Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SvD Näringsliv testar Panther: "Stabilt men isolerat"

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Att vara Macägare är ibland som att vara vegetarian tror jag. Det går alldeles utmärkt att äta på restaurang, det gäller bara att kolla vilka som har vegetariskt på menyn. Samtidigt innebär det att man inte kan äta på alla restauranger...och vara minst lika glad för det.

En bra liknelse. Här är en till: Att vara Mac-ägare är som att ha en högerstyrd bil. Det funkar bäst i Storbritannien och i resten av f d brittiska imperiet, bland annat Indien och Pakistan, men också i Japan. Och med lite övning kan man också köra i resten av världen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-13 16:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
Antingen är du ironisk eller så förklarade jag mig uruselt igen.

Jo, jag var ironisk. Om man skall jämföra A och B, vad är då "tvärtom"? Jämföra B och A? Är inte det samma sak? "Tvärtom" hade kunnat få en betydelse om du hade använt "enklare" i stället för "enkel".
Jag bara roar mig över effekten av ett gramatisk fel, fast jag förstår vad du menar...

Ja, var det telefonerna eller var det bara ett annat nummer? (fritt efter Thomas tidholm (www.tidholm.se)
Minns någon rättegången mot Microsoft som de vann genom att förlora på poäng? Då handlade det om att MS byggde ihop OS och explorer och andra funktioner. Mac OS X — Apple gör ju ungefär detta men modulvis. Så jag som jobbar mest i OS X kan koppla till min digitalkamera och då startar iPhoto. Eller med iSync koppla ihop datorn och telefonen (Nokia 7650).
Ett antal kompisar (88%) som kör PC måste mixtra med installationer, starta om datorn och så vidare.
Om/när de fått det att fungera har de samtidigt tillgång till en anpassad lösnng för just sitt tillbehör. Vid en jämförelse verkar PCn då mer kapabel.
Men smidig är den inte.

För övrigt konstaterar jag att den svenska staten börjar anta formerna av en Microsoft-koloni. Myndigheter och verk sjösätter webb-funktioner som är "anpassade" för Windows. Domare (1, åtminstone) hjälper Microsoft att stoppa konkurrenter genom minst sagt tveksamma domslut, se Lindows-domen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Det är ju inte som sagt så smart att OSX lägger drivisarna i kernelen.

Det gör systemet långsammare än att man laddar dessa som moduler på demand som i andra *NIX versioner.

Nu har jag inte hunnit genom alla inlägg men jag måste genast påpeka att detta är helt fel.
OS X precis som alla andra UNIX distar laddar de kernal extensions den behöver on-demand och stänger även av dem när de inte behövs.

Sedan är det svårare att skapa virus till OS X. Det inget system kan skydda sig emot är sina användare. Det spelar ingen roll hur säkert än systemet är konstruerat när en användare går loss.

För mig känns det som OS X har några fler stopp innan det brakar loss.

OS X har en annan fördel. UNIX har funnits länge. Mycket länge. Alla "virus" trix har testast och körts och täppts till med åren. Så det kräver helt klart mer kunskaper än att vara en "script kiddie" för att skapa ett virus för OS X.

Sedan måste han haft en gammal gammal Ericsson eller Nokia om han testade iSync och inte fick det att fungera.

Lite dåligt research måste jag säga men klart mycket bättre än vissa andra journalister.

Jag satt och diskuterade med en Microsoft anställd i förra veckan. Som jobbat på MS i 12 år. Sällan har jag träffat en sådan indoktronerad människa. Han påminnde om en sovjetmedborgare från 50-talet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
Jag satt och diskuterade med en Microsoftanställd i förra veckan. Som jobbat på MS i 12 år. Sällan har jag träffat en sådan indoktronerad människa. Han påminde om en sovjetmedborgare från 50-talet.

Det är ju just det där som är så obehagligt...:(

  • Medlem
  • 2003-12-13 17:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
"Jag fick i veckan chans att prova ett runt hjul som företaget Apple har utvecklat. Apple har endast 2% marknadsandel av världens alla hjul - de flesta använder ju Microsofts fyrkantiga hjul. Jag fann det runda hjulet trevligt till viss del men när jag skulle parkera det på stan så passade det inte alls i de fyrkantiga hjulhållarna som finns överallt..."

KLOCKRENT:D

  • Oregistrerad
  • 2003-12-13 17:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Det är ju inte som sagt så smart att OSX lägger drivisarna i kernelen.
Det gör systemet långsammare än att man laddar dessa som moduler på demand som i andra *NIX versioner.

Nä det hade det varit så så hade det varit extremt korkat.
[Men så stod det noginte, inte ens om man läste slarvigt…]

Som tur är OSX byggt på en mach mocrokernel och drivisarna ligger utanför (kext).
Det är ju en av svagheterna med alla Win-system att det hamnar i kerneln (omstart!).
Som mellanting finns ju Linux som har de som används dynamiskt i kerneln (visst space i kerneln).

Att ha drivisarna i kerneln ger en smärre speedfördel - men innebär oxå att drivisar som giddrar drar med sig kerneln i döden.
Så i korthet. Win är snabbt men skraltigt, OSX stabilt men lite långsamt; och Linux ett mellanting i fråga om stabilitet och snabbhet…

Citat:

Jag satt och diskuterade med en Microsoft anställd i förra veckan. Som jobbat på MS i 12 år. Sällan har jag träffat en sådan indoktronerad människa. Han påminnde om en sovjetmedborgare från 50-talet.

Ja, och det finns vissa likheter mellan Microsoft och Scientologikyrkan, framför allt i företagskulturen.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-13 17:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
Sedan måste han haft en gammal gammal Ericsson eller Nokia om han testade iSync och inte fick det att fungera.

Aligt talat, hur många telefoner kan man synka med iSync? Det kan inte vara så många procent av marknaden? Det mesta går att synka med Windows även om det nu kanske är "krångligare och sämre". Men visst finns det telefoner och övrig hårdvara som fungerar bra med OS X, kanske till och med bättre än med andra OS. Köper man "rätt" telefon så får man oslagbar enkelhet i handhavandet med iSync.

SvDs artikeln var i övrigt ganska dålig, inget med innehåll tycker jag.

Bara för att nämna Windows XP och dess utsatthet så installerade jag om det hos en polare här i veckan.

Jag hade installerat hela systemet och bootade och skulle precis lägga in Norton AV och får då omgående meddelande om att en keylogger hade lagts in i systemet, kollade direkt task managern och såg att det låg en "svchost.exe" fil och drog kraft.

Men det är ju helt otroligt att det går knappt installera Windows utan sån här skit ska komma in i datorn när man knappt varit uppkopplad.

Lösningen är ju att dra ur nätverkskabeln helt från datorn under installation, men hur ska man göra med Windows Update då?

Orkar faktiskt inte med det längre, det har gått så långt med Windows att det inte ens är roligt längre när såna här saker händer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Ja, och det finns vissa likheter mellan Microsoft och Scientologikyrkan, framför allt i företagskulturen.

Klockrent!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-13 18:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
KLOCKRENT:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
Klockrent!

Nä, men nu blir jag förvirrad. Trådarna börjar bli lite ihopsnurrade här.

  • Medlem
  • 2003-12-13 19:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Jag hade installerat hela systemet och bootade och skulle precis lägga in Norton AV och får då omgående meddelande om att en keylogger hade lagts in i systemet, kollade direkt task managern och såg att det låg en "svchost.exe" fil och drog kraft.

svchost.exe är en systemtjänst. T ex nätverk eller liknande. Det brukar finnas flera igång jämt, och det är normalt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
svchost.exe är en systemtjänst. T ex nätverk eller liknande. Det brukar finnas flera igång jämt, och det är normalt.

Jo det vet jag väl :rolleyes:

svchost.exe används ofta för att göma applikationen eftersom det kan köras flera instanser av svchost.exe samtidigt i systemet och i detta fall var det en instans med med stor "S" istället.

Om jag inte skrev det tidigare så var det Svchost.exe.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-13 19:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
svchost.exe är en systemtjänst. T ex nätverk eller liknande. Det brukar finnas flera igång jämt, och det är normalt.

Jo, och det kan oxå finnas mer än en igång - men det är oxå ett tecken på RPC-virus…
Hur man ser skullnad?

  • Medlem
  • 2003-12-13 20:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Häpp, jag som trodde den kom ifrån sys6.0.7 med tillägg så man kunde få "tear of menus"...
Var Gnome så långt framme i slutet av 80-talet

Dockan är ju ett arv från nextstep.. Men där låg den på höger sida..

Var Gnome så långt framme i slutet av 80-talet

Screenshot

Screenshoten är dock från Windows..

  • Medlem
  • 2003-12-13 20:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Screenshoten är dock från Windows..

Ja det var en Pc-nisse som hade lessnat så på Windows så han hade moddat om det till NeXTstep..

Vi gör ett nytt försök Screenshoot

  • Oregistrerad
  • 2003-12-13 21:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av pichia
Jo, jag var ironisk. Om man skall jämföra A och B, vad är då "tvärtom"? Jämföra B och A? Är inte det samma sak? "Tvärtom" hade kunnat få en betydelse om du hade använt "enklare" i stället för "enkel".
Jag bara roar mig över effekten av ett gramatisk fel, fast jag förstår vad du menar...

Ja, det är roande med ett "gramatisk" fel, särskilt om man slår upp det i Svenska Akademiens ordbok - inga träffar :rolleyes:

  • Medlem
  • 2003-12-13 21:45

OT: Om det var "tvärtom" som inte stod i ordboken står det i ordlistan. Och ordboken har inte kommit längre än till "talkumera".

ordlistan:

tvärtom

tvärt|om adv.; särskr. äv. på rakt motsatt
sätt o.d.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-13 22:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pekka Ståhlberg
Ja, det är roande med ett "gramatisk" fel, särskilt om man slår upp det i Svenska Akademiens ordbok - inga träffar :rolleyes:

Ja, lite drammatisk blir det med grallimatiken när man stavar som en kratta...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-13 22:14

Kommentarer till Tomas på SvD? Här är hans epostadress:
tomas.augustsson@svd.se

Är det ingen som skickat e-post till honom.
Jag har i alla fall gjort det och påpekat vissa felaktigheter.
Är det inget av er som gjort det ?
Tydligen diskuterar det endast intern av 99mac.com ?
Jag vill gärna ni skriver mail till honom

Jaaa, och får en ny artikel nästa vecka som handlar om mac-fanatiker och hur dumma i huvet de är. Skynda er och skicka vars 25 elbrev, så alla fattar hur bra Mac är! [och eftersom ironin varit lite svårframkomlig i denna tråden så bekräftar jag den härmed redan inlägget]

Lugna er nu alla. Annars får vi en ny "M3-händelse" på halsen

  • Oregistrerad
  • 2003-12-13 22:33

Vad är M3-händelsen? *nyfiken*
Jag har själv mailat honom. Det var lätt som en plätt och han lär ju ha fått minst trettio mail om detta ämne.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-13 22:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av svanerik
Jag har själv mailat honom.

Maranata slår till igen

Är vi en sekt?:confused:

Sorry om jag drar upp det här igen, men:
"Synkning av Windowsdator och mobil är alltid ordnad "
BS! Testa att köra USB-kabel mellan en SonyEricsson T610 (eller T310) och en Windows XP maskin.
Hur kasst som helst, dels är det svårt att få XP att upptäcka telefonen, och så går det hur slött som helst när det väl funkar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av snowdog
Sorry om jag drar upp det här igen, men:
"Synkning av Windowsdator och mobil är alltid ordnad "
BS! Testa att köra USB-kabel mellan en SonyEricsson T610 (eller T310) och en Windows XP maskin.
Hur kasst som helst, dels är det svårt att få XP att upptäcka telefonen, och så går det hur slött som helst när det väl funkar.

Har jag inte upplevt med min P900 och en IBM Thinkpad.

Måste vara din maskin som det är något skumt med då....

  • Oregistrerad
  • 2003-12-14 01:41

Tror det är så enkelt som så att han inte vågar berätta hur bra det är

Problemet är att OS X kräver så lite support av IT-avdelningarna på företagen så att om IT-avdelningarna såg till att alla hade Mac'ar med OS X så skulle dom knappt ha nå't att göra, och framför allt inte vara så många. Så..., så länge "IT-experterna" står för rådgivningen kommer de självklart att propagera för M$

Skulle vara intressant att se en studie i hur mycket support som windows användare behöver kontra Mac användare. Själv skulle jag tippa på att det är 80/20 (minst!!)

  • Oregistrerad
  • 2003-12-14 02:19
Citat:

[i]Skulle vara intressant att se en studie i hur mycket support som windows användare behöver kontra Mac användare. Själv skulle jag tippa på att det är 80/20 (minst!!) [/B]

Vad gäller Logic var det ca 70% Mac och 30% PC installationer, men för support var siffrorna omvända (enl. en citerad snubbe i ett nummer av Sv. MacWorld).

Skulle inte bli förvånad om det var något liknande generellt sett. Jag som i princip inte kan något om PC, kan ju mer ibland än de som jobbat typ 15 år på PC, det tyder ju på att så fort något händer "måste" man ringa supporten?

Bevaka tråden