Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF2004: Apple lanserar iPod Mini

Tråden skapades och har fått 207 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 21:57
Citat:

Är mycket besviken på Apple.

Istället för, att nu vid releasen av iPod Gen 4, ordna de uppenbara brister som Gen 3 lider av så väljer man istället att lansera en ny iPod. (Om någon undrar vilka brister jag anser Gen 3 har så är det bara att söka i olika iPod-forum eller testa en iPod på egen hand.)

Är det inte rimligt att man först ordnar till det som är mindre bra (rent av värdelöst), och sedan släpper en ny förbättrad produkt som kanske dessutom har några fler funktioner och förbättringar.

För övrigt vet jag inte var den här "mini iPoden" kommer stå sig jämfört med den riktiga(ja, den riktiga) iPoden eftersom den är så nära den riktiga i prisklass och är underlägsen för de som vill ta med sig större mängder musik.

Jag hoppas verkligen på bättring från Apple, förhoppningsvis vid nästa mässa. Om de inte helt glömmer bort oss som har Gen 3 förstås.

Jag håller inte med. Jag hade en Gen 1 iPod först men bytte upp mig till Gen 3 40gb och är hur nöjd med den som helst, förutom att jag gillade det fysiska hjulet bättre än det nya men det är ju en smaksak.

Ur marknadssynpunkt så gör de ju rätt i att släppa en helt ny modell som krigar om ett annat segment av marknaden så jag tror de har en hit. Och jag tror att det är bra för dom att ha två olika modeller så att kunden själv kan välja, även om de är väldigt nära varandra fortfarande. Jag tycer de gör ett jäkligt bra jobb på Apple just nu och knyter ihop den digitala hubben snyggt.

D.

Citat:

Skrevs ursprungligen av condon
Konstigt att ingen har en aning om detta!

Om jag inte minns fel så anger Apple på hemsidan: "Capacity based on 4 minutes per song and 128-Kbps AAC encoding." Vilket innebär ca 3.75 mb per låt. Sedan lägger de in brasklappen med att "1GB = 1 billion bytes; actual formatted capacity less." vilket bör innebära att det är något mindre än 4 gb i verkligheten.

Ang priset på den nya iPod mini, visst det hade kunnat vara lägre, men ... Apple har väl alltid haft goda marginaler på sina produkter. Varifrån får de pengarna att hitta på nya innovationer måntro ? Inte genom att sälja till lägsta pris. Om man sedan jämför med övriga konkurrenter som erbjuder samma typ av mp3spelare så är inte priset helt åt skogen för högt ...

/henrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-06 22:04

-Jag tycker miniipoden är klockren! Jag vill hellre ha en liten pryl än en som har hela mitt musikbibliotek. Och framåt hösten borde det bli köpläge, när priset går ner...

-Jag såg en redovisning på det där med antalet låtar. Stod nog i mindre stil på någon av iPod sidorna eller Apple Store. Men om 4gb ska bli 1000 låtar, så får det ju vara 4mb styck.

Jag tror att iPod mini blir en gigantisk succé, särskilt om några månader/ något år när den blir billigare. Go Apple!

  • Medlem
  • 2004-01-06 22:07

Hur är det nu - är iPod mini minneskortsbaserad eller har den en liten hårddisk? Någon som vet säkert?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 22:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jocke B
I sin reklam brukar väl Apple räkna med 4 MB?:eek:

Kul att du kan räkna!
Kan du omvandla MB till tid också. Och kan du tala om vilken kvalitet man får de 1000 låtarna i.

  • Medlem
  • 2004-01-06 22:08

Klart att det blir en gigantisk succé, precis som iPod blivit en enorm försäljningssuccé. Apple har ännu en vinnare.

"Världens minsta musikspelare". Varför måste Apple alltid hävda att de är världsbäst? Jämför Mini iPods mått: 91,4 x 50,8 x 12,7 mm med Creatives Muvo2 4 GB: 66 x 66 x 20 mm, och du inser att Apples variant är ganska mycket högre. Tjockleken är imponerande men Creative har ett löstagbart batteri...

Priset som några i forumet klagat på är inte alls så farligt. Den lär nog kosta 4000 spänn när den säljs i Sverige... Det kostar i alla fall Creatives motsvarighet och de brukar ligga lägre än Apple.

Hursomhelst: en kul men väntad nyhet från Apple. När kommer Apple släppa en Ipod med färgskärm egentligen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av aliasa
"Världens minsta musikspelare". Varför måste Apple alltid hävda att de är världsbäst? Jämför Mini iPods mått: 91,4 x 50,8 x 12,7 mm med Creatives Muvo2 4 GB: 66 x 66 x 20 mm, och du inser att Apples variant är ganska mycket högre. Tjockleken är imponerande men Creative har ett löstagbart batteri...

Räkna på volymen. Den är högre, men klart smalare och tunnare. Sammanlagt avsevärt mindre faktiskt.;)

Det här känns väldigt mycket som när Apple släppte den ursprungliga iPoden. Massor av folk som gnäller över priset och vissa som tärsäkert berättade för oss andra att Apple minsann inte skulle kunna sälja till det priset.

Citat:

Skrevs ursprungligen av No-Mac-yet
dyr !

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Japp, min första reaktion var:
-För dyr!

Citat:

Skrevs ursprungligen av jalvander
Lika bra att köpa en iPod än en iPod mini... Den är alldeles för dyr!

Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot
för dyr

För dyr säger ni? För dyr för vad frågar jag...

För dyr för vad man får för pengarna? Knappast.

För dyr jämfört med konkurrenterna? Inte då.

För dyr för att sälja riktigt bra? Inte en chans.

För dyr för folk med livlig fantasi och liten verklighetsförankring som vill ha mer än dom har råd med? Ja, kanske.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot
Känns fel att köpa en iPod mini med 4 GB hårddisk när man kan få en vanlig iPod med mer nästan fyra gånger så stor hårddisk för bara 500:- extra...

Glöm inte att du betalar för att få den mindre och lättare. Det kan vara avgörande för många som upplevt dagens iPod som lite för stor.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Märkte ni att feg-Steve inte sa ett knyst om batteritiden?!

Den var inte med på när han jämförde specifikationer och pris.

Inte så konstigt med tanke på hur kass den är- 8h!!! De måste ju nån gång fatta att även batteritid är viktigt.

Hur mycket batteritid har konkurrerande mp3-spelare i samma storleksklass då?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Inte direkt det saken handlar om.
Apple behöver en billig spelare som massorna har råd med.
149$ hade varit mer humant.
Om iTMS ska lyckas behöver de en billigare spelare.

Apple sålde 730 000 iPod nu sista kvartalet tyckte jag Jobs sa under keynoten. Det är alltså den gamla ännu dyrare iPoden. Nog sjutton kan dom sälja till massorna ändå.

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
på tok för dyrt...

om nu apple vill slå sig in på den marknaden så ska man ju lägga ett lägre pris, inte komma med mer prestanda för ett dyrare pris...

apple har ju redan iPod lksom....

Kom ihåg att Apple konkurrerar med storleken i första hand, inte priset. Priset är inte ens i andra eller tredje hand, användarvändlighet och lyxkänsla är annat som går före. Det har fungerat utmärkt för den vanliga iPoden och lär nog göra så öven för iPod mini.

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
149 dollar och den hade sålt som smöööööör...

Apple kommer ändå att sälja mer än dom hinner tillverka. Och det är lätt att säga att man vill ha en för 149 dollar, men tänk på om det kanske helt enkelt inte var tekniskt möjligt att göra det. Kom ihåg att lagringsmediet kostar en viss summa och Apple vill dessutom inte ta bort andra finesser som en vettig display och bra anslutningar. Apple har alltid kört på det här med att få plats med många låtar. Hur skulle det då se ut om de lanserade en spelare på säg 512 MB? Knappast bra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot
Jaa, jag hade kanske köpt den för $199 också, men det är smärtgränsen.

Det är vad du säger ända tills du fått hålla i en i handen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-06 22:20

Priset är knappast satt med tanke på den svenska marknaden, kan tänka mig att 249 USD är mer gångbart i USA och delar av Västeuropa. Och som sagt det kanske inte vore helt bra och få en alldeles för stor efterfrågan och leveranstider på 5 månader. Skulle det mot förmodan visa sig att den är svårsåld så är det väl bara att sänka priset med 50 USD.

Citat:

Hur mycket batteritid har konkurrerande mp3-spelare i samma storleksklass då?

Tja, Creative hävdar att deras 4-giggare klarar 14 timmar...
De brukar alltid överdriva med en timme eller två, men ändå: 8 timmar är ganska kass.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Varför är en värdelös spelare som kostar mer än de andra och som saknar viktiga funktioner som Radio, Duracell-batterier, whatever den bäst säljande spelaren?

Värdelös spelare? Har jag aldrig påstått, snarare värdelös equalizer och batteritid till exempel.

Jag äger en 15 GB sedan den kom ut. Den hör utan tvekan till mina bästa köp någonsin och jag använder den så gott som varje dag. iPod är i en klass för sig, därför har jag och kommer att ha höga förväntingar på kommande releaser.

Lite dyr är den väl, men den är ju liten och söt. Och ja, det finns konkurrenter som är billigare. Jag har en Archos Jukebox. Den kostade mig 2300 kronor, dvs ungefär lika mycket som denna minipod. Skillnader är:

Archos fördelar:
* 10 Gb hårddisk
* 15 Timmar batteritid
* Batterierna är standard uppladdningsbara, vilket innebär att man enkelt kan byta dem och även sätta i batterier med högre kapacitet.
* Den finnurliga fixaren kan enkelt byta hårddisken mot vilke standard 2,5" disk som helst. I min sitter numera en 60 Gb som kostade mig 1300 kronor.
* Firmwaren kan modifieras mycket enkelt. Det finns ett open-source projekt som heter Rockbox som utvecklar en egen firmware som är mycket bra.

MiniPodens fördelar:
* Mindre och lättare
* Snyggare
* Förmodligen bättre gränssnitt
* Bättre interaktion med iTunes

I korthet, för 3750 kronor som jag har lagt på min spelare inklusive större hårddisk och bättre batterier så har jag en portabel mp3-spelare som rymmer 60 Gb och har över 20 timmars speltid. Dock är den fulare, större och bökigare att handha än en iPod. Bara att välja vad som är viktigast.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 22:30

Konstigt med denna prisdiskussion?
Har Apple någonsin konkurrerat med priset?
Jag trode det var något annat!

Sen verkar ju det här med apple vara litet sekteristiskt och det talar ju inte för att priselasticiteten är särskilt hög.
Pris X volym kommer säkert att ge ett bra utfall, och det är ju det det handlar om, för apple.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 22:33

ja, andra flashspelare kostar ju 3000:- med 256MB minne...

och som sagt, apple har väl aldrig haft som mål att vara billigast, utan snarare bäst och coolast.

Citat:

Skrevs ursprungligen av condon
Kul att du kan räkna!
Kan du omvandla MB till tid också. Och kan du tala om vilken kvalitet man får de 1000 låtarna i.

Inte jag, men iTunes. Som du säkert sett räknar de med AAC 128 kbps. Det ger ca 4 min 15 sek för 4 MB.:cool:

Citat:

Skrevs ursprungligen av ChewBakka
Fula färger, Silver var ju den enda snygga

Sedär, du hittade en du tyckte var snygg. Därför de har släppt den i flera färger.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 22:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jocke B
Inte jag, men iTunes. Som du säkert sett räknar de med AAC 128 kbps. Det ger ca 4 min 15 sek för 4 MB.:cool:

TACK!

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
tycker man borde lagt sig lite lägre i storlek till 2 Gb eller så.
satt ner priset till 149 och sålt så in i helskotta mycket mer.
man vill ju komma åt det där registret med köpare som inte lägger ner hur mycket som helst på en större mp3 spelare.
då får man ju se till o rikta in sig på deras behov, inte på det man faktiskt vill sälja till folk...

Jag tror inte att ett byte till 2 GB skulle vara tillräckligt för att kapa 100 dollar av priset. Och vad ska dom kapa på när det inte räcker? Det finns inte så mycket mer dom kan offra utan att göra det till en klart sämre upplevelse än dagens iPod och det vore inte så smart att göra.

Apple kommer nog att sälja rätt bra av iPod mini ändå, antagligen så pass att den blir svår att få tag på från början. Och är efterfrågan ändå större än dom kan leverera så spelar det ju ingen roll att de skulle ha sålt ännu fler om priset var längre. Apple är kända för att ha höga marginaler och då kan det räcka med att sälja en tiondel så mycket som om priset var pressat och marginalerna små och ändå tjäna mer pengar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av robin.z
F*n lite besviken blev jag på iPod:n. Ryktena har ju varit intressanta och det som var bäst var ju de nya minneskorten (2 GB) som den skulle bygga på vilket skulle gett en längre batteritid samt troligtvs en lägre tillverkningskostnad.

Det kan inte var lätt för Apple när användarna blir besvikna på deras nya produkter bara för att användarna sätter för stor tilltro till rykten och sedan kännser sig svikna när Apple inte infriar ryktena som Apple aldrig haft med att göra. Och varför skulle en iPod mini bli billigare att tillverka? Det är ju en helt ny produkt jämfört med den iPod som säljs idag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av robin.z
Den som blev lanserad var ju ingen fantastisk nyhet. I princip samma sak under huven som en vanlig iPod. Bra intiativ var dock att skalet är i aluminium och lite olika färger men om priset hade hamnat runt 150 dollar (med flashkort på 1-2 GB) så hade det varit en given hit. Ska bli intressant att se hur försäljningen utvecklar sig. Jag känner på mig att många hellre lägger till en slant och tar den stora iPod:n istället...

Det är ingen som utlovat att det ska vara en "fantastisk nyhet". Men för de som kan se lite mera rensonligt på det hela så inser man att det är en bra nyhet. Att det är samma sak under huvet som en vanlig iPod är ju bland det bästa med den, istället för att Apple skulle ha offrat något av det som dagens iPod har. Och glöm inte formfaktorn. Den nya iPoden är verkligen betydligt mindre än den gamla.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kristian B
Är mycket besviken på Apple.

Istället för, att nu vid releasen av iPod Gen 4, ordna de uppenbara brister som Gen 3 lider av så väljer man istället att lansera en ny iPod. (Om någon undrar vilka brister jag anser Gen 3 har så är det bara att söka i olika iPod-forum eller testa en iPod på egen hand.)

Apple har ju åtgärdat en mycket viktig brist: storleken. För de som tycker att en iPod i grund och botten är väldigt attraktiv, men för stor, så är detta superbt.

I övrigt så kan jag bara säga att jag är väldigt nöjd med dagens iPod. Men du gör ju fel i att jämföra det med en generation 4 av dagens iPod. Apple har inte släppt iPod mini istället för att utveckla dagens iPod. Det pågår förstås utveckling av dagens iPod också, men det var inte det som det handlade om nu. Det är ju lika befängt som att säga att Canon gjort fel när dom valde att lansera IXUS i istället för en ny generation av vanliga IXUS. Det är två olika saker, det är två olika mål. Målet med iPod mini är att göra en iPod som rymmer ordentligt med låtar, som är lika enkel att använda som dagens iPod och som framför allt annat är betydligt mindre.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kristian B
Är det inte rimligt att man först ordnar till det som är mindre bra (rent av värdelöst), och sedan släpper en ny förbättrad produkt som kanske dessutom har några fler funktioner och förbättringar.

Näe, det är inte rimligt eftersom det handlar om olika mål. Det kommer att komma en ny förbättrat iPod men nu finns även iPod mini för de som vill ha en liten iPod. Och med tanke på hur otroligt bra vanliga iPod säljer så kan den ju inte vara helt värdelös, eller hur?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kristian B
För övrigt vet jag inte var den här "mini iPoden" kommer stå sig jämfört med den riktiga(ja, den riktiga) iPoden eftersom den är så nära den riktiga i prisklass och är underlägsen för de som vill ta med sig större mängder musik.

Den är MINDRE! Det verkar vara så svårt för många att förstå att storleksskillnaden är den viktigaste faktorn. Vill du ha större mängder musik så finns redan den vanliga iPoden. Men för de som vill ha en klart mindre iPod så har det inte funnits några alternativ fram tills nyss.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kristian B
Jag hoppas verkligen på bättring från Apple, förhoppningsvis vid nästa mässa. Om de inte helt glömmer bort oss som har Gen 3 förstås.

Det kommer nog att komma en ny generation av vanliga iPoden redan innan nästa mässa. Det vore ju löjligt att tro att Apple skulle glömma bort en produkt som de sålt två miljoner ex av. Ungefär som att PowerBook-ägare skulle bli rätt att Apple glömt bort dom så fort Apple uppdaterar iBook...

Citat:

Skrevs ursprungligen av aliasa
Priset som några i forumet klagat på är inte alls så farligt. Den lär nog kosta 4000 spänn när den säljs i Sverige...

4000 kr? Inte en chans, den kommer att kosta under 3000 kr, antagligen mellan 2500 och 2800 kr.

Citat:

Skrevs ursprungligen av aliasa
Hursomhelst: en kul men väntad nyhet från Apple. När kommer Apple släppa en Ipod med färgskärm egentligen?

När Apple känner att det är värt den extra kostnaden, när det tillför något till användarupplevelsen och när färgskärmarna är tillräckligt bra. För ärligt talat, vad skulle man vinna på att ha en färgskärm i dagens iPod? Ingenting. Istället har man en svartvit skärm med bra kontrast som fungerar utmärkt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bewing77
Den finnurliga fixaren kan enkelt byta hårddisken mot vilke standard 2,5" disk som helst.

Då måste den vara betydligt större än den vanliga iPoden också, eller hur? Eftersom den vanliga iPoden är byggd på en 1,8 tums disk.

Jag tror att med tiden blir mini-iPoden billigare och att den minsta modellen av iPod(15GB) kommer att fasas ut. Då blir det ett större prisgap mellan modellerna.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-01-06 22:51

Tja, det hade inte gjort mej nåt om den varit billigare, men nu är det ju inte det (döh), så då får jag väl spara lite mer pengar bara.
För en sån ska jag ha!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 22:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av tomcat
Tja, det hade inte gjort mej nåt om den varit billigare, men nu är det ju inte det (döh), så då får jag väl spara lite mer pengar bara.
För en sån ska jag ha!

Exakt!
Det är det det handlar om i applevärlden och det är därför nya ipoden blir en framgång.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Då måste den vara betydligt större än den vanliga iPoden också, eller hur? Eftersom den vanliga iPoden är byggd på en 1,8 tums disk.

Ja den är lite tjockare, men lika hög och bred. Men som sagt det är väl en avvägning. Jag tyckte att det var viktigare att få ordentligt med lagringsutrymme och batteritid till ett lägre pris än att den är snygg och tunn. Båda modellerna är för stora för att ha i fickan ändå (tycker jag) och då känns det som om tjockleken inte spelar så stor roll.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-01-06 23:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Jag har beställt en! Bara passa på när man är i USA.

Kul att du redan beställt, den är ju verkligen läcker. Vilken färg valde du?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-06 23:01

Vad gnälliga ni. iPOD mini kostar många pengar, men den är inte dyr i jämförelse med andra tillverkares grejer.

Kolla t.ex på www.mp3spelare.com och se vad ni får för samma pengar, inget i närheten iaf.

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Hur är det nu - är iPod mini minneskortsbaserad eller har den en liten hårddisk? Någon som vet säkert?

Den är hårddiskbaserad, precis som tidigare. Läst i diskussionerna hos MacRumors att det är en micro drive från Hitatchi.

  • Medlem
  • 2004-01-06 23:05

För dyr tycker jag med. Jag avvaktar ett tag, den lär väl inte bli billigare med tiden men den blir säkert bättre efter hand samtidigt som priset ligger fast, tror jag. Mer lull-lull och större lagringskapacitet i höst eller nästa år så börjar den bli intressant.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bewing77
Ja den är lite tjockare, men lika hög och bred. Men som sagt det är väl en avvägning. Jag tyckte att det var viktigare att få ordentligt med lagringsutrymme och batteritid till ett lägre pris än att den är snygg och tunn. Båda modellerna är för stora för att ha i fickan ändå (tycker jag) och då känns det som om tjockleken inte spelar så stor roll.

Well, jag cyklar jämt omkring med min iPod 5 GB i jackfickan, så jag tycker faktiskt den går att ha i en ficka (medan en ännu större skulle vara för stor).

Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Vad gnälliga ni. iPOD mini kostar många pengar, men den är inte dyr i jämförelse med andra tillverkares grejer.

Kolla t.ex på www.mp3spelare.com och se vad ni får för samma pengar, inget i närheten iaf.

Nej men du får en Creative Zen NX 30 Gb för 2995, vilket inte är många hundralappar mer än vad mini iPod kommer att kosta i Sverige. Och det är ju definitivt en trevlig spelare.

Bevaka tråden