Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem vill ha nya MacBook PRO?

Tråden skapades och har fått 300 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2016-11-11 09:47

Lite prylar att ev. köpa till. Saxat från macWorld: http://macworld.idg.se/2.1038/1.669293/macboo...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-11 10:20
Ursprungligen av Swift:

En liten recension av nya 15"
http://www.huffingtonpost.co.uk/thomas-grove-...

Den var ju initierad och testad på riktigt i riktiga program. Ger råg i ryggen för den nya versionen.

Det var precis min poäng men den gick visst inte fram

Mina nya lightning-hörlurar funkar inte på min nya MBP 2016...

Ursprungligen av Vassius:

Det hjälper inte när nya iPhone-lurarna bara har lightningkontakt...

Ursprungligen av el gringo:

Det var precis min poäng men den gick visst inte fram

Mina nya lightning-hörlurar funkar inte på min nya MBP 2016...

Du får köpa till en dongel

Ursprungligen av Swift:

En liten recension av nya 15"
http://www.huffingtonpost.co.uk/thomas-grove-...

Häftigt, verkar vara det jag behöver ute på fältet

Ursprungligen av Swift:

En liten recension av nya 15"
http://www.huffingtonpost.co.uk/thomas-grove-...

Tycker 15-tummaren blev lite av en halvmesyr, men den lilla som vanligt toppenbra om än kostsam. Skulle dock skippa slide-skärmen och lägga pengarna på en USB-adapter och extra strömdosa.

Oavsett - ett större problem för Apples bärbara segment är väl att MBA varken blev ordentligt uppdaterad eller ersatt?

Sk!t, 4-6 veckors leveranstid... hoppas jag får den före jul då :-/

Ursprungligen av gabriela:

lägga pengarna på en USB-adapter och extra strömdosa.

En officiell Magsafe-strömadapter vore heller inte dumt för de som har kvar strömadapters sedan gammalt.
(Tur i oturen att jag ändå kasserat två senaste året?)

Finns det minitele till lightning? Eller USB-C till lightning?

Ursprungligen av CekariYH:

Du får köpa till en dongel

Ursprungligen av el gringo:

Finns det minitele till lightning? Eller USB-C till lightning?

USB-C till lightning säljs av Apple.

Tack för tips!

Ursprungligen av CekariYH:

USB-C till lightning säljs av Apple.

Ursprungligen av gabriela:

Tycker 15-tummaren blev lite ...

Oavsett - ett större problem för Apples bärbara segment är väl att MBA varken blev ordentligt uppdaterad eller ersatt?

Ordentligt och ordentligt, det är väl ingen katastrof att de som vill skära ost får köpa MacBook. Volym och viktmässigt så föser nya MBP ut MBA. Spänd på hur LG 5K skärmen presterar ihop med MBP. iMacen kanske får gå i pension och det blir allt-i-två baserat på Apple+LG. MBA går till bestickslådan i så fall.

Ursprungligen av ArtAudio:

Spänd på hur LG 5K skärmen presterar ihop med MBP. MBA går till bestickslådan i så fall.

Är också spänd på denna skärm, hoppas det kommer lite tester när den väl finns att köpa.
MBAn är ju inte stor men kräver ändå en rejäl besticklåda om man även ska ha just bestick i den också

Ursprungligen av CekariYH:

Är också spänd på denna skärm, hoppas det kommer lite tester när den väl finns att köpa.
MBAn är ju inte stor men kräver ändå en rejäl besticklåda om man även ska ha just bestick i den också

Halvt skämt och resten allvar: MBA är så tunn att förutom bestick räknar jag med att kunna ha alla nya adaptrar till MBP i den [lådan alltså] när de inte används. Lägger MBAn längst ner, då mjukost och tårta ändå inte serveras varje dag. Tester ser jag fram emot, men ännu mer vill jag se den live. Hittills har både Apple Store och "godkända handlaren" i Lund slirat på svaret om och när de får in den. Köper tidigast i mitten av december enligt aktuell plan, så de gör väl rätt i att vänta ...

Jag valde mellan en MacBook pro 13" eller en Lenovo X1 Carbon vilka ligger ungefär lika i pris. Till slut beställde jag en MacBook pro 15". Jag har kört en Surface 4 fram tills nu som var dyrare än dessa. Portar har jag inte så mycket behov av då i princip allt jag arbetar mot är molnbaserat, och någon musikproduktion håller jag inte på med. Min iPhone och iPad har jag inte kopplat till någon dator på flera år och jag vet inte varför jag skulle börja nu.

Jag tycker MacBooken är acceptabelt prissatt. Klart det skulle gå att komma billigare undan med en HP Elitebook eller en Dell XPS. De kostar mellan 16 - 18 tkr nu. Sen är alla lite dyrare vid lansering och sjunker sedan.

Men jag håller med om att konsumentversionen av Macbook och Air behöver få mer kraft under huven för att ge hemanvändare ett bra och prisvärt alternativ.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-14 10:19

Det händer någon gång ibland för en del att iTunesikonen visas i telefonen. Då är det rätt bra att kunna koppla den till datorn.

Ursprungligen av kenjon:

Det händer någon gång ibland för en del att iTunesikonen visas i telefonen. Då är det rätt bra att kunna koppla den till datorn.

? Finns ju en kabel för det!

En fråga, går det att ladda datorn på vilken TB3 port som helst?

Ursprungligen av CekariYH:

En fråga, går det att ladda datorn på vilken TB3 port som helst?

VIlken USB-C port som helst ja.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-14 10:51
Ursprungligen av CekariYH:

? Finns ju en kabel för det!

Nu var ju problemet att kabeln inte passar i nya MacBookPro. Utan man måste köpa en extra adapter, som de borde skickat med från början, som de gör med adaptern i iPhonekartongen.

Ursprungligen av keptang:

VIlken USB-C port som helst ja.

Tyckte TB3 var lättare att skriva än USB-C men kalas, då hamnar sladden äntligen på rätt sida (för mig)

Ursprungligen av kenjon:

Nu var ju problemet att kabeln inte passar i nya MacBookPro. Utan man måste köpa en extra adapter, som de borde skickat med från början, som de gör med adaptern i iPhonekartongen.

Jo, man kan ju tycka att en sladd för Lightning - USB-C borde följt med i kartongen, men man behöver inte köpa en adapter utan just en sådan sladd, men å andra sidan behöver man ju en USB-C - USB-A för nästa allt annat, som laddaren till Watch mm :-/

För att inte behöva köpa en massa nya sladdar så har jag beställt en sådan här: http://www.lifestylestore.se/satechi/satechi-...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-14 11:16
Ursprungligen av el gringo:

Det var precis min poäng men den gick visst inte fram

Mina nya lightning-hörlurar funkar inte på min nya MBP 2016...

Ursprungligen av CekariYH:

Du får köpa till en dongel

Ursprungligen av CekariYH:

USB-C till lightning säljs av Apple.

Nej, det finns ingen adapter med lightninghona till USB-C (eller till USB-A) som gör att du kan använda de Earpods med lightningkontakt som medföljer iphone 7 i USB-uttaget i en dator. Lightning-hörlurar är för närvarande begränsade till i-prylar med lightningkontakt.

Finns några tredjeparts-adaptrar med lightning-hona, har inte sett någon som är certifierad enligt MFI, och någon av dem uppger tydligt att de inte funkar för ljud (de används för att omvandla laddsladdar)

Ursprungligen av IngoX:

Nej, det finns ingen adapter med lightninghona till USB-C (eller till USB-A) som gör att du kan använda de Earpods med lightningkontakt som medföljer iphone 7 i USB-uttaget i en dator. Lightning-hörlurar är för närvarande begränsade till i-prylar med lightningkontakt.

Finns några tredjeparts-adaptrar med lightning-hona, har inte sett någon som är certifierad enligt MFI, och någon av dem uppger tydligt att de inte funkar för ljud (de används för att omvandla laddsladdar)

Ah, fatta inte att vi snackade till hörlurarna utan trodde mellan tex iPhone till datorn.

Fast hittade ju denna men är ur lager just nu: https://www.amazon.co.uk/Adapter-lighting-Con...

The Verge verkar inte särskilt imponerade. Låter illa med batteritiden.
7.6 i betyg för 13" modellen. Aouuutch!!

http://www.theverge.com/2016/11/14/13616404/a...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-14 23:29
Ursprungligen av paulreedsmith:

The Verge verkar inte särskilt imponerade. Låter illa med batteritiden.
7.6 i betyg för 13" modellen. Aouuutch!!

http://www.theverge.com/2016/11/14/13616404/a...

Kolla Ars Technicas test istället. Dom gör sina tester på ett mer välgrundat sätt och får ut över 15 timmar på denna modellen. Dom fick 16 timmar på den utan touch bar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-14 23:34

Har installerat en hög av den nya modellen utan touch bar.

Det är en enormt fin dator. Över mina förväntningar och den fullkomligt raderade alla mina orosmoln.

Man behöver nästan ha jobbat med en och inte bara sett den på papper för att först vad jag menar
Men såklart, smaken är alltid olika oavsett!

Ursprungligen av kladda:

Kolla Ars Technicas test istället. Dom gör sina tester på ett mer välgrundat sätt och får ut över 15 timmar på denna modellen. Dom fick 16 timmar på den utan touch bar.

Jo länkar till Touchbar modellen. Den utan har ju ULV och större batteri. Tror DET är en bra dator men tycker den borde vara prissatt lägre.

Bevaka tråden