Förstår inte alls på vilket sätt detta skulle vattna ur iPod som varumärke. Bara för att det finns två storlekar att välja på? Det kan väl lika gärna stärka iPod.

Och för de som gillar att såga iPod mini, det är precis vad Alex Salkever på BusinessWeek Online gör:

A maxiPrice for Apple's miniPod

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Och för de som gillar att såga iPod mini [...]

Och för de som ogillar att såga iPod mini...
John Gruber och Jason Fried.

  • Medlem
  • 2004-01-08 09:18

Det finns ju faktiskt fler 4GB-spelare. Någon som vet hur de säljer?
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010063941
/M

jag tycker dock han har några poänger...även om jag tror att den kommer sälja bättre än vad han tror OCH att priset snart kommer gå ner till 199USD.

sidenote: en tragisk missbedömning angående Cube'n - som killen refererar till - och som jag tror vi/jag lider av idag är att den inte sålde på grund av dåliga expansionsmöjligheter...detta var i och för sig LITE aktuellt då MEN definitivt inte aktuellt idag när vi har FW400/800 & USB2 och möjligheter till en uppsjö tillbehör för dessa format. Det är få saker som man behöver PCI-kort (DSP-kort till musik och video) till idag och det är nästan uteslutande till musikproffs & videoproffs och då vill man ha en PowerMac G5! Men, vi är många grafiker/multimedianissar som bara vill ha en/två feta processorer - fett med minne - fett grafikkort - utan PCI - och hårddiskar kan man med fördel köra externt...

...och även om jag även pillar med musik - så räcker 2 G5or och extra PCI-DSP-kraft á la Powercore etc är lite über för min del...Men - den finns ju också via firewire

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Och för de som gillar att såga iPod mini, det är precis vad Alex Salkever på BusinessWeek Online gör:

A maxiPrice for Apple's miniPod

Senast redigerat 2004-01-08 10:53

Ja, jag kanske ska tillägga att jag inte heller håller med Alex Salkever på BusinessWeek Online, men det kanske redan framgått av tidigare inlägg om iPod mini...

Vet inte om ni har postat detta tidigare i tråden - på Macoteket:

Apple iPod mini 4GB 2295kr ex. moms.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 13:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Ja, det hade väl varit väldigt smart. En produkt som ser ut som en iPod och fungerar *exakt* likadant som en iPod, men vi kallar den något annat för att det lurar alla att tro att det är nåt annat än en krymt iPod.

Förstår inte alls på vilket sätt detta skulle vattna ur iPod som varumärke. Bara för att det finns två storlekar att välja på? Det kan väl lika gärna stärka iPod.

Om du ändå var rolig när du ironiserade...

Anyway, när jag blundar och tänker 'ipod' - 'ipod' -'ipod' så är tänker jag följande;

"Kompromisslöst designad maskin, den sväljer alla mina låtar men jag får ändå plats över att flytta filer med, dyrare än konkurrenterna - men värt de extra pengarna, en lite exklusivare pryl."

Detta är det intryck Apple har gett mig av ipod, jag har inte ens haft en liggandesi näven en endaste gång, men ändå är jag rätt tvärsäker på att det är sådär det är. Det Apple har gjort nu är att lansera en maskin som inte passar in i min subjektiva produktmall. Men de döper den ändå till ipod mini. Jag kan utan problem tänka mig att ipod-märket tar skada av det här, jag vet att jag inte längre tänker på samma sak när någon säger 'ipod'.

Apple har stökat till det förut, namnkonventioner är inte deras starka sida, och jag tror inte att varumärket Apple skadas nämnvärt av att varumärket Ipod tar lite stryk. Men jag hade hellre hittat hundmat i skålen, så jag inte behövde tvivla nästa gång Jobs ringer i klockan.

jag förstår vad du menar - men håller inte riktigt med...det handlar om klar och enkel produktdifferentiering - och att döpa den till ngt annat vore konstigt! iPod mini känns fortfarande "exklusiv" tycker jag...det är väl det de flesta klagar på - att den är FÖR exklusiv

ibland kan jag tycka att diskussionerna blir lite väl personliga här...på samma gång som det är lite charmigt...men lite distans till oss själva vore inte så dumt

anyways...när man väl håller den i handen - det är då man har "rätten" att döma...det känns lite för tidigt nu :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av mgns
Om du ändå var rolig när du ironiserade...

Anyway, när jag blundar och tänker 'ipod' - 'ipod' -'ipod' så är tänker jag följande;

"Kompromisslöst designad maskin, den sväljer alla mina låtar men jag får ändå plats över att flytta filer med, dyrare än konkurrenterna - men värt de extra pengarna, en lite exklusivare pryl."

Detta är det intryck Apple har gett mig av ipod, jag har inte ens haft en liggandesi näven en endaste gång, men ändå är jag rätt tvärsäker på att det är sådär det är. Det Apple har gjort nu är att lansera en maskin som inte passar in i min subjektiva produktmall. Men de döper den ändå till ipod mini. Jag kan utan problem tänka mig att ipod-märket tar skada av det här, jag vet att jag inte längre tänker på samma sak när någon säger 'ipod'.

Apple har stökat till det förut, namnkonventioner är inte deras starka sida, och jag tror inte att varumärket Apple skadas nämnvärt av att varumärket Ipod tar lite stryk. Men jag hade hellre hittat hundmat i skålen, så jag inte behövde tvivla nästa gång Jobs ringer i klockan.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 16:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av 99mdl
Det finns ju faktiskt fler 4GB-spelare. Någon som vet hur de säljer?
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010063941
/M

Bara jag som hittar ser att den där faktiskt är DYRARE än iPod mini? Sen är den utan moms och är inte en iPod

3 av mina polare har tyckt att iPoden var alldeles onödig med 20GB och priset men ändå älskat den. Nu med iPod mini har dom själv planerat på att köpa en för att den har en storlek som passar dom, både i hårddisk och utsende. Själv tror jag faktiskt att detta kommer bli en ny hit för apple då jag tror att dom inte är dom enda.

Och ni som faktiskt ogillar priset, kolla på konkurenterna med 4GB och säg till.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 17:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av mgns
Plus att de vattnar ur ipod-varumärket något hiskeligt. Om de åtminstone hade kallat den för något annat.

Varför är det här att vattna ur varumärket? Hade de lanserat billiga iPod-frukostflingor hade det varit skadligt för varumärket. Det här är en till exklusiv musikspelare. Tänk "Walkman".

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 17:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Jo så har det ju alltid kännts med Apple prylar. Det har varit lite status i dem. Men ska man vinna "krig" så får man nog tulla på principer lite. Vilket jag är övertygade om att Apple kommer att göra så fort det går.
Ju fler som har iPod ju mer säljs det i iTMS. Och ju fler låser man upp för att inte använda andra online försäljningsställen av musik.

Tappar iPoden sin status får de konkurrera på MB/kr och antal finesser med resten av det koreanska skräpet. Det är nog inte vad de vill.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 17:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av bewing77
Nej men du får en Creative Zen NX 30 Gb för 2995, vilket inte är många hundralappar mer än vad mini iPod kommer att kosta i Sverige. Och det är ju definitivt en trevlig spelare.

Ursäkta mig om jag är lite krass, men vem vill bli sedd på stan med en sån?

  • Medlem
  • 2004-01-08 17:11

Toshiba är på G med nya små hårddiskar. Så det finns utrymme för ännu mindre mini...

http://www.dpreview.com/news/0401/04010804toshibahdd.asp

/M

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 17:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Japp, min första reaktion var:
-För dyr!

Steg 1: Market skimming, sälj till de som är villiga att betala för att vara först.
Steg 2: Sänk priset och sälj till resten.

Dessutom tror jag inte att de skulle klara leveranserna om de hade sålt den för 150 USD. När de kommer upp i tillräckligt stora volymer kan de börja knuffa priset neråt stegvis.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 17:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Varför är det här att vattna ur varumärket? Hade de lanserat billiga iPod-frukostflingor hade det varit skadligt för varumärket. Det här är en till exklusiv musikspelare. Tänk "Walkman".

Därför att iPod mini inte är en utveckling av iPoden, det är inte nästa generation. Den ger snarare intrycket att vara föregångaren till storebror, med mindre lagringskapacitet och ett mera ungdomligt intryck.

Jämför med Apples bärbara produktlinje, inte fanken skulle man komma på tanken att kalla iBooken för PowerBook mini eller PowerBook basic.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 17:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av mgns
Därför att iPod mini inte är en utveckling av iPoden, det är inte nästa generation. Den ger snarare intrycket att vara föregångaren till storebror, med mindre lagringskapacitet och ett mera ungdomligt intryck.

Jämför med Apples bärbara produktlinje, inte fanken skulle man komma på tanken att kalla iBooken för PowerBook mini eller PowerBook basic.

Visst, men här har du två dyra musikspelare, varför då lägga ner miljoner på att sälja in ett nytt varumärke bara för att den ena är slimmad? De har ju samma målgrupp, må vara att vissa prioriterar fysisk storlek och andra lagringskapacitet.
Apples olika datorlinjer iBook/PowerBook iMac/PowerMac skjuter ju på olika segment, så där är en uppdelning naturlig. Därutöver samlas de ju alla under "Mac".

Mindre storlek och chassi i aluminium istället för plast som lätt blir repig. Jag förstår inte alls hur den nya skulle kunna vattna ur varumärket. Tvärt om!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 20:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Visst, men här har du två dyra musikspelare, varför då lägga ner miljoner på att sälja in ett nytt varumärke bara för att den ena är slimmad? De har ju samma målgrupp, må vara att vissa prioriterar fysisk storlek och andra lagringskapacitet.
Apples olika datorlinjer iBook/PowerBook iMac/PowerMac skjuter ju på olika segment, så där är en uppdelning naturlig. Därutöver samlas de ju alla under "Mac".

Först säger du att det är samma målgrupp. Sen är det inte samma målgrupp iallafall... Hur ska du ha det?

Om det är samma målgrupp, varför lägga ner miljoner på att ta fram en ny produkt istället för att lägga samma miljoner på att öka försäljningen av en redan existerande produktlinje? En lite aggresivare kampanj, två för priset av 1å1halv och så vidare? Eller plöja ner pengarna i nästa generations iPod, försöka sänka vikt och dimensioner samtidigt som man ökar på batteritiden och lagringskapaciteten samt kör vidare på samma starka designkoncept. Då riskerar Apple inte att förvirra kunderna med Ipod mini hit och Ipod mini dit.

Om det inte är samma målgrupp, varför tar man risken att förlora potentiella köpare genom att döpa den till något som låter så snarlikt en redan existerande produkt att man lätt kan förväxla dem? Särskilt när den redan existerande produkten har så väldefinierade selling points.

Jag är säker på att långt skarpare hjärnor än min har ställt sig dessa frågor uppe på infinite loop 1 och kommit fram till att det nog är värt risken. Den som lever får se, sant även när det gäller något så trivialt som iPod minis vara eller icke vara.

Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Steg 1: Market skimming, sälj till de som är villiga att betala för att vara först.
Steg 2: Sänk priset och sälj till resten.

Dessutom tror jag inte att de skulle klara leveranserna om de hade sålt den för 150 USD. När de kommer upp i tillräckligt stora volymer kan de börja knuffa priset neråt stegvis.

Läs igen.
Min FÖRSTA reaktion var.
-För dyr!

Dessutom tycker jag att jag förklarat varför jag sa så i en massa långa inlägg.
Dock blev det tydligen inte som jag trodde en billigare iPod för "white trash". Istället låter de HP sälja en billigare version med HP logga till folk som inte har råd med Apples grejor.
Ganska intressant väg de väljer. Och troligen mycket smart också.
De smutsar inte ner Apple som status symbol genom att tvingas släppa jätte billiga iPods för att få järngrepp om marknaden. Istället låter de HP se till att Apple får järngrepp om marknaden.
Smart!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Mindre storlek och chassi i aluminium istället för plast som lätt blir repig. Jag förstår inte alls hur den nya skulle kunna vattna ur varumärket. Tvärt om!

Ehh.. det är aluminium-baksidan på min iPod som blir repig iaf, inte plasten. Tänkte lite på detta innan, om det är samma material till iPod Mini som till baksidan på storebror då lär dom nog inte se vackra ut efter ett par månader.

Inte samma. Vanliga iPoden har blankpolerad metall, medan iPod mini är tillverkad av anodiserad aluminium, som är mycket mer tåligt mot repor. Har en mattare yta.

Är det bara jag som tycker att typsnittet i iPod Mini är så grymt mycket snyggare än i iPod? Alltid hatat Geneva

Citat:

Skrevs ursprungligen av robin.z
Är det bara jag som tycker att typsnittet i iPod Mini är så grymt mycket snyggare än i iPod? Alltid hatat Geneva

Tur för dig att det är Chicago då.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Tur för dig att det är Chicago då.

Så sant så, Chicago var namnet, men snyggare blev det inte för det

Citat:

Skrevs ursprungligen av mgns

---

Då riskerar Apple inte att förvirra kunderna med Ipod mini hit och Ipod mini dit.

Om det inte är samma målgrupp, varför tar man risken att förlora potentiella köpare genom att döpa den till något som låter så snarlikt en redan existerande produkt att man lätt kan förväxla dem? Särskilt när den redan existerande produkten har så väldefinierade selling points.

Jag är säker på att långt skarpare hjärnor än min har ställt sig dessa frågor uppe på infinite loop 1 och kommit fram till att det nog är värt risken. Den som lever får se, sant även när det gäller något så trivialt som iPod minis vara eller icke vara.

Men allvarligt talat, skulle du låta bli att köpa den vanliga iPoden bara för att mini finns nu?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mgns
Om du ändå var rolig när du ironiserade...

Hey, man kan inte fixa allt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av mgns
Anyway, när jag blundar och tänker 'ipod' - 'ipod' -'ipod' så är tänker jag följande;

"Kompromisslöst designad maskin, den sväljer alla mina låtar men jag får ändå plats över att flytta filer med, dyrare än konkurrenterna - men värt de extra pengarna, en lite exklusivare pryl."

Jag förstår precis din känsla när du tänker på iPod. Men för mig passar det in *precis* lika bra på iPod mini.

Visserligen rymmer jag inte *alla* mina låtar på en iPod, men det spelar ingen roll för det gäller i princip alla modeller av iPod. Och jag har en ursprunglig 5 GB iPod och därmed är det bara en gigs skillnad mot iPod mini. Och i övrigt så stämmer beskrivningen exakt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mgns
Detta är det intryck Apple har gett mig av ipod, jag har inte ens haft en liggandesi näven en endaste gång, men ändå är jag rätt tvärsäker på att det är sådär det är. Det Apple har gjort nu är att lansera en maskin som inte passar in i min subjektiva produktmall. Men de döper den ändå till ipod mini. Jag kan utan problem tänka mig att ipod-märket tar skada av det här, jag vet att jag inte längre tänker på samma sak när någon säger 'ipod'.

Eftersom jag inte förstår varför inte iPod mini inte skulle passa in i samma subjektiva produktmall så förstår jag inte heller kritiken. Förklara varför iPod mini skiljer sig så markant.

Om du kunde känna sådär för den ursprungliga iPoden på 5 GB, varför kan du inte känna så för en modell som har 4 GB och är precis lika lätt att använda, precis lika enkel att navigera, precis lika smart integrerad med iTunes, precis samma uppsättning anslutningar, precis samma exklusiva känsla - men med fördelen att den är mindre och lättare?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 23:43

Sager bara att den sitter fint i handen!

Blev ocksa lite besviken pa priset forst, men storleken och kanslan vager upp.

Synd att man inte kan plocka hem ett gang och salja dem for 3.000:-...

Fargerna ar ok i verkligheten, men kunde varit fraschare.

/ Fran MWSF i ett hav av PowerBooks och iBooks som far jaga airport access lange innan man kommer ut...

Är "tilt" funktionen på cirkeln bra?

Bevaka tråden