Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem vill ha nya MacBook PRO?

Tråden skapades och har fått 300 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-23 19:12
Ursprungligen av Mackan1984:

När vi ändå är inne på ämnet, vad händer om man köper en MacBook Pro på en resa till ett skatteparadis som oregon och sen åker hem.
Har tull tillräcklig koll för att se att det inte var den dator jag hade på vägen dit?

Ta inte med kartongen bara så har de ingen aning om det.

Studenter kanske kan klara sig undan momsen?
http://www.tullverket.se/innehallao/s/studera...

Ursprungligen av Json_81:

Ta inte med kartongen bara så har de ingen aning om det.

Tänkte nästan att det funkar så.
Vem behöver kartongen ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-23 20:34
Ursprungligen av Mackan1984:

Tänkte nästan att det funkar så.
Vem behöver kartongen ?

Tänk på samlarvärdet

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-11-23 20:54
Ursprungligen av Mackan1984:

Tänkte nästan att det funkar så.
Vem behöver kartongen ?

Tullen behöver inte veta. Det räcker med att de misstänker, så kan de beslagta datorn tills du har visat inköpskvitto med svensk moms, eller betalar momsen på plats.

Risken är liten förstås, men den finns. Det är upp till dig och ditt samvete om du vill ägna dig åt varusmuggling.

Ursprungligen av Vassius:

Tullen behöver inte veta. Det räcker med att de misstänker, så kan de beslagta datorn tills du har visat inköpskvitto med svensk moms, eller betalar momsen på plats.

Risken är liten förstås, men den finns. Det är upp till dig och ditt samvete om du vill ägna dig åt varusmuggling.

Ja vill man vara petnoga kan man ju göra en onlinebeställning veckan innan man åker och sen ta upp telefonen och avbeställa ordern.
Voilà du har en beställning på Netonnet i inkorgen som är en vecka gammal med 2-3 dagars leverans.
Vem släpar med sig kvitto på resan?

Skulle jag göra en resa till USA i en lågmoms-stat lär jag göra det.
Såå värt det ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-25 14:59

Macbook Pro 15" med Radeon Pro 460 verkar fungera hyfsat att spela på även om det inte är en optimal speldator. De flesta nya mer krävande spel så som GTA V, Battlefield 1, Witcher 3 & Tomb Raider är spelbara i 1080p medium.

Dongle 'heaven'

Love this

Ursprungligen av panther:

Dongle 'heaven'

Love this

Rätt kul, men med en bra adapter och trådlösa hörlurar klarar man det mesta utan alla dessa sladdar

Ursprungligen av CekariYH:

Rätt kul, men med en bra adapter och trådlösa hörlurar klarar man det mesta utan alla dessa sladdar

Kan nog vara så
Videon är nog gjord för att svartmåla donglarna och samtidigt visa på ytterligheterna.
Men den är rolig.

Ursprungligen av panther:

Kan nog vara så
Videon är nog gjord för att svartmåla donglarna och samtidigt visa på ytterligheterna.
Men den är rolig.

Absolut rolig

Sidenote: jag skall lämna tillbaks min MBP 13" i7 på grund av att mitt exemplar har defekt batteri. Verkar vara ganska vanligt att de har batteriproblem :-/ annars supernajs dator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-12 20:17
Ursprungligen av el gringo:

Sidenote: jag skall lämna tillbaks min MBP 13" i7 på grund av att mitt exemplar har defekt batteri. Verkar vara ganska vanligt att de har batteriproblem :-/ annars supernajs dator.

Vad är det för typ av batteriproblem?

Hej,

1. När jag laddar så står det 1% laddat hela tiden och jag får inget besked om hur lång tid det tar tills fulladdat. När jag loggar ut så ser jag hur mkt som är laddat men enbart då. När jag loggar in igen så står det 1% laddat.

2. När jag tar ur laddsladd så står det 100% och att jag har 1h 50min kvar. Så står det tills det står 60% - då stängs datorn av för ström är slut.

Så med andra ord inte speciellt stabilt. Haft mååånga mac-laptops och aldrig varit med om ngt som liknar detta. antagligen måndagsex.

Ursprungligen av vicce:

Vad är det för typ av batteriproblem?

Ursprungligen av el gringo:

Hej,

1. När jag laddar så står det 1% laddat hela tiden och jag får inget besked om hur lång tid det tar tills fulladdat. När jag loggar ut så ser jag hur mkt som är laddat men enbart då. När jag loggar in igen så står det 1% laddat.

2. När jag tar ur laddsladd så står det 100% och att jag har 1h 50min kvar. Så står det tills det står 60% - då stängs datorn av för ström är slut.

Så med andra ord inte speciellt stabilt. Haft mååånga mac-laptops och aldrig varit med om ngt som liknar detta. antagligen måndagsex.

Låter verkligen sjukt, du har väl lämnat in den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-12 23:27
Ursprungligen av el gringo:

Hej,

1. När jag laddar så står det 1% laddat hela tiden och jag får inget besked om hur lång tid det tar tills fulladdat. När jag loggar ut så ser jag hur mkt som är laddat men enbart då. När jag loggar in igen så står det 1% laddat.

2. När jag tar ur laddsladd så står det 100% och att jag har 1h 50min kvar. Så står det tills det står 60% - då stängs datorn av för ström är slut.

Så med andra ord inte speciellt stabilt. Haft mååånga mac-laptops och aldrig varit med om ngt som liknar detta. antagligen måndagsex.

Lämna in den!
Men innan, för skojs skull, kör coconut battery och kolla vad du får för siffror

Lämnade tillbaka den innan jag hann testa :-/

Vågar man hoppas att en beställning hos Siba (som är de i screenshotet nedan) eller NetOnNet hinner till Luleå innan helgen?

Den lokala "Apple-butiken" (premium reseller) fick sitt demo-ex häromdagen och har inga som helst svar eller tips.

Ursprungligen av bymichael:

Vågar man hoppas att en beställning hos Siba (som är de i screenshotet nedan) eller NetOnNet hinner till Luleå innan helgen?

Den lokala "Apple-butiken" (premium reseller) fick sitt demo-ex häromdagen och har inga som helst svar eller tips.

https://dl.dropboxusercontent.com/s/iwjisjl5er5xy6f/Screen%20Shot%202016-12-13%20at%2015.02.08.png

Fråga dom

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-13 23:30
Ursprungligen av el gringo:

Lämnade tillbaka den innan jag hann testa :-/

Byts den ut eller vad är nästa steg?

Återköp. Fick tillbaka pengarna. De hade ingen ersättningsdator. Så jag har beställt en ny. Funderade på en 15" ett tag men bestämde mig för 13".

Ursprungligen av Manglobe:

Lade först upp det här lite för långa svaret i en annan tråd; upptäckte direkt efter denna tråd och valde således att radera förra inlägget och klistra in det här istället (obs, det här är helt och hållet baserat på hur jag jobbar):

Ujj. Jag hade inte tänkt ge mig in i det här, för det kändes onödigt att ens ta upp det. Men, jag MÅSTE knorra.

Grejen är att jag verkligen räknar mig till den kundgrupp som MBP brukar marknadsföras till; någon som jobbar med digitalt bildskapande men även musik och video ibland, tar med datorn vid jobb på resande fot eller föreläsningshållande, men behöver extra kräm för att kunna plugga in den i en hub (till 22'' cintiq-ritskärm samt extra extern skärm) så gott som varje dag. Tycker med andra ord att min 15'' 2013-retina-MBP har en perfekt balans som i alla avseenden gör mitt arbete roligare och enklare.

I och med Apples MBP-manöver har jag emellertid hunnit bli riktigt nervös och hoppas innerligt att min dator lever många år till, för jag kan inte motivera att skaffa den nya modellen. Förstår att tekniken måste röra sig framåt, jag menar, det var helt lugnt när de dumpade DVD-läsaren (var det då ens något som folk ens använde?). Men alltså. USB är rätt användbart ändå (inte minst om man behöver koppla ihop sina apple-enheter)?
Hur tunna modellerna än teoretiskt kan bli, är mitt personliga mål att få jobb gjort var jag än är; även om datorn väger lite mer.

Redan i tankeexperimentet "hur skulle en arbetsdag se ut med den nya modellen?" blir jag bara matt. Antalet adaptrar som behöver finnas till hands för att kunna fortsätta jobba med min nuvarande setup, eller att dra runt en adapter-hub i väskan för att kunna göra rätt grundläggande saker, (för att inte tala om hur himla ogärna jag vill bli av med magsafe) allt det här gör mig grymt osäker på hur min och Apples framtid ser ut.
Jag vill inte gå tillbaka till PC. Just nu funkar allt så bra med workflow och kompatibilitet; men dagen då mina i nuläget oumbärliga enheter börjar knorra hoppas jag att det tillkommit några alternativ värda att punga ut för.

För som det är nu, säljer Apple – trots att de erbjuder åtskilliga modeller – bara datorer som inte funkar för mig. Och det känns, ärligt, sådär.

Jag har också kollat på "adapter-infernot", och kom i tankar på hur det funkat på windows-sidan. Där har ju dockning varit en grej länge. Det fanns en tid då Apple också hade dockningsbara bärbara, men det slog inte till. Nu har jag hittat en grej för HPs Z-serie som finns i 150W och 200W versioner. Någon som vet om någon av dem kan tänkas lira med en MacBook Pro. Vi har redan 13-tummaren utan den lilla latcho-lajbans raden, men funderar på att skaffa en 15-tummare, så helst skall det funka med bägge. Här är länk till 200W versionen https://www.dustin.se/product/5010897612/zboo...

Någon mer som stört sig på att man ofta kommer åt ljusstyrkan på skärmen av misstag i nya Touch baren? Gjorde det en hel del när jag provade den iaf... kanske bara är mina klumpiga fingrar

Ursprungligen av Johnny33:

Någon mer som stört sig på att man ofta kommer åt ljusstyrkan på skärmen av misstag i nya Touch baren? Gjorde det en hel del när jag provade den iaf... kanske bara är mina klumpiga fingrar

Inte riktigt samma – jag kommer åt esc/gå ur fullscreen eller "Tillbaka". Sjukt störigt, men börjar vänja mig vid att det inte går att vila vänsterhanden så längre ?

Ursprungligen av johan_tanying:

Hård eller mjuk plast? Verkar lite lurigt att ha en hård "hävstång" rätt in i porten...

Har fått min nu och den är halvmjuk dvs böjbar men inte som en sladd typ.

Fick min MBPrL16 sent igår kväll och har nu testat den lite och verkar funka som den ska.
Ca 3-4h användning under konfiguration etc tog knappt 20% batteri, men det brukar ju bli bättre efter några laddningar. Kommer testa mer då jag börjar använda den normalt.
Initialt så gillar jag Touch Bar och framförallt Touch ID samt känslan i tangentbordet och styrplattan.
Gillar inte att man inte kan flytta fönster med med att dra med tre fingrar som förut samt att jag saknar "sladdvindan" på den nya strömadaptern då man nu måsta rulla ihop den lite styvare USB-C kabeln för sig samt att inte en strömsladd ingick i paketet vilket innebär att man måste befinna sig mindre än 1.5m från ett strömuttag, lite snålt där Apple.

Fråga: Har för mig att P3 färgrymd skulle vara standard för denna dator men måste man ställa in det manuellt, eller beror det på vilket grafikkort som körs?

Ursprungligen av CekariYH:

Gillar inte att man inte kan flytta fönster med med att dra med tre fingrar som förut

Jo det kan man visst, men inställningen har flyttat in under Accessibility/Hjälpmedel.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jo det kan man visst, men inställningen har flyttat in under Accessibility/Hjälpmedel.

Ah, tackar!
Urbota dumt ställe att lägga detta på tycker iaf jag, är ju inte det första eller ens andra stället man letar efter just denna inställning imo, nästan lika dumt som att "minska genomskinlighet" också ligger där istf "Allmänt"

forts på#238...

Väldigt bra ljud i de små högtalarna, ljusår från min gamla MBPr från 2012.
Jäkligt snabb!
Saknar redan MagSafe, snubblade nästan ner den på golvet... så en MagSafe adapter är nog ett måste för mig. Får väl bli en Griffin då de från Kickstarter etc inte går att lita på eller så har man blivit feg-snål :-

Senast redigerat 2017-01-07 00:27
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-01-07 00:25

Nu har det släpps passande Kaby Lake processorer för Macbook Pro.

Sannolikt kommer i7-6920HQ (den snabbaste processorn som finns som tillval i 15" MBP) ersättas av i7-7920HQ så småningom.

http://ark.intel.com/products/88972/Intel-Cor...
http://ark.intel.com/products/97462/Intel-Cor...

Bevaka tråden