Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF2004: Apple lanserar iPod Mini

Tråden skapades och har fått 207 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-07 01:49

Angående tidigare hypoteser om flashminne känns det ganska irrelevant att Apple skulle tillverka en enhet med 4GB flashminne för drygt 2000kr exkl. moms. Även om jag själv lurats att nya iPod Mini innehöll flash-minne tidigare under dagen i uppståndelsen kring Expot.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Man vet att det har varit en keynote när Adrian B ligger i och försvarar Apple ("Ni har orimliga förväntningar")

Well, det fungerade ju bra sist eller hur?

Och jag lovar, om inte folk var så kritiska och snabba med att döma och såga så skulle jag inte gå på likadant. Men just iPoden är ett specialfall eftersom jag försvarade den när den först kom och det känns lite som att en del inte lär av historien.

Men när det gäller din kritik kring batterier så är det helt klart berättigad och där kan jag bara hålla med. Det handlar ju om befogad kritik (till skillnad från "BMW 530i är ju för dyr, bläh!").

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 01:55

I denna diskussion förtjänar Adrian B en eloge; för sina klarsynt korrekta, despotiskt långa och tillrättavisande inlägg.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Då har du misstolkat mig.
För det jag menar är inte att den inte kommer att sälja.
Tro mig den kommer att sälja jätte bra.
Och priset för den är inte så farligt för oss som har okej med pengar.
Grejen är väll det att den är inte tillräckligt billig för att "white trash" ska köpa den. Vilket kanske kan behövas också, för att ta marknadsandelar snabbare.
iPod mini fyller ett tomrum.
Nästa gång kanske det kommer en ännu billigare för att fylla det sista tomrummet.

Ah, ok då är jag med. Men jag tror det dröjer väldigt länge innan Apple siktar in sig på att fylla det där sista tomrummet, på gott och ont. Jag menar, macen har funnits i 20 år nu och ändå kostar den billigaste macen utan skärm 18.995 kr... Det enda området där Apple verkligen är billiga är faktiskt iBook. Annars handlar mac om att betala mycket men samtidigt få mycket tillbaka. Något som förvånansvärt många accepterar...

Citat:

Skrevs ursprungligen av robin.z
Adrian B ----> Idag får du ett CF 512 MB för 1100-1200 kr INKL moms. Drar vi bort momsen är vi nere på ca 900 kr. Detta pris gäller hos en ÅF dvs inkl. marginal räkna bort den och säg 700-800 kr. Köper vi sedan in, låt säga, 500 000 st samtidigt får vi troligen en "nätt" liten rabatt. Poängteras bör också att en flash-baserad spelare inte behöver betyda att kortet går att byta ut utan kan därför integreras direkt i "moderkortet" vilket kapar en del i monteringsledet.

Sant, det kort jag betalade så mycket för var dessutom ett extra snabbt kort, därav det höga priset.

Men det kanske finns andra nackdelar med flashkort, eller?

Eller så har helt enkelt Jobs bestämt sig för att 4 GB är det minsta de kommer att sätta i en mp3-spelare, basta. Typ.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-07 02:04

Ja, han vill väl (nästan) få in en single layer DVD på iPoden. Typ iLife för piratkopiering?

Och istället för en massa diskussioner från min sida, här är lite bilder på nya iPoden, tagna från den här sidan:

En till bild (ärligt talat, visst ser den större ut än ett visitkort?):

  • Medlem
  • 2004-01-07 02:09

Inte större än Mr Canons visitkort... fast tjockare.

He he, kolla in Rio-spelarens hemsida (den som Jobs hånade under keynoten):
http://www.digitalnetworksna.com/shop/_templates/item_main_Rio.asp?model=215&cat=54

Skrevs ursprungligen av Adrian B[B]Stämmer verkligen detta? Räknat per megabyte måste väl ändå hårddiskar vara billigare än flashminne?

Som jag skrev i det längre inlägget så går det inte att jämföra flash- och HD-spelare rakt av utan kör man med flash så får man naturligtvis göra avkall på utrymmet. Jag tror att en betydligt mindre och billigare mp3-spelare från Apple skulle te sig bättre bredvid den nuvarande iPod:n.

Sant, men det går inte att bortse ifrån att Apple sålt iPod som tusan (två miljoner!) sedan den första kom och dom har varit allt annat än billiga. Första iPoden kostade ju 399 dollar och under en lång tid så var det det *lägsta* priset. Numera är det lägsta priset 299 dollar, men det skulle vara intressant att se vilken av modellerna som säljer bäst.

Nej nej, absolut, iPod har ju varit en fantastisk framgång och Apple har mkt att tacka den för rent image-mässigt. Tur var också att Apple var så tidiga. Fanns inte många konkurrenter då förutom några enstaka flash-spelare (JazPiper och vad de nu hette... från 16-32 MB) och iPod var länge den klara kungen på marknaden men idag är den inte lika klart längre. Det finns flera maskiner som klår iPod på den tekniska biten och dess prestandan men INGEN klår iPod's, något magiska image. iPod startade helt klart en revolution, hur många företag har inte försökt följa efter idag?

Det är just det där med storleken på lagringsutrymmet som är grejen. Apple har kört stenhårt på att man ska ha ett helt musikbibliotek och Jobs hånade uttryckligen de där minsta spelarna. Så även om det går att sälja små mp3-spelare med lite minne för en billig penning så är det inget som verkar vara en del av Apples strategi överhuvudtaget.

Jo och syftet med det stora lagringsutrymmet är helt klart att iPod:n så smidigt som möjligt ska kunna integreras med iTunes. Synkningar ska kunna göras automatiskt utan att stöta på problem som att disken är full etc. Samtidigt som man ska kunna nyttja iPod:n som en extern och snabb hårddisk. Personligen tycker jag själv att det är mkt bekvämt att dra in 5 GB musik och sen behöver man inte uppdatera sin iPod mer än någon gång i månaden om ens det, allt jag lyssnar på finns ju redan däri. Den fysiska storleken på enheten är helt ok för mig, den går ned i min jackficka och mer behöver inte jag. Andra ser nog storleken som en nackdel och väljer därför en flash-baserad spelare tackvare dess storlek och batteritid.

Med "helt ny" menade jag främst att produktionen inte gjorts tidigare och en gissning är väl att det alltid tar längre tid att producera en ny produkt i nytt format än att fortsätta med samma som tidigare, rent tillverkningsmässigt. Innan man fått upp volymerna är kostnaderna högre. Och angående hjulet så har dom ju placerat en del knappar på det så det fungerar på ett annat sätt än tidigare, vilket är helt nytt. Mjukvarumässigt så är den antagligen allt annat än helt ny.

Mmm... det är helt sant och jag hoppas verkligen att priset sjunker rätt snart. Fortfarande finns väl inget svenskt pris fastslaget och jag blir inte förvånad om det i början kommer att ligga en bra bit över 2000 kr kanske ända upptill 2500 kr inkl. moms.

Ja, där ligger Apple i lä förstås. Möjligheten att enkelt byta batteri är också en stor nackdel, vilket väl alla känner till numera. Och det är ju bara att beklaga. Men Apple kanske tycker att de säljer så bra ändå, alltså är det inte så viktigt. Eller nåt. Apple har väl alltid varit mera för slit-och-släng än att kunna byta ut och uppgradera.

Det där är för mig också lite av ett mysterium. iPod har ju något av en magisk image över sig tills någon påpekar batteritiden... Därför blev jag förvånad att man inte gjort någonting åt den och pushat som f*n på det. Då skulle ju iPod:n enligt min mening vara perfekt.

Mysteriet fortlöper tillsvidare och det som irriterar mig mest är att konkurrenter som tillverkar iPod-kloner på löpande band med interna hårddiskar alla kör med Ion Polymer batterier MEN de kan få ut kräm i 15-16 timmar, trots att den fysiska storleken i princip är densamma

Jag tror nog att iPod mini kommer att sälja bra, men i och med priset så kommer dom förstås inte att kunna konkurrera med de allra billigaste spelarna. Det blir high-end-flash-spelarna som får den främsta konkurrensen. Apple verkar bestämda på den punkten att man ska ha gott om lagringsutrymme och därefter får man göra det bästa av situationen. Dock har de samtidigt insett att storleken spelar roll och det var väl därför som 2,5 tums hårddiskar aldrig var intressanta. Däremot har priset aldrig varit den främsta faktorn för Apple (när det gäller hårdvara).

Nej Apple har alltid legat högre i priser och det är ju en av anledningarna till att deras procent av datormarknaden är låg också tyvärr. Apple menar ju dock att man inte är intresserad av att "dominiera" marknaden utan dom som kör Apple ska vara lite "speciella" vilket inte är helt fel men nu när man satsar så hårt på iTunesMS är det ju för att man vill bli störst bäst och vackrast. Ett viktigt slag för detta är att få ut så många mp3-spelare som möjligt enligt min mening och sen få folk att faktiskt betala för sin musik. Jag hoppas att Apple kommer att inkludera ett presentkort från iTunesMS på 1-2 låtar till varje iPod som säljs. Det vore nog ett rejält uppsving, folk får prova på hur lätt det är utan att behöva knappa in kreditkortnr etc. de riskerar mao ingenting! Där tror jag man kan knyta många nya kundkontakter...

Appropå det så är det kul med Pepsis reklamkampanj som drar igång snart, synd att jag inte bor i USA av den anledningen

Senast redigerat 2004-01-07 03:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Angående tidigare hypoteser om flashminne känns det ganska irrelevant att Apple skulle tillverka en enhet med 4GB flashminne för drygt 2000kr exkl. moms. Även om jag själv lurats att nya iPod Mini innehöll flash-minne tidigare under dagen i uppståndelsen kring Expot.

Nope, 4 GB har aldrig varit intressant då det inte skulle bli särskillt billigt. Men det som har diskuterats här på forumet är 1-2 GB och där är det skillnad ekonomiskt

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Sant, det kort jag betalade så mycket för var dessutom ett extra snabbt kort, därav det höga priset.

Men det kanske finns andra nackdelar med flashkort, eller?

Eller så har helt enkelt Jobs bestämt sig för att 4 GB är det minsta de kommer att sätta i en mp3-spelare, basta. Typ.

Nah, några uppenbara nackdelar om flash som lagrinsmedium i sig har jag vare sig upplevt eller hört om. En flash-baserad spelare har heller inget behov av "anti-skakminne" vilket gör tillverkningen billigare. Visserligen är större minnen (över GB:n) fortfarande förhållandevis dyra idag men de sjunker snabbt...

Snarare så generar en hårddisk fler problem med tanke på dess känslighet för stötar. Läst om i folk som fått en korrupt hårrdisk i sin iPod bara för att deras dator kraschade vid överföring etc. Måste tillägga dock att min iPod åkte i golvet och jag förfarade det värsta och kände nästa svetten komma men oj vilken obeskrivlig lycka jag kände när den taggade igång som vanligt

Håller helt med på sista punkten där

Tackar för bilderna förresten, kul att se den in-action

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
En till bild (ärligt talat, visst ser den större ut än ett visitkort?):

Ser större ut kanske... Nu finns det ingen standard för just visitkort men ett par vanliga mått är 90x55 och 92x50. iPod mini landar väl på 92x51 och det får väl anses som ungefär samma. Jag ska anpassa mina kort til iPodens storlek.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
He he, kolla in Rio-spelarens hemsida (den som Jobs hånade under keynoten):
http://www.digitalnetworksna.com/shop/_templates/item_main_Rio.asp?model=215&cat=54

he he

Föresten någon som är på mässan som känt på den nya "ratten" med tilt funktionen. Hur känns den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-07 09:18

Det verkar ju inte som om det blir någon uppgradering av iPod mini på en stund, eftersom lanseringen i Europa är i april. Men det är klart, det kan ju vara snack om en uppgraderad modell.
Jag har alltid tänkt på iTMS som nått ouppnåligt, men vid en evenutell lansering i arpil så skulle ju genast en iPod få en stor fördel framför andre HDD spelare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av beh
Det verkar ju inte som om det blir någon uppgradering av iPod mini på en stund, eftersom lanseringen i Europa är i april.

Nej, men det kan ju bli en prisjustering neråt. Till t.ex. 199$

  • Medlem
  • 2004-01-07 09:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Det är en (eller snarare två) hårddisk från Cornice.

http://www.corniceco.com/products/index.html

/M

Var exakt står det att Apple använder hårddisken från Cornice?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 09:50

Har dom satt svarta hörlurar på mini'n? Hur ska man nu kunna känna igen iPod-användare på stan?

Nej, det är väl vita som följer med. Ser det ut som.

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Var exakt står det att Apple använder hårddisken från Cornice?

Jag har försökt leta mer info om hårddiskarna, men det närmaste jag kom var en användare i MacRumors diskussionsforum som påstod att det var micro drives från Hitatchi.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Numera är det lägsta priset 299 dollar, men det skulle vara intressant att se vilken av modellerna som säljer bäst.

OVERALL BEST SELLING MP3 PLAYERS FOR NOV. 2003 (by units)

10GB Apple iPod
128MB Digitalway
20GB Apple iPod
128MB iRiver
40GB Apple iPod

BEST SELLING MP3 PLAYER MAKERS OVER US$150 (by units)

Apple
Creative Technology
Rio
RCA
Arcos

Från NPD via MacObserver.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag har försökt leta mer info om hårddiskarna, men det närmaste jag kom var en användare i MacRumors diskussionsforum som påstod att det var micro drives från Hitatchi.

Jag såg också något om Hitachi, men jag tror att det var någon okvalificerad gissning någonstans, så det behöver inte betyda något. Det lustiga är i så fall att Hitachis HD (Microdrive 3K4 tror jag att den heter) kostar $499 om man köper den som ett lagringsmedium att använda ungefär som ett minneskort. Då tror jag iofs att det ingår någon adapter till minneskortsläsare, och det lär väl finnas lite annan teknik med för att den ska fungera. I vilket fall så är det en intressant jämförelse när folk klagar på att iPod mini är för dyr.

http://www.hgst.com/portal/site/hgst/?epi_menuItemID=2dcd772d4d32c6fd25ad4e8060e4f0a0&epi_menuID=f3422d6ea3268f8d5f5a530560e4f0a0&epi_baseMenuID=22f0deefa8f3967dafa0466460e4f0a0

(Sidan visas inte riktigt i Safari)

Har läst lite här och där...MacRumors, 99mac etc...och folk klagar generellt på priset...

men detta är antagligen/förhoppningsvis ett medvetet val av Apple - och när tillgången överstiger efterfrågan - är det lätt att sänka ifrån 249 USD till 199 USD...detta(sviktande efterfråga) lär Apple känna av fort. Alltså - är det en misslyckad lansering kan dom åtgärda efterfrågan genom en enkel justering i pris...

och handen på stjärten man skall nog inte jämföra den mot iPod...utan 256 MB Rio etc och då är den en "killer" - eller :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Jag såg också något om Hitachi, men jag tror att det var någon okvalificerad gissning någonstans, så det behöver inte betyda något.

Enligt ZDnet har Hitachi (eller vad nu "sources close to" betyder) bekräftat at det är deras hd i iPod mini.

Det är inte Cornice, iallafall. Det berättade det företaget själva.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag har försökt leta mer info om hårddiskarna, men det närmaste jag kom var en användare i MacRumors diskussionsforum som påstod att det var micro drives från Hitatchi.

Ytterligare bekräftelse på detta från CNet via MacRumors.

  • Medlem
  • 2004-01-08 01:37
  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 01:48

Jag undrar om inte apple snor marknadsandelar från sig själva nu?

Plus att de vattnar ur ipod-varumärket något hiskeligt. Om de åtminstone hade kallat den för något annat.

Bevaka tråden