Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har förbeställt iPhone 6s/6s plus

Tråden skapades och har fått 353 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jurassic579:

Ingen aning. Posten försökte leverera det en gång, sen gick den tillbaka till stora centralen i Segeltorp och låg där över helgen och sen ett misslyckat leveransförsök till och sedan till utlämningsstället. Han som jobbar där känns rätt reko men vad vet jag. Han gjorde en retur och jag fotade av och mailade Tre som var proffsiga och skulle lösa allt.

Hoppas allt löser sig. Var det på Häradsvägen du hämtade det........

Fick min 6s silver 64 GB i måndags efter mycket strul från posten och tele2. Har använt den hela veckan och är mycket nöjd, det känns som en mycket bättre mobilupplevelse än min androidtelefon som jag hade innan. Har Samsung-chippet men från batteritester hit och dit känns det som att TMSC har bättre batteri ibland, ibland är det Samsung som kommer ut som vinnaren i batteritester. Tror inte man ska oroa sig direkt...

En sak jag stör mig på är notiser, eller snarare bristen på dom. Jag har på ljud på högsta, men ibland så varken hörs det eller vibreras när nån skickar mig ett meddelande på t.ex. facebook snapchat, brukar det vara så på iphones eller? Skulle gärna kunna ändra vibrationen också till något bastantare...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-10-18 10:13
Ursprungligen av KjellD:

Fick min 6s silver 64 GB i måndags efter mycket strul från posten och tele2. Har använt den hela veckan och är mycket nöjd, det känns som en mycket bättre mobilupplevelse än min androidtelefon som jag hade innan. Har Samsung-chippet men från batteritester hit och dit känns det som att TMSC har bättre batteri ibland, ibland är det Samsung som kommer ut som vinnaren i batteritester. Tror inte man ska oroa sig direkt...

En sak jag stör mig på är notiser, eller snarare bristen på dom. Jag har på ljud på högsta, men ibland så varken hörs det eller vibreras när nån skickar mig ett meddelande på t.ex. facebook snapchat, brukar det vara så på iphones eller? Skulle gärna kunna ändra vibrationen också till något bastantare...

Har märkt att ibland tänds skärmen om jag får ett sms utan att ge ifrån sig ett ljud fast det är inställt att det ska. Har för mig jag läst att det är en bugg i iOS 9 att det inte alltid ger ifrån sig ljud. Fixas väl snart. Annars är jag också väldigt nöjd, var lite kluven i början om jag gjorde ett bra val efter att gå från 5s till 6s. Men oj vad jag är nöjd, formen och storleken är perfekt. Snabbheten är ju sjuk och TouchID bara reagerar utan att jag ens hinner se klockan på skärmen typ. Tycker att ljudet när man pratar eller från högtalaren är mycket högre än förr samt att vibratorn är ganska kraftig. Batteritiden är bra, något lika som min 5s var när den var ny men klarar mig en dag utan problem.

Ursprungligen av KjellD:

Fick min 6s silver 64 GB i måndags efter mycket strul från posten och tele2. Har använt den hela veckan och är mycket nöjd, det känns som en mycket bättre mobilupplevelse än min androidtelefon som jag hade innan. Har Samsung-chippet men från batteritester hit och dit känns det som att TMSC har bättre batteri ibland, ibland är det Samsung som kommer ut som vinnaren i batteritester. Tror inte man ska oroa sig direkt...

En sak jag stör mig på är notiser, eller snarare bristen på dom. Jag har på ljud på högsta, men ibland så varken hörs det eller vibreras när nån skickar mig ett meddelande på t.ex. facebook snapchat, brukar det vara så på iphones eller? Skulle gärna kunna ändra vibrationen också till något bastantare...

Skall INTE vara så. Både ljud och vibration är mycket bra på iPhone. Har du kollat alla ljudinställningar.
Ljud - vibration och blixt. Ibland har jag alla 3 på. Som väckarklocka - helt klart. Fungerar perfekt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-18 11:14

Har varit en del diskussioner på senare tid om att vissa iPhone 6S drar mer ström än andra. Det råder dock delade meningar om vilket som är det "bättre" chipet.

Enligt Tomshardwares test som gjordes för några dagar sedan är det Samsungs A9 krets som drar minst ström och inte TSMCs version som tidigare rapporterats.

"Based on the results of our testing, it's clear that both versions of Apple's A9 SoC deliver the same level of performance, but Samsung's 14nm FinFET process appears to offer slightly better power efficiency"

http://www.tomshardware.com/news/iphone-6s-a9...

Tomshardware poängterar att det finns många aspekter som påverkar prestanda och batteritid annat än själva chipet som är viktiga att ta hänsyn till.

"We've seen firsthand how changing just a few settings can affect benchmark scores by up to 15 percent, and that's before any apps such as Facebook, Instagram, or Twitter are installed that can wreak havoc with CPU benchmarks.

For this reason, Tom's Hardware has developed a rigorous testing methodology for obtaining accurate, repeatable performance results."

http://www.tomshardware.com/reviews/how-we-te...

Googlade på detta och det verkar som ett problem med nya versionen av iOS, det kommer väl en fix snart hoppas jag. Har också problem med att det ibland vibrerar när jag håller ner på vänster sida för att multi-taska, och ibland vibrerar det inte alls. Det kanske också fixas snart. Det och att facebookappen drar ca 25% av mitt batteri trots att jag knappt använder det. Men ja, sjukt nöjd med telefonen annars! Känns trots buggarna som en bättre telefon än androidlurarna.

edit: Har ljud och vibration på i inställningarna, verkar som en bugg helt enkelt =/

Ursprungligen av kievY:

Snabbheten är ju sjuk och TouchID bara reagerar utan att jag ens hinner se klockan på skärmen typ.

Haha ja, brukar visa den funktionen för folk. Den är också sjukt accurate. Jag har stängt av parallax-animationen tom så det ska gå snabbare att logga in, tyckte inte animationen tillförde så mycket.

  • Medlem
  • 2015-10-21 19:54

Nån som fått sin mobil från halebop/telia än?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-10-26 07:39

Jag beställde från Halebop på morgonen den 3 oktober och har fortfarande inte fått min telefon (6S 64GB Gold). Står fortfarande i kö enligt ordersidan men det verkar inte som om de skickat ut några nya telefoner de senaste veckorna...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-10-26 09:07
Ursprungligen av Kottich:

Jag beställde från Halebop på morgonen den 3 oktober och har fortfarande inte fått min telefon (6S 64GB Gold). Står fortfarande i kö enligt ordersidan men det verkar inte som om de skickat ut några nya telefoner de senaste veckorna...

Jag beställde också från Halebop från början. Avbeställde samma dag som mobilen släpptes och bokade en via Apple Store istället. Gick in till butiken och bara hämtade ut en

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-10-26 13:22
Ursprungligen av macki81:

Jag beställde också från Halebop från början. Avbeställde samma dag som mobilen släpptes och bokade en via Apple Store istället. Gick in till butiken och bara hämtade ut en

Med facit i hand var det nog rätt beslut. Trodde aldrig att det skulle ta så här lång tid att få tag i en telefon! Om jag inte minns fel så började jag på köplats kring 115 och sen efter release så hamnade jag på 31 och efter 2:a omgången är jag nere på 11 och har varit det i några veckor. Så det är ju inga större mängder telefoner de skickar ut... Skulle vara intressant att få veta hur många telefoner Apple skickar ut till operatörerna och när.

Ursprungligen av Kottich:

Med facit i hand var det nog rätt beslut. Trodde aldrig att det skulle ta så här lång tid att få tag i en telefon! Om jag inte minns fel så började jag på köplats kring 115 och sen efter release så hamnade jag på 31 och efter 2:a omgången är jag nere på 11 och har varit det i några veckor. Så det är ju inga större mängder telefoner de skickar ut... Skulle vara intressant att få veta hur många telefoner Apple skickar ut till operatörerna och när.

Du kanske får vända på frågan. Hur många operatörerna beställer - och när ? Apple tror jag inte är boven i detta fall. Den tiden är förbi - sedan telefonerna levereras olåsta. Kan ju inte vara svårare för en operatör att beställa 100-1000 iPhone - än för konsument att beställa 1-2. Så problemet är nog inte Apple - i första hand.

Jag fick höra från teliabutiken att dom får inga nya enheter om inte 90% av första vågen är aktiverade. Kanske kan ha något med saken
att göra?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-10-26 15:39
Ursprungligen av adress@mac:

Du kanske får vända på frågan. Hur många operatörerna beställer - och när ? Apple tror jag inte är boven i detta fall. Den tiden är förbi - sedan telefonerna levereras olåsta. Kan ju inte vara svårare för en operatör att beställa 100-1000 iPhone - än för konsument att beställa 1-2. Så problemet är nog inte Apple - i första hand.

Jag har fått intrycket att Apple har någon slags fördelningsnyckel bland operatörerna och skickar ut endast ett begränsat antal och operatörerna sällan verkar veta hur många av varje sort de får. En operatör borde ju beställa betydligt fler då trycket är så stort. Om man tar den modellen jag beställt så känns det som om det borde vara en av de vanligaste (förutom nya rose då) och då borde de ju tagit höjd för det. Telefonerna fortsätter ju att säljas i minst 2 år ändå.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-10-26 15:41
Ursprungligen av kafferast:

Jag fick höra från teliabutiken att dom får inga nya enheter om inte 90% av första vågen är aktiverade. Kanske kan ha något med saken
att göra?

Intressant tanke! Vad skulle anledningen till detta vara? Apple måste väl ändå vilja sälja så många telefoner som möjligt, oavsett om de är aktiverade eller inte?

Ursprungligen av Kottich:

Intressant tanke! Vad skulle anledningen till detta vara? Apple måste väl ändå vilja sälja så många telefoner som möjligt, oavsett om de är aktiverade eller inte?

På releasedagen så stod det personal som tog över efter själva köpet för att sätta i simkort osv. Jag frågade om jag var tvungen att göra det då jag var lite stressad. Då sa hon bara att dom var tvungna (men jag slapp, då jag lovade henne att göra det på lunchen...) att aktivera telefonerna för att deras system inte var kompatibelt med Apples. Det var enda sättet butiken kunde garantera sig själva att snabbt få nya telefoner till butiken.

Mer än så vet jag tyvärr inte.

  • Medlem
  • 2015-10-26 21:46

Jag gick från köplats drygt 200 till köplats 6 idag, så dem lär ju ha skickat ut en del mobiler på Halebop?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-10-26 22:12
Ursprungligen av ehy1:

Jag gick från köplats drygt 200 till köplats 6 idag, så dem lär ju ha skickat ut en del mobiler på Halebop?

Det verkar som om det hänt något nu på kvällen! Min köplats är borta så förhoppningsvis får jag ett leveransdatum imorgon.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2015-10-27 04:17
Ursprungligen av ehy1:

Jag gick från köplats drygt 200 till köplats 6 idag, så dem lär ju ha skickat ut en del mobiler på Halebop?

Blåst har du blivit iaf. Jag har haft min i tre veckor. Var på Apple butiken i Helsingborg igår. De hade fullt lager och alla modeller ute på bord

Ursprungligen av dfgh:

Blåst har du blivit iaf. Jag har haft min i tre veckor. Var på Apple butiken i Helsingborg igår. De hade fullt lager och alla modeller ute på bord

Blåst vet jag inte - men det är inte ovanligt att Apple prioriterar sina egna kanaler och nerprioriterar kanaler via andra försäljare. Vilket innebär att du kan få vänta i "evigheter" på att få en telefon via "din" försäljare när de finns i överflöd hos Apple.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-10-27 22:15

Svängde in på en butik i Luleå på väg söderut (hemåt), inhandlade en rosa 6S till frun. Ingen kö.

  • Medlem
  • 2015-10-28 18:24

Nu har min beställning från Halebop skickats iaf, bättre sent än aldrig!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-10-28 21:19

Jag var och hämtade ut min nu på kvällen från Halebop. Min senaste iphone var en 4s och sen har jag testat Nokia i 1 år. Skönt att vara tillbaka.

Ursprungligen av Kottich:

Jag var och hämtade ut min nu på kvällen från Halebop. Min senaste iphone var en 4s och sen har jag testat Nokia i 1 år. Skönt att vara tillbaka.

Stackare - och då menar jag Nokian. Från 4S till 6S - då kommer du att märka stor skillnad.

Har fortfarande inte beställt men det blir i veckan, har dock ett problem. Har en fruktansvärd beslutsångest över vilken färg jag ska välja. Har använt black eller space grey sedan iPhone 3 men nu är jag lite inne på en silver. Någon som har lite tankar och ideér?

Bevaka tråden