Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SvD Näringsliv testar Panther: "Stabilt men isolerat"

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-12-14 02:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Nä det hade det varit så så hade det varit extremt korkat.
[Men så stod det noginte, inte ens om man läste slarvigt…]

Som tur är OSX byggt på en mach mocrokernel och drivisarna ligger utanför (kext).
Det är ju en av svagheterna med alla Win-system att det hamnar i kerneln (omstart!).
Som mellanting finns ju Linux som har de som används dynamiskt i kerneln (visst space i kerneln).

Att ha drivisarna i kerneln ger en smärre speedfördel - men innebär oxå att drivisar som giddrar drar med sig kerneln i döden.
Så i korthet. Win är snabbt men skraltigt, OSX stabilt men lite långsamt; och Linux ett mellanting i fråga om stabilitet och snabbhet…

du vet väl om att man kan velja 2 set att göra en linux kernel 1 att byga dom i kerneln 2 och det vanligaste setet för redhat mandrake m.m. är att ladda drivisarna separat när linux bootar up
skelv föredrar jag mest nr 1 för då brukar det bli minst strul med kerneln

//Jag är dyslektiker

Grymt dålig artikel! Oengagerad och behäftad med rena sakfel. Jag har mailat honom. Jag struntar i om han har fått 100 mail och tycker att vi är hysteriska. Han behöver minst 100 till. Min teori ätr att han bara har läst den tunna lilla boken som följer med Panther. det han nämner är ungefär det som står i den. Och att "glömma" iSync...nä...det går fetbort...

  • Medlem
  • 2003-12-14 05:37

Här tar man sig igenom alla kommentarer för att upptäcka att den allra sista uttrycker just det man själv ville uttrycka.

Nåja. Nog var det, på ren Swänsko, en sugande artikel!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-14 08:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ermedahl
Grymt dålig artikel! Oengagerad och behäftad med rena sakfel. Jag har mailat honom. Jag struntar i om han har fått 100 mail och tycker att vi är hysteriska. Han behöver minst 100 till. Min teori ätr att han bara har läst den tunna lilla boken som följer med Panther. det han nämner är ungefär det som står i den. Och att "glömma" iSync...nä...det går fetbort...

Tack!

Ni är verkligen otroligt gnälliga, var det inte rätt bra PR för Mac?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Crille
Ni är verkligen otroligt gnälliga, var det inte rätt bra PR för Mac?

Jo nog är det mycket gnäll!
Panther fick ett högt betyg, det stod tom på förstasidan i Näringslivsdelen!
Sen får man väl ta vissa sakfel med en nypa salt.

Men jag håller tyvärr motvilligt med om att mobilsynkningen är bra mycket bättre på PC, trots iSync. (Jämför hur det funkar med min SE P800 och vilka valmöjlighetet jag har med det medföljande PC-sync (bara Windows) kontra iSync)

Många journalister är lata och kollar inte fakta längre. De skriver också av amerikanska artiklar har jag märkt, eller "hämtar inspiration" kanske man kan säga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-14 13:16

Hum, jag mailade också. Kommenterade lite kring telefonstödet och Skandiabanken. Men jag tror jag höll en så pass hövlig ton att jag knappast kan tänka mig att han uppfattar det som fanatism.

Men Handelsbankens IT-avdelning borde sättas i stocken för att de har en så urmodig och primitiv lösning för sin internetbank. Prygel skulle de ha!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-14 14:52

Varför inte skriva ihop ett officiellt 99mac-uttalande och skicka till honom?

Låt oss skriva ett officiellt brev till SHB istället!

Hmmm… man kanske skulle skriva och be om ursäkt för alla mail han har fått från fanatiska 99mac:are? (Jag skojar.)

Tomas Augustsson - mannen som kraschade Svd:s mailserver

Det är ju alltid problem med otrogna som ska tolka de heliga skrifterna, per definition kan man tycka.

Jag vet inte vilket system de kör på Svd, men det är uppenbarligen inte mac. Det är ju intressant att fråga sig om de skulle sätta en linux- eller macanvändare på att recensera nya Longhorn, när den nu kommer. Troligtvis inte....

Men som sann macanvändare kommer man inte ifrån att det man mår fysiskt illa när personer som Tomas Augustsson halkar på begreppen och hakar upp sig på petitesser. Fel petitesser dessutom.
Det känns så onödigt. Vem kör classicprogram idag anyways? Ungefär lika många som har kvar offiepaketet från 95, är väl en rimlig gissning.

Nej att att låta Tomas Augustsson som recensent av Panther efter en veckas testkörning är som...

Låta robbinson-Robban hålla överlevnadskurser, eller att hyra in JM Cotzee på nästa års nobelfest som toastmaster.

Kan aldrig sluta lyckligt...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-12-15 10:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Plisken
Jag vet inte vilket system de kör på Svd, men det är uppenbarligen inte mac. Det är ju intressant att fråga sig om de skulle sätta en linux- eller macanvändare på att recensera nya Longhorn, när den nu kommer. Troligtvis inte....

snip

Vem kör classicprogram idag anyways? Ungefär lika många som har kvar offiepaketet från 95, är väl en rimlig gissning.

SvD kör mac på nästan hela sin redaktion, det samma gör DN, Expressen och Aftonbladet. Det samma gäller säkert både mindre tidningar och stora delar av den grafiska branchen.
Mig veterligen är det, i tidningsvärlden, bara AB som har börjat använda OS X i större skala (mer än några få användare i test-miljö). Resten sitter fast i kopplingar mot olika system som inte har stöd för OS X, eller programversioner som körs i OS X.
Den grafiska branchen har kommit runt problemet genom att migrera sin QXP-miljö till InDesign, men de har å andra sidan inga luriga kopplingar mot olika produktionssystem...

på hemanvändarsidan är det nog också fler än man tror som ligger kvar i OS 9 (och Win 95/98 på PC-sidan). Fast där är det nog snarare pengarna det handlar om. Många jag känner hoppade på den första vågen av hem-PC (win95/98 resp. OS 9) och har valt att inte hänga på våg nr 2, för att deras gamla burkar fortfarande fungerar...

/P-M

Citat:

Skrevs ursprungligen av pme
Mig veterligen är det, i tidningsvärlden, bara AB som har börjat använda OS X i större skala (mer än några få användare i test-miljö). Resten sitter fast i kopplingar mot olika system som inte har stöd för OS X, eller programversioner som körs i OS X.
/P-M

Tidningen Östersunds-Posten är på god väg i att helt gå över till Mac OS X. Alla reportrar och fotografer sitter nu och producerar i OS X. Det är bara redigerarna kvar, men de kommer att köra i OS X någon gång efter årsskiftet. Frågan är nu vilket redigeringsprogram i X som ska användas: Indesign eller QuarkXpress.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-12-15 10:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Simonsj
Tidningen Östersunds-Posten är på god väg i att helt gå över till Mac OS X. Alla reportrar och fotografer sitter nu och producerar i OS X. Det är bara redigerarna kvar, men de kommer att köra i OS X någon gång efter årsskiftet. Frågan är nu vilket redigeringsprogram i X som ska användas: Indesign eller QuarkXpress.

Korrfelsnisse var framme... det jag trodde att jag skrev var, att det bara var AB bland de rikstäckande tidningarna som kör OS X i produktion. Det finns fler lokala tidningar förutom ÖP som börjat köra OS X men merparten ligger, av olika anledningar, fortfarande kvar i OS 9. Några kör dessutom inte Mac OS överhuvudtaget... och det nämnde jag inte heller

/P-M

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 18:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av pichia
Sen är jag nyfiken på den funktionen i XP som skall motsvara exposé. Vad heter den och var hittar man den?

Han syftar förmodligen på "Visa Skrivbord" som funnits med sedan 98, En länk som minimerar alla fönster, riktigt tråkig och sällan använd funktion i (95?)98 - XP, sedan finns det tredje parts program som gör plagiat på OS X funktionen, Dvs skuggat, och mjuka övergångar. Detta går mycket hackigt och drar c.a. 99% av CPU kraft och Fyller upp minnet med 120MB när du sätter igång effekten.

SvD:s så kallade test ger jag inte mycket för. Vad det säger är ungefär: "Ja, jo, mmm, det är bra. Men det är junte Windows ju ju. Det är junte standard ju." Sk-tsnack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-15 19:55

Går det att göra något bättre än att skriva en artikel om ett operativsystem i allmänhet och Mac OS i synnerhet om man vill få sin postlåda fylld av främst sura och messerschmittiga brev. Detta oavsett vad man skriver. Har en kompis som i en dagstidnings IT-bilaga skrev en artikel om de bästa programmen i olika kategorier. Han har aldrig fått så mycket sura mejl. Alla har vi ju våra favoriter. Jag har för mig att han korade Mac OS som bästa OS men vi Macfrälsta tyckte att det var på fel grunder...

Det är inte lätt att skriva en artikel som framför allt vänder sig till dom som vet mindre än man själv samtidigt som det finns läsare som vet mycket mer än man själv. Jag tycker att artikeln trots vissa sakfel var helt ok. Dessutom är det faktum att man satsade nästan en helsida på ett OS med bara två procents (enligt artikeln med källhänvisning) marknadsandel bara att gratulera Apple. Det tråkigaste och det som jag tycker sänker artikeln rejält är att man inte ens brytt sig om att göra en egen skärmdump. Det gör ju artikelförfattarens och Svenskans bildredaktions trovärdighet betydligt sämre att de inte kunnat fixa en egen skärmdump. Är det så att resten av artikeln också bara är en sammanfattning av Apples pressmeddelanden och några "åsikter på stan"?

Allt detta gnäll!

VIll ni inte att någon ska skriva om Mac eller vad är det frågan om???

Nu blir jag snart arg. En helsida i en dagstidning, med kommentaren "högt betyg" på bilagans förstasida är väl jättebra. Kan nästan inte bli bättre. Frågan är om han kommer att skriva något om Mac igen.

Ibland tror jag att vissa gillar att skjuta sig i foten...:mad:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
Allt detta gnäll!

VIll ni inte att någon ska skriva om Mac eller vad är det frågan om???

Nu blir jag snart arg. En helsida i en dagstidning, med kommentaren "högt betyg" på bilagans förstasida är väl jättebra. Kan nästan inte bli bättre. Frågan är om han kommer att skriva något om Mac igen.

Ibland tror jag att vissa gillar att skjuta sig i foten...:mad:

Kan bara hålla med dig. Det var bra publicitet, mer sådant gör bara Apple gott. Väcker det någon fråga hos läsaren så frågar den möjligen någon som har mac som då kan rätta faktafel och ge mer information.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
Allt detta gnäll!

Jag läser SvD varje dag. Näringsliv är en bra bilaga och det finns ofta intressanta artiklar i den.
Vill jag att de ska skriva om Mac-relaterade saker?
Ja.

Vill jag att de av någon anledning inte ska lägga ner lika mycket möda på en sådan artikel som de gör när de skriver om Ericsson, H&M eller RSV:s chef?
Nej.

Det var en dåligt skriven artikel jämfört med de artiklar de brukar ha i tidningen.
Hence; irritation i hjärnan.

Det var en dåligt skriven artikel om ett ämne jag är intresserad av.
Hence; irritation i hjärtat.

Jag tycker inte att det är gnäll. Man kan inte bara släta över allt och nöja sig med "hyffsade" artiklar. Läsarna har rätt att kräva bättre kvalitet av så kallade journalister på en av Sveriges större dagstidningar. Du skulle väl inte köpa en ny Saab eller Volvo som var "nästan färdigbyggd", eller hur? Många jorunalister är lata och kollar inte fakta ordentligt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Jag tycker inte att det är gnäll. Man kan inte bara släta över allt och nöja sig med "hyffsade" artiklar. Läsarna har rätt att kräva bättre kvalitet av så kallade journalister på en av Sveriges större dagstidningar. Du skulle väl inte köpa en ny Saab eller Volvo som var "nästan färdigbyggd", eller hur? Många jorunalister är lata och kollar inte fakta ordentligt.

Tänker mest på att när nu en journalist skriver en artikel så är det Apple som syns och det är reklam. Att det sen är fel här och där är trist men inte så trist att karln ska bombas med arga mail. Det tror jag inte är bra.

Apple är litet men syns rätt mycket i pressen nu, och det mesta är positivt. Att jornaliser sen inte fattar allt om ämnet är väl inte så ovanligt, vad det än gäller.
Ju mer som skrivs, desto bättre.

Tycker jag...:rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
Att det sen är fel här och där är trist men inte så trist att karln ska bombas med arga mail. Det tror jag inte är bra.

Inte bombas, och inte med arga mail. Vettiga mail som visar att hans läsare gillar ämnet och önskar att han skriver mer om det, men stämmer det verkligen att bla bla virus, bla bla telefonsynkronisering, you get the point.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Inte bombas, och inte med arga mail. Vettiga mail som visar att hans läsare gillar ämnet och önskar att han skriver mer om det, men stämmer det verkligen att bla bla virus, bla bla telefonsynkronisering, you get the point.

Yes. hoppas det är så det är i hans mailbox också...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 23:40

Jag hann inte gnälla något innan ni började dissa allt gnäll..
Det här ville jag gnälla om:

"Den största förbättringen är att man snabbt kan flytta undan alla öppna program och få fram skrivbordet."

Det är väl ganska jättetråkigt att han utnämner den funktionen till just den Största förbättringen.

Att göra detta genom att klicka på Finder-loggan i dockan med alt-cdm nedtryckt har väl funkat sedan första versionen av OSX?

Det är ändå värt lite gnäll tycker jag.

  • Medlem
  • 2003-12-16 10:04

Nej sluta nu....

Jag gillar min Mac, men den har tyvärr en del begränsningar, men de håller på att fixas. Detsamma kan även gälla Windowsvärlden.

"iSync, har han testat den? Funkar ju alltid bra osv osv"

Vilka marknadsandelar har Nokia? Ojämförligt störst är de i alla fall. Då kolla vi Apples kompabilitetslista för iSync:
Nokia N-Gage (GSM)
Nokia 3650 (GSM)
Nokia 3600 (GSM)
Nokia 7650 (GSM)

Jag saknar:
6610, 6100, 2110, 3110, 3210, 3310, 5110, 8110, 6220, 7250...
ska jag fortsätta?

JAG tycker i alla fall att det är ett problem att så få Nokiamodeller stöds av Apple. Jag finner mig kolla av Apples lista när jag ska välja lur, men jag har dåliga erfarenheter av Ericsson och vill helst ha en Nokia och då blir jag väldigt begränsad. På PC-sidan har de Nokia PC-suite, säga vad man vill men det funkar. Sedan borde ju Nokia ordna mjukvara till Mac också, man om de nu inte gör det? Då är det f*n Apples sak att ordna med det själva. Reverse-engineera skräpet om ni vill men fixa NU Apple.

Vad Apple återigen behöver prioritera (i övrigt gör de ALLT rätt):
Nokia-kompabilitet
Ja, det är rätt med unicode överallt, men hela världen gör inte rätt och ibland behöver man kommunicera med dem som gör fel, ordna bättre sätt att kommunicera med maskiner som inte pratar unicode.
Se till att MONO blir ett fullgott alternativ (kompatibelt sådant) till .NET-framework. Det kommer behövas framöver, det är FÖR lätt att utveckla kraftfulla lösningar till .NET som sedan funkar med 90% av marknaden (Win) för att de flesta ska orka göra speciallösningar.

Hmmm... hoppas jag inte bröt tråden för mycket, ber om ursäkt i så fall.

/hpe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-16 10:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av hpe
Nej sluta nu....

Jag gillar min Mac, men den har tyvärr en del begränsningar, men de håller på att fixas. Detsamma kan även gälla Windowsvärlden.

"iSync, har han testat den? Funkar ju alltid bra osv osv"

Vilka marknadsandelar har Nokia? Ojämförligt störst är de i alla fall. Då kolla vi Apples kompabilitetslista för iSync:
Nokia N-Gage (GSM)
Nokia 3650 (GSM)
Nokia 3600 (GSM)
Nokia 7650 (GSM)

Jag saknar:
6610, 6100, 2110, 3110, 3210, 3310, 5110, 8110, 6220, 7250...
ska jag fortsätta?

JAG tycker i alla fall att det är ett problem att så få Nokiamodeller stöds av Apple. Jag finner mig kolla av Apples lista när jag ska välja lur, men jag har dåliga erfarenheter av Ericsson och vill helst ha en Nokia och då blir jag väldigt begränsad. På PC-sidan har de Nokia PC-suite, säga vad man vill men det funkar. Sedan borde ju Nokia ordna mjukvara till Mac också, man om de nu inte gör det? Då är det f*n Apples sak att ordna med det själva. Reverse-engineera skräpet om ni vill men fixa NU Apple.

Vad Apple återigen behöver prioritera (i övrigt gör de ALLT rätt):
Nokia-kompabilitet
Ja, det är rätt med unicode överallt, men hela världen gör inte rätt och ibland behöver man kommunicera med dem som gör fel, ordna bättre sätt att kommunicera med maskiner som inte pratar unicode.
Se till att MONO blir ett fullgott alternativ (kompatibelt sådant) till .NET-framework. Det kommer behövas framöver, det är FÖR lätt att utveckla kraftfulla lösningar till .NET som sedan funkar med 90% av marknaden (Win) för att de flesta ska orka göra speciallösningar.

Hmmm... hoppas jag inte bröt tråden för mycket, ber om ursäkt i så fall.

/hpe

Håller verkligen med!

Det finns för många som inte vill se de nackdelar som det faktiskt innebär att köra Mac OS (med detta inte sagt att det inte finns fördelar)

När jag läser forumen här på 99mac, ser jag ju att det inte är något dans på rosor att köra Mac OS alltid. Detta accepteras och Apple får skäll. Men när en, i mitt tycke ganska balanserad artikel påpekar att det finns faktiskt en del fördelar med att köra Windows också, verkar det som en del här blir stötta. Som att deras val av operativsystem är en stor del av deras självuppfattning.

Apple har verkligen lyckats i sin marknadsföring.:(

Vänligen, Ylan, vars nästa burk, med stor sannolikhet också blir en Mac

  • Medlem
  • 2003-12-16 12:02

Förtydligande

Bara så det inte blir några missförstånd.
Min privata huvudmaskin är en Mac och kommer så att förbli om inte Steve får en knäpp och avviker för han är helt klart inne på rätt spår. Jag blir bara frustrerad över att jag i princip tvingas använda M$-PC som arbetsmaskin. Grafiker klarar sig kanske med Mac men om man utvecklar mjukvara som man hoppas sälja, tja, då är det bara att utveckla för PC-plattformen.

Jag använder system som inte alltid trivs så bra med unicode och det absolut smidigaste är att utveckla med WinForm i C# och resten av M$ .NET-lösning. Om Mono skulle ta några steg framår och Mac bli bättre på att hantera flera olika konventioner av teckenkodning (i alla fall även iso-latin1) så skulle jag kunna köra cross-platform, i alla fall i bland.

mvh hpe

Bevaka tråden