Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem vill ha nya MacBook PRO?

Tråden skapades och har fått 300 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av reboot81:

...En adapter varje MBP 2016-ägare behöver.

Eller så skaffar man en sån här (eller liknande produkt):
https://eshop.macsales.com/item/OWC/TCDOCK11P...

Fem USB-portar, HDMI, SD-kort, Ethernet, Audio in/ut.

Ursprungligen av Dalle:

Nu är vi på inlägg 89. Har det hänt tidigare att en ny Mac har skapat så mycket negativ publicitet på 99mac?

Inte bara här, internet svämmar över av det.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-10-31 13:46

Hade jag behövt en laptop i jobbet hade jag köpt den. Hemma vet jag inte ens om jag skulle vilja betala 15000. Lika mycket som poängen med en stationär dator försvann för mig i början av 2000-talet, har behovet av en sådan snarare kommit tillbaka madams behovet av en laptop är väldigt begränsat. Jag har ju iPads och smartphones.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-10-31 13:59
Ursprungligen av andas:

Jag har ju iPads och smartphones.

Exakt. Mitt behov av bärbar hårdvara fylls med råge av iPad och iPhone. För seriös användning, för att producera och editera, används min stationära iMac.

Ursprungligen av Ancientdragon:

..//

Är du en av dem som kommer att köpa en?

Kommentera gärna och berätta varför du väljer att skaffa en?

För jag måste missat något på detta event...

Jag har beställt en 13-tummare, Space Gray 16/256 med Touch Bar. Passar mig perfekt och det verkar vara en makalös maskin!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-31 15:23
Ursprungligen av kenjon:

Det beror ju inte på Apple! Det är ju ländernas regeringar som bestämmer skatterna (moms bl a). Skäll/gnäll på dem istället.

Jag gnäller inte? Jag förklarar bara att skillnaden i pris mellan att köpa den i USA eller Sverige inte är 350 kr som tidigare angetts i tråden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-31 15:25
Ursprungligen av P1200VB:

Jag tycker egentligen inte att datorn är så jättedålig. Sätt in 32GB minne, Kaby Lake processor och sänk priset en del så lär jag nog slå till.

Kaby kommer troligen nästa år. Modellen med Iris grafik släpps först under 2017, därför sitter den inte i från idag.
Så har jag fattat det iaf.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-31 16:20

Med ett par adaptrar applecare blir priset ca 28600 exkl moms (Summa35 733,00 kr Moms ) för 15" lilla modellen, stora grafiken, apple care., 512gb ssd. Ingen kortläsare för bilder, och bara 256gb hdd, inte ens en liten hdmi för oss som flänger runt och presenterar är inte koolt.

Finns tyvärr inte en möjlighet att min arbetsplats betalar så mycket, så jag kan lugnt konstatera att nuvarande MBP från i fjol blir ersatt av något annat om 1-2 år.

Detta är första gången jag upplever en ny produkt från Apple som krångligare än tidigare versionen, mycket pga bristande anslutningsmöjligheter på en "pro" modell. Får se hur det ser ut nästa år.

Jag utgår från att Apples "Thunderbolt 3 (USB-C) to Thunderbolt 2 Adapter" även funkar till bildskärmar - då är två sådana + två "USB-C to USB2" allt jag behöver (USB2 behövs till t.ex. SD-kortläsare, iPhone).

I verkligheten kommer mitt liv med nya MBP att se ut så här:

Nästan aldrig kopplad till annat med kabel...utom ibland kopplad till extern TB-disk (LaCie Rugged).
Några gånger i månaden kommer iPhone och SD-flashkort att tömmas in via USB2 adaptern.
Tveksamt om jag någonsin kommer att koppla in extern skärm eller behöver HDMI, men då utgår jag från att "Thunderbolt 3 (USB-C) to Thunderbolt 2 Adapter" funkar till detta...den har ju USB-C på ena sidan och "bildskärmsminikontakt/thunderbolt" på andra sidan.

Hade det inte varit för att jag jobbar med video - multi-gigabyte-filer (5-30 GB) - så hade jag troligtvis aldrig någonsin behövt en sladd (förutom el) till MBP. Stillbilder och alla andra dokument skyfflar jag sedan många år via molnet.

  • Medlem
  • 2016-10-31 18:59
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag utgår från att Apples "Thunderbolt 3 (USB-C) to Thunderbolt 2 Adapter" även funkar till bildskärmar - då är två sådana + två "USB-C to USB2" allt jag behöver (USB2 behövs till t.ex. SD-kortläsare, iPhone).

I verkligheten kommer mitt liv med nya MBP att se ut så här:

Nästan aldrig kopplad till annat med kabel...utom ibland kopplad till extern TB-disk (LaCie Rugged).
Några gånger i månaden kommer iPhone och SD-flashkort att tömmas in via USB2 adaptern.
Tveksamt om jag någonsin kommer att koppla in extern skärm eller behöver HDMI, men då utgår jag från att "Thunderbolt 3 (USB-C) to Thunderbolt 2 Adapter" funkar till detta...den har ju USB-C på ena sidan och "bildskärmsminikontakt/thunderbolt" på andra sidan.

Hade det inte varit för att jag jobbar med video - multi-gigabyte-filer (5-30 GB) - så hade jag troligtvis aldrig någonsin behövt en sladd (förutom el) till MBP. Stillbilder och alla andra dokument skyfflar jag sedan många år via molnet.

Låter ju lysande

En fråga

Är man som iPhone ägare helt fri från dator och iTunes nuförtiden?

Eller snarare 1 st. "USB-C Digital AV Multiport Adapter" + 1 st. "Thunderbolt 3 (USB-C) to Thunderbolt 2 Adapter". That's it.
Jag antar att alla Apples adaptrar som fixar USB-C till USB innebär att det handlar om USB2 och USB3.

Gott att få en kontakt för laddning som sitter kvar. Den senaste av magnetkontakterna lossnar i tid och otid när man flyttar datorn. Och vad gäller USB-C så är inget nytt under solen. Apple har alltid kört hårt när det gäller nya standarder. Nu gäller det att bita i det sura äpplet och inse att vi måste lämna gamla USB-standarden byta mot modernare teknik. Som väl är behöver vi inte slänga våra gamla tillbehör, det räcker med att byta sladd.

Glöm heller inte bort hur du kostnadsfritt får uppdatera operativsystemet år efter år trotts att du inte köper ny hårdvara. Det ingår i datorns inköpspris.

Finns det någon adapter som gör att man kan använda mag-safe-nätdel till nya MBP? Alltså: Magsafe-USB-C-adapter?
Jag har en MBP men 4 nätdelar. Skulle vara coolt om man kunde forstätta att använda dom - gillar att ha nätdelar "fast" där laptopen står för det mesta (två ställen) och en ständigt i väskan. Att krypa runt och rådda ihop en nätdel varje gång man ska iväg med laptopen är inget sätt jag vill leva på. Det gäller förresten all batteridrivna saker jag har (kameror, iPads, iPhones - har nätdelar/laddare utspridda "fast" och en alltid i väska).
Jag utgår från att det är samma spänningsförhållande i nya MBP som i tidigare modeller. Skulle bli mycket förvånad om dom ändrat den standarden - har varit samma i måååånga år (18V/4.6A).

Om det inte finns adapter blir det till att löda om mina nuvarande nätdelar. Vill helst slippa det skitgörat. Bara att hitta lösa USB-C-kontakter med lödmöjlighet lär väl bli ett elände. Inget man hittar på Clas Ohlson direkt.

Här har vi en intressant adapter/docka - även SD-kortläsare

https://www.amazon.com/Juiced-Systems-MBA-02S...

https://griffintechnology.com/us/breaksafe-ma...

https://www.amazon.com/HIOTECH-MagSafe-Adapte...

Har själv tittat på en Belkin Thunderbolt-docka, men aldrig kommit till skott. Kanske kommer nån schysst variant till det nu med Magsafe?

Ja...jag antar att det kommer mera adaptrar...när Apple gör ett paradigmskifte (allt från Apple har snart bara USB-C...åtminstone Mac's) så brukar det dyka upp grejer...men frågan är hur länge det tar innan det finns att beställa på Macoteket/Dustin/Etc - där företag i Sverige har konto (=fakturering). Det är DET som är grejen för mig. Privat beställer jag vilt globalt...men genom jobbet är man ju begränsad...

Ja. Jag tankar bara över video med sladd då det ibland tar för lång tid att gå via molnet om man filmat mycket - alltså; jag filmar och vill bums ha in det i dator = sladd. Använder appen Bildinsamling på Macen.
Det är säkert miljontals männsikor som inte ens har en dator eller iTunes - man kan leva helt utan det och ändå ha total synk mellan alla sina iPhones/iPads och även alla som är i Familjedelning. Man behöver absolut ingen dator.

Ursprungligen av PaO:

En fråga

Är man som iPhone ägare helt fri från dator och iTunes nuförtiden?

Kanske redan varit uppe:

Angående RAM-minnet

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-01 17:43

Apple borde erbjuda alla som köper en USB-C bestyckad dator en voucher som motsvarar värdet av en USB-C till USB-A adapter.
Så kan var och en få en adapter som de behöver, inget tjafs. Dessutom får de in kunder att handla på apple.com.

Samma sak med 3,5mm-Lightning adaptern. Den kommer jag inte använda. Bättre då att ge mig 99kr att (eventuellt) handla för på apple.com. Kanske hade jag använt mina 99kr till ett par AirPods? Eller så köper jag inget, och jag slipper en bit plast.

Det gäller att tänka utanför boxen Apple! Inte som nu skicka med adapters till vissa prylar, men inte till andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-11-01 19:53
Ursprungligen av Dalle:

Nu är vi på inlägg 89. Har det hänt tidigare att en ny Mac har skapat så mycket negativ publicitet på 99mac?

det är väl samma sak varje produktlansering?

"Steve Jobs skulle aldrig..."
"I USA kostar den bara...." (ja, utan moms)
"Apple kommer att gå under..."
"JAG kommer att" (för hela världen cirklar kring kränkta mac-användare på internetforum)
"Apple förstår ingenting.."

Glömde jag nåt?

Ursprungligen av oskard:

det är väl samma sak varje produktlansering?

"Steve Jobs skulle aldrig..."
"I USA kostar den bara...." (ja, utan moms)
"Apple kommer att gå under..."
"JAG kommer att" (för hela världen cirklar kring kränkta mac-användare på internetforum)
"Apple förstår ingenting.."

Glömde jag nåt?

Tja det skulle vara att försäljningen av nya Mac och iPhone för första gången sjunker och ganska mycket...

Att AppStore och tillbehör ökar beror på att det redan finns så många iPhones i omlopp.. Men skall trenden hålla så måste nyförsäljningen även dem öka.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-01 22:08

Jag tror MB(P) försäljningen kommer ticka på. En liten skara, ja det är en mindre del av användarna som anser att 16GB max är fjuttigt år 2016, de kommer höja sina röster och vänta med ett köp.
Men den stora delen användare bryr sig inte om RAM. De kommer se en snygg dator, en riktigt fin skärm och en sån där fingersensor som fungerar så fint på mobilen. Att den kostar en del kanske stoppar några köpare, men är det något Apple har präntat in så är det att aluminium är värt guld. Hallå, vi köper telefoner som kostar över 10000kr.

Inköpsansvariga har läst att IBM anser att Mac är billigare i längden. Så det blir köp när den gamla maskinparken är avskriven. Förmodligen lockar TouchID flertalet som idag kör med kortbaserade ID-lösningar. Här kommer en säker och beprövad lösning som löser många problem. Det är märkligt att de inte sålde in TouchID som den ultimata stöldspärren – kanske kommer framöver, firmwarepassword kopplat till ett fingeravtryck?

Det här är ett vägskäl: Svensson ska använda sina iOS-enheter för privat bruk. Bilder ska tas med iPhone och ligga på iCloud.
På jobbet skall det vara MBP, fokus på batteritid och portabilitet. Portar skall användas för laddning, och i undantagsfall externa skärmar och extern lagring.

USB-C svider idag, men lyfter man blicken framåt 3-4 år kommer man vara glad att det är 4 USB-C och inte de där gamla "begränsade" portarna som bara tog långsam USB.

Apple har ett starkt momentum, med iOS som dragplåster. De har mod och vet att de kan sälja en dator utan vanliga USB-portar år 2016. Men mod är inte det samma som omtänksamhet mot användarna. Apple är ett privat bolag, och vill de lägga ner produktionen imorgon så kan de göra det. Men de drivs av motivationen att göra ekonomisk vinst. Den stora frågan är: hur 17 ser deras strategi ut?

  • Medlem
  • 2016-11-01 22:12
Ursprungligen av oskard:

det är väl samma sak varje produktlansering?

"Steve Jobs skulle aldrig..."
"I USA kostar den bara...." (ja, utan moms)
"Apple kommer att gå under..."
"JAG kommer att" (för hela världen cirklar kring kränkta mac-användare på internetforum)
"Apple förstår ingenting.."

Glömde jag nåt?

Tror du fick med det mesta.

  • Medlem
  • 2016-11-01 23:11

Och hur har man tänkt med datorer till skolan nu när budgetmodellen MBA inte finns? Eller till inte så köpstarka studenter. De som ska bli framtidens mac-köpare? För en padda duger inte att göra arbeten på.

  • Medlem
  • 2016-11-01 23:58
Ursprungligen av per s:

Och hur har man tänkt med datorer till skolan nu när budgetmodellen MBA inte finns? Eller till inte så köpstarka studenter. De som ska bli framtidens mac-köpare? För en padda duger inte att göra arbeten på.

Bra fråga, förmodligen så har vissa skolor råd ändå, några andra kanske byter plattform och några kanske köper begagnade. Jag håller med, de är för dyra, någon tröst får vi i alla fall med studentrabatten. Tycker verkligen synd om de andra konsumenterna som inte kan ta del utav studentrabatten, för där är priset väldigt högt anser jag.

Ursprungligen av per s:

Och hur har man tänkt med datorer till skolan nu när budgetmodellen MBA inte finns? Eller till inte så köpstarka studenter. De som ska bli framtidens mac-köpare? För en padda duger inte att göra arbeten på.

Det får vi se i försäljningssiffrorna och marknadsandelar om ett par kvartal. Det kommer inte se ljust ut för Apple där gissar jag.
här såg det ut i januari i år i USA.

Ursprungligen av WiFi:

Bra fråga, förmodligen så har vissa skolor råd ändå, några andra kanske byter plattform och några kanske köper begagnade. Jag håller med, de är för dyra, någon tröst får vi i alla fall med studentrabatten. Tycker verkligen synd om de andra konsumenterna som inte kan ta del utav studentrabatten, för där är priset väldigt högt anser jag.

I Apples hemland har man redan bytt, se länk ovan.

  • Medlem
  • 2016-11-02 02:49
Ursprungligen av keptang:

Det får vi se i försäljningssiffrorna och marknadsandelar om ett par kvartal. Det kommer inte se ljust ut för Apple där gissar jag.
här såg det ut i januari i år i USA.

I Apples hemland har man redan bytt, se länk ovan.

Yep, många svenska skolor har också satsat på Chromebooks, bland annat min hemkommun. Prissättningen har ett pris den med.

  • Medlem
  • 2016-11-02 05:45
  • Medlem
  • 2016-11-02 05:47
Ursprungligen av WiFi:

Yep, många svenska skolor har också satsat på Chromebooks, bland annat min hemkommun. Prissättningen har ett pris den med.

Satt på flyget och pratade med en kille som jobbade rikstäckande med utbildning. De går från Apple till Chromebook överlag de kunde inte motivera priset längre och med hela Google Play tillgängligt är program inget problem längre

  • Medlem
  • 2016-11-02 05:56
Ursprungligen av reboot81:

Jag tror MB(P) försäljningen kommer ticka på. En liten skara, ja det är en mindre del av användarna som anser att 16GB max är fjuttigt år 2016, de kommer höja sina röster och vänta med ett köp.
Men den stora delen användare bryr sig inte om RAM. De kommer se en snygg dator, en riktigt fin skärm och en sån där fingersensor som fungerar så fint på mobilen. Att den kostar en del kanske stoppar några köpare, men är det något Apple har präntat in så är det att aluminium är värt guld. Hallå, vi köper telefoner som kostar över 10000kr.

Inköpsansvariga har läst att IBM anser att Mac är billigare i längden. Så det blir köp när den gamla maskinparken är avskriven. Förmodligen lockar TouchID flertalet som idag kör med kortbaserade ID-lösningar. Här kommer en säker och beprövad lösning som löser många problem. Det är märkligt att de inte sålde in TouchID som den ultimata stöldspärren – kanske kommer framöver, firmwarepassword kopplat till ett fingeravtryck?

Det här är ett vägskäl: Svensson ska använda sina iOS-enheter för privat bruk. Bilder ska tas med iPhone och ligga på iCloud.
På jobbet skall det vara MBP, fokus på batteritid och portabilitet. Portar skall användas för laddning, och i undantagsfall externa skärmar och extern lagring.

USB-C svider idag, men lyfter man blicken framåt 3-4 år kommer man vara glad att det är 4 USB-C och inte de där gamla "begränsade" portarna som bara tog långsam USB.

Apple har ett starkt momentum, med iOS som dragplåster. De har mod och vet att de kan sälja en dator utan vanliga USB-portar år 2016. Men mod är inte det samma som omtänksamhet mot användarna. Apple är ett privat bolag, och vill de lägga ner produktionen imorgon så kan de göra det. Men de drivs av motivationen att göra ekonomisk vinst. Den stora frågan är: hur 17 ser deras strategi ut?

Bra sammanfattning
Det jag undrar över är de som sitter på kontor med Mac har väl bara en dator nuförtiden och om det då är en MacBook Pro har man inte externa skärmar och tangentbord med mus?
Själv ritar jag i SolidWorks och har bärbar PC (tror inte SolidWorks funkar på MacOS i nuläget) kan naturligtvis rita utanför kontoret men då jag har flera skärmar och docka och externt tangentbord med mus går det mycket snabbare att rita / bereda där. Gör jag offert prisinformation på en skärm, kalkylblad på en och underlaget på den tredje. Eller är de flesta så rörliga idag med freeseating och jobb utanför kontoren att man ändå sitter med bara en bärbar.
Din reflektion?

Bevaka tråden